בשבע 146: בשבע עיניים

, כ"א בחשון תשמ"ח

חלוץ ברשת
ידידיה הכהן

השבוע לאחר שתמו כל טקסי הפרידה מהרמטכ"ל היוצא בוגי יעלון נכנס סוף כל סוף לתפקיד הרמטכ"ל החדש דן חלוץ. דן, הידוע כמפקד בעל ראש פתוח אמור להוביל את צה"ל במהפכה הדיגיטלית אותה עובר בשנים האחרונות, מהפכה האמורה לשפר את יכולותיו באופן משמעותי.

כבר ביומו הראשון חנך החייל מספר אחת אתר אישי ברשת הפנימית של צה"ל, שמציע את פקודות היום, תמונותיו, ופרסומים שונים. אך גולת הכותרת באתר היא האופציה "כתוב לרמטכ"ל". מעכשיו כל חייל מאחרון הטוראים עד בכיר הנגדים יוכל לשלוח אל הרמטכ"ל אי-מייל אישי, שבו יוכל לשטוח את מצוקותיו טענותיו וטרוניותיו ולהציע הצעות ייעול ושפור למערכת הצבאית.

אולם כידוע, שום אתר אינטרנט לא מוגן בימינו, ותמורת סכום סמלי הסכים אחד מידידי להשתיל באתר האינטרנט של הרמטכ"ל סוס טרויאני שמעביר את כל הודעות האי-מייל שמקבל הרמטכ"ל ישירות אל הלפטופ שלי, כשירות לקוראי טור זה אחשוף כמה מההודעות שקיבל לאחרונה הרמטכ"ל.

רמטכ"ל יקר, איך מאייתים את השם של שר הביטחון מ-ו-פז או מופ-ז? שואל רב"ט מיקי מסייעת גולני.

קראתי שיש בעיה שטורדת היום את המערכת הצבאית, ואני חושב שאני יכול לעזור בנושא. אשמח לשרת את המולדת וצה"ל אם אצטרך. כך מציע עמי טופז, לוכד נחשים.

זהירות! עולים עלינו. עמרי. (נראה שאי-מייל זה הגיע בטעות לרמטכ"ל מרשימת ההפצה של אחד מאישי הציבור).

מפקד יקר: כבר נמאס לנו לשחק במחשבי הצבא סוליטר. נשמח אם תחליף לנו את המשחקים במחשבים למשהו עדכני יותר כמו המשחק סנייק. טוראית אורטל פקידה פלוגתית.

לרמטכ"ל, שמחתי לראות את התמונה שלך בעיתון מנשק את נכדך. סוף כל סוף אני רואה שיש לנו רמטכ"ל שמשדר לעם כמה הוא אנושי ומתחשב. דינה, נווה דקלים.

בשלב זה קרסה תיבת האי-מייל של הרמטכ"ל בגלל שמש"ק האינטרנט יצא להפסקת צהרים, עם החיילים הסליחה.

ערכה בכריכה קשה
חגית רוטנברג

אלמלא הכריכה, ניתן היה לחשוב שמדובר בחוברת פעילות לילדים אקטיביים במיוחד בימות החופש הגדול הארוכים: החוברת שהפיקה המחלקה לשירותים חברתיים במועצה איזורית שומרון מציעה שלל פעילויות מרתקות לכל המשפחה. דוגמאות? 'תיבת האוצרות הדמיונית'- לתוכה אוספים הילדים זכרונות נעימים, הכנת סמל והמנון משפחתי, אלבום זכרונות משפחתי מתקופת המגורים בישוב. עד כאן הכל נאיבי ואפילו חביב למראה, אבל רק לכאורה. בשלהי החוברת, תחת הכותרת 'לקראת מעבר', יוכלו ההורים והילדים לקרוא כיצד להתארגן בצורה אופטימלית ביום בו ייעקרו מבתיהם: כדאי לספר לקטנים על המקום החדש והנחמד אליו יעברו, ולחלק תגי תפקידים לכל אחד מבני המשפחה:מי יארוז את הצעצועים, מי יספק חומרי אריזה, ומי יזרוק לפח את הניירות שיישארו בבית אחרי שהכל מוכן ליציאה.

'מתחברים- סיפור משפחתי: ערכה להיערכות משפחתית לקראת העקירה', היא ערכה הכוללת חוברת ותקליטור שחילקה מועצה איזורית שומרון בישובי צפון השומרון, המיועדים לעקירה. גרעין המשפחות הדתיות בחומש שלח מכתב נזעם למועצה: הם לא ראו בעין יפה הפקת חוברת מסוג זה, כצעד רשמי של המועצה, ממנה הם מצפים להיאבק בגירוש ולא לרפד אותו. הם גם נדהמו לגלות כי ברשימת הקרדיטים לסיוע בהוצאת החוברת התנוסס בין השאר שמה של מנהלת סל"ע. ראש המועצה האיזורית שומרון, בנצי ליברמן, מכחיש כי החוברת היא הוצאה של המועצה, ומדגיש כי המועצה משקיעה הון עתק במאבק. "עם זאת, לא כל התושבים עשויים מעור אחד, ואני חייב לשרת גם את תושבי גנים, כדים וחלק מתושבי חומש".

עד כדי שיתוף פעולה עם יונתן בשיא?
"אני מבזה את יונתן בשיא, ואינני נפגש איתו כלל. אני רק מנסה לתת כלים לאותן משפחות, שייצאו כמה שפחות נכים בנשמתם מהתהליך הזה. קיבלתי המלצה מקצועית מאנשי מחלקת הרווחה, שחוברת כזו נראתה להם כלי רלוונטי וחשוב, ועל כן הסכמתי שהיא תחולק במקומות הרלוונטיים". ליברמן מדגיש כי דרש במפגיע ששמה של המועצה לא יופיע בחוברת, ומדובר בהוצאה אוטונומית של מרים שפירא ועמיתיה ממחלקת הרווחה.

איך אומרים אקטיביזם בערבית?
עפרה לקס

לפני ארבעה שבועות חולל בית כנסת בשכונת 'רמת אשכול' בלוד. המראות היו מזעזעים: סידורים הועלו באש, צואה נמרחה על הקירות ואף נעשה ניסיון להצית את בית הכנסת עצמו. "אם זה היה קורה בחוץ לארץ" מיררה בבכי מזל זנאח, שבית הכנסת קרוי על שם אביה, "כבר היו עושים מזה כותרות. אבל פה, אף אחד לא אומר כלום".

למען האמת גם תושבי השכונה היהודים לא יצאו מגדרם. זו אינה הפעם הראשונה שבה מחללים בית כנסת בשכונה המעורבת בערבים ויהודים.
מי שישוטט ב'רמת אשכול' באור יום, יראה את העזובה ואת ההזנחה הנפשעת של הרשויות. מי שיסתובב שם לאחר רדת החשיכה לא ימצא ברחוב יהודים. למודי קללות ומכות הם פשוט נשארים ספונים בביתם. הערבים, שכוחם בשכונה הולך ומתחזק, אינם יראים מזרועו של החוק, האכיפה עוצרת בשערי השכונה ולא נכנסת פנימה.

התמונה העגומה הזו הגיעה לידיעתם של ארגונים וולונטריים רבים שהחליטו להתגייס לטובת השכונה. בימים חמישי-שישי ושבת לפני שבועות יתקיימו בשכונה שלושה ימי שיפוצים, סדנאות, סרטים ומוסיקה טובה.
גן משחקים חדש ייבנה סוף סוף בשכונה, החאן העתיק ישופץ וגם בוסתן פרי יישתל במקום. יוזמי 'פסטיבל האקטיביזם' הזה חשבו שמ'רמת אשכול' יכול וחייב לצאת מסר של שינוי חברתי, ואת התושבים הם מתכוונים ללמד פרק בהלכות העצמה אזרחית והנהגה.

הסיפור נשמע כל כך יפה, שכדאי לתת קרדיט לכמה מהארגונים שמשתתפים באירוע: 'אנרכיסטים נגד גדרות', 'מרכז מוסווא', 'עדאללה', 'נשים בשחור', 'יש גבול' ו'אומץ לסרב'.
ישפשף הקורא את עיניו ויתמה, היהפוך ארגון מטרתו ועמותה את קהל יעדה? הייתכן שההתארגנויות הללו יפעלו למען יהודים תמימים?
אז זהו, שלא.

עיון מדוקדק בתכנית האירוע מעלה שבין הסדנאות מתוכננים סיור בשכונה והצבת שלטים בעקבות ה'נכבה', כולל עדויות של תושבים על הנושא; שיחות על פוליטיקה של שלום, ועשייה נוספת בכיוון.
'אפליה' 'העצמה' ו'שינוי חברתי' הם מושגים ששייכים, כנראה, רק לערבים. גם אם מדובר בשכונה שבה זרועם על העליונה.

ענת פודחרני, מ'פעולה ירוקה', רכזת הפסטיבל, מכל הארץ מצאתם את המקום שבו הערבים הכי לא מקופחים. מה עם היהודים?
"זה לא חד סקטוריאלי כמו שאת מבקשת להציג את זה. במהלך הפסטיבל ישפצו גם את בית הכנסת שחולל. אנחנו חושבים שצריך לעודד שיתוף פעולה בין כל המגזרים".

לסייר בשכונה בעקבות ה'נכבה' זה לא מוגזם?
"אנחנו רוצים לדבר על המורשת של כולם. כדי לשתף פעולה, כל צד צריך להכיר את השני וכך למצוא אינטרסים משותפים".
עיון מדוקדק בתכנית הסדנאות לא הביא גאולה. שיחות על מורשתם של היהודים (פרעות תרפ"ט למשל) לא היו שם וגם לא שיפוץ של בית הכנסת. מישהו יכול להסביר למה?