בשבע 511: גופים זרים

תערוכת הגופות, שתמשיך להציג בישראל למרות דרישה של שופטי בג"ץ לברר את מוסריותה, מקוממת נגדה גם אזרחים מן השורה

ניצן קידר - ערוץ 7 , ד' בתשרי תשע"ג

 בעוד במדינות אחרות בעולם נאסר על הצגת חלקי הגופות, שככל הנראה מגיעים מגופות נרצחים או אסירים סיניים, בישראל לא ננקטים צעדים לסגירתה

 

מי שראה את הנולד לגבי תערוכת הגופות 'בודיס' עוד בטרם הגיעה לעירו, הוא רבה הראשי של תל אביב. עוד בתחילת חודש ניסן שלח הרב ישראל מאיר לאו מכתב נגד התערוכה, שנפתחה זמן קצר אחר כך. "לעניות דעתי יש בכך ביזוי צלם האלוקים שבאדם... תורתנו אוסרת הלנת המת גם אם הוצא להורג בשל עבירות חמורות, כי הלנת גופה פוגעת בצלם האלוקים. אין שום הצדקה אמנותית או אחרת להלנת גופות בני אדם ללא קשר לזהותם הדתית, הגזעית או הלאומית. יש בכך פגיעה בכבוד האדם ובחירותו לקבוע אשר ייעשה בגופו". הרב אף קרא לציבור לפעול בכל דרך חוקית כדי למנוע את התערוכה. הקריאות נפלו על אוזניים ערלות. בעירייה ציינו אז, כמו היום, כי "מדובר בתערוכה שהוצגה בערים רבות בעולם וגם בארץ, בעיר חיפה. התערוכה זכאית לחסות תחת הערך של 'חופש היצירה האמנותית'. יצוין כי בדומה לכל תערוכה אמנותית המוצגת במקום סגור, הבחירה בידי כל אדם האם לבקר בה או לא. העירייה אינה מעורבת בתכנים המוצגים במבנים הפרטיים במתחם (מתחם התחנה בתל אביב, בה מוצגת התערוכה, נ"ק), ועל כן אינה אחראית על התערוכה הצפויה להיערך במקום. העובדה כי שתי תערוכות מכובדות אלה בוחרות להגיע לתל אביב מהווה תעודת כבוד לעיר".

פגיעה בכבודם של המתים. הפגנה נגד תערוכת הגופות

הרבנים מתנגדים

התערוכה הבינלאומית היתה מאז ומתמיד שנויה במחלוקת, ואף בצרפת החליטו לפני שנתיים שלא להציגה על פי החלטת בית המשפט העליון. בתל אביב היא מוצגת מאז ה-21 במאי. במסגרת התערוכה, שהוצגה בעבר גם בחיפה, מוצגים חלקי גופות משומרים במטרה להכיר לציבור את חלקי האדם. חשוב לציין שאחת הסיבות למחלוקת סביב התערוכה, מעבר לעניין היהודי והדתי, הוא הנושא המוסרי.
יהודה פואה: הציבור הרחב ואני בתוכו לא הבין שמדובר באנשים שנרצחו, במתנגדי שלטון. מטריד אותי שבא מישהו, לוקח צלם אנוש והופך אותו לבהמה, למשהו זול, ואנחנו כמדינה יהודית, כחברה וכקהילה משתפים פעולה עם מעשי רצח שכאלה

באחרונה שודרה בטלוויזיה הסינית כתבה שניסתה להתחקות אחרי מקור הגופות. שוקי גור, מנכ"ל גלים הפקות, שהביא את התערוכה לישראל, אמר באותה כתבה כי "המקור לגופות, עד כמה שאני מבין, הוא מסין. שם זה הגיע למכונים הרפואיים, ומהמכונים הרפואיים הם עברו את תהליך השימור והגיעו לארה"ב ומשם התערוכה הזאת נודדת בעולם".

מי שעתר לבג"ץ בנושא הוא אדם פרטי בשם עו"ד דוד שונברג. פרקליטו, רועי שחר, הסביר באותה כתבה כי "הבעיה הגדולה עם התערוכה הזאת, וזו בעיה שמאפיינת לא רק את התערוכה בישראל אלא בכל העולם, שמדובר בתערוכה שמבוססת על גופות של אנשים שלא נדרשו אחרי מותם. מדובר בניצול ציני ומסחרי של אותם אנשים שנפטרו בסין, ומכאן הקריאה לסגור את התערוכה. הנושא הזה נחקר כבר על ידי התובע הכללי של מדינת ניו יורק, ומארגני התערוכה שם לא הצליחו לספק הסברים מה מקור הגופות. יש גם סברה שאומרת שמדובר באסירים שעונו והוצאו להורג, אבל זו כאמור הגישה המחמירה יותר. די בגישה המקלה, במירכאות, כדי להביא לסגירת התערוכה".

חשוב לציין כי תחקיר של רשת ABC ששודר בזמן בו הוצגה התערוכה בארה"ב, קבע כי מדובר בגופותיהם של אסירים שהועברו לבית חולים ממשלתי בסין ונמכרו לטובת התערוכה. בעקבות התחקיר, נאלצו המארגנים למחוק ממסמכיהם את ההצהרה לפיה הגופות הן של מי שהסכימו שיוצגו כך בטרם מותם.

במקביל קמו שני צעירים, יהודה פואה, יו"ר 'בצלמו - ארגון זכויות האדם היהודי', ויצחק למפרט, תלמיד בישיבת מרכז הרב, והרימו קול זעקה לפני כחודשיים, אז התוודעו לתערוכה הזו לראשונה.

"אני שמעתי על התערוכה הזו באיחור רב לצערי", מספר לנו פואה, "ומיד נרתמתי למלחמה נגדה".

פואה ולמפרט גייסו את הרב דב ליאור, הרב אורי שרקי והרב אליקים לבנון, שחתמו על מכתב שנשלח לסגן שר הבריאות, ח"כ יעקב ליצמן, ולראש הממשלה בנימין נתניהו, ובו דרישה לסגור לאלתר את המיצג: "כמדינה יהודית האמונה על כבוד האדם, אנו מתפלאים כיצד מיצג מתועב מסוג זה נכנס בשערי מדינת ישראל, בעוד בצרפת סגרו את התערוכה בצו בית משפט. יחד עם זאת, מרגע שמיצג זה נכנס לארץ אין אנו יכולים לפטור את עצמנו מהחובה המוסרית והערכית לכבד את צלם האלוקים של המתים, ולהביאם לקבורה בהקדם האפשרי כמו שמחייבת ההלכה היהודית שאוסרת להלין את המת וכמו שמורה החוק בישראל". עוד כותבים הרבנים במכתבם כי "היות וזהות המתים והנסיבות בהן הם הפכו להיות מוצגים בתערוכה למטרות רווח אינן ידועות ואוצרי התערוכה אינם חושפים מידע זה, יש לחשוש שמתן ההיתר להצגת תערוכה זו הופך את מדינת ישראל להיות שותפה לפשע של ניצול גופות אדם למטרות רווח. אנו דורשים מכם לשמור על החוק ולפעול באופן מיידי לקבורת הגופות".

הרבנים גם ציינו כי "החוק בישראל קובע כי חובה להביא כל מת לקבורה. קביעה זו מתבססת על החוק המחייב קבורת נפטר תוך זמן קצוב".

מי שהרים את הכפפה במהירות היה סגן השר ליצמן, שפנה אל היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה ויינשטיין, ודרש לסגור את התערוכה ולקבור את הגופות המוצגות בה, בהתאם לחוק המחייב זאת. ליצמן ציין כי מעבר לקושי המוסרי והיהודי בקיומה של תערוכה שכזו, יש לתבוע את סגירתה של התערוכה על פי פקודת הבריאות שבחוק. על פי הפקודה, "אין קוברים מת לפני עבור שלוש שעות משעת פטירתו, ולא אחרי עבור ארבעים ושמונה שעות לאחר פטירתו, אלא אם התיר רופא ממשלתי במפורש קבורה מאוחרת יותר". ליצמן קובע במכתבו ליועמ"ש כי למארגני התערוכה אין היתר שכזה מרופא, ומשום כך "אודה אם תנחה את מארגני התצוגה כי עליהם לקבור את הגופות באופן מיידי".

 

"צלם אנוש הופך לבהמה"

ויינשטיין לא מיהר להגיב לליצמן, אלא שעו"ד דוד שונברג שעתר לבג"ץ כמה חודשים לפני כן, כבר שמע את עמדתו של היועץ בבית המשפט. ויינשטיין כתב בתגובה לעתירה כי "נטילת הגופה, שימורה, מכירתה והצגתה ללא הסכמת הנפטר, משל היא חפץ שכל אחד יכול לעשות בו כרצונו, פוגעת בכבודו של המת ובאוטונומיה של החי טרם פטירתו, עד כדי פגיעה בזכות המת לכבוד".

השופטים עדנה ארבל, אורי שוהם וחנן מלצר אף הבהירו כי "על פני הדברים, נראה שהצורה בה נעשה שימוש בגופות היא בעייתית, ויש לה השלכות ערכיות ומוסריות". אלא שגם כאן עמדת המדינה היתה בדיוק כמו בארה"ב, להמשיך לקיים את התערוכה תוך הצבת שלט שבו יובהר שמקור הגופות אינו ברור.

ב-3 בספטמבר הוציא בג"ץ צו על תנאי המופנה אל היועץ המשפטי לממשלה, יהודה ויינשטיין, המורה לו להסביר תוך 15 ימים מדוע לא יורה לאסור על קיומה של התערוכה בישראל, אלא אם יודיעו המארגנים על סיומה קודם לכן, ולא לאחר ה-27 בספטמבר. עד כה אף אחד מהצדדים לא עשה דבר - לא ויינשטיין, גם לא המארגנים – שעל פי הפרסום הרשמי של "מתחם התחנה" בו מוצגת התערוכה, היא תימשך עד ה-31 באוקטובר.

באחרונה כאמור, עלה הנושא למודעות גבוהה יותר. יהודה פואה, מורה במקצועו, מספר על עצומת מורים שהתנגדו לסבסוד שמעניק ארגון המורים לבאי התערוכה, בטענה שהיא אינה מוסרית. אבל גם פואה נדהם למשמע הגילויים האחרונים באשר לחשד למקור הגופות: "הציבור הרחב, ואני בתוכו, לא הבין שמדובר באנשים שנרצחו, במתנגדי שלטון. מטריד אותי שבא מישהו, לוקח צלם אנוש והופך אותו לבהמה, למשהו זול, ואנחנו כמדינה יהודית, כחברה וכקהילה משתפים פעולה עם מעשי רצח שכאלה".

מה הצעד הבא שלכם? בינתיים התערוכה נמשכת.

"לצערנו הבנו שהחוק ברור ונהיר לכולם, הנחיות נציגי הממשלה ברורות גם כן, אך אכיפה בשטח אין. החלטנו שאין ברירה אלא לערוך הפגנה מול התערוכה עצמה במתחם התחנה. אנחנו מתכוונים להגיע לשם עם עשרות חברים ביום ראשון הקרוב בשעה 19:00 בערב, ויצטרפו אלינו גם רבנים וחברי כנסת בקריאה לעצור את התערוכה".

אתה חושב שההפגנה יכולה באמת ליצור השפעה שתביא ליישום הוראת בג"ץ? לא מאוחר מדי?

"להפך, יש כאן הזדמנות ליצור גל חדש של מחאה נגד המיצג הזה, שאולי יצליח לקדם את הנושא".

מארגני התערוכה מסרו לאחר החלטת בג"ץ בתחילת ספטמבר, כי הם מתכוונים להמשיך ולהפעיל את התערוכה עד למועד סיומה המתוכנן, לאחר חג הסוכות. בינתיים לא נראה שמשהו הולך להשתנות בתוכניות האלה.