בשבע 105: מתקפה אווירית

מאות אלפי מאזינים ניסו גם השבוע לשמוע דברי תורה ושירי קודש, אבל הרדיו השמיע רק רשת ב', גלגל"צ ו'רדיו ללא הפסקה'. 'חוק איסור שידורים שלא כדין' שהתקבל בשבוע שעבר גוזר עונשים חמורים על מפעילי התחנות והמפרסמים בהם.

עפרה לקס , כ"ה באב תשס"ד

יום חמישי בשבוע שעבר, שעת צהריים. הטלפונים באולפני 'קול האמת' אינם מפסיקים לצלצל מהבוקר.

מאזין: "הלו, קול האמת? למה אנחנו לא שומעים את השידור שלכם בצפת?"

שדרן: "הפסקנו לשדר".

מאזין: "מה? למה?"

שדרן: "שמעת על החוק שעבר ביום שני בכנסת?"

מאזין: "אנחנו חיים מהשידור הזה. מה נעשה עכשיו בלי זה? מה נעשה? אי אפשר בלי זה, אנחנו שומעים רק את 'קול האמת'. מה שתגידו נעשה".

שדרן: "תתפללו עלינו".

למאות אלפי מאזינים, יש שיגידו חצי מליון, אין בשביל מה לפתוח היום את הרדיו. התחנות המרכזיות של 'ערוצי הקודש' ירדו מהאוויר בגלל 'חוק איסור שידורים שלא כדין' שנחקק בשבוע שעבר. המאזינים הצמודים, שרובם לא מחזיקים בבית מכשיר טלוויזיה, לא יאזינו גם לתחנות רדיו אחרות. הם נותרו למעשה בלי כלי ביטוי.

בערוצי הקודש מגדירים את החוק 'סתימת פיות' ו'חורבן התורה', אנשי משרדי התחבורה והתקשורת, מנגד, תולים בחוק הזה תקווה להפחתת הסיכונים למטוסים. אלו ואלו ממתינים למימושה של הבטחה נושנה להקמת ערוצי רדיו ייעודיים, שתכלול הקמת תחנת רדיו ארצית לקהל של 'ערוצי הקודש' ולמגזרים נוספים שאינם מוצאים את מקומם במפת תחנות הרדיו הקיימת ומצאו להם חלופות בתחנות רדיו לא מוסדרות.

סכנה למטוסים

תופעת תחנות הרדיו הפיראטיות איננה חדשה, אך ממדיה עלו פלאים בחמש השנים האחרונות. על-פי נתוני משרד התקשורת, בשנה שעברה נסגרו 229 תחנות כאלה ומתחילת השנה האזרחית הנוכחית נסגרו כבר 170 תחנות. חלק מן התחנות שבו ונפתחו שנית, ויש כאלה שעשו זאת גם 10 ו-12 פעמים.

היום, מעריכים במשרד התקשורת, פועלות כ-150 תחנות לא מורשות המשתייכות לכל המגזרים: ערבים, עולים מרוסיה ומזרחיים. על פי ההערכה החרדיות מהוות מחצית מכלל התחנות האלו.

מאבקו של משרד התקשורת בערוצים הפיראטיים נוגע למספר היבטים. הראשון הוא הפרעה לתחנות מורשות, כגון תחנות ארציות ואזוריות. התחנה הפיראטית עשויה לשדר על תדר של תחנה מורשית או על תדר סמוך לה וגם 'לגנוב' ממנה רייטינג ופרסומות. הסוג השני של ההפרעה, הנחשב לאקוטי יותר, הוא שיבוש פעולתם של כלי תעופה ומכשירים צבאיים.

אמצעי הקשר היחיד בין מטוסים לבין עצמם ובינם לבין הקרקע הוא מכשיר הקשר. בדרך כלל אין צורך בשימוש רב בקשר, אך כשהטייסים זקוקים לעזרה או מבקשים להנמיך טוס הם צריכים להידבר עם הקרקע. כשמתחיל תהליך של נחיתה נוצר דיאלוג בין הטייס למגדל הפיקוח, וגם טייס שממריא באותה עת נמצא על הקו, כדי שלא תתרחש תאונה.

הערוץ השני של תדרי הקשר הוא ערוץ ביטחוני. מטוס שמתקרב לשמים הריבוניים של מדינת ישראל עובר תהליך הכרחי של זיהוי, כדי לדעת אם מדובר במטוס ידידותי או במטוס אויב. הבעיה בכל אלו מתחילה כשהטייס מבקש תשובה ממגדל הפיקוח ובמקום לשמוע את הפקחים הוא שומע שידור של רדיו פיראטי: פרסומת ברוסית, שיר בערבית או שיעור מפיו של רב ידוע.

לפני חצי שנה העבירה הממשלה הצעת חוק של משרד התקשורת, שבמסגרתו ביקשה להגביר את המלחמה בתחנות הרדיו הפיראטיות, בעיקר בגלל ההפרעה שלהן לתעופת כלי טיס.

הצעת החוק, שהיא תיקון ל'פקודת הטלגרף האלחוטי' נשאה עמה שלושה סעיפים מרכזיים: הראשון העניק אישור לעריכת חיפוש במקום שנחשד כמפעיל תחנה פיראטית מבלי להזדקק לצו שופט, השני הוא עונש של שנת מאסר למי שמפרסם ברדיו כזה, ועניינו של הסעיף השלישי היה הטלת עונש מאסר של חמש שנים על מי שמפעיל משדר ומפריע במזיד לכלי טיס. מי שעשה זאת בשוגג צפוי לעונש מאסר של שלוש שנים. הצעת החוק עובדה בידי ועדת הכלכלה של הכנסת, ומשם היתה אמורה לעבור להצבעה במליאה.

ההסכם הבלתי כתוב בין חברי ועדת הכלכלה ושר התקשורת, אהוד אולמרט, היה שהחוק להסדרת ערוצי רדיו ארציים ייעודיים ייכרך יחד עם תיקון לפקודת הטלגרף; אבל במכתב שנשלח לוועדת הכלכלה ביקש אולמרט לנתק את השניים. שר התקשורת דרש לקדם את חקיקת האכיפה בדחיפות, ומצד שני הודיע כי ימנה ועדה ציבורית לבחינת ייצוב התחרות בשוק הרדיו. לאחר שיוסקו מסקנות, נכתב, תוכל ועדת הכלכלה לעסוק בנושא הרדיו הייעודי.

יצוין כי מי שביקש לעשות רפורמה מקיפה במפת הרדיו בישראל היה יושב ראש הוועדה, שלום שמחון, אך נדמה כי אפילו הוא לא חשב שייתקל בתשובה ביורוקרטית כל-כך, ועם זאת אופיינית: הקמת ועדה ציבורית.

חברי הוועדה העבירו ביקורת על מכתבו של השר, וחבר הכנסת צבי הנדל אף הפציר בשמחון שיעביר את חוק התחנות הייעודיות ואחר-כך ישנה את מפת הרדיו, אך הלה לא הסכים. הצעת החוק לתיקון פקודת הטלגרף עברה את הועדה והגיעה לכנסת.

חברי ש"ס ניסו להביא לדחיית ההצבעה בכנסת באמתלות שונות כדי לדחוק את הקץ עד כמה שניתן, אבל הקץ הזה הגיע.

שידורים מהכנסת

חבר הכנסת יעקב מרגי מש"ס מעיד כי חבריו עשו הכל כדי שההצבעה לא תעבור במליאה: "עשינו עבודה בהצבעה. הוצאנו מחצית מחברי הליכוד מן ההצבעות והפכנו אותה להצבעת אמון בממשלה. אבל מפלגת העבודה, למרות שהיא באופוזיציה, העדיפה להצביע בעד הממשלה בחוק הזה".

בקשתו של אולמרט התמלאה. יומיים לפני תום מושב הקיץ של הכנסת הועבר החוק למלחמה בתחנות הפיראטיות בקריאה שניה ושלישית. חוק תחנות הרדיו הייעודיות, כך הבטיח אולמרט, יקודם בתחילת מושב הכנסת הבא. הוועדה המובטחת, אגב, עדיין לא הוקמה.

יו"ר תנועת ש"ס, אלי ישי, מאשים את מפלגת שינוי בקידום סגירת 'ערוצי הקודש' כמו כל נושא שהוא אנטי-חרדי ואנטי-ש"ס: "אבל זה לא יעזור. כשמדכאים ציבור גדול, 'כאשר יענו אותו כן ירבה וכן יפרוץ'".

ישי דוחה מכל וכל את הטענות שהתחנות הפיראטיות הקשורות בש"ס מהוות סכנה למטוסים ועלולות לגרום לאסון בקנה מידה גדול: "רוצים להגיד שלא אכפת לנו, אבל אנחנו אמונים על זה שפיקוח נפש דוחה הכל. אפילו ספק פיקוח נפש של אדם אחד דוחה את כל ערוצי הקודש – זו הוראת הרבנים שלנו. אם יש תחנה אחת שמפריעה לתעופה, שיבואו אלי ואני אגיד את זה לרב עובדיה, אבל זה הכל עלילה".

אחרי הכל, מדובר בערוצים לא חוקיים.

"זה מאוד מפריע לי. אבל גם כשהייתי שר הפנים פנו אלי ממשרד המשפטים וביקשו ממני 'להלבין' מבנים שנבנו בצורה בלתי חוקית. אמרו לי: 'אין מה לעשות, הם כבר בנויים. עכשיו צריך להכין תכניות מתאר'. אבל עם הבעיה הזאת של למעלה ממיליון מאזינים של 'ערוצי הקודש' מדינת ישראל לא רוצה להתמודד. היה חוק שהכשיר אותם, אבל בג"ץ ביטל אותו. הבטיחו לנו להסדיר את העניין הזה בדרכים שונות כבר לפני שנה וחצי-שנתיים, ולא עשו את זה".

מה תעשו עכשיו?

"אנחנו בודקים את הרעיון לשדר מלשכות הח"כים ברחבי הארץ, תוך ניצול החסינות. הבעיה היא שלפיד הוא שר המשפטים. וכשיש שר משפטים שמתנהג כמו דיקטטור, החוק לא חשוב לו אלא השנאה היא מעל לכל, והוא ידאג להילחם בזה".

גזירות תשס"ד

"כל השנים סבלנו מרדיפות, אבל המצב החמיר מאז השלטון החדש", אומר שמואל בן עטר, מבכירי השדרנים ב'קול האמת' ובשישה 'ערוצי קודש' נוספים. "אולמרט יותר גרוע משינוי. הוא שם לו למטרה להרוס את כל הדת במדינת ישראל. אנחנו מתפלאים על הממשלה הזאת. הבן של ראש הממשלה נפגש איתנו לפני הבחירות וביקש שנעזור לאבא שלו, ועזרנו לו הרבה. לא האמנו שמהם תבוא כזו אכזריות לעולם הדת. זהו ביטול תורה שאין כדוגמתו, זה ממש מצער".

בן עטר לא רק מצטער, הוא ממש זועם: "לא עשינו שום דבר. כל העניין הזה של המטוסים זה סתם עלילת דם. מיקי גורדוס אמר את זה כמה פעמים. אין בזה אחוז אחד של אמת. בדקנו את המשדרים שלנו, השידורים שלנו לא מפריעים ואין קשר בין תדרי רדיו לתדרי תעופה.

"כשניסינו לדחות את ההצבעה בכנסת בשבוע היה ערב תשעה באב, ושמחון אמר: 'יפה שעה אחת קודם, לפני אסון תעופתי' והנה למחרת היתה התראה כאילו כמעט קרה אסון כזה. זה לא היה במקרה. מישהו דאג להציג ככה את הדברים. אנחנו לא מפילים מטוסים, אנחנו מפילים את המחשבה שלהם. זה מה שמפריע להם.

"לפני שבועיים סיפר לי מנהל תחנת רדיו פיראטית חילונית שהגיעו אליו החבר'ה של משרד התקשורת ושאלו אם הוא דתי. הוא אמר שלא, אז הם הניחו לו כי הם מחפשים רק את הדתיים. אני רוצה שיעשו ועדת חקירה ויראו שאין אף ערוץ קודש שהפריע לטיסה. אני אתן לך מיליון דולר אם תמצאי ערוץ כזה".

בקרוב אמור להיחקק חוק שבמסגרתו יקצו למגזר החרדי תחנה ייעודית אחת. אתם תסתפקו בזה?

"לא. למה לחילוניים יש הרבה תחנות ולנו יקצו רק אחת? מה שיספק אותנו זה שמים פתוחים. אין לנו לא טלוויזיה, לא תיאטרון וגם לא כדורגל. מה שיש לנו זה שיעורי תורה, ואת זה רוצים להפסיק".

'קול האמת', אחת התחנות המרכזיות של ערוצי הקודש, הפסיקה לשדר ביום רביעי בשבוע שעבר בעקבות החוק החדש. אחריה ירדו גם 'קול הנשמה', 'קול החסד', 'קול הלב' ותחנות נוספות. הרבנים הורו לאנשי הערוצים לנהוג כך כדי לבחון את המצב החדש.

מה תעשו עכשיו?

"אני לא יודע. נלך לבג"ץ ונטען שהם צריכים לאפשר לנו לשדר עד שיהיו מכרזים. אנחנו בודקים את החוק מבחינה משפטית, ולא פוסלים על הסף הקמת מפלגה שתרוץ על זה לכנסת".

מי מתנכל לערוצי הקודש?

בן עטר, ישי ומרגי מרבים לצטט את קשב 'קול ישראל' מיקי גורדוס כאיש מקצוע התומך בטענותיהם. "אמרתי בזמנו שלא רק הם מפריעים", אומר גורדוס. "יש כל מיני סוגים של הפרעות גם מתחנות אחרות. היו פעמים שגם תחנות חוקיות הפריעו. היתה דוגמה שתחנת 'קול הדרך לעסקים' הפריעה לשידור, וחוץ מזה יש גם הפרעות מתקשורת נתונים שעוברת באוויר".

גורדוס הוא גם זה שמגבה את טענותיהם של 'ערוצי הקודש' על כך שמישהו מממסר את שידוריהם על התדר של נמל התעופה. השדרנים טוענים כי הם משדרים על תדר מסוים, אך מישהו קולט את השידורים ומשדר אותם שוב על תדר אחר, כזה שמפריע למטוסים.

כהוכחה הם מביאים מקרה שבו שודר ראיון עם ח"כ אלי ישי, והשידור שיבש קשר בין טייס ומגדל הפיקוח. בתקופה שהדבר לכאורה אירע, הם אומרים, ישי כלל לא התראיין בערוצי הקודש. זה מוכיח עבורם שמישהו מנסה להתנכל להם.

בין אם מישהו מממסר את שידוריהן ובין אם לאו, גורדוס מדגיש כי מרב ההפרעות באות מכיוונן של התחנות הפיראטיות, וכי מדובר בסכנה גדולה מאוד: "כל שידור שמופיע על התדר של נמל התעופה הוא פשע שאין למעלה ממנו. לפני שבועיים היה שיבוש קשר בין מטוס לקרקע במשך 7 דקות. תארי לך ששני מטוסי ג'מבו עם 400 נוסעים מתנגשים מעל תל אביב בגלל חוסר קשר. מישהו מוכן להתמודד עם אסון כזה?"

באופן טבעי, האשמת ממסור השידורים רובצת לפתחן של תחנות הרדיו האזוריות, בשל היותן מסחריות והצורך שלהן לשלם אגרות שונות ועם זאת להיות רווחיות. הדבר הופך אותן לתלויות ברייטינג ובפרסומות, ומביא אותן לקו החזית במאבק מול התחנות הפיראטיות, שמציעות למפרסמים נתח שוק נכבד בלי צורך לעמוד בתקנים ובתשלומים.

למרות האמור, יושב ראש התאחדות תחנות הרדיו האזוריות ומנכ"ל 'רדיוס', דוד בן בסט, מדבר על הפיראטיות במתק שפתיים, כמעט בחיבה: "מצדי, שיאפשרו לתחנות הרדיו החרדיות לשדר. גם למגזר הדתי מגיעות תחנות רדיו. אמרתי שגם אעזור להן בכך, אבל לא ייתכן שכל דרדס זב חוטם ישדר ויסגור את התעבורה במדינת ישראל. מדינת ישראל היא היחידה שלא אשררה את האמנה למלחמה בשידורים הפיראטיים, בגלל לחצים פוליטיים.

"לפני שבוע התחילה תחנת רדיו לשדר על התדר שלי, fm100, שאני משלם עליו. למה? כי חרדי הגון החליט שמותר לו לשדר על התדר שלי. משרד התקשורת מוריד בעיקר את התחנות שמפריעות לצבא, למשטרה ולרשות שדות התעופה", מתאונן בן בסט, "ולא כל-כך נלחם במי שמפריע לתחנות האזוריות".

אתה מכיר את הטענה על כך שמממסרים את השידורים של התחנות הפיראטיות, ושלמעשה לא הן אלה שמפריעות לתעופה?

"קשקושים, זיבולים ורעות רוח. את הבדיחה הזאת כבר שמעתי. הרי תופסים אותם על חם, לוקחים להם את המשדר ואז ההפרעה נפסקת".

אז אתה בסך הכל מרוצה מהחוק החדש?

"אני מרוצה שהורידו את מי שמסכן את התעבורה. אני בעצם בעד ערוצי הקודש, אני חסיד שלהם".

התדר זולג בחום

משה גלילי, המשנה למנכ"ל משרד התקשורת, ותא"ל במיל' אודי זוהר, ראש מנהל התעופה במשרד התחבורה, בטוחים שאיש מן השדרנים של התחנות הפיראטיות אינו מתכוון להפריע לטיסות. עם זאת, הם מסבירים, התחנות הפיראטיות הן המשבשות את הקשר.

זוהר: "באופן עקרוני, הטענה על כך שהתדרים של הרדיו ותדרי הטיסה אינם אותם תדרים היא טענה נכונה, אבל הרדיו הפיראטי עובד עם מכשירים פיראטיים, ולכן המשדר מושפע מחום ומתנאי מזג אוויר. זה שאדם יודע שהמשדר שלו משדר על תדר מסוים, זה לא תמיד מה שקורה בפועל. בימים ספציפיים עם מזג האוויר גרוע במיוחד, התדר 'זולג' ועולה על תדרי התעופה".

הטענה היא שגם מכשירים של תחנות מוסדרות זולגים לתדרים אחרים ומפריעים לקשר.

גלילי: "זה נכון, אבל המשדרים התקניים מאוד מדויקים. הם שמורים בתנאים טובים ומפריעים רק כאשר הם מתקלקלים. בשנה שעברה, מתוך כ-80 משדרים שהפריעו לתעופה וטופלו על-ידינו, היה מקרה אחד של תחנה מורשית. ב-8 שנים האחרונות היו פחות מעשרה מקרים כאלו. אבל במקרה כזה גם הטיפול שלנו הוא אחר: מרימים טלפון לתחנה, והאחראי קודם כל סוגר את הרדיו ואז שולח טכנאי לבדוק מה גרם לתקלה.

"ניסינו לעשות ככה פעם גם עם רדיו פיראטי. התקשרנו לשדרן, והוא אמר לנו שאנחנו סתם ממציאים תירוצים, שאנחנו עובדים עליו, ולא הסכים לסגור".

החוק הזה מתגלגל המון זמן, אז למה הוא נחקק דווקא עכשיו? כי ש"ס לא בקואליציה?

זוהר: "אם היינו מדברים אחרי 400 הרוגים, כל השיחה היתה אחרת. הדבר הזה הוא בדמנו. אני האחרון שרוצה לסתום פיות, אבל אני לא מוכן שיקרו אסונות בגלל הדבר הזה. טייסי 'אל על' שמסתובבים בכל העולם אומרים שאין כזו תופעה בשום מדינה, שאם צץ משהו שמשבש את הקשר מיד חותכים אותו".

גם גלילי מעיר כי הוא מבין את קהל המאזינים שנותר ללא מענה אבל, הוא מציין, שמי שטרפד את ההצעה לערוצי רדיו ייעודיים כשהיתה מעשית היתה דווקא מפלגת ש"ס, שבגלל מחלוקת פנימית לא הצליחה להחליט מי מערוציה ייהפך לחוקי, על אף שאז הוצעו לה שתי תחנות.

החוק החדש יעזור לכם?

גלילי: "הוא יעזור בשתי רמות: עד היום התשלום על פרסום בתחנות כאלה היה הוצאה מוכרת ופטורה ממס. היום, לאחר שהחוק ייכנס לתוקף, המפרסם לא יזכה להטבות ואני אוכל גם להגיש נגדו תלונה. זה יגדע את הענף הכלכלי של התחנות הפיראטיות. הדבר השני שבו החוק מסייע לנו הוא עריכת חיפוש מבלי להזדקק לשופט. עד היום, כשרצינו לסגור תחנה היינו הולכים יחד עם שוטר, מחפשים שופט תורן, מעירים אותו, מקבלים ממנו צו, ועד שכל התהליך הזה היה מתרחש היה עובר זמן רב של סכנה לתעופה. החוק החדש יקצר את התהליך".

מסתבר שלזוהר, ראש מנהל התעופה, החוק עדיין לא עוזר. בזמן כתיבת שורות אלו הודיעו פקחי טיסה וקברניטים ב'אל על' שהם עומדים להשבית את שדה התעופה בעוד שבועיים ל-24 שעות בגלל השיבושים החמורים במערכות הקשר שנגרמות מן השידורים הפיראטיים. "זו סכנת חיים, ואנחנו לא מוכנים לקחת יותר אחריות על זה", הם אומרים.

ובינתיים, אין רדיו לחרדים

כאמור, הוועדה הציבורית שאמורה להניע מהלך חקיקתי להקמת ערוצי רדיו ייעודיים טרם הוקמה. יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, שלום שמחון, אינו מתכוון להמתין לאולמרט. אם השר לא יקים את הוועדה עד המושב הבא, או שזו תוקם ולא תסיים את עבודתה, הבטיח, הוא יקדם את החוק באופן עצמאי.

ובעוד הפוליטיקאים מתמהמהים, למאות אלפי המאזינים שנהגו לשמוע שיעורים, להתברך על-ידי רבנים וגם ליהנות משירים של בית אבא בתחנות הללו, אין מענה ראוי. הם מבחינתם יכולים לאחסן את הרדיו בבוידעם, עד שגלגלי הפוליטיקה יתחילו לעבוד.

פנינו לרשות השידור ושאלנו מה בכוונתה לעשות לטובת מאות אלפי מאזינים, משלמי אגרת הרדיו, שאין להם אלטרנטיבה תרבותית פרט לערוצי הקודש; הרשות השיבה כי מי שאחראי על הקצאת תדרי רדיו הוא משרד התקשורת ולא רשות השידור. עם זאת, ציינו, קיימת 'רשת מורשת', שבמסגרתה משודרות תכניות רבות המיועדות לציבור החרדי.

ממשרד התקשורת נמסר כי בימים אלו ממש מוקמת הוועדה הציבורית, ותוך כמה ימים ייבחר עבורה יושב ראש. מה יהיה המנדט של הועדה ומתי היא תצטרך להמציא מסקנות? איש אינו יודע. בינתיים ייאלצו מאזיני ערוצי הקודש להתרפק על שנות השידור הארוכות במעין נוסטלגיה. הטייסים, מצדם, ימשיכו לנסות ולהנחית את מטוסיהם בשלום, למרות ההפרעות שעדיין קיימות באוויר.

ofralax@walla.co.il