בשבע 526: מלכודת הקופונים

נעה נעמן , כ"ח בטבת תשע"ג

אתם מכירים את זה? מקבלים עלון מבצעים לתיבת הדואר ומיד נכנסים לאוטו וקופצים לראות מה קורה בחנות, והאם המבצעים אכן כאלה שווים. לא מכירים? נכון, באמת רובכם לא מכירים את התופעה בצורה הזאת, אבל בצורתה האחרת מכירים ועוד איך.

רובנו מקבלים לתיבת המייל שלנו לא מעט פרסומים של אתרי קופונים, ומיד 'קופצים' וירטואלית לראות מהו המבצע והאם שווה לקנות. משום מה צורת הצרכנות של קופונים נראית לרובנו לגיטימית וכל ההגנות שבנינו נגד הפרסום המסיבי שאנחנו רגילים אליו נעלמות. אך צריך לדעת שאתרי הקופונים הם לא אתרים וולונטריים לטובת הצרכן הקטן. הם רוצים לעשות עלינו קופה, בדיוק כמו כל חנות, רשת או סוּפר.

אתרי הקופונים נבנו בצורת מתוחכמת כך שלא נשים לב שמוכרים לנו ברוב הפעמים מוצר שאיננו צריכים. זה מתחיל מהפרסום הישיר לתיבת הדואר, שבה אין סינון לפי רצונו של בעל החשבון, וכאן גם נעלמת השאלה הראשונה שאנחנו צריכים לשאול: "האם אני צריך את זה?" במקום זה אנו שואלים "כמה זה עולה?". 

כמו כן שימו לב שבכל אתר קופונים אנו רואים כמה אנשים כבר רכשו את המוצר. רכישה קבוצתית היא דרך מצוינת למכור מוצר, ככה נותנים לנו את ההרגשה שאנחנו לא לבד, יש עוד רבים שחושבים שהמוצר שווה את ההשקעה, וגם מימד הסיכון קטן, כי "ביחד זה תמיד יותר טוב".

מי שבוחר בכל זאת לקבל את פרסומי הקופונים למייל, צריך לוודא שהמבצע השבועי המטורף אכן משתלם, ולוודא כי זו אינה עוד מלכודת דבש של הצרכנות המודרנית.

הכותבת היא יועצת לכלכלת משפחה