בשבע 506: הפרעה מפרה

לילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז יש כיום פתרונות תרופתיים מוצלחים

חנה קטן , כ"ח באב תשע"ב

* אבל הכי חשוב לזכור, גם ברגעים הקשים, שהאנרגיות המיוחדות שלהם יכולות להוביל אותם למקומות גבוהים

היא יושבת בחדר ההמתנה של המנהל. התסריט מוכר, וחוזר על עצמו: הילד שפך מים בפנימייה, הוא הפך את החדר, התקוטט עם חברים עד זוב דם. הוא גידל לאחרונה שערות ארוכות, סנדלי השורש שעל רגליו (לגמרי במקרה - הרי הוא בדרך כלל הולך יחף...) בלויים בכוונה, ובחודשים האחרונים הכיפה שעל ראשו הולכת ומצטמצמת לממדים כאלו, שללא מיקרוסקופ קשה להרגיש בנוכחותה. האמא הצעירה מיואשת ומבוישת, היא כובשת את פניה הסמוקות בידיה. כמה פסיכולוגים, כמה יועצים, כמה שעות תגבור, כמה הושקע בילד השובב הזה - ללא הועיל...
יש לי פינה חמה בלב לנשמות האלו, אולי כי אף אני נמנית עליהם. אובחנתי, באופן בלתי רשמי ובגיל מבוגר יחסית, ואני נושאת תואר זה בגאון!

לפני כ-75 שנה הוחל בניסוי בתרופה חדשנית שניצפתה כ'מאפסת' את אי-השקט של ילדי ה-ADHD (בעלי הפרעת קשב וריכוז). ואכן, באורח פלא, לאחר נטילת התרופה הושג השקט המיוחל. תצפית זו הביאה לתובנה המתבקשת, שמאחורי הקושי של הילדים ה'שובבים' האלו קיימת הפרעה פיזיולוגית שניתן לחקור אותה במעבדות נוירולוגיות ברמת התא, ולטפל בה תרופתית. הידיעה הזו שפכה אור חדש וורוד על העננה השחורה שריחפה מעל ראשם של הילדים והוריהם. עד לנקודת זמן זו הוטחו האשמות כבדות בילד שלא 'מתיישר' עם הסביבה, ובהוריו, שלא משקיעים מספיק מאמץ כדי לסייע לו להתגבר על חולשותיו.

הפרעות קשב וריכוז פוגעות בחמישה עד עשרה אחוזים מהילדים בעולם המפותח. השימוש בתרופות מעודדות קשב, כגון ריטלין או קונצרטה, הולך וגובר, היות ויש גם הוכחות ליעילות הטיפול בטווח הקצר, בעיקר בשיפור הישגים לימודיים. פעמים רבות קיימת הדחקה מצידם של ההורים, ודחייה של הטיפול לילד שזקוק לכך, כי יש חשש מהתיוג של ילד כשונה, כמיוחד, כזקוק ל'קביים'. אך נכון יותר להתייחס לתרופות כאל משקפיים ללקויי ראייה. וכי יעלה על הדעת למנוע מילד קצר רואי, שלא מסוגל לראות את הלוח ממקומו, להרכיב משקפיים בלימודים?

ואכן, כמו בכל נושא טיפולי, ככל שמקדימים להכיר בבעיה ולטפל בה, נמנעת הסלמה ומושגות הצלחות בטוחות יותר. במחקר תצפיתי שבוצע בילדים הלוקים בהפרעות קשב וריכוז באירלנד - מדינה בה ישנו מאגר ממוחשב של רישום התרופות - התחלקו הנחקרים לשתי קבוצות, והושוו הישגיהם בבחינות ממשלתיות אחידות במתמטיקה ולשון, מקצועות שדורשים ריכוז ממוקד. קבוצה אחת הכילה תלמידים שהתחילו בטיפול בגיל מוקדם, ואילו בקבוצה השנייה הילדים התחילו טיפול בגיל מאוחר. נכללו במחקר כאלף ילדים שטופלו בריטלין. התוצאות היו מובהקות: מסתבר שלגיל שבו מתחילים טיפול בהפרעות קשב וריכוז קיימת השפעה עצומה על ההישגים הלימודיים. אך אין זה העיקר - השיפור בדימוי העצמי, העלייה בביטחון ובהצלחה החברתית עלו פלאים!

חלק גדול מהילדים המיוחדים האלו לוקים בדימוי עצמי ירוד, בחוסר אמון בכוחות הפנימיים שבתוכם, והם עטופים בשכבות עבות של זלזול מהסביבה הלימודית, המשפחתית והחברתית. בעקבות כך הם נגררים לעיתים קרובות להתנהגויות שיש בהן סיכון, לשימוש בחומרים ממכרים כגון אלכוהול וסמים, יש להם נטייה לעצבות ולדיכאון, ומרובים ביניהם בעלי הפרעות אכילה כגון אנורקסיה-נרבוזה או בולימיה, שאף הן מוגדרות כהפרעות נפשיות מסוכנות ביותר. אך הכאב הגדול ביותר בעיניי הוא שחלק מהילדים היקרים האלו יורדים מבחינה רוחנית, כי אם אין לי אמון בעצמי ואין לאחרים אמון בי - מניין תבוא האמונה?

אכן, ההסתכלות על ההפרעה הזו תלויה במידה רבה בעיניו של המתבונן. השאלה איזה משקפיים הוא מרכיב, והאם ברשותו זכוכית מגדלת שמעצימה את החולשות, או מיקרוסקופ אלקטרוני שמתמקד בטוב ובמיוחד שבילד המיוחד. ואולי פשוט כדאי להרכיב משקפיים מולטיפוקליים (מה גם שהם נוסכים רושם של בינה יתרה), שידעו לנווט את ההסתכלות ואת ההתבוננות לפסים חיוביים.

 

'מזיקים' בדרך להישגים

יש לי פינה חמה בלב לנשמות האלו, אולי כי אף אני נמנית עליהם. אובחנתי, באופן בלתי רשמי ובגיל מבוגר יחסית, ואני נושאת תואר זה בגאון! מזה שנים בעלי מכנה אותי כשנחה עליו הרוח 'טורבו', ולפעמים 'פצמ"רית' – ראשי תיבות של פצצת מרץ. ולמען הסר ספק אני חייבת להודות שאין זה עודף מרץ - כי אם חוסר שקט.

שמעתי מפי חברה טובה שלי סיפורים על 'ילד הטורבו' שלה, המלא באנרגיות, שנענש על כך שוב ושוב. היא סיפרה שהרב משה שפירא נוהג לומר על הילדים המיוחדים האלו, שמדירים שינה מעיני הוריהם, מוריהם, אחיהם, וכל סביבתם הקרובה: 'אם לא יזיק, לא יועיל'. החלק של ה'מזיק' הוא הכרחי במסלול של עקומת הגדילה ההתפתחותית והרוחנית של הנער הזה. בדרך העולה מעלה מעלה דרושים לו שלבים של התפרצות אנרגיה עוצמתית החוצה, לא תמיד בצורה ממוקדת ויצרנית, על מנת לשמן את הגלגלים לקראת כוחות העשייה המבורכים שיתגלו אצלו בעתיד. והם אכן מיוחדים! יש בהם יותר יצירתיות, יותר התלהבות, יותר ספונטניות וטבעיות, והם בדרך כלל בעלי אינטליגנציה רגשית ואנושית הרבה מעל הממוצע. אלה הם אכן ילדים עם נשמה מיוחדת, גבוהה, מקורית, ומרתקת. אלה יגדלו להיות האנשים שיהיו הראשונים ללכת לפני המחנה, הם ינהלו פרויקטים חשובים, הם יובילו בניית יישובים חדשים, הם יהיו בעלי יוזמה וחזון אמוני ויפעלו לפתח ולהרחיב את עולם התורה על ידי הקמת מוסדות חינוך, ועם כוחות אדירים כאלו - השמיים הם הגבול!

וכאשר קצת קשה, וכל מאגרי הסבלנות מתרוקנים, את נזכרת בשיעור ששמעת והתרגשת בו עד דמעות, על העבודה שבלב, על הלב שמתרחב, על התפילה 'לב טהור ברא לי אלוקים' - ברא לי עוד לב, לב נוסף, מיוחד, שיוכל להכיל את כל הטוב שיש בילד הנפלא שלי. ועוד תזכי - אם רק תמתיני בסבלנות ותנשמי נשימה עמוקה - דווקא מילד זה, המיוחד, לים של נחת, עד בלי די. בעזרת ה' יתברך.