בשבע 109: לא מחליפים סוסים מנצחים

האלבום השלישי והחדש של שוואקי, 'ידיד', חוזר לכל השירים שהביאו את הסחורה, במנגינה קצת אחרת. להיט ענק

קובי סלע , כ"א בחשון תשמ"ח

כבר כמה ימים שאני מגהץ את החדש של שוואקי, ואני לא ממש סובל. אפשר לקבוע כבר מעכשיו שמדובר בתמורה נאה לכספכם. וכעת לחדשות בהרחבה:

שוואקי כוכב. לא הטור הזה יגלה לכם את העובדה הבלתי מפתיעה הזאת. הוא שר כמו כוכב, רוקד כמו כוכב, כל גינוניו אומרים כוכבות. מאז גילו יוחי בריקסמן וגדעון לוין את הכישרון, ומאז התקבלה ההחלטה האסטרטגית למקצע את הכישרון ולתרגם אותו למתקן להפקת מזומנים, כולם מרוצים בדרך כלל. המפיק, יוחי בריקסמן אפילו פתח אולפן לרגל האירוע המשמח, המלחינים יוכלו לחתן את ילדיהם, והמעבד? ובכן, המעבד הוא חתן האלבום הזה.

אפשר לפזר תשבחות על הזמר, על קולו הערב ועל שליטתו בסלסולים וב'לשון הקודש', אולם לאחר האזנה חוזרת ונשנית (מה יותר, 'חוזר' או 'נשנה'?) אני מרשה לעצמי לומר ש"גדול כישרון המעבד מסך כל החלקים באלבום גם יחד". משה לאופר עשה משהו מוצלח, כל-כך מוצלח שמפליא מאוד כיצד לא נמאס לו עדיין, ומנין הוא שואב את רעיונות העיבוד החדשים.

אמנם, חשוב להגיד, לאופר חתום לעתים גם על תווית ההלחנה, ושמו של בריקסמן רקום על מעטפת ההפקה; מי אם כן אחראי לתוצאה שמתנגנת באוזני? קשה לדעת. מה שכן, המשולש שוואקי-לאופר-בריקסמן מבין משהו בנוסחות מצליחות.

הקשבתי ל'ידיד', האלבום החדש, ומצאתי שם כמה להיטים מהאלבומים הקודמים. לא שהם מבוצעים כמו המקור: המילים הוחלפו, גם המנגינה, ואפילו העיבוד שונה קצת. ובכל זאת 'מהרה' המרגש והמלודי מהאלבום הראשון ו'מי אדיר' מהאלבום השני חוזרים שוב, והפעם תחת המילים של 'שמח תשמח'. אותו כיוון מוסיקאלי, אותו ריגוש. בקרוב בחופה הקרובה לביתכם ובכל תכניות הד"שים.
גם אינטגרציה יש פה. הסלסולים האותנטיים שהביא שוואקי באלבום הקודם ב'כי הטוב' מגיעים הפעם תחת השיר 'ידיד', ובהקצנה חדה יותר ב'על חומותייך ירושלים'. עושה רושם שהבחור קיבל ביטחון עצמי לפייט כמו בבית. כשהציבור האשכנזי מונח היטב בכיס, אפשר לשיר כמו שאוהבים באמת. התוצאה אוריינטלית מאוד ויפה יפה.

לאחר שפינקנו את בני העדה, אפשר לפרגן גם לקהילה החסידית. האלבום נחתם ב'יראו' – מחווה ב'עיבריס' לשירה בחצרות ויז'ניץ וגור. גם 'אב הרחמים' מהאלבום השני הופך ל'והערב' באלבום הנוכחי.

אבל שוואקי זה בעיקר להיטים, וכדאי גם לשים לב לרצועה 7, 'אמר', ולרצועה 3, 'בן בג בג'. תעשיית הלהיטים של שוואקי מוכיחה את עצמה.

תשעה שלבים בסולם יעקב.
פינת משבית השמחה:
זה רק נדמה לי, או שבאמת כשמשקיעים זמן האלבום הוא יוצא מוצלח יותר? וד"ל.

מסכימים איתי או לא, זאת הכתובת לבטא את עצמכם: kobi@7.org