בשבע 80: ראיתי, הקלקתי, קניתי

תופעת הקניות באינטרנט הולכת ומתרחבת. המבחר גדול יותר, השעות גמישות יותר, והמחיר (לרוב) זול יותר. איפה כדאי לקנות, כיצד משווים מחירים וממה כדאי להיזהר.

אסתי רמתי , כ' בשבט תשס"ד

היכן אתם עורכים את הקניות שלכם? בחנויות? במרכזי הקניות הגדולים? ואולי בקניונים? ובכן, ברוכים הבאים לקניון הגדול מכולם: האינטרנט. אתם מוזמנים להתרווח בכסא, לאחוז בעכבר, ולצאת איתנו לסיור מודרך באתרי הקניות של הרשת. אגב, אפילו אם אינכם מחוברים לאינטרנט כדאי לכם להמשיך לקרוא – ייתכן שלקראת הקנייה הגדולה הבאה שלכם תשקלו להיעזר בחבר המתמצא ברזי הגלישה.

אנשים שואלים מה אפשר לרכוש דרך המחשב הביתי; התשובה היא: מה לא? מכשירי חשמל גדולים וקטנים, כלי בית וגן, ספרים, צעצועים, רהיטים, מוצרי טיפוח, חבילות נופש בארץ ובחו"ל, אופנועים, ציוד מחשבים, מוצרי בית מרקחת, אביזרי רכב... אין כמעט מוצר הנמצא בחנויות ולא נמצא באינטרנט. ישנם מוצרים, כגון ביגוד, שעל פניו נראה שעדיף לקנות אותם בחנות קונוונציונלית, ובכל זאת נתקלנו גם באתרים למכירת בגדים. אפשר לרכוש מוצרים מיד שנייה באתרים המתמחים בכך, וניתן אפילו לעשות קנייה של מוצרי מזון דרך אתרי המרכולים הווירטואלים, על כך בהמשך.

מי עומד מאחורי אתרי הקניות? ובכן, חלק מהאתרים הוקמו על-ידי בעלי חנויות, שבעזרת הרשת מגיעים לקהל צרכנים עצום. חלק מהאתרים הם חנויות וירטואליות בלבד, המתווכות בעצם בין הספקים לבין הלקוחות. ישנם אתרים המוכרים באופן ישיר (בוחרים מוצר-לוחצים-קונים) וחלקם משלבים מכרזים לסוגיהם.

מאות אלפי ישראלים מנצלים את אפשרויות הקנייה ברשת, אך נדמה שלציבור גדול הרעיון לא מוכר. מה רע בשיטת הקניות הרגילה? שום דבר, כמובן. אך בכל זאת, לקניות באינטרנט יש שני יתרונות בולטים: נוחות ומחיר.

לגבי נוחות, מדובר ביתרון עצום. כפי שכתב לקוח מרוצה לאתר קניות: "אני לא מבין בשביל מה ללכת לחנות. אתה לוחץ על כפתור והמוצר מגיע אליך הביתה". אין צורך להתרוצץ ולחפש מקום חניה, הקנייה נעשית בשעות הנוחות לך, ובלי לצאת מפתח ביתך. באפשרותך לראות את תמונת המוצר ואת המפרט הטכני שלו, ובכלל, תוכל למצוא מגוון רחב של מותגים עבור סוג מוצר מסוים, הרבה מעבר למה שתמצא בחנות הגדולה ביותר.

גם השוואת המחירים יכולה להיעשות בקלות ובהיקף שלעולם לא היית יכול לערוך ללא המחשב: קיימים אתרים מיוחדים, שבלחיצת כפתור מספקים לך את רשימת החנויות הווירטואליות המוכרות את המוצר הרצוי לך, לפי סדר המחירים. מוצרים קטנים נשלחים בדרך כלל בדואר או על-ידי שליח, ומוצרים גדולים מסופקים הביתה.

יש"ע זה שם

ומה לגבי תושבי יש"ע? באתר הקניות הגדול Olsale, למשל, נתקלנו בתקנון במשפט הבא: "אולסייל אינה מתחייבת לאספקת המוצרים על-פי מועדי האספקה לזוכים המתגוררים ביישובים אשר קיימת בעיית גישה אליהם מטעמים ביטחוניים. לזוכים המתגוררים ביישובים אלה עומדת האפשרות לאסוף את המוצרים ממקום מרכזי אשר יתואם איתם מראש".

אלי מרדכי, מנהל חברת אולסייל, המוצרים אכן לא מסופקים לתושבי יש"ע?

מרדכי מסביר שמדובר בתקנון מחמיר, שנועד בעצם לכסות אותו בכל המקרים. "בפועל יש לנו הרבה לקוחות מעבר לקו הירוק, ואנחנו מאוד משתדלים להגיע עם הלקוח לפתרון", הוא אומר. "אנחנו מנסים להגיע אפילו למקומות המסוכנים ביותר, או לידם".

מרדכי מבהיר שהאתר הוא מתווך בין הספקים לבין הלקוחות, ולכל ספק מדיניות משלו לגבי אספקה ליישובי יש"ע. בנטסל למשל, האתר של רשת 'שופרסל', מספקים לאלקנה, אך לא לקדומים ולבית אל. כיוון שיש אתרים רבים מאוד, יש לבדוק כל אתר לגופו.

לגבי יתרון המחיר, אפשר לומר שבאופן עקרוני ניתן להשיג באינטרנט מחירים טובים יותר מאשר בחנויות, ואפילו באופן משמעותי, אך בהחלט לא כל מוצר המוצע ברשת הוא בהכרח זול יותר מאשר בחוץ. נושא אחד שחשוב להדגיש כשבאים לדון בסוגיית המחיר הוא נושא דמי המשלוח. בניגוד לחנות רגילה, כמעט כל מוצר המוזמן באינטרנט מחויב בדמי משלוח, וההבדלים בין האתרים השונים, ואפילו בין מוצרים שונים באותו אתר, הם משמעותיים ביותר. עבור אותו מוצר, אתרים שונים יכולים לגבות דמי משלוח של 19, 49, ו-59 ש"ח. ככל שמדובר במוצרים זולים יותר, כך משמעות דמי המשלוח גדלה.

תוכלו למצוא מוצר ב'מחיר פיצוץ' כלשון האתרים, אך כשתזמינו אותו תגלו שדמי המשלוח 'מפוצצים' גם הם, והרווח מתקזז. יש גם אתרים המספקים את הסחורה חינם, מעל סכום קנייה מסוים. חלק מהספקים מאפשרים לך לאסוף את המוצר לבד ולחסוך את דמי המשלוח, אך לא כולם. לעתים מדובר ב'דמי משלוח וטיפול', ולא תוכל להימלט מהם. אי לכך ובהתאם לזאת, כשאתם בודקים את כדאיות העסקה זכרו להכניס לחישוב את דמי המשלוח.

מכירה פיצוץ

אחד הגורמים הנוספים המשפיעים על המחיר הוא סוג המכירה: באינטרנט שלושה סוגי מכירות נפוצים: מכירה ישירה, מכירה קבוצתית ומכירה פומבית. מכירה ישירה היא הפשוטה ביותר: אתה נכנס לאתר קניות, רואה שחברה מוכרת מוצר במחיר מסוים, וקונה. מומלץ מאוד להיכנס לאתר השוואת מחירים (לדוגמה האתר של ZAP),ולבצע סקר שוק לפני הקנייה. ההבדלים בין מחירי המוצרים יכולים להגיע לעשרות אחוזים.

קחו למשל מעבד מזון של חברת מורפי ריצ'רדס: אותו מכשיר בדיוק נמכר באינטרנט בטווח מחירים הנע בין 199 ¤ ל-499, ואת המחיר היקר ביותר מבקש דווקא האתר של מורפי ריצ'רדס עצמו. לשם השוואה, בחנות גדולה ומוכרת שאינה נחשבת ליקרה במיוחד, המעבד נמכר ב-255 ש"ח.

דוגמה נוספת: בחנות שהזכרנו תוכלו לקנות גם מערבל של חברת Kenwood ב-2,190 ש"ח. באינטרנט אפשר למצוא את אותו דגם ב-1,725 ש"ח בלבד, כולל דמי משלוח – פער של כ-25 אחוזים.
שיטת מכירה הנחשבת זולה יותר ממכירה רגילה היא המכירה הקבוצתית: ספק מציע למכירה כמות מסוימת ממוצר כלשהו, לדוגמה 30 מכונות כביסה. כיוון שמדובר בכמות גדולה, הספק נותן מחיר זול יחסית. אם יצטרפו אליך עוד 29 גולשים לרכישת המוצר, כולכם תקבלו אותו במחיר הזול. ישנם גם מקרים שהמכירה מתבטלת מחוסר קונים.

נהוג לחשוב שאת המחירים הזולים ביותר אפשר להוציא בשיטת המכירה הפומבית, או המכרז. קיימים כמה אתרים גדולים המאפשרים קנייה בעזרת מכרזים, כגון Wallashops, Netaction, ו-Olsale (האופן המדויק שמתבצעת המכירה מוסבר בפרוט בכל אתר ואתר), אך כעיקרון מדובר בתחרות בין גולשים המציעים הצעות מחיר עבור מוצר מסוים, כאשר ההצעה הגבוהה ביותר זוכה.
באתר של אולסייל למשל, אורכה של מכירה פומבית הוא עשר דקות בדיוק, ומיד אחריה אתה יודע אם זכית או לא. לדוגמה: אתה מעוניין לרכוש מקרר. אם תפתח את חלון המקררים בתפריט הראשי, תמצא את כל המכירות של מקררים בימים הקרובים. אתה נכנס לזירת המכירה המתאימה לך בזמן המצוין, ומעלה את הצעותיך מול הגולשים האחרים עד המחיר המקסימלי שאתה מוכן לשלם.

יש כאן, לדברי אלי מרדכי, עניין של מזל (או לשיטתנו, סיעתא דשמיא): אם עלית על מכירה שאין עליה הרבה קופצים, תוכל להוציא מחיר מציאה ממש, ובכל מקרה אתה הקובע את הגבול העליון. אך אל תתפתו להכנס באופן אוטומטי לכל מכירה פומבית. במכירות לא מעטות המחיר ההתחלתי גבוה באופן משמעותי מהמחיר הסופי של המוצר באתרים אחרים, או אפילו בחנויות. אגב, גם למידע אודות מחיר המחירון לא כדאי להתייחס ברצינות רבה מדי. בדרך-כלל מדובר במחיר הגבוה בהרבה מהמחיר הריאלי.

סקר שוק

מדוע אפשר למצוא באינטרנט מחירים זולים יותר מאשר בחנויות?
אלי מרדכי: "אנחנו יכולים לאפשר לעצמנו לעבוד עם מתח רווחים נמוך מאוד, בגלל ההוצאות המעטות שיש לנו, ביחס לחנות", הוא משיב. "אין לנו עלויות של שכר דירה, תצוגה, תשלום לקניון. יש לנו צוות לא גדול: משרד, וזהו".

אתם מציעים למכירה מוצרים יקרים במכירות פומביות, שעשויים להימכר במחיר נמוך מאוד למוצר. הספקים לא מפסידים מזה?

"לא. הספקים מציעים למכירה רק מוצרים פופולרים שיש להם דרישה, ולכן יש תחרות בין הקונים ומגיעים למחיר סביר".

לטענת מרדכי, האינטרנט זול בהרבה מחנויות רגילות, בעיקר במוצרים יקרים. הוא מספר שיש לקוחות רבים המבצעים עבודת שטח לפני שהם מתחילים לגלוש. דני כהן, איש הייטק, קונה באינטסיביות באינטרנט, בעיקר מכשירי חשמל וציוד מחשבים: "כשאני רוצה לקנות מוצר, במיוחד מוצר גדול, אני קודם כל הולך לחנות, בוחר את הדגם ובודק את המחיר, ואז אני מחפש אותו באינטרנט", הוא מסביר.

ובכל זאת, אנשים רבים חוששים להשתמש בשירותי הקנייה ברשת. ייתכן שעד שמתנסים בזה ישנו רושם שמדובר בעניין וירטואלי מדי, לא ממש אמתי. סיפרה לי חברה שבפעם הראשונה שהיא הזמינה מכשיר חשמלי גדול באינטרנט, היא ממש הופתעה כשהוא הגיע לביתה תוך כמה ימים, בריא, שלם ועובד.

סיבה נוספת לחשש היא עניין התשלום: התשלום עבור קניות באינטרנט נעשה לרוב בעזרת כרטיס אשראי, ובאוויר מסתובבים סיפורים מדאיגים על אנשים שרומו לאחר שחשפו את פרטי הכרטיס ברשת.


"יש לא מעט אנשים שחוששים לתת את מספר כרטיס האשראי באינטרנט", אומר אלי מרדכי. "לכן באתר שלנו מאפשרים גם לתת את הפרטים טלפונית, ואז זה כמו להזמין פיצה בטלפון". ישם גם אתרים נוספים הפועלים כך. מרדכי אומר שגם מי שנותן את פרטיו באתר יכול להיות רגוע, שכן הם מאובטחים באבטחה המתקדמת ביותר שיש.

ואם בכל זאת תקרה תקלה? יש מי שמבטח אותך?

"עדיין לא נתקלתי במקרה כזה, אך אם מישהו יפסיד בגלל הקנייה באתר שלי, אני אפצה אותו על כך".

אתרי קניות רבים מתייחסים לבעיית האשראי תחת הכותרת 'שאלות נפוצות', ורובם מציינים שהנתונים נמצאים במקום המוגן במיטב ההגנות. כמובן שאין בטחון של 100 אחוזים, אך כפי הנראה, אם עובדים עם אתרים גדולים ומוכרים הסיכוי להיפגע הוא קלוש.

העגלה המלאה

ובכל זאת, למרות כל היתרונות של קנייה באינטרנט, צריך לדעת ממה להזהר. תחילה, יש סכנה של היסחפות. תופעת עקרת הבית ההולכת לסופרמרקט כדי לרכוש חלב ולחם ומוצאת את עצמה עומדת בתור לקופות עם עגלה מלאה, עלולה לקרות גם לגולש באתרי הקניות. הקנייה קלה כל-כך, מגוון המוצרים רחב ונגיש להפליא. חלונות שבהם מבצעים מדהימים (במרכאות ובלי מרכאות) צצים על כל שעל.

כך יוצא שלמרות שחיפשת רק ספר, מצאת את עצמך קונה מצלמה דיגיטלית ("טוב שיהיה בבית"), מדפסת נוספת למחשב ("שלנו נתקעת כל הזמן") וסיר טיגון חשמלי שממש אין לך מה לעשות איתו ("זה היה כל-כך זול... אולי נוכל למכור את זה?").

גם אם אתם יודעים לשלוט בארנקכם, יכולות לקרות תקלות נוספות. לטענת אלי מרדכי, ישנם אתרים רבים שרמת האמינות שלהם מפוקפקת, והם הורסים את שמם הטוב של שאר האתרים. "אפשר בהשקעה קטנה מאוד לעשות אתר יפהפה, השאלה מה עומד מאחוריו", אומר מרדכי. רוב הבעיות, כך מסתבר, הן בשטח השירות שלאחר הקנייה.

דני כהן למשל קנה מכשיר חשמל מאתר של חנות קטנה בתל אביב, והמוצר הגיע אליו במצב לא תקין. כל הניסיונות שלו לדרוש מהמוכרים החזרת כסף או תיקון נאות נכשלו. "עכשיו אני צריך לנסוע לתל אביב כדי לדבר איתם ישירות", הוא אומר.

אז איך יודעים היכן לקנות? אלי מרדכי נותן מספר טיפים: נסו לקבל המלצות מחבר שכבר גולש זמן מה. צרו קשר עם מנהלי האתר ונסו להתרשם מהם. ואל תקנו מוצר יקר באתר לא מוכר.

רשת הקניות

קנייה מקוונת של מוצרי מרכול היא חוויה חביבה למדי. לוקחים עגלת קניות וירטואלית, עוברים בין מדפים וירטואלים וקונים ביצים וגבינות וירטואליות. אפשר לראות תמונה של המוצרים (ברוב האתרים), מחירם מופיע לצדם ויש גם מבצעים מודגשים. המוצרים נאספים מחנות באזור מגוריך ומגיעים אליך הביתה בזמנים האמורים להיות לך נוחים.

ובכל זאת, נושא קניית המזון ברשת לא ממש תפס את הציבור. לא רק בישראל, גם בארה"ב. המומחים מסבירים שאנשים אוהבים לראות ולמשש את מה שהם קונים. ייתכן שזה נכון, אך ישנן עוד בעיות, על-פי עדותם של משתמשים מנוסים: מחירים יקרים ולעתים גם שירות גרוע.

בעניין השירות, מדובר באספקת מוצרים שונים מהמבוקש, מחסור במוצרים המופיעים באתר ואריזה שלומיאלית – תפוחי אדמה מעל עגבניות, למשל. נראה מתגובות של גולשים שטיב השירות תלוי במקום ההזמנה. ולגבי המחיר, אם חיסכון כספי הוא מה שחיפשתם – לא תמצאו את זה כאן.

ובכל זאת, אם זמנכם יקר במיוחד, אם מסיבה כלשהי אתם מרותקים לביתכם, או אפילו אם אתם סתם שונאים לעמוד בתור בסופרמרקט - קנייה מקוונת יכולה להיות פתרון לא רע. זאת כמובן בתנאי שאתם גרים באחד מאזורי החלוקה. אגב, רובם המוחלט של יישובי יש"ע אינם נכללים בקטגוריה הזאת.

ישנם שלושה אתרים מרכזיים: נט-סל של רשת סופרסל, בלוסנטר של הרבוע הכחול וסופרנט של קלאבמרקט. השוואה בינהם בנושא המחיר, השירות ונוחות השימוש באתר תוכלו למצוא בכתבות באינטרנט (למשל כתבה בשם 'אתרי המזון – מה ההבדלים?' בynet-) אך עניין אחד שחשוב בוודאי לקוראי העיתון לא נבדק שם: עניין הכשרות. ליד כל מוצר בשלושת האתרים מצויין שם היצרן, המשקל והמחיר, אך על פניו אין שום התייחסות להכשר.

בשירות הלקוחות של בלוסנטר נאמר לי שכל המוצרים הם בהכשר רגיל של רבנות, אך אם אני מעוניינת דווקא בהכשרים אחרים אני יכולה לציין זאת בהזמנה וישתדלו לספק אותם. אגב, בקטגוריית הבשר באתר זה יש קבוצת מוצרים המוגדרים כ'לא כשר'. אל תדאגו, מדובר סך-הכל בבשר לא מוכשר. בסופרנט דיווחו שהאתר עומד בפני בנייה מחדש, ובשלב כלשהו ישולב בו גם מידע על נושא הכשרות, אך כרגע אין.

האתר היחיד שבו אפשר לבדוק את ההכשרים הוא האתר של נטסל. גם שם המידע לא מופיע בחלון הראשי, אלא יש ללחוץ על 'חיפוש מתקדם' המופיע בתפריט צדדי. תקבלו רשימה של כשרויות ואפשרות לברר לאיזה מוצרים הם ניתנו.

קונים ותומכים

הקנייה באינטרנט יכולה לשרת גם אידיאולוגיה. אתם תומכים נלהבים של מפעל ההתיישבות ביש"ע, אך לא ממש יוצא לכם להגיע לאיתמר או לחברון? תוכלו לחזק אותם מרחוק בעזרת גלישה קלה. באתרForyesha של מפעל ההתנדבות 'נחלת מאיר' תוכלו להזמין מוצרים המיוצרים ביש"ע, ובכך לקיים שתי מצוות בבת אחת: חיזוק אחיזתנו בארץ ועזרה ליהודים טובים המתקשים למכור את תוצרתם "בגלל המצב".

מדובר בעיקר בתוצרת חקלאית אורגנית ואיכותית: שמן זית, דבש, ביצים וכדו', אך לא רק. תוכלו למצוא גם מוצרי נייר, קוסמטיקה, צעצועים ועוד. המכירות נעשות במסגרת מבצעים המתקיימים אחת לחודש לערך, והמוצרים מגיעים לרכזים המפוזרים ברחבי הארץ.
ואם כבר מדברים על תמיכה, גם לערוץ שבע יש אתר קניות: שבע שופ. תוכלו למצוא בו מגוון מוצרים, מוצרי חשמל, ספרי קודש ועוד. רק לגלוש ולחזק.

שופינג בחו"ל

בכפר הגלובלי שלנו, אפשר לערוך קניות אפילו באוסטרליה בלחיצת מקש. "רוב הקניות שלי באינטרנט הם באתרים אמריקאיים", מספר אלון, איש הייטק. "אני קונה בעיקר דיסקים, ספרים או DVD . DVD יכול לעלות בארץ גם 180 ש"ח, ובאתרים מחו"ל אני יכול לקבל אותו ב-100 ש"ח, כולל דמי משלוח".

שני אתרים שהזכיר אלון הם Amazon ו-eBay. אמזון הוא אתר ענק המוכר בעיקר ספרים ודיסקים, אך האתר המעניין יותר הואeBay – שהוא כפי הנראה אתר הקניות הגדול ביותר בעולם. ב-eBay גולשים מדי יום מיליוני אנשים, ולא בכדי. מדובר באתר מרתק, מעין 'שוק' וירטואלי עולמי שבו כל אחד יכול לפתוח בסטה ולמכור את סחורתו. התוצאה היא מגוון אינסופי של מוצרים, כמעט כל מוצר שיעלה על דעתכם, ועוד מוצרים רבים שלא.

תוכלו לקנות למשל זוג נעליים משומשות של מייקל ג'ורדן ב-2,900$, או אחד מ-44,434 זוגות העגילים המוצעים למכירה. יש לכם במקרה 42 מיליון דולר מיותרים? תוכלו לקנות אי נחמד. לא יווני אמנם, פיליפיני, אך בכל זאת אי. אם התקציב שלכם מצומצם יותר תוכלו להסתפק ב-4 זוגות מכנסיים משומשים במחיר מציאה של 5 דולר בלבד.

בין המוכרים יש מיליוני אנשים פרטיים, ש-eBay מהווה עבורם מקור פרנסה, בנוסף לחברות וחנויות למיניהם. אפילו מדינת ניו יורק מוכרת ב-eBay (כמו 16 מדינות נוספות בארה"ב). מצאנו גם ישראלי בעל יוזמה שמוכר בהצלחה תגים של היחידות הצבאיות למיניהן.

אך מעבר לקוריוזים, eBay הוא אתר רציני מאוד. קיימת אפשרות לבדוק את אמינות המוכר שלך – לכל מוכר ישנה 'תעודת זהות', המפרטת בין השאר את כמות המכירות שהוא ביצע ואת אחוז הקונים המרוצים. ישנן כמה צורות תשלום, אך אחת המקובלות היא באמצעות הpaypal-, אתר המהווה מתווך בין המוכרים לקונים, שאליו בלבד מגיע מספר כרטיס האשראי שלכם.

אפשר למצוא ב-eBay מוצרים הזולים בעשרות אחוזים ממחירם בארץ, אולם עצם הקנייה בחו"ל היא בעייתית במובנים מסוימים. לא רק בגלל שאנחנו דוגלים בכחול לבן: אם נתקלת בבעיות לאחר קבלת המוצר תתקשה לקבל טיפול נאות ממרחקים. כמו כן, רוב המוכרים ב-eBay אינם שולחים את סחורתם אל מחוץ לגבולות ארה"ב, וחלקם כלל אינם מוכנים למכור אותה למי שאינו תושב של ארצם.
עד כה, הישראלים הרבים שקנו באתר נעזרו במכר ששהה בחו"ל, אך כיום קיים אתר בשם Mustop, המעניק לך כתובת למשלוח בארה"ב ותמורת תשלום נוסף מעביר את הסחורה אליךם לארץ. האתר מאפשר לך לבדוק את כדאיות העסקה על-ידי הזנת הנתונים אודות גודל החבילה, בדיקת החיוב במכס וכו'.

השוואת מחירי מוצרים שונים בין חנויות רגילות לחנויות באינטרנט

הערות מחיר מינימלי באינטרנט כולל דמי משלוח מחיר בחנות שם המוצר
אתר Jumbo – 3,706¤ מחסני חשמל – 3790¤ מכונת כביסה קריסטל דגם 8006
אתר אולסייל, מכירה קבוצתית – 525¤ +חבילת דפים מתנה אופיס דיפו – 530 ¤ מדפסת 1110 HP משולבת
אתר אולסייל, מכירה קבוצתית – 89¤ אופיס דיפו – 100¤ לומדה "יש לי סוד – חשבון"
אתר Lastprice – 428¤ אופיס דיפו – 500¤ טלפון אלחוטי פנסוניק דגם 1105
בהזמנה מעל 120¤ משלוח חינם Ibooks של סטימצקי – 68¤, ודמי משלוח 9.90 צומת ספרים – 59¤ (מבצע 30% הנחה על מחיר רגיל) בישולה – ספר בישול
הטבלה באה לתת רק רושם כללי. המחירים באינטרנט אינם קבועים, מדובר במכירות משתנות. לא כללנו גם מכירות פומביות כיוון שהמחיר בהן אינו קבוע. השתדלנו להביא חנויות מוכרות שאינן נחשבות ליקרות.
כתובות של אתרי קניות מוכרים ושל אתרים שהוזכרו בכתבה:
www.zap.co.il
www.olsale.co.il
www.p1000.co.il
www.netaction.co.il
www.foryesha.com
www.ebay.com
www.amazon.com
www.mustop.co.il
www.suprsal.co.il (נטסל)
www.supernet.co.il
www.bluecenter.co.il