בשבע 505: שוטה מי שלא שותה

שתייה רבה חשובה לא רק בקיץ. מה כדאי לשתות ומתי

פינחס ורבקה קופר , כ"א באב תשע"ב

* המים הם המרכיב העיקרי בגוף האדם ומהווים כ-60 אחוזים ממשקלו. אחוז המים אצל נשים נמוך יותר מאשר אצל גברים, משום שכמות רקמת השומן גבוהה יותר אצל נשים מאשר אצל גברים. אחוז המים יורד עם הגיל, ואצל אתלטים אחוז המים גבוה יחסית.

* אצל תינוקות יש אידוי רב יותר של מים והסכנה להתייבשות גדולה יותר. תינוקות וקשישים גם אינם מסוגלים לחוש או להגיב היטב לצמא.

* ישנם מזונות שמכילים כמויות גדולות של מים. רוב הפירות והירקות מכילים 80 עד 90 אחוזי מים, וגם מזונות יבשים כמו לחם ובשר מכילים בין 35 ל-70 אחוזי מים.

* בימי הקיץ שבהם אנו חשופים לטמפרטורות גבוהות ובשעת עבודה מאומצת ישנה הזעה מרובה ואיבוד מים. בדרך זו איבוד המים יכול להגיע למספר ליטרים ביממה.

* באוויר הנשיפה אובדים כ-400 מ"ל מים ביום. בתנאי לחות נמוכה או בנשימה עמוקה בעקבות עבודה מאומצת, הגוף מאבד כמויות גדולות יותר.

* כשמרבים לשתות גוברת הפרשת המים בשתן, ובשעות מחסור במים ובהזעה מרובה פוחתת הפרשת המים בשתן. צבע השתן מהווה מדד טוב לכמות השתייה. גוון בהיר מעיד על אספקת נוזלים בכמות מספקת.

* במחסור חריף של מים ריכוז הדם גדל ומופיעים סימני חולשה, תשישות, סחרחורת, בלבול, כאבי בטן, עלייה בטמפרטורת הגוף וקצב לב מוגבר.

* הקפידו לשתות בין 12 ל-15 כוסות מים ביום. בזמן שלשולים או מחלות המלוות בחום הגוף עלול לאבד כמויות מים גדולות, ולכן יש להגביר את כמות השתייה.

* העדיפו מים שאינם ממותקים. ניתן לשתות מי סודה, מיצים דיאטטיים, תה קר ולימונדה עם סוכרזית. שתו אותם צוננים שכן כך מתאפשרת שתייה רבה יותר. רצוי לא להרבות במשקאות מוגזים הגורמים להרגשת מלאות, דבר המפריע לשתייה מרובה.

* חלב ומוצריו, למרות היותם נוזלים, אינם נכללים בכמות השתייה הדרושה ביום מאחר שהם נחשבים למזון.

* שתיית מים לאחר אכילת פירות מותרת ואינה גורמת נזק. מותר לשתות לפני, אחרי ובזמן הארוחות.

באדיבות 'כללית' – ציונה אברהם, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה בבית חולים 'השרון'

 

שווה לדעת

* 'קל גב' מחדשת עם iTROLLY – ילקוט אורתופדי עם טרול גלגלים מובנה. התיק הייחודי מקנה יעילות והנאה מתיק אורתופדי המצויד בשלושה תאים מרווחים, ומתחבר לטרול נשיאה על גלגלים בעל ידית טלסקופית. הילקוט כולל טרול עם ידית טלסקופית ותא אחסון אליו מחובר הילקוט קל המשקל עם מערכת גב מתקדמת. ה-iTROLLY מתפרק ומאפשר שלוש אפשרויות שימוש: ילקוט על גלגלים; ילקוט אורתופדי קל משקל, פונקציונלי, עם שלושה תאים, המתנתק בעזרת רוכסן; ותיק על גלגלים הכולל תא אחסון מרווח, בניתוק התיק האורתופדי. מחיר: 369 ש"ח. לפרטים והתרשמות: www.kalgav.net.

* חברת VICTORINOX השוויצרית, המוכרת בזכות האולרים, סכיני השף והשעונים, משיקה לראשונה בישראל קולקציית תיקי בית ספר, בילוי ופנאי, המעוצבת בעיצוב פונקציונלי, פרקטי ונוח. הקולקציה מופיעה במגוון גדלים ועיצובים והיא מאובזרת במספר רב של תאי אחסון לנוחות מרבית ובגב אורתופדי איכותי ונוח. עוד משיקה החברה קולקציית ארנקים, תיקי ביזנס והייטק בעיצוב קלאסי עם גימור מודרני, נקי ויוקרתי. התיקים מצוידים בתא למחשב אישי ומספר רב של תאי אחסון. לכל המוצרים אחריות לכל החיים. המחיר: 1,200-200 ש"ח. לפרטים והתרשמות: www.victorinox.com.

* קבוצת ח.י., משווקתLG , משיקה דגמי סדרות טלוויזיות חכמות, המשלבות טכנולוגיית Smart עם יכולות תלת מימד מתקדמות. בסדרות החדשות נמצא בין השאר משקפי תלת מימד קלים שאינן מצריכים טעינה, לנוחות צפייה גבוהה יותר; טכנולוגיית המרה מתקדמת, המאפשרת המרת כל תוכן נצפה מדו לתלת מימד, תוך שליטה על רמת עומק התמונה; סנכרון מלא בין סאונד, תמונה ותוכן נצפה; הטלוויזיות החכמות מאפשרות גלישה מלאה לכל אתר אינטרנט ותמיכה בהרצת תכני פלאש.

* 'שקית ההנחות' חוזרת ב'משביר לצרכן' – עד 70% הנחה במחלקות הכל-בו: אופנה, הלבשה תחתונה, בגדי ים, ספורט, קוסמטיקה, כלי בית, טקסטיל וחשמל. מוגבל לחמישה פריטים. בלעדי לחברי Club 365: 20% הנחה נוספת על היתרה על חלק מהפריטים. המבצע עד ה-11.8.

* מותג התיקים האמריקני JANSPORT משיק קולקציית תיקים טרנדית המשלבת הדפסים מעניינים, צבעוניים ואפילו בדי דנים, ומציע פעילויות המותאמות לבני נוער בדף הפייסבוק באפליקציית Jumping jan2, המאפשרת זכייה יומיומית בתיק במתנה. לפרטים: 03-9155123.

* מותג דגני הילדים 'עוגי' מבית 'תלמה-יוניליוור' משיק טעם חדש: 'עוגי קינמון' – דגנים מצופים קינמון עדין, עם חיטה מלאה וסיבים תזונתיים (375 גרם, 20-17 ש"ח).

* רשת 'קפה ג'ו' משיקה את 'בייגל ניו יורק ג'ו' – מארז שישיית בייגלס' חצי קפואים תוצרת ארה"ב, בשלושה טעמים: רגיל, שומשום וחיטה מלאה, המתאימים להכנת סנדוויצ'ים וטוסטים (29.90 ש"ח).

* מותג העוגות והעוגיות 'לחמי' משיק סדרת מאפי פרימיום ייחודית, יצירתית ואיכותית, ברמה של קונדיטוריית בוטיק – ברשתות השיווק ועל מדפי הסופר, הכוללת בין השאר סדרת עוגיות 'סבלה', סדרת עוגיות פירות ודגנים, עוגיות ספקולוס קינמון ועוגות שמרים קראנץ ארטיזנל. המחיר: 25-19.50 ש"ח.

* 'נירלט' מרחיבה את קטגוריית הצבעים האקריליים ומשיקה צבע קיר חדש על בסיס מים לצביעת קירות פנים וחוץ: 'נירוקריל EXTRA', בעל כושר כיסוי והסתרה הגבוהים בשוק: 11-10 מ"ר לליטר. המחיר לאריזת 5 ליטר: 109 ש"ח.

* 'שופרסל' נכנסת לקטגוריית הקפה הנמס ומשיקה את 'קפה נמס שופרסל' – 100% קפה טהור ארומטי המיוצר על ידי חברת 'פרוסול' הספרדית (200 גרם, 14 ש"ח).

* 'אחוה' משיקה סדרת עוגות חדשה ללא סוכר, באישור האגודה הישראלית לסוכרת, במילוי נדיב של תפוחים או פירות יער, במרקם שאינו מתפורר (450 גרם, 17-16 ש"ח).

* 'ניצן מותגי מזון' משיקה מארז הכולל ארבעה רטבי 'טבסקו' חריפים (60 מ"ל כל אחד) בטעמים: קלאסי, שום, חלפניו וצ'יפוטלי מעושן, במחיר של 3+1 במתנה: 35 ש"ח, ברשתות השיווק.

* 'אסם' משיקה מהדורת ג'לקרטיב להכנה מהירה של ג'לי או קרטיב בטעם פטל. המחיר: 6.50 ש"ח.

* חברת 'גורי' משיקה את מותג המזון Smart Food – סדרת מוצרי מזון יבש איכותית, במחירים נוחים ונמוכים בכ-20-40% מהמתחרים המובילים, הכוללת בשלב ראשון: מגוון עוגיות, קרקרים, קפה שחור וקקאו באריזות שונות, קוואקר, ציפוי לשניצל בשלושה טעמים, ג'לטין ואבקת אפייה. מוצרי 'סמארט פוד' יימכרו ברשת הרביעית ובחנויות המינימרקטים הפרטיים.