בשבע 507: קשי עורף

רוחות מלחמה מנשבות על רקע האיום האיראני ובמדינת ישראל כבר בודקים את מוכנות העורף האזרחי ואת היכולת להעביר התרעות בזמן אמת לתושבים.

שמואל אדלמן , ה' באלול תשע"ב

 לשמחתנו, התקדמות הטכנולוגיה מאפשרת דרכים מהירות משהכרנו בעבר. פיקוד העורף ערך בשבוע שעבר ניסוי של מערכת 'מסר אישי'. במהלך הניסוי התקבלו במכשירים סלולריים הודעות בהן נכתב "פיקוד העורף: בדיקת מערכת התרעות בסלולר" בשפות עברית, ערבית, אנגלית ורוסית.

הניסוי בוצע במספר יישובים, לבעלי מכשירים של חברות סלקום ופלאפון בלבד. מנויי חברת אורנג' ומירס לא שותפו, משום מה, בניסוי. בדף הפייסבוק של פיקוד העורף העלו לא מעט אזרחים מודאגים תהיות מדוע הם לא קיבלו מיסרון. "מומלץ לוודא מול החברה הסלולרית שמכשירך אכן תומך בקבלת השירות", נכתב בתשובת פיקוד העורף באתר. "מעבר לזה, נושא אי קבלת ההודעות ייבדק, לשם כך בדיוק נערך הניסוי - כדי לאתר תקלות ולטפל בהן". ואולם, מתברר שיש אזרחים שסבלו מבעיה הפוכה - הצפת מיסרונים. כך למשל אורן, תושב קדומים, הופתע לקבל יותר ממאה הודעות זהות מפיקוד העורף. ככל הנראה, הוא לא היחיד. "במשך 24 שעות

  מ תקבלו במכשירי 401 הודעות טקסט", מספרת שרון בלום. "ההודעות מגיעות ברצף, במספר שפות שונות, לכל אורך הלילה והבוקר. אחרי שקיבלתי 200 הודעות התקשרתי לפיקוד העורף ושאלתי מה ניתן לעשות בעניין. המוקדנית אמרה לי שיש אפשרות לחסום את קבלת ההודעות ושבאמת יש בעיה עם מכשירי הגלקסי. כששאלתי כיצד ניתן לחסום את קבלת ההודעות, היא ענתה שאיננה יודעת, 'משהו עם ההגדרות של הפלאפון'. ההודעות המשיכו להגיע עד שמצאתי את הכפתור שמבטל הגעה של הודעות מסוג זה. אני בהחלט חושבת שהניסוי הוא דבר הכרחי, חשוב ונחוץ, ובכל זאת - הטיפול בתקלות לוקה בחסר".

על מנת לקבל את תגובת פיקוד העורף פניתי אליהם בהודעה בדף הפייסבוק. כמה שעות לאחר מכן כבר קיבלתי תשובה מלווה במספר טלפון שמפנה אותי לדובר פיקוד העורף. לאחר כמה ניסיונות שבהם איש לא ענה לי ואף לא ניתנה האופציה להשאיר הודעה, התקשרתי לפיקוד העורף וקיבלתי שני מספרים אחרים שגם בהם לא היתה תשובה. נותר לקוות כי בפיקוד העורף אכן יפיקו לקחים במהירות. בסוף אולי יתברר שכדאי לחזור לשיטות העתיקות של התרעות עם צופרים.