גליונות בשבע עוד גליונות

בשבע

בואי, שרהלה, לומדים - ידידיה מאיר

ראש הממשלה ישב בראש השולחן הגדול ולא ויתר. כמה מהיושבים בשולחן העגול שהתכנס סביבו דווקא ניסו להציע פתרונות, אבל נתניהו לא הרפה.
18/10/12, 15:32
אתנחתא

1.

ראש הממשלה ישב בראש השולחן הגדול ולא ויתר. הוא דרש תשובות ברורות מהמשתתפים הבכירים בדיון. כמה מהיושבים בשולחן העגול שהתכנס סביבו דווקא ניסו להציע פתרונות, אבל נתניהו לא הרפה. "אני פשוט לא מבין", הוא שאל וחזר ושאל: "למה אלוקים לא מעניש את קין בעונש שהתורה קובעת לרוצח - מוות? למה הוא משאיר את קין בחיים?".

זה היה ביום חמישי האחרון בבית ראש הממשלה בירושלים. חוג התנ"ך שייסד נתניהו התאסף בפעם השנייה בתוך כמה חודשים, לדון בענייני ספר הספרים. בפעם הקודמת עסק הפורום במגילת רות, הפעם בפרשת בראשית. במשך כשלוש שעות עצר ראש הממשלה את כל עיסוקיו, מהגרעין האיראני ועד הבחירות שעליהן הכריז יומיים קודם לכן, וכל מה שבאמצע, והתעמק בסיפור בריאת העולם, בגירוש מגן עדן ובענייני עץ הדעת ועץ החיים.

כמה דקות אחרי השעה חמש אחרי הצהריים התיישב נתניהו רענן, מרוכז ומלא דריכות וסקרנות, כאילו התעורר הרגע משנת צהריים טובה, ולא נחת מטיסת מסוק בת שעה וחצי אחרי סיור ביטחוני ארוך בגבול הדרומי. "שלום לכם, שרה ואני שמחים לארח אתכם. החוג הוקם ונקרא על שם חמי ז"ל, שמואל בן ארצי, שהיה חוקר תנ"ך דגול, איש ספר, איש שירה ואיש המורשת העברית. שמואל ז"ל הנחיל את זה לבנינו שעוזרים להנחיל את זה לאביהם".

ונתניהו גם הסביר איך הילדים שלו מנחילים לו את התורה: "מדי שבת פה, במקום הזה, אנחנו לומדים ביחד את פרשת השבוע וגם את ההפטרה ואנחנו מתקדמים צעד צעד, והנה אנחנו מגיעים בסוף שמחת תורה שוב לבראשית. יש מחזוריות והמשכיות במנהג היפה הזה. בתנ"ך אנחנו רואים את חיי הנצח של עם ישראל וגם את נופי בראשית שאני בא מהם עכשיו. באמת, יש פשוט נוף מקראי במדבר בדרום. ועכשיו כאן בירושלים אנחנו מתחברים ליסודות הקיום שלנו ואין יסוד מוצק יותר מספר התנ"ך".

למה אני מביא את התמליל המלא של הדברים האלה? כי יש שתי אפשרויות: או שראש ממשלת ישראל באמת מאמין בהם, וזה נפלא, או שזו תעמולת בחירות, כלומר שהוא חושב שזה מה שצריך להגיד עכשיו בזמן בחירות, וגם זה די נפלא. הייתי שמח לשמוע את כל המתמודדים מדברים ככה על יהדות, ארץ ישראל ותנ"ך כי לדעתם זה מה שנכון וטוב לעשות.

נתניהו מסיים את הפתיחה הקצרה שלו כך: "בראשית ברא אלוקים את השמיים ואת הארץ. אנחנו מתחילים מבראשית, אז שלום לכולכם, ואני שש לשמוע ולהחכים. אבשלום קדימה, תקריא".

2.

"ויאמר ה' אלוקים: הן האדם היה כאחד ממנו, לדעת טוב ורע", מקריא הד"ר אבשלום קור בהטעמה המפורסמת שלו, וחוג התנ"ך נשמע לרגע כמו חידון התנ"ך. "ועתה פן ישלח ידו ולקח גם מעץ החיים ואכל וחי לעולם. וישלחהו ה' אלוקים מגן עדן לעבוד את האדמה אשר לוקח משם. ויגרש את האדם וישכן מקדם לגן עדן את הכרובים ואת להט החרב המתהפכת, לשמור את דרך עץ החיים".

הרב בני לאו, שנבחר להעביר הפעם את הרצאת הפתיחה, מתחיל לומר משהו על "גדלות האדם" ו"קטנות האדם". הוא מנסה לפתח מהלך שלם על החטא של האדם הראשון בגן העדן לאור שיטת סלבודקה ולאור שיטת נובהרדוק (היא השיטה הישיבתית שבה צמח האיש שלזכרו מתקיים החוג הזה). אבל מהר מאוד הדיון נחטף על ידי כמה מאנשי האקדמיה שסביב השולחן. אצלם אין התלבטות. הם בוודאי גורסים "גדלות האדם". אבל לא גדלות האדם כיציר הנעלה של הקב"ה, כשיטת הסבא מסלבודקה, אלא האדם כדבר הכי גדול והכי חכם והכי חשוב, שלומד תנ"ך בגובה העיניים. סליחה, ממש לא בגובה העיניים. החוקר הוא בכלל מעל התנ"ך. שיגיד תודה, האדם הראשון הזה, שאני בכלל מסכים להתייחס אליו כאן הערב.

אני באמת לא רוצה להישמע כמו כתב שמדווח ב'המודיע' על "זעזוע ושאט נפש מדברי הבלע של חבורת פרופסורים על כל הקדוש והיקר בעת אירוע בבית ראש הממשלה", אבל האמת? במציאות זה היה אפילו עוד יותר גרוע ממה שהכתב התמים של 'המודיע' בכלל יכול להעלות על הדעת. אני לא מדבר על כולם, חלילה. היו שם גם פרופסורים מן המניין שאמרו בענווה דברי אמת (אלה שני דברים שמאוד קשורים ותלויים זה בזה כשמדברים על לימוד תורה ועל החידוש בה: ענווה ואמת).

אבל הם היו מעטים מול רבים. רבים שיותר מאשר אמרו דברי מינות או אפיקורסות, ראית שהם סתם לא מחויבים לטקסט, לדמויות או אפילו לסיפור הפשוט – רק לאגו האקדמי שלהם. זה לא שאני קורא עכשיו לסגירת כל הפקולטות ללימודי התנ"ך (סליחה, המקרא) באוניברסיטאות. תמשיכו, חברים, בכיף. ואתם יודעים מה? אתם אפילו לא צריכים לשים דבש על אותיות התורה כשאתם מתחילים ללמוד, וגם לא חייבים לחגור גרטל לפני שאתם פותחים את חומש בראשית הקדוש. אבל בואו נסכם שאברהם אבינו בכל זאת היה, אפעס, יהודי חשוב? למה זה נחשב "אקדמי" להיות איפכא מסתברא תמיד, להיות אלטרנטיבי? למה להסביר לראש הממשלה, למשל, כמה קין היה הצדיק, ולהבל ממש הגיע להירצח? למה חווה דווקא היתה בסדר גמור בכל הסיפור של עץ הדעת, והטעות היתה בכלל אצל הקב"ה? מדוע אצלכם תמיד, אבל תמיד, יעקב הוא הבעייתי, ועשיו הוא המאמי הלאומי?

והכל לא מתוך תהייה אותנטית על מה התורה באה ללמד אותנו, אלא מה אנחנו באים ללמד אותה. השיא היה כשאחד המלומדים אמר לראש הממשלה: "בוא נעזוב רגע את כל הפירושים של רש"י ונקרא את הפסוקים בקריאה אישית, בפרשנות שלנו". נתניהו ענה לו משהו כמו: "אבל אני דווקא לא מכיר את רש"י. אני מכיתה א' לומד בלי רש"י. מה רש"י אומר?".

לרגע כמעט קמתי שם ממקומי ביציע העיתונאים כדי להגיד לראש הממשלה: "עם כל הכבוד לתיאוריות הרבות כאן, אדוני, אתה חייב לשמוע מה אומר הרש"י הראשון על התורה. אני אומר לך, זה בול בשבילך, יופי של חומר לנאום הבא שלך באו"ם".

3.

השאלה שבה פתח את הדיון ממשיכה להטריד את נתניהו: למה קין לא נענש כפי שמגיע לו, בעונש מוות? לבסוף הוא מציע חידוש משלו: "קין נענש, רבותיי, וקיבל 'אות קין' והגליה. היום היינו קוראים לזה קלון... אבל לדעתי אולי הוחלט לנהוג כך ולהקל עימו כדי לא להכחיד לגמרי את האנושות. הרי אח אחד כבר נרצח הרגע, אז אם גם השני יומת עכשיו, לאן האנושות תתקדם? חייבים לתת לה אפשרות של תיקון. מה אתם אומרים?".

שאלת ראש הממשלה דווקא מעוררת דיון אמיתי. הרב יהודה בן ישי (ראש מכון 'אורה' לבנות ואביה של רותי פוגל הי"ד) אומר לו שהעונש האמיתי הוא שקין יצא מההיסטוריה האנושית: "הוא לא יהיה חלק מ'ספר תולדות אדם', וזה המבחן הבסיסי לכל אדם ואדם עד היום: נולדת, אבל מה תעשה עם חייך? האם תיכתב בספר החיים או תישאר בחוץ? מה תוסיף אתה לשרשרת הקיום?". הפרופ' עמוס פריש מעיר לנתניהו כי בעצם, גם אחרי חטאו הראשון, קין ממשיך לחטוא ולא מתקן את דרכיו. רואים זאת במפורש, הוא הרי לא לוקח אחריות על הרצח. "מיד אחרי הרצח אלוקים שואל 'אי הבל אחיך?' אבל קין עונה: 'השומר אחי אנוכי?'. גם זה חטא חמור", אומר פרופ' פריש, "לא לקבל אחריות מוסרית על מה שעוללת, לברוח מהשאלות הנוקבות ביותר".

4.

השעה כבר שמונה. "אני מבקש בשמה של רעייתי שרה להודות לכם", אומר המארח, "קודם כל, על שבאתם, ושנית, על שהחכמתם אותנו. יש פה שילוב מופלא של ההיסטוריה שלנו, של ההיסטוריה של האנושות, ושל שאלות החיים והמוסר והקשר בין אדם לאדם והקשר בין אדם לאלוקיו. זה פשוט נותן כוחות מחודשים, בכל פעם ששותים מהמעיין הזה, והוספתם לנו, אני בטוח, כוחות".

"אדוני ראש הממשלה, ביהדות יש כלל כזה, שחזקה זה רק אחרי שלוש פעמים", אומר בחיוך הרצל מקוב, מנהל מרכז מורשת בגין שאירגן את המפגש. "אז היינו כאן בערב חג השבועות, ועכשיו התקיים המפגש השני. אני רוצה שנסגור כבר עכשיו על מפגש גם אחרי ה-22 בינואר, כאן בבית הזה, בראשותך". כולם צוחקים, וראש הממשלה עונה: "מצידי שניפגש עוד לפני הבחירות". יועציו שבפינה נדרכים. הם יודעים כמה כנסי בחירות הוא צריך לעשות במאה הימים הבאים. יש גבול לזמן שאפשר להשקיע בחבורת הפרופסורים הזו שבסוף בכלל לא תצביע ליכוד.

ואני רק חושב לעצמי מה יקרה לחוג הזה אם מישהו אחר ינצח. יחימוביץ' תעסוק בהרחבה בכתבי מרקס ולנין, אולמרט יכנס בבית הזה מלומדים בעיקר לעיון בכתבי האישום שלו ובערעורים, ולפיד? הוא מן הסתם יכנס שבעים פרופסורים זקנים, יושיב אותם בחדרים נפרדים בבית ראש הממשלה וידרוש מהם לפרש את ספר הטורים המלא שלו.

                                                   **********************************************************

כיוון שבעדות המזרח נוהגים לקרוא לנכד על שמו של הסבא גם בחייו, נוצר מצב שבשכונת הר-נוף בירושלים מסתובב היום עוד "אריה דרעי", בן שלוש ומשהו. בשבוע שבו המערכת הפוליטית והתקשורתית סערה סביב יו"ר ש"ס הקודם-נוכחי, אני רוצה לחשוף את תפקידו החדש, החשוב והמשפיע באמת. באחד מגני הילדים בירושלים חזרו הילדים עם תיקייה ובה סיפורים על פרשת השבוע, סיכום החומר הנלמד וכמו כן הודעה על מי שיערוך את קבלת השבת בשבוע הבא. קבלו אם כן את התפקיד החדש, שלו גם אלי ישי יפרגן מכל הלב.