חדשות ערוץ 7

פופולארי: תג בכותרות
גליונות בשבע עוד גליונות

בשבע

גליון 533ראשיהפצהמהדורה דיגיטלית: בשבעאתנחתא

מבצע מוגבל - תכל'ס

איך לקבל החלטות כלכליות בסופר בלי להתבלבל. הקשר בין המצב הכלכלי והזוגיות הדוק הרבה יותר ממה שנדמה.
28/02/13, 23:35
שלמה פיוטרקובסקי

תורת הניהול היא במידה רבה מאוד תורת קבלת ההחלטות, ולעניין זה ניהול משק בית איננו שונה מניהול כל ארגון אחר. משק הבית הוא יחידה כלכלית לכל דבר שבה יש הכנסות והוצאות, ושורת הרווח זוכה בה לשם אחר - חיסכון. ניהול נכון של משק בית הוא מפתח להישגים, ואילו ניהול כושל יביא במוקדם או במאוחר לפשיטת רגל. כמו בכל יחידה כלכלית, ומשק בית בעניין זה דומה יותר ליחידה כלכלית במגזר הציבורי מאשר במגזר העסקי, יש קשרי גומלין בין ניהול ההכנסות לניהול ההוצאות. אולם למרות זאת מדובר בשתי תורות שונות שכל אחת מהן צריכה לימוד בפני עצמה.

הוצאות משק הבית כוללות הוצאות קבועות (דיור, רכב וכדומה) וגמישות. אחת ההוצאות הגמישות-יחסית הגדולות ביותר היא הרכישות השוטפות, כלומר כל מה שאנחנו עושים במכולת או בסופרמרקט. אך כשנכנסים לסופרמרקט ורואים שלטים מאירי עיניים: "מבצע 1+1 על קורנפלקס", "מבצע מטורף במחלקת הירקות", "מבצע בלתי חוזר במחלקת הבשר", כיצד ניתן לחשב האם המבצע כדאי? 

אחד הכללים החשובים הביותר כשמדברים על כדאיות מבצעים, הוא שהתשובה לכך היא תמיד אינדיבידואלית. מי שתמיד קונה שתי חבילות של קורנפלקס בקנייה החודשית או הדו-שבועית, אין ספק שמבצע 1+1 על קורנפלקס כדאי עבורו. השאלה מתחילה כאשר זה אינו המצב. כאן צריך להכיר כמה תופעות מתחום הקמעונאות ומתחום הצריכה. הראשונה היא נטייתן של הנחות להינתן ממחירי מחירון. פעמים רבות מוצרים נמכרים בחנויות במחיר נמוך ממחירון היצרן הרשמי, גם שלא בזמן מבצע. אולם כשמגיע זמן המבצעים, נגזר המבצע ממחיר מעודכן שהוא מחיר המחירון. זיכרון טוב יאפשר לנו להגיע למסקנה מה גובה ההנחה האמיתית על המוצר. תופעה שנייה היא הקשר הלא קדוש בין מבצעי הנחה לתאריכי תפוגה. כשמישהו בשרשרת המזון נתקע עם סטוק שקרוב לתאריך התפוגה, מגיעים המבצעים הכי אטרקטיביים. הבעיה היא שהצרכן הלא מודע עלול לגלות מאוחר מדי שהמוצר בהנחה כבר עבר את התאריך. תופעה צרכנית נוספת היא הנטייה לשימוש מופרז במוצרים שנקנו בהנחות כמות. השמפו היה במבצע? אז נחפוף יותר. התוצאה: ההנחה מתקזזת עם שימוש היתר. שקלול של שלוש התופעות הללו יאפשר לנו לגלות מה ההנחה האמיתית עבורנו.

בהנחות מחירון, שאינן תלויות כמות, חשוב לשים לב להתניות. בקנייה שבועית או חודשית התניית מינימום קנייה איננה בעייתית, אך הוספת מוצרים כדי לעמוד בהתניית מינימום קנייה הופכת את המבצע לבדיחה. הנחות מחירון גם הופכות לפחות כדאיות ככל שאנו קונים יותר מאותו מוצר לצורך שימוש עתידי. במקום להשקיע את הכסף שלנו במלאי מוצרים בבית, ייתכן שניתן לעשות איתו דברים טובים יותר. אוברדרפט, אגב, כדאי הרבה פחות מהחזקת מחסני מזון בבית.

כלכלה זוגית

פתגם עממי בשפת הלדינו אומר "קואנדו לה פרובדה אנטרה פור לה פוארטה - אל אמור סה פוייה דה לה וונטאנה". ובתרגום חופשי לעברית: "כשהעוני נכנס בדלת - האהבה בורחת דרך החלון". הפתגם הזה ומימרות אחרות מבהירים היטב את קיומו של קשר הדוק בין מצב הזוגיות ובין חוסנה הכלכלי של המשפחה. אולם בעוד בפתגם העממי המצב הכלכלי הוא סיבה ומערכת היחסים הזוגית היא התוצאה, הרי שבחיים, לעתים קרובות מאוד, המצב דווקא הפוך. קיומם של מתחים חזקים בזוגיות, מערכת יחסים חשדנית והיעדר תקשורת זוגית טובה משפיעים לרעה גם בתחום הכלכלי. ומנגד, טיפול מקיף בנושא הזה, לעיתים אף בעזרת אנשי מקצוע מוסמכים, עשוי לשפר לבלי היכר את המצב הכלכלי.

מיטל פלג, סמנכ"לית עמותת 'כתף לכתף', העוסקת בטיפול במשפחות במטרה להוציאן ממעגל העוני, מציינת כי לעיתים קרובות מאוד ניסיון לטפל באופן טכני במצוקה כלכלית גורר כישלון. "אנחנו רואים הרבה מאוד גופים שמנסים להתמודד עם מצוקות העוני באופן ישיר: חלוקת סלי מזון, סיוע כספי, הלוואות וסיוע בניהול הכנסות והוצאות. הבעיה היא שבמרבית המקרים המצב הבסיסי לא משתנה והמשפחה איננה יוצאת ממעגל העוני לעבר חיים של רווחה, לפחות יחסית. בעמותת שלנו אנחנו מנסים לתת לבעיות הכלכליות של אותן משפחות מענה שורשי יותר, באמצעות איתור החסמים שמונעים את יציאתה של המשפחה ממעגל העוני".

פלג מציינת כי החסמים עשויים להיות בתחומים שונים, כמו למשל היעדר השכלה מתאימה, חוסר ידע בניהול כספי נכון, ולעיתים אף מערכת יחסים פנים משפחתית לקויה. "לפעמים מדובר ביחסים בין הילדים ובין ההורים, ולעיתים קרובות מדובר במערכת היחסים בין שני בני הזוג, אשר איננה מאפשרת התנהלות כלכלית תקינה ובונה". לדברי פלג, מערכת יחסים זוגית לקויה יכולה לבוא לידי ביטוי בהפגת המתח הזוגי באמצעות קניות מופרזות, בהסתרת רכישות משמעותיות על ידי אחד מבני הזוג, בחוסר תכנון כלכלי משותף שמונע נקיטת צעדים בונים לטיפול במצב ולעיתים פשוט בשיתוק נפשי שאינו מאפשר להתגייס על מנת לשנות את המצב.

פלג מסבירה כי במקרים קלים יחסית, שבהם התקשורת הזוגית בעייתית אך איננה לקויה בבסיסה, ניתן לעיתים קרובות להסתפק בשיקוף המציאות לבני הזוג ובמתן כלים בסיסיים. "מנחה המשפחה, שמבין שזה מוקד הבעיה, מסוגל פעמים רבות להצביע על הנקודות הבעייתיות, ואם הן לא מאוד קשות ויש מצד בני הזוג רצון להתגייס לעניין הנושא יכול להיפתר ברמה הזו. אולם לעיתים זה לא מספיק ואנחנו מסתייעים במטפלים זוגיים, אשר מוכשרים למתן מענה לבעיות מהותיות יותר. את השיפור ניתן לראות פעמים רבות בתוך זמן קצר. דוגמה אחת היא של זוג במשבר כלכלי שהגיע אלינו, כששני בני הזוג אינם עובדים. תוך שבועות ספורים מסיום הטיפול הזוגי שני בני הזוג התחילו לעבוד, ומשם הדרך לשיקום כלכלי היתה אפשרית יותר. דוגמאות כאלו יש רבות, וחשוב לשים לב לנושא הזה".