חדשות ערוץ 7

פופולארי: תג בכותרות
גליונות בשבע עוד גליונות

בשבע

גליון 533ראשיהפצהמהדורה דיגיטלית: בשבעאתנחתא

זכרונות משבת זכור - ידידיה מאיר

28/02/13, 23:35
.

1.

כשנגמרה קבלת שבת, הייתי בטוח ששליח הציבור יגיד ”ברכו“. במקום זה, סחפה פתאום את היכל בית המדרש מנגינה מוכרת, אבל כזו שמגיעה בדרך כלל מאוחר יותר, עם המרק והדגים, ממש לא בבית הכנסת. ”קה אכסוף נועם שבת, אוי יו יו יו יוי“, שרו יחד מאות המתפללים בישיבת ’מרכז הרב‘: תלמידים, אברכים ותושבי שכונת קריית משה והאזור שחפצים לקבל את השבת בתפילה ישיבתית. מוזר, חשבתי לעצמי, אולי זה לכבוד שבת זכור? עושים סוג של ונהפוכו, ועוד מעט ימשיכו ל“מנוחה ושמחה“? הרי אני לא מכיר את המנהגים ב‘מרכז‘. אבל ראש הישיבה הרב יעקב שפירא סיפר לי כחצי שעה אחר כך, ביציאה מהתפילה, שככה זה כל שבת,
כבר חמש שנים, מאז הפיגוע הנורא בספריית הישיבה בערב ראש חודש אדר תשס“ח. ”בשבת הראשונה אחרי הפיגוע, היינו במבוכה. ביום חמישי בלילה נרצחו פה שמונה בחורים, ביום שישי בבוקר יצאו מפתח הישיבה שמונה הלוויות, ואז חזרנו מבתי הקברות ישר לבית המדרש, לתפילת קבלת שבת. ומה עכשיו? איך מקבלים את השבת? באופן ספונטני התלמידים התחילו לשיר את ’קה אכסוף‘ של רבי אהרון הגדול מקרלין, לזכר רועי רוט הי“ד, שהיה בחור מאוד נשמתי, מלא נשמה, והיה מחובר מאוד לשיר הזה. זה גם שיר כיסופים לשבת, וגם תפילה גדולה על עם ישראל, ’ויהיו רחמיך מתגוללים על עם קודשך‘. מאז זו מסורת. בכל שבוע בסוף קבלת שבת ולפני תחילת התפילה, כולם שרים ביחד ’קה אכסוף‘. השבת כבר היה קצת מאוחר, והשליח ציבור אותת לי, כי חשב אולי לדלג על החלק הזה, אבל סימנתי לו שלא יעז“.

2.

המדור הזה לא נוקט השבוע כל עמדה בשאלת בחירת הרב הראשי. מה אני מבין ברבנות? ויותר מכך: מה אני מבין בפוליטיקה? אז לא, אני ממש לא פותח למען אף אחד מהמועמדים קבוצת פייסבוק חדשה ששמה ”הרבנות מעניינת את הסבתא-רבה שלי“. אבל רגע, האם עליי לוותר על אוסף הסיפורים המרתק ששמעתי בליל שבת האחרון מהרב שפירא, רק כי זה ייראה כטור תמיכה באחד המתמודדים? חלילה.

אגב, אם כבר, נראה לי שהמועמד המועדף הוא בכלל הרב לאו. הרב ישראל מאיר לאו. רק לאחרונה ראיתי אותו, למשל, נואם ביום ההולדת שערכו בבית ביאליק בתל אביב למשורר הלאומי. הוא דיבר אחרי חנה מרון ואסא כשר, ולפני אלכס אנסקי וחיים גורי, והיה כרגיל בשיא כוחו, מרתק וסוחף, מקובל, ייצוגי ומוערך בכל הקהלים. הוא דיבר שם על יהדות וספרות ותרבות והלכה, ועל כמה הדור שלנו מפספס וכבר בכלל לא מבין את ביאליק, כי הוא לא למד היכן שביאליק למד בצעירותו. אז מה פתאום הרב לאו היה צריך לפרוש מהתפקיד לפני עשר שנים רק בגלל חוקים שרירותיים שקוצבים את אורך הכהונה? לא חבל? אי אפשר לתקן את זה ולבחור בו מחדש בבחירות הקרובות לרבנות הראשית?
עמוד 1 מתוך 2
הקודם | הבא