בשבע 524: לב של חסיד

החיבור בין 'הלב והמעיין' לניגוני הרב גינזבורג מצליח לבטא את העומק והעדינות בשיריו של הרב

אמציה האיתן , י"ד בטבת תשע"ג

'לך אמר לבי – הלב והמעיין בניגוני הרב יצחק גינזבורג' 

"גן עדן הוא סוד ניגון עדין. לפי עדינות הניגון כך עדינות הדיבור ועדינות ההתנהגות איש לרעהו". המשפט הזה מצוטט מפיו של הרב יצחק גינזבורג בגבה של החוברת באלבום החדש, מבית מדרשו של הרב. נדמה לי שהבחירה במילים הללו מהווה נגיעה מדויקת בלבו של הפרויקט המיוחד 'לך אמר לבי' – 'הלב והמעיין' בניגוניו של הרב יצחק גינזבורג. 


דווקא מי שלא זכה להכיר אישית את הרב יצחק גינזבורג, מגדולי ההוגים בתורה בכלל ובתורת הנפש והחסידות בפרט, ראוי שיפנים את המילים הנהדרות האלה, שכל כך רחוקות מהדימוי שמנסים להדביק לרב דלי רוח שלא זכו לשמוע מתורתו. 

ידוע הרב גינזבורג בכוח הניגון שלו ובמנגינות הרבות שיצאו תחת ידיו. כל מנגינה והעומק שבה, כל ניגון והסיפור המיוחד לו – בנגלה או שמא בנסתרות הנפש. תלמידיו של הרב שרים, איתו ובלעדיו, את שיריו, חלקם במילים וחלקם בניגון בלבד. אך הציבור הרחב לא זכה עדיין ליהנות מהאור הגנוז הזה, לפחות לא במודע. מי מאיתנו אינו מכיר את "על ידי ניגונים ומחיאת כף מתמתקים כל הדינים", עם הקפיצה ומחיאת כף כלפי מעלה, שכולנו אוהבים לעשות יחד? אבל מי מאיתנו ידע שהלחן לשיר הזה נכתב על ידי הרב יצחק גינזבורג? לאחר שתשמעו את האלבום 'לך אמר לבי' תוכלו לזמזם עוד משיריו של הרב, אבל יותר מכך – תזכו לשעה של קורת רוח (או יותר משעה, בהתאם למספר הפעמים שתשמעו את האלבום). 

נראה שאין יותר מתאים מחבורת 'הלב והמעיין' לחבור לרב גינזבורג במשימת קודש זו. נאור כרמי הפליא לבטא את ניגוניו של הרב בעיבודים העדינים והנוגעים, והקלרינט של חיליק פרנק עם הכינור של אורן צור מצליחים לבטא ברגש, בנועם וגם בווירטואוזיות את העומק שבשירים.

רוב האלבום מורכב מניגונים אינסטרומנטליים, לצד ארבעה שירים שמושרים בפיהם של אריאל זילבר, אילן דמרי ושלמה כ"ץ. לאחר שאקדים ואומר כי אני ממעריציו של אריאל זילבר, הישן וגם המתחדש, הרשו לי גם לומר שהבחירה שלו לביצוע שני שירים באלבום לא היתה מוצלחת במיוחד. אילן דמרי ושלמה כ"ץ מתחברים לטעמי הרבה יותר טוב עם השירים שהם מבצעים.

בסך הכל, 'לך אמר לבי' מבטא נאמנה את העומק והעדינות של הרב גינזבורג, ומחבר אותנו המאזינים ליופי שבניגון היהודי החסידי.