חדשות ערוץ 7

פופולארי: תג בכותרות
גליונות בשבע עוד גליונות

בשבע

יש כאן מישהו רפורמי? - תרבות ופנאי (מופע)

במופע החדש של יאיר אורבך ממשיך הסטנדאפיסט המוכשר לגרום לצופיו להסתכל על עצמם במבט מחויך
17/01/13, 00:30
עדי גרסיאל

'המבדיל בין קודש לצחוק', יאיר אורבך, פרוזבול הפקות

מוצ"ש האחרון. תשע בערב. אולם שרת המיתולוגי בבניין עיריית פתח תקווה. אם היו שמים קלפי בכניסה, כנראה שעל סמך התוצאות גם אורית סטרוק היתה מקבלת תפקיד מיניסטריאלי. שני חילונים בקהל, אבל אחד מהם מסביר שהוא בעצם קצת דתל"ש.

באיחור של 25 דקות עולה לבמה יאיר ("אין קשר לעוז זהבי או לאורי") אורבך ומתחיל במה שהוא יודע לעשות הכי טוב: סטנד-אפ על החיים במגזר, מבפנים. עוקץ, לפעמים לועג, אבל בלי רשעות אמיתית ובלי פוליטיקה. "נניח שהתפללת כבר מנחה ומבקשים ממך להשלים מניין, ואז מגיע עוד מישהו ואתם כבר אחד עשר. אתה נשאר או הולך?", הוא מקשה על בחור מאחת השורות הקדמיות. אחר כך הוא בוחן את הקהל: מי יודע מה יש בעמומד 367 בסידור רינת ישראל? ואם אתם מהססים, אולי זה בגלל שבזמן קריאת ההלל דפדפתם בעיון רב מדי בעלוני השבת? ואל דאגה, גם עליהם אורבך לא יחוס, כולל העקיצות המתבקשות על שו"תי הסמס.

אורבך עושה סטנד-אפ כבר תריסר שנים, מאז ימיו ב'קאמל קומדי קלאב', 'האקדמיה לצחוק' והמופע 'קרנבל ברשות התורה' והניסיון הבימתי שלו ניכר. הוא יודע להחזיק את הצופים, להגיב בשנינות ובמהירות לקריאות מהקהל ולא מפחד לאלתר. ואל תשאלו מה הוא עושה, בשיתוף הצופים, למי שבאמת מאחר. 

החומרים של אורבך עוסקים בעיקר בעניינים מגזריים כמו הווי בתי הכנסת (כולל קטע על 'רבה' רפורמית במבטא אמריקני, שמחוץ לבית הכנסת מדברת במבטא צברי למהדרין), שבת ("יש שכונות שאצלן הגוי של שבת כל כך מתוחכם שהוא ניגש אליך ושואל: 'לא קר לך? לא חשוך פה מדי?'") וכמובן דייטים וחתונות. הקהל, הצעיר ברובו, מגיב היטב להומור האינטיליגנטי, שמצליח להעמיד מולו מראה - לא מעוותת, מצחיקה.

ובכל זאת, הערה בונה: במהלך המופע אורבך משלב כמה קטעים על ההבדלים בין גברים לנשים ("אנחנו כן יכולים לעשות שני דברים יחד – לראות כדורגל ולפצח גרעינים, למשל") ועל חיי הנישואין. לא מדובר בחומר חלש במיוחד, אבל הנושא קצת נדוש, כדאי לקצר או לגייר. 

ועוד טיפ (ככה זה, דוסים אף פעם לא יפרגנו עד הסוף לאחד משלהם): בשעה הראשונה של המופע אנחנו מקבלים את אורבך נטו, בלי 'פרופס' (אביזרים בז'רגון המקצועי) או אנשים נוספים. רק לקראת הסוף הוא מעלה לבמה זוג מאורס ועורך להם 'חתונה' ואחר כך מדגים בעזרת כמה בחורים ריקודי חתונה בקטע מגלגל במיוחד. ופתאום אנחנו תופשים עד כמה הבמה היתה ריקה קודם לכן. אמנם הכישרון והכריזמה של אורבך גרמו לנו לא להבחין בכך, אבל למה לעבוד קשה כשאפשר בקצת מחשבה להוסיף לבמה כמה אלמנטים חזותיים? 

לפני שאורבך עולה לבמה, מזהירה קריינית שלמופע אין מסר ומציעה למדריכים בבני עקיבא לצאת עכשיו ולקבל את כספם בחזרה. זו הצעה נדיבה, אבל אני הייתי ממליץ אפילו להם לוותר עליה ולהישאר.