בשבע 505: ראשון בתנ"ך

עמוס חכם ז"ל, חתן התנ"ך הראשון של מדינת ישראל, נפטר בסוף השבוע בגיל 91.

שמואל אדלמן , כ"א באב תשע"ב

 חכם, חוקר מקרא וחתן פרס הרב קוק לספרות תורנית, נפטר בבית בנו ביישוב אפרת שבגוש עציון.

עמוס חכם נולד בירושלים, בן יחיד לנח ונעמי. בהיותו תינוק נפל, נפגע בידו ובראשו ולקה בדיבורו. אביו חשש כי בנו יהיה ללעג בקרב נערים אחרים ולימד אותו בעצמו. בתחילת פירושו לספר איוב, כתב חכם שאת רוב הפירושים והרעיונות שמע מאביו ז"ל, שהיה מורו הראשון וכמעט היחיד בכל ימי נעוריו, "מה ששלי ושלו – שלו".

בגיל 22 התייתם ויצא לשוק העבודה. למחייתו עבד כפקיד בבית חינוך עיוורים בירושלים. בתשי"ח, שנת העשור למדינה, התקיים לראשונה חידון התנ"ך, ושכניו שהכירו את בקיאותו בתנ"ך עודדו אותו להירשם לתחרות. החידון הארצי נערך בבנייני האומה בירושלים ושודר בשידור ישיר ברדיו. ד"ר אבשלום קור, מי שמנחה את חידוני התנ"ך כיום, ישב אז באולם כילד בן שמונה. "כששמעתי את קריאת הפסוקים מפי המנחים הרגשתי קריאה של קדושה", אומר קור ל'בשבע'. "חידון התנ"ך הראשון היה האירוע המרכזי בחגיגות העשור למדינה. במידה רבה זה הדבר המהותי היחיד בחגיגות העצמאות, שנשאר לנו עד היום מדוד בן-גוריון. במקום השלישי זכה הרב יחיא אלשיך, במקום השני המשורר והסופר יצחק שלו ששפת התנ"ך היתה מחומרי הגלם שלו, ובמקום הראשון - עמוס חכם, איש מופת בלימודו ובהליכותיו. דור שלם למד ממנו ללמוד שלא על מנת לקבל פרס, ואיך להגשים את דברי דוד המלך: 'ה' לא גבה לבי ולא רמו עיניי'".

שבועיים לאחר החידון הארצי נערך החידון הבינלאומי, וגם בו זכה חכם. לאחר ההכתרה נפגש חכם עם בן-גוריון, שאמר לו: "אתה עמוס, הרימות קרן ישראל - ויש להתפאר בך", השבועון 'העולם הזה' אף הכתיר אותו כ'איש השנה' תשי"ח.

"היתה באבא אהבת חיים", מספר ל'בשבע' בנו ד"ר נח חכם, "הוא לא נכנע לשום קושי, אהב ללמוד וכל חייו למד. אחרי שאבא זכה בחידון התנ"ך הוא המשיך ופירש את התנ"ך. היתה לו יכולת לשלב בין הפירושים המסורתיים לבין הגילויים החדשים בעולם המחקר. בפרקים אוטוביוגרפיים שפורסמו במעריב וקובצו בספר 'תשורה לעמוס', סיפר אבא על ילדותו, על ההתמודדות עם הנכות שלו ועל משפחתו ששמרה עליו כמו צמר גפן". היה לו חשוב להסביר שנכים הם בני אדם וצריכים להיות משולבים בתוך העולם הרגיל ובכך לגלות את הכוחות הטמונים בהם. זכייתו בחידון התנ"ך מסמלת את תקומת ישראל, את החזרה לתנ"ך ולגיבורי תרבות עמוקה ומושרשת. החיים שלו מסמלים את השילוב של גבורה אישית ותקומה לאומית".