בשבע 529: האם וכיצד ניתן לגשר בין העמדות בעניין הגיוס לצה"ל?

ירעם נתניהו , כ' בשבט תשע"ג

הזדמנות היסטורית להסכמה / אלוף (מיל') יהודה שגב, לשעבר ראש אכ"א וחבר בוועדת פלסנר

כששני צדדים מגיעים למשא ומתן בתום לב, אפשר להגיע להסדר ולסיכום. כחבר בוועדת פלסנר, אני יכול להעיד שאי ההצלחה של ההסכמה במסגרת הוועדה נבע בין היתר כי אנשים הגיעו לדיון שלא בתום לב.

אני סבור שכעת יש הזדמנות מיוחדת: מצד אחד יש כאן איום של כוח חדש בדמות יאיר לפיד ובנט, אשר חותרים לפתרון מסוג אחר; ומצד שני המפלגות החרדיות מבינות היום טוב יותר שאי אפשר להיאחז עוד בעמדות ההיסטוריות שלהן. הסיטואציה הזו יוצרת מצב חדש שבו ניתן להגיע להבנה ולהסכמה.

ההסכמה צריכה לכלול כמה עקרונות.

הראשון הוא שכל צד צריך להבין את צורכי הצד השני. אלה שמשתמשים במונח שוויון בנטל צריכים להתחשב בתפיסת העולם של החרדים. הנח"ל החרדי הוכיח שאפשר אחרת בעזרת הקמת מסגרת נכונה.

השני הוא שסביבת הפתרונות צריכה להישען על עוגנים כלכליים. כל פתרון שאינו כלכלי לא יחזיק לאורך זמן. אם למשל לא ייתנו תמריצים לתלמידי הישיבה ולישיבות, כלכלית לא יהיה כדאי להם להתגייס. צריך להבטיח את הקיום האישי והמשפחתי של מי שרוצה להתגייס.

השלישי הוא הדרגתיות. אין זבנג וגמרנו. הדיון הוא אם מתקדמים בקצב של שנה, חמש שנים או עשר שנים לאותם היעדים, שיאזנו בין הצרכים של החרדים ובין השוויון בנטל.

הרביעי הוא מבחן הביצוע. אם רוצים לגייס השנה 3,000 חרדים, אבל איש לא ייצור את התנאים לגיוסם - ברור שבפועל לא יגייסו.

כמו כן, כדי להגיע להסכמה אמיתית אני מציע לצדדים להתכנס במקום מרוחק מהתקשורת, לשבת מבודדים ולהחליט. יש ליצור מצב שבו שני הצדדים לא יעבדו בשביל התקשורת אלא לטובת העניין. 

השילוב הנכון / הרב אלי בן דהן, ח"כ נבחר, הבית היהודי

אני מאמין שלמפלגת הבית היהודי יש יכולת לגשר בין המפלגות במגוון נושאים, ביניהם גיוס בני המגזר החרדי לצה"ל. גם בין בוחרי הבית היהודי יש בני ישיבות, ורובם משלבים בין הלימוד בישיבה ובין השירות הצבאי, כל אחד לפי דרגתו.

אנו, נציגי הבית היהודי, מכירים ומעריכים את לימוד התורה ואת חשיבותו לעם ישראל. בד בבד, אנו קשובים לרחשי הלב של חלקים נרחבים בעם ישראל הדורשים שוויון בנטל: הן בשירות הצבאי או האזרחי, והן בשותפות בשוק העבודה - החשובה מאוד לכלכלת ישראל.

כיוון שכך, לדעתנו יש מצד אחד לחזק את לומדי התורה ולאפשר להם להמשיך בלימודם, ומצד שני לאלו שאינם לומדים תורה, יש למצוא את הפתרונות הראויים כדי שיהיו גם הם בגדר "נושא בעול עם חבריו", הן בשירות הצבאי והלאומי והן בשותפות בחיזוק כלכלת ישראל.

כדי להגיע לפתרון מרבי שיהיה מקובל על כל חלקי העם, יש לשתף את החרדים והחילונים גם יחד במציאת הפתרון. רק יחד אפשר יהיה לגיבוש מנגנון שיקבע מי הוא לומד תורה; ומי שלא לומד - שייצא לשירות צבאי או אזרחי.

רק על ידי שיתוף פעולה שמגיע מתוך אהבה והבנה, מתוך רצון לאחד את חלקי העם, נוכל להגיע להסדר שיימשך לאורך זמן ויהיה הנכון והמיטבי ביותר בעבור כלל ישראל.

דרישה סלקטיבית / ח"כ מאיר פרוש, סיעת יהדות התורה

אם אכן הדאגה של 'יש עתיד' היא דאגה אמיתית לצרכים החיוניים של צה"ל, 'יש עתיד' ואנחנו החרדים נוכל לשבת יחד ולמצוא פתרונות. אבל אם מאחורי העלאת הנושא של שוויון בנטל בעצם מסתתר רצון לנגע את החרדים ולא נמצא שם רצון כן לענות על צורכי הצבא – אין שום סיכוי לשבת יחד באותה ממשלה.

איני מפחד לומר שלא שמעתי את יאיר לפיד וחבריו דורשים מהערבים את אותן הדרישות שהם דורשים מהחרדים. הערבים שאינם אזרחי ישראל – חלק מהם נמצאים בצפון הארץ ובדרומה, וחלק גם במרכז הארץ – לא שמענו ש'יש עתיד' דורשת מהם גם שיישאו בנטל. לא שמעתי את יאיר לפיד מלין על הכסף שמגיע לכ-60 אחוזים מאוכלוסיית התלמידים של מחוז הצפון במשרד החינוך שאינם מאחינו בני ישראל. הרי הם לא ישרתו בצה"ל.

כך שהנושא המרכזי כאן הוא ההתנגחות עם החרדים. רק כאשר הצד השני, 'יש עתיד', יחזרו בתשובה, או אז יהיה אפשר לדבר לעניין. הדיון יהיה שונה במהות, ואפשר יהיה לשבת יחד ולמצוא פתרונות.

קודם כל דוגמה אישית / מנשה פרץ, קריית גת (גולש ערוץ 7)

הטיעון של שוויון בנטל מעיד על צביעות. מעניין שהבוחרים של לפיד דורשים שוויון, בשעה שמבחינת אחוזי השתמטות יש בקרבם אחוז גבוה במיוחד של בחורים שלא מתגייסים, ואם כבר החליטו להתגייס זה יהיה בשירות מסוכן בקריה. מדוע יש ביישובים כגון עלי או במושבים גיוס של 70 אחוזים ליחידות שדה, וברמת השרון וצפון תל אביב כ-30 אחוזים? אם כבר התחלתם לדבר על שוויון בנטל, הרי לכם מהיכן אפשר להתחיל. 

ואם יאיר לפיד מחפש שוויון, אפשר לעשות זאת גם בגלי צה"ל, היחידה הקרבית שבה שירת. איזון של דתיים ועדות המזרח שם יכול להיות התחלה טובה.

שוויון אמיתי בנטל /אליהו שטיינמץ, בני ברק (גולש ערוץ 7)

אם החילוניים ישתתפו בנטל לימוד התורה - שאינו קל בכלל - ובכך יסיעו לשמירה על עם ישראל, יוכלו החרדים גם ללכת לצבא. אך כל זמן שאין מישהו אחר שישמור עלינו על ידי התורה, כיצד בחורי הישיבות יסגרו את הגמרא ויסירו את השמירה מהעם? 

זכות היא למדינה שתומכת בלימוד התורה, ורק זה מה שהחזיק אותה עד היום באופן ניסי. אל תגדעו את הענף שעליו אנו יושבים!