בשבע 142: מכתבים למערכת

, כ"א בחשון תשמ"ח

בעיות זיכרון בפרקליטות
בדיון המשפטי על הפינוי מגוש קטיף טענה פרקליטות המדינה כי "המתיישבים היו צריכים לצפות את הפינויים".
בנאומו בכנסת ב-5 באוקטובר 1995, בעת הצגת הסכם הביניים בפני הכנסת
(אוסלו ב') , הכריז יצחק רבין ז"ל כי הוא מצפה שיוקמו גושי יישובים ביהודה ושומרון:

"אנו רוצים בפתרון הקבע... להקים גושי יישובים, והלוואי יהיו כמותם כמו גוש קטיף גם ביהודה ובשומרון" .
כלומר – גוש קטיף הוא דוגמה לגוש שישאר גם בעתיד תחת ריבונות ישראל, ובוודאי שלא יפונה.
הנסיגות משטחים בהתאם ל"הסכמי אוסלו" אינן כוללות את גוש קטיף! הסכם אוסלו והישארות גוש קטיף בידי ישראל ירדו לעולם כרוכים זה בזה. הרי את העיר עזה, רפיח וחאן- יונס עזבנו כבר לפני עשר שנים.
טענת הפרקליטות, אם כן, היא מופרכת מעיקרה - וההיפך מכך הוא הנכון.

שמואל פישר
פתח תקוה


שיילוק מההתנחלות

במסגרת הניקיונות פסח, זרקתי אוכל ישן מהמקרר. תוך כדי כך מצאתי פטרוזיליה עטופה בנייר עיתון בן כמה חודשים.

לפתע לכדה את עיני ה"קריקטורה" (אם אפשר לקרוא לזה כך) שבתמונה, והייתי בטוחה כי מדובר בציור אנטישמי באחד מעיתוני חו"ל הערביים או האירופאים.
אולם כשקראתי את הכיתוב מתחתיה נדהמתי לגלות כי האנטישמיות הגדולה ביותר נמצאת כנראה בתוכנו. ועוד יותר מזאת – תחת הכותרת של הציור המתועב הופיעה הכותרת "המתנחלים", קרי – היהודי הגלותי הרע העושק והחמדן כבר איננו יהודי גלובלי, "המתנחל". טוב שיש את מי להאשים.
מעניין אם המשטרה תעצור מישהו בעוון הסתה בגלל הציור הזה. לא קשה לנחש את התשובה.
ורד קייפי
אפרת


קיצור פז"ם? אל תבנו על זה
השבוע הטיל שר הביטחון 'פצצה' – שירות החובה בצה"ל יתקצר בקרוב בחצי שנה ואולי אפילו יותר. לו אני תלמיד בשמינית, לא הייתי בונה על ההבטחה הזו יותר מדי: הרי אם ההתנתקות תתרחש, חלילה, יזדקק הצבא לגיוס כל כוחותיו למשך שבועות רבים. בנוסף, גם מצדדי התכנית מודים כיום שהיא רק תגביר את הטרור, כך שהסיכויים לצמצום שירות החובה וימי המילואים קלושים למדי.

ומי שעוד לא השתכנע צריך רק להתבונן מעט לאחור ולהיזכר שאותם אנשים הבטיחו לנו 'שלום עם ביטחון' ונשבעו ש'דין נצרים כדין תל אביב'.

אלי ביטון, תל אביב

סוכן כפול בישיבה
לפי הדיווח באתר האינטרנט של 'מעריב' דובר מינהלת העקירה, חיים אלטמן, משמש גם כדובר ישיבת כפר הרא"ה. תגובתו של מנכ"ל הישיבה היתה כי הוא אמנם לא מתלהב מעבודתו של אלטמן במינהלת, אך החליט בכל זאת להמשיך ולהעסיק אותו.

נשאלת השאלה איזה מסר מועבר כאן לחניכי הישיבה. ישיבת כפר הרא"ה חינכה דורות רבים לאהבת הארץ, וחניכיה שותפים במאבק נגד העקירה. העסקת דובר מינהלת העקירה מעבירה מסר שלמען דוברות טובה ניתן להתפשר על עקרונות. האם אין כאן מסר כפול לחניכי הישיבה, דבר שהוא מסוכן מבחינה חינוכית?

אני מקווה כי ראשי הישיבה ישקלו שוב את עמדתם ביחס להעסקת האיש, שתפקידו למכור לציבור טרנספר של יהודים בעטיפה יפה.
אדוה נוה, שערי תקוה

הקיבוץ נגד הכיבוש?
אולי צריך לחזור ולהיזכר בהתחלה. במקור התנועה הקיבוצית היא תנועת התיישבות: לכיבוש הארץ, להפרחת השממות, תיעוש מתקדם, לקיבוץ גלויות עמנו והקמת ביתו הלאומי.
יישובי יש"ע מייצגים את כל אותם הרעיונות: מפריחים שממות (חול וגבעות במקום ביצות), חרוצים ועובדים, מקימים חקלאות ותעשיה מתקדמים ביותר לטובת העולם ולטובת כל מי שרוצה לעבוד שם בלי להתנכל ולרצוח .

אז למה התייצבה התנועה הקיבוצית על "מנהיגיה" לגרשם מנחלתם?
בידי רשימת ישובים קיבוציים עם שמותיהם הערביים במקור – 'כיבוש'. אז על מה הם נלחמים עכשיו וכנגד מי?
על איזה "חוקים" הם מגנים? אלה שחוקקו אנשים שתיקים תלויים על ראשיהם?
למען מי? למען ביילין הסוציאליסט? למען אולמרט המתיישב בשממה?
למען שרון השנוא עליכם בגלל עלילת "סברא ושתילא"?
האם לא ברור להם עד כמה כינויים כמו "כיבוש וכובשים" תורמים לחידוש האנטישמיות ברחבי העולם "הנאור" (אוניברסיטאות) והעממי?

ד"ר אילנה צור, קיבוץ שובל


שלום עם המדינה
עקב התנהלותה הכושלת של הממשלה הרעה הזאת, המוליכה לדעת רבים, את המדינה אל עברי פי פחת, קיים ויכוח בקרב שלומי אמוני ישראל, בעניין התפילה לשלום המדינה.
יש המציעים לבטלה כליל, משום שזו תפילה וברכה לבטלה. אחרים טוענים כי בכל זאת מדינת ישראל היא בחזקת ראשית צמיחת גאולתנו, ולכן יש להמשיך לומר את התפילה למרות הכל.
שוחחתי על כך עם חברים בבית הכנסת והללו הציעו פשרה: להוסיף את המשפט
"הגן עליה מפני ראשיה, שריה ויועציה". כך לא תהיה זו תפילה לבטלה, כולם יהיו שבעי רצון, ושלום על ישראל.

משה בודק, חיפה