בשבע 114: מבצע מלחמת אחים

, כ"א בחשון תשמ"ח

מבצע הגירוש והחורבן כונה בתחילה 'זוהר הרקיע'. בעקבות מחאות הוחלף השם ל'שבת אחים', אבל השם ההולם ביותר הוא מבצע מלחמת אחים. כן רבותיי, כולנו חוששים ממלחמת אחים ונשבעים לא להיגרר אליה, אבל בעצם מלחמת אחים זוהי ההגדרה הנכונה למבצע הגירוש שראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל שוקדים על הכנתו.

בעוד מספר חודשים, לפי התכנית, תגיש מדינת ישראל אולטימטום לכמה אלפים מתושביה, אשר יידרשו לנטוש את בתיהם בתוך מספר שבועות. אם לא יעשו כן, תשלח מדינת ישראל את חייליה להילחם בהם. באחיהם. החיילים והשוטרים יעקרו את התושבים מביתם בכוח הזרוע, יחרימו את מטלטליהם, יובילו אותם ואת ילדיהם למעצר ויהרסו את בתיהם.

איך קוראים למהלך אלים שכזה? לא מלחמת אחים?
אמת, נכון לעכשיו לא ידוע על כוונה להרוג את המותקפים. טוב, אז אולי זו לא ממש מלחמת אחים, אלא רק עימות-אחים נמוך-עצימות.

דברי הרב

כמה הערות בעקבות דבריו החשובים והאמיצים של מו"ר הרה"ג אברהם שפירא שליט"א, אשר התפרסמו בעיתון זה בשבוע שעבר והרעישו את המדינה.

1. כמדומני שעל כולנו להכיר טובה רבה למו"ר הרב שפירא על שנאות לבטא ולפרסם את עמדתו הברורה והתקיפה למען כבוד שמיים, למען כבוד התורה ולמען הצלת ארץ ישראל, ולא נרתע מהמתקפה הצפויה של גינויים, לעג ואיומים.

2. בגלל מזימות החורבן של ממשלת שרון נקלע הדתי-לאומי לקונפליקט מייסר בין נאמנותו ומסירותו למדינה ולצה"ל לבין הקשר העמוק שלו אל ההלכה ואל מפעל ההתיישבות ביש"ע. בקרב הרבנים ותלמידיהם יש דעות שונות, ונוצר בלבול עצום ומצוקה אמיתית. הרב שפירא הוא גדול רבני הציונות הדתית, זקן הרבנים וראשי הישיבות, ומורם ורבם של רבים מבין הרבנים והמחנכים שכה רבים מהם התחנכו בישיבתו. מי ראוי ממנו להכריע בסוגייה קשה וכואבת שכזו?

3. דברי הרב שפירא מצטרפים לדברי מו"ר הרה"ג מרדכי אליהו שליט"א אשר פורסמו ערב ראש השנה בגיליון 'מעייני הישועה'. הרב אליהו נשאל שם על תוכנית ההתנתקות, והביע התנגדות חד משמעית: "צריך להסביר לראש הממשלה שרון שהוא שליח שמועל בשליחותו. צריך להמשיך ולהתנגד, לעשות רעש, לעשות תפילות ותעניות על שהגענו למצב כזה". בהמשך נשאל הרב אליהו מה דעתו על סוגיית סירוב פקודה, ומשיב: "באופן כללי, אם הפקודה בניגוד לתורה, יאמר 'לא, אני לא עושה'. מה יעשו לו? לבית סוהר?! אז שיילך לבית סוהר". וכשנשאל האם זו לא פגיעה בצבא, השיב הרב: "זו לא פגיעה. החוק מה אומר? אתה חייב לשמוע למפקד. לא שמעת - בית סוהר. נכון? אז בית סוהר!"

4. כל מי שמכיר את מו"ר הרב שפירא יודע עד כמה הוא אדם שקול וזהיר, בפרט בנושאים חמורים שכאלה. לא במקרה עיכב הרב את פרסום דעתו עד לאחר חג הסוכות. האמירה הציבורית וההלכתית של הרב שפירא היא מסקנה רוחנית ותורנית שנצרפה בעבודתו של כהן גדול בימים הנוראים – ראש השנה, יום הכיפורים והושענא רבה. אינני טוען שכולם חייבים להרכין ראש ולומר אמן, אך מן הראוי שרבנים מהשורה השנייה ופוליטיקאים קצרי-ראות יישבו שבעה נקיים לפני שיעזו לצאת נגד הכרעת גדול הדור.

5. רב צעיר ומתוקשר שלא הגיע למחצית שנותיו של הרב שפירא היגג באתר NRG יהדות כי הרב שפירא רק "מגיב לכאוס התרבותי המתנהל במחוזותינו", וכי דבריו הם רק "תגובה להתנהלותו הכוחנית והלא-רגישה של ראש הממשלה". אותו רב משוכנע שאילו נשאל הרב שפירא שאלה עקרונית, פילוסופית, על יחסו לסירוב פקודה, היה משיב בשלילה מוחלטת, ולכן הוא מגיע למסקנה כי "סירוב פקודה אינו רלוונטי", ומחליט שאל לנו להיתפס לאמירות מסוכנות שכאלה. חבר הכנסת שאול יהלום פסק כי הציונות הדתית מתנגדת לסירוב פקודה, ופקפק בנכונות הדברים שפורסמו בשם הרב שפירא.
אנא רבותיי, חפשו דרכים מעט יותר אינטליגנטיות כדי לגשר על הפערים בין דעתכם האישית לדעתו של גדול הדור.

6. מדברי הרב שפירא עולה כי הוא רואה בתוכניות הגירוש לא רק ביטול מצוות ירושת הארץ, אלא גם עבירה שבין אדם לחברו. שוטרים, בניגוד לחיילים, יכולים להתפטר ממשרתם. הרב אומר ששוטר היודע שאסור לגרש יהודים מביתם חייב להתפטר ולא לעשות זאת, כי אין לו רשות להתפרנס ממשרה שמחייבת אותו לגזול את בית חברו.

7. לגבי עיתוי הפרסום אומר הרב שהדברים צריכים להתפרסם עכשיו, ובעצם היו צריכים להתפרסם כבר אתמול. הרעש הגדול שעוררו הדברים והחשש הגובר של שרון ומופז מוכיח את חשיבות פרסומם. דב וייסגלס מנה את מתקפת סרבני השמאל כאחד הגורמים שהולידו את תכנית ההתנתקות. מי שאומר שאסור להעמיד איום ימני מקביל גוזר את דיננו להפסיד במאבק על הארץ ועל ההתיישבות. מול הפלגנות השמאלנית אסור לומר "תנו לה את הילוד החי והמת אל תמיתוהו", כי זוהי אמירה של אם אמיתית, אבל זונה. אם אמיתית ומהוגנת תילחם לא רק על חיי בנה, אלא גם על הזכות והחובה לגדל אותו ולא למסרו ביד אחרת.

לא בא למדורה
הסרט 'מדורת השבט' של הבמאי יוסף סידר הוא יצירה שאין בכוונתי לבזבז זמן וכסף כדי לראותה. עמדתי על טיבו של הקולנוען הצעיר והמוכשר הזה כשראיתי את סרטו הראשון 'ההסדר' וקראתי ראיונות שנערכו אתו אז. לא היה קשה להבחין שמדובר במי שלמען הצלחתו המקצועית האישית יעקוד בחדווה את חבריו למגזר, יסלף את דמותם ויעשה מהם קריקטורה.

כצדיק היודע את נפשו המתבהמת של הממסד התרבותי בישראל, ידע סידר תסריט ערב לחיכם של מחלקי תקציבי-הסרטים שונאי המתנחלים. תסריט המציג את אחד הציבורים הכי איכותיים במדינה כקבוצה הרת-סכנות, ואת האידיאליזם היהודי-ציוני כאיום הרסני. וכך הצליח הבמאי חובש הכיפה להשיג את מיליון הדולר שנדרשו לו כדי להפיק סרט משלו, ובהמשך - גם בזכות ליהוק מושכל של שחקנים נכונים ומקושרים – זכה גם בפרס האוסקר הישראלי.

ועדיין נותר שמץ של תקווה שמא מדובר בנפילה חד-פעמית של במאי מתחיל, לצורך פריצת דרך מקצועית וקבלת הכרה. אבל אז באו הכתבות לקראת צאתו של 'מדורת השבט' לאקרנים והוכיחו שאצל סידר מדובר בשיטה. 'מדורת השבט', כך למדתי, אינו אלא עוד הנפה של אצבע מאשימה כלפי אותו ציבור, שק החבטות הקבוע של הממסד התקשורתי והתרבותי בישראל. אכן, אמירה קולנועית אמיצה ומקורית.

ובכל זאת, אי אפשר להאשים את סידר שסרטו השני דומה בכל לראשון, שהרי 'ההסדר' עוד יכול להיחשב כסרט שהצפייה בו מסתדרת איכשהו עם תקנים הלכתיים של צניעות, בעוד ש'מדורת השבט', לפי הדיווחים, צועד יותר מצעד אחד לכיוון שגרת הפריצות הרגילה של הקולנוע הישראלי. אז תודה רבה, שסידר יסתדר בלעדיי, ואני אסתדר בלי ההתרפקות הנוסטלגית על שירי בני עקיבא והחוויות מהקומזיץ.

ומכיוון שלא ראיתי את הסרט, אסתפק בציטוט מה שאמר עליו לעיתון ידיעות אחרונות הבמאי החילוני דובר קוסאשווילי: "לא אהבתי את הסרט של סידר. הוא מעוות את המציאות ואת החברה שבה הוא עוסק. סידר עושה נזק חמור לאנשים האלה. האנשים האלה הם לא איזה דמויות גרוטסקיות עם אידיאולוגיה מעוותת. מה שסידר עשה זה סוג של קטרוג בזוי, בלי סנגוריה".

קטרוג בזוי בלי סנגוריה, אמר קוסאשווילי, שהוא ממש לא אחד משלנו. ובאיזה עיתוי אומלל הקטרוג הזה יוצא - דווקא כשהמתנחלים זקוקים נואשות לכל טיפת סימפטיה כדי להינצל מחורבן דורסני של ביתם ומפעלם.

אני כבר החלטתי שלא אלך לראות את זה, ולא נותר לי אלא להצטער על עוד בחור מוכשר משלנו שהקריב את מצפונו למען ההשתלבות הנכספת בבראנז'ה החילונית-שמאלנית. ואתם, תחליטו לבד אם יש לכם עניין להעלות לו את הרייטינג, ובכך לעודד את הפקת הסרט הבא בטרילוגיה האנטי-דתית של הבמאי עם הכיפה.