חדשות ערוץ 7

פופולארי: תג בכותרות
גליונות בשבע עוד גליונות

בשבע

גליון 35ראשיהפצה

צדיק בחלום - בגליון השבוע

ד"ר יורם בילו, פסיכולוג ואנתרופולוג, חוקר את חלומותיהם של העולים לקברי צדיקים. החולמים ממירון מספרים על דמויות לבנות הפוקדות את חלומן, מרפאות חולים ופוקדות עקרות. צדיקים תחת זכוכית המגדלת
20/03/03, 00:00
אהרן קורנפלד

לאחר מספר שנים של היעדרות, ישוב בל"ג בעומר הקרוב ד"ר יורם בילו למירון. הוא יסתובב בין האוהלים הצבעוניים כשבידו מכשיר הקלטה זעיר. מדי פעם הוא ייכנס לאוהל או יעמוד בקרן זווית ויציג למאות מבין הרבבות שיגיעו לשם את השאלה הטריוויאלית: "מה הביא אותך לכאן?" את מגוון התשובות שיקבל יאגור במחקרו, העוסק בסוגיה מה מביא המונים לעלות לקברי צדיקים ולהשתתף בהילולות הנערכות שם.

מחקר זה החל בציונו של התנא ר' שמעון בר יוחאי, הנחשב לאתר השני בארץ במספר המבקרים בשנה אחרי הכותל המערבי (כשמונה מאות אלף מבקרים מדי שנה, מהם כמאה אלף בל"ג בעומר בלבד, על פי נתונים רשמיים). משם יעבור המחקר לקברי צדיקים אחרים המהווים אתרי עלייה לרגל המוניים, כציונו של ר' מאיר בעל הנס בטבריה, אוהלו של הבבא סאלי בנתיבות ועוד. רעיון המחקר בא לעולם בעקבות עבודת מחקר מקיפה שערך ד"ר יורם בילו, פסיכולוג ואנתרופולוג מהאוניברסיטה העברית בירושלים, באותו מקום במשך שנים, בהם עשה את הדרך מהבירה למירון כדי לאסוף חלומות.

החולמות ממרוקו

אלפי סיפורי החלומות של בני גילאים שונים ועדות שונות נקבצו וקוטלגו ע"י ד"ר בילו על פי נושאים וקווי התייחסות מדעיים. הוא הקדיש מחקר מיוחד למאות החלומות שכינס מן החוגגים במירון, בעיקר יוצאי מרוקו, העולים למירון באלפיהם. חלומות אלה מתייחדים משאר החלומות בכך שהחולם זוכה בהם לביקור של דמות נשגבת. הקשר בין החולם לצדיק המתגלה לו בחלום, כמו ר' שמעון בר יוחאי, אינו מקרי. ההכנות הנעשות לקראת העלייה לקבר והאווירה המיוחדת השורה בו בליל ל"ג בעומר ובתקופה בה שוהים העולים בסביבתו משפיעה לא מעט על החולמים. הם זוכים ל'ביקור פרטי' של רשב"י, המברך אותם על טרחתם ועלייתם למקום מנוחתו. החוקרים רואים בחלום מעין חלון הצצה לנפשו של החולם ועומדים על הציפיות שלו לקראת המפגש עם החוויה הרוחנית שבעלייה לרגל.

עיון ברשימת מרואייניו של ד"ר בילו במחקר זה מעלה רוב נשי מובהק בין החולמים, מהן בגיל העמידה, מהן קשות יום ומהן מטופלות במשפחות ברוכות ילדים. אך גם לא מעט גברים חולמים; מבוגרים וגם צעירים נענו ברצון לבקשת החוקר ושיתפו אותו בחוויה הפרטית שהייתה מנת חלקם בחלום הלילה. "דמותו של הצדיק שנראתה לרוב החולמים הייתה לבושה בג'לביה לבנה, כמנהג מקובלי מרוקו, עטורה בזקן לבן היורד עלפי מידותיו. לרובם נראתה הדמות תמירה וגבוהה, בעלת הארה מיוחדת בעיניה", מסכם ד"ר בילו את אחד הממצאים המעניינים.

הסמיכות הגיאוגראפית בין מירון לצפת, עירו של ר' יצחק לוריא, האר"י הקדוש, והיחס המיוחד של זה אל רשב"י, גרמו לזיהוי של שתי הדמויות בחלומות רבים. חלקם אף ראו דמות של אריה בחלומם. "לא תמיד זיהו החולמים את דמותו של ר' שמעון מיד בהופעתה בחלומם. לרוב קדמה לסיפור החלום התנצלות של החולם על כך שלא זיהה את המבקר בחלומו מיד. לפעמים התגלה פשרו של המבקר המיוחד רק לקראת סוף החלום, אך היו מקרים בהם הופיעה דמותו של הרשב"י כגואל ומציל, מרפא או תומך, בצורה שלא היה לחולם או לחולמת כל ספק בקשר לזהותה".

גם השנה עולים לקבר

כזה הוא חלומה של אישה בודדת כבת שבעים שכוחה לא עמד לה לעלות, כמדי שנה בשנה, למירון. "חשבתי שלא אוכל לעלות השנה", סיפרה האישה לרשמקול. "והנה, כמה לילות לפני ל"ג בעומר ראיתי את עצמי נופלת לבור עמוק מאוד ור' שמעון בא והוציא אותי משם. מן השמים אמרו לי שאני חייבת לעלות". "כמו שר' שמעון העלה אותה מן הבור, כך גם היא עולה אליו למירון", מוסיפה שכנה-מלווה פרשנות.

חלומות אופייניים אחרים קשורים בבקשת עזרא ומרפא. באחד מהם, מתארת אישה כבת חמישים את דמותו של ר' שמעון ניצבת לעומתה, כשהוא לבוש בחלוק לבן ובידו אגודת בשמים. הוא התקרב לביתה וקרא אליה בקול תקיף "קומי, קומי". אבל האישה השיבה בבכי: "כולי כאב וחולי ואיך אוכל לקום. אפילו הרופאים אינם יכולים לעזור לי יותר". ר' שמעון הושיט לעברה את אגודת הבשמים ואמר: "בשכר זה שבאת ועלית לקברי ובכית והתפללת כל-כך הרבה, באתי לעזור לך". למחרת קמה האישה בריאה ושלימה, להפתעת הרופאים וכל הסובבים אותה...

חלומות רבים נסבו סביב עצם העלייה לרגל לציונו של הצדיק. אלה שנהגו להגיע לשם במשך שנים וחשו רפיון מסוים בהמשכת המסורת קיבלו עידוד להתמיד במנהגם זה. אחרים, שלא פקדו את האתר מעולם ביום ההילולא, זכו בדרך זו להזמנה להתחיל במנהג זה. חלומות אחרים נסבו סביב התנצלות החוגגים על כך שלא עלו לרגל בשנה שעברה או בשנים קודמות, ונבעו, לדעת הד"ר בילו ועמיתיו, מרגשות אשם.

בחלומות אחרים נראה רשב"י מביא מרפא לחולים בעקבות העלייה וההשתטחות על קברו. היו גם חלומות בעקבות הסגולה הידועה להיפקדות עקרות בזרע של קיימא ממי שמתפללת על כך במירון ביום ההילולא של ר' שמעון. דמותו של הצדיק, הלבושה לפעמים צורת רופא ולפעמים צורת קרוב משפחה, נותנת עצה לקרוא לבן שייוולד על שמו. ואכן, רבים מן החולמים הצביעו על אחד מילדיהם הנושא את השם שמעון, על שמו של הצדיק.

רופא חולים ופוקד עקרות

חלום אופייני אחר, המתאר אף הוא את ר' שמעון, מספר אחד מהעולים לקברו. ר' שמעון לבוש לבן, ספק כרופא ספק כדמות אגדית, קורא אל החולם לקום משנתו. "האם אתה יודע מי אני?" שואל ר' שמעון אל החשיכה והחולם משיב בשלילה. "הם קוראים לי נסים", עונה הדמות האגדית, והחולם מספר לזקן שחתנו נושא שם זה. למחרת עמד אותו חולם לעבור ניתוח, ולפתע נכנס רופאו לחדר, בדק אותו ויצא. לאחר צאת הרופא שוב נתגלתה הדמות אל החולה ושאלה "האם אתה מזהה אותי?". "לא דוקטור", הוא ענה, כי חשב שהוא אחד מהרופאים. "מחר תישלח הביתה. הרופאים לא מצאו כלום בבדיקות", בישר האלמוני ונעלם. דבריו נתקיימו במלואם. החולה, שהחלים באורח פלא, נסע מבית החולים היישר לציונו של ר' שמעון בר יוחאי במירון. "עכשיו אני כבר בטוח מי היה זה שבזכותו נרפאתי, ואני רוצה להודות לו", הוא מסביר.

שבע חלומות, עובר כאמור הד"ר בילו לחקור מדעית מה מושך אלפים ורבבות לעלות ולהשתטח על קברי צדיקים בכלל וציונו של ר' שמעון בר יוחאי בפרט. את תוצאת המחקר המרתק נדע רק בעוד שנתיים שלוש-לפחות, ועד אז נותר רק לנחש, או לחלום.