בשבע 508: צעירים (כמעט) לנצח

רוצים להאריך ימים בבריאות טובה? שמרו על קשרים חברתיים, הורידו במשקל, בצעו תרגילי שיווי משקל, והשתדלו גם להיוולד למין הנכון

חנה קטן , י"ב באלול תשע"ב

נשות נוגה אוהבות להשתעשע במניין שנות חייהן ולשחק משחקי תעתועים סביב גילן האמיתי, ויש שאף סופרות אחורה מגיל מסוים (אני, למשל, כבר הגעתי בספירה אחורנית, כמדומני, לגיל שלוש וחצי). מתי אני חשה בחושיי הדקים שאולי בכל אופן אני כבר לא גוזלית צעירה כל כך? למשל, כשאני מסתכלת סביבי ורוב העולם הופך אט אט להיות צעיר ממני, או כאשר אני מספרת לילדים סיפור על מעלליי בשנת השירות הלאומי בפאתוס כאילו זה היה אתמול, והם אומרים לי בעדינות – אמאל'ה יקרה, כבר עברו שלושים וחמש שנה מאז. וכנ"ל לגבי סיפורי הנוסטלגיה של בעלי סביב עברו הקרבי ושירותו כמפקד טנק, כאשר בעיני רוחו היה זה אך תמול-שלשום כשדהר בדיונות של סיני, אבל באמת שנות דור עברו מאז. כשזה קורה לך אתה קולט שזה סימן שאתה 'צעיר'. ואולי זה קורה כשקמטי הצחוק נשארים גם לאחר שהחיוך נגמר...

אך כפי שהצחוק והשמחה חשובים לבריאות, כך גם קשרים חברתיים חזקים. חוקרים מאוניברסיטת ברנדייס מצאו כי קשרים רגשיים טובים יכולים לעכב את תהליך ההזדקנות, ושרשרת חברתית חזקה יכולה לדחות הידרדרות בריאותית בעשר שנים בממוצע ויותר. זאת אומרת שעם קצת השקעה באנשים שקרובים אלינו, נוכל להעניק להם וגם לנו עשר שנות נעורים נוספות! באוניברסיטת בריגהם הוכיחו חוקרים שקשר קרוב עם חברים ומשפחה יכול להגדיל את סיכויינו לשרוד אפילו עד לגיל 150 (השאלה אם אנחנו באמת מעוניינים בכך). במקביל החוקרים מצאו גם קורלציה שלילית - חיי חברה ירודים פוגעים בבריאותנו אפילו יותר מאשר חוסר בפעילות גופנית, אלכוהוליזם ועוד.

בארץ מצויים כ-130 אלף חולי אלצהיימר ברמות חומרה שונות. בעולם ישנם כיום 37 מיליון חולים מאובחנים, כשהמספר מכפיל את עצמו מדי עשר שנים. עמותת 'מלבב' העוסקת בתחום מצאה שכל 70 שניות נוסף חולה אלצהיימר חדש בעולם! זו אולי המחלה הקשה ביותר לחולה ולמשפחתו, שכן החולה בה מאבד את עצמיותו, את צלם האנוש שבו, את כל חיותו... 'שריפת נשמה וגוף קיים'! המחלה שכיחה יותר אצל נשים ביחס של 3:2, ומתעצמת אצלן בעיקר לאחר תחילת גיל המעבר. ישנן עבודות רבות שמצביעות על ההיגיון הפיזיולוגי בכך שמתן תכשירי אסטרוגן ('טיפול הורמונלי תחליפי') עשוי לגרום לשיפור ניכר במניעת המחלה ובהאטת התפשטותה.

אך למעורבות חברתית חיובית יש, כנראה, גם השפעה על תפקוד המוח שלנו. במחקר שנעשה באוניברסיטת מישיגן בארה"ב, בוצעה סידרה של מבחנים מנטליים לנבדקים, ונמצא ששיחה פשוטה של עשר דקות שקדמה למבחן הגבירה את רמת הפעילות המוחית - עובדה המחזקת את הקשר בין תבונה חברתית לתבונה כללית. ועוד, באותו מחקר נמצא ששיחה נינוחה בעצלתיים עשויה להגביר את תפקוד המוח לא פחות מפתירת תשבץ! במחקר נוסף שבוצע בשיקגו נמצא שחיים חברתיים פעילים עשויים להקטין את הסיכון למחלת האלצהיימר בעד 70%; החוקרים הבחינו בקשר מובהק סטטיסטית בין מבוגרים עם חיי חברה ירודים ובין עלייה משמעותית בשכיחות הופעת המחלה.

אם רוצים לחזק את הזיכרון והקוגניציה, חשוב גם להשקיע בהקטנת ה'צמיגים' החביבים השוכנים על מותנינו, ולהשיל את השכבות העודפות. מחקרים רבים מצביעים על כך שאנשים הלוקים בהשמנת יתר סובלים יותר מהפרעות זיכרון בעשור הבא של חייהם. במחקר אנגלי שנערך על קבוצה גדולה של אנשים סביב גיל החמישים שסבלו מעודף משקל, נמצאה ירידה של 22.5% במבחני IQ בעשור הבא של חייהם ביחס לקבוצת ביקורת שלנבדקיה לא היו קילוגרמים מיותרים.

באוניברסיטת בריגהם הוכיחו חוקרים שקשר קרוב עם חברים ומשפחה יכול להגדיל את סיכויינו לשרוד אפילו עד לגיל 150

 שיווי משקל פיזי ורוחני

אחד מהדברים המפחידים את הקשישים ואת מטפליהם הוא נושא הנפילות. ואכן, נפילה של קשיש היא מצב מסכן חיים, גם במקרים בהם לא נשברה עצם וגם לא נגרמה פגיעה ישירה בראש או באחד האיברים הפנימיים. תרגול לשיפור שיווי המשקל, כגון עמידה על רגל אחת למשך דקה-שתיים כמה פעמים ביום, וכן חיזוק כוח הרגליים על ידי הליכה קבועה או תרגילים מתאימים, הם האמצעים היעילים ביותר למניעת נפילות של קשישים. הטמעת הרגלים אלו, מסתבר, עשויה למנוע באופן משמעותי חלק ניכר מהנפילות. באחד המחקרים נבדקה קבוצה גדולה של קשישים מעל גיל 70, ונמצאה ירידה של 30% בשיעור הנפילות בקרב משתתפי תוכנית אימון מובנית וקלה ליישום.

עם זאת, סגולה מיוחדת במינה לאריכות ימים פיזית (אך לא תמיד קוגניטיבית, כפי שציינו לעיל) היא פשוט להיוולד אישה. מחקרים בתחום הגריאטריה מגלים שעל כל שני קשישים סביב גיל 85 קיימות שלוש קשישות, וסביב גיל מאה - מול כל גבר חיות יותר משתי נשים; מעניין לציין שיחס זה קיים גם בין רוב בעלי החיים! אין זה סוד שבתי האבות מלאים בעיקר בנשים. לעיתים, כשאני פוקדת את בית הדיור המוגן שבו מתגוררת באושר חמותי שתחי' אני מתבוננת מהצד, וליבי יוצא אל האלמנות הרבות שנראות כמסתכלות קצת בקנאה על החברות המעטות שזוכות עדיין לדור באותה דירה עם אהבת נעוריהן. כמה קשה הבדידות.

מחקרים מדווחים על החשיבות של ההתערות החברתית כמקדמת בריאות פיזית. מחקר חדש מאוניברסיטת מיזורי שהופיע בעיתון מדעי יוקרתי, מגלה כי כאשר יש לנו קשרי ידידות עם שכנינו, רמת הבריאות שלנו עולה. עוד נמצא כי שיפור משאבים קהילתיים, כמו מדרכות גדולות ופארקים, מעודד תקשורת ואינטראקציה בין שכנים, ומוביל לשיפור הבריאות של כלל האוכלוסייה. במחקר אחר צוין שלהתנהגות של חברים שלנו יש השפעה ישירה על רמת הפעילות הפיזית ועל הרגלי האכילה שלנו, מה שמצביע על כך שהתנהגות בריאה עשויה להיות 'מדבקת'...

 

 מתחברים לר' נחמן?

אך יש שחושבים גם אחרת; חברה סיפרה לי שבביתה החדש מוקדש לאבי המשפחה חדר קטן ל'התבודדות' (בתרגום חופשי מהשפה ה'גאולית' מדובר פשוט על חדר לימוד), שם בעלה נוהג להתבודד לו עם ספריו ללא הפרעות מיותרות של בני אנוש, ובעיקר לא של בני ביתו, כולל אשתו. והנה, הצצה קצרה פנימה - הוא רכון על הסטנדר, סביבו קירות מעוטרים במאות ספרי ש"ס ופוסקים, והוא מתייחד לו עם דף הגמרא האהוב, מלטף את כריכת הספר ומפזם לו בנחת.

ועדיין, עם כל היתרונות של ההתבודדות (בעלי מודאג מכך שלאחרונה אני מתחברת יותר ויותר לרב נחמן), אין כמו שחנ"ש עם חברה טובה לרוממות הגוף והנפש.