בשבע 184: המעבדה לתיקון האדם

MBD מפתיע בדיסק שלא דומה לשום דבר ששמעתם ממנו. אז תגבירו את הווליום ולהיכנס לקצב

קובי סלע , ט"ז באדר תשס"ו

תחילה אזהרה: האלבום החדש של מרדכי בן דוד אינו דומה כמעט לשום אלבום מאלבומי העבר שלו. האזנה ראשונה לדיסק עלולה לגרום לכם לאבד את האמון בעצמכם. האזנה שנייה תבהיר לכם שאתם עדיין אתם, ולקראת הפעם השלישית תבינו.

אם להיות יותר מדויק וכן, אספר כי בפעם הראשונה ש'אפשר לתקן' התנגן במכונית, חשבתי שאני מדמיין. האלקטרוניקה והדאנס שמלווה את מרדכי בן דוד נשמעת כמו משהו הזוי. כל-כך הזוי שבדקתי שוב, אולי אפרים מחקה אותו בהצלחה, או שליפא קפץ לביקור; אך לא.

מרדכי בן דוד, או MBD בקיצור, נתפס כאמן ותיק, שמרני ובעל עקרונות שבהחלט הכבידו על התעשייה. פה הוא מופיע רק מול קהל נפרד (בהופעות בישראל), ופה הוא אינו מאפשר את שידור הופעותיו ברדיו, ותעניות הדיבור שלו שוות אייטם נפרד. בקיצור, קשה איתו.
מאידך גיסא, המוסיקה מחפה על הכול. הבחור מצויד בניסיון רב ובכריזמה יוצאת דופן. כשהוא עולה לבמה היא מתלקחת, וכל הקהלים (חרדים, סרוגים, ישראלים ובעיקר חו"לניקים) שבויים בידיו. כפי שאפשר להבין, לא מדובר בעוד פרח מוסיקלי צעיר שמחפש את דרכו, אלא ביישות עצמאית, שהוכיחה את עצמה בעשרות אלבומים ובאלפי הופעות חיות ותוססות.

דווקא בגלל ההקדמה הארוכה הזאת, ראוי להתעכב על האווירה שליוותה אותו עד להוצאת 'אפשר לתקן'. בשנים האחרונות התקרב MBD לחסידי ברסלב. בכל ראש השנה הוא מתחבר לקונו באומן, במוצאי החג הוא מזמר עד עלות השחר. אולי בגלל הסגנון, אולי בגלל הקצב, הדיסק הזה כאילו נכתב בהצדעה למקום ולציבור הזה.

הדיסק הזה אלקטרוני, ההשפעות על העיבוד לא נוצקו בבתי מדרשות או בחצרות אדמו"רים. בן דוד גילה תעוזה גדולה בעת שסימפלר את התווים. הרצועה השלישית למשל, 'ותשובה ותפילה וצדקה', מתחילה בדגימת שופרות יהודית, קטע חזנות מתבקש, והופ! דאנס צרוף, כזה ששומעים במקומות שזקוקים נואשות ל'תשובה תפילה וצדקה'. כדאי לתת לזה צ'אנס. בפעם הראשונה זה יצרום את האוזן, אבל בהמשך זה ישתפר, ואחר-כך אפילו תיהנו מזה.

גם שיר הנושא, 'אפשר לתקן', נשמע כאילו נכתב בטיסה חזרה מאומן. MBD מדקלם, כקרליבך בשעתו, סיפור על מויש'לה אחד שנופל לעברות, אבל "האבא שלנו עושה רק טוב, כי הוא אוהב אותנו כל-כך... ואפשר לתקן". המנגינה של הפזמון משתלטת עליכם, ויעברו ימים רבים עד שתעזוב אתכם במנוחה. גם אלתורי הג'אז שיבואו וילכו ברצועה הזאת (ארוכה, למעלה מעשר דקות) ידגדגו את האוזניים.
אלי לאופר עיבד את השירים. ההפקה של יידל, שגם קופץ לעשות קולות ברצועה העשירית. רוב הלחנים נכתבו ע"י MBD בעצמו, והסגנונות בהחלט מגוונים. הנגינה האתנית-מזרחית תופסת מקום של כבוד באלבומים החסידיים החדשים, וזה יותר ממשהו שנוסף בגלל האינטגרציה. רצועה 6, 'מי כעמך', נשמעת כמו פיוט של יהודי אלכסנדריה, שזה שונה רק בקצת מהרצועה השנייה, והמשובחת 'געוואלד' ("אומרים לקב"ה, גאל אותנו!") – שנשמעת כמזמור כורדי לכל דבר. אפילו כלי הנגינה המסורתי הזורנה מפציע בסולו.

לסיכום: שמונה שלבים וחצי בסולם יעקב (החצי בגלל התעוזה האלקטרונית)

פינת משבית השמחה:
בגלל התקופה, (ימי פורים וימי בחירות) וגם בגלל הנסיבות (MBD מצד אחד, וצ'יקו מצד שני) אני מתאפק, ולא משבית כלום... (-:
-----------------------------------------------
הערות, ויכוחים ומתכונים טובים ניתן לשלוח אל: kobi@a7.org