חדשות ערוץ 7

פופולארי: תג בכותרות
גליונות בשבע עוד גליונות

בשבע

גליון 190ראשיהפצה

ללא מחיצות - בגליון השבוע

הרב משה הלברשטאם שהלך לעולמו בשבוע שעבר, היה אמנם חבר בית הדין של העדה החרדית, אך ביתו היה פתוח לכל המגזרים בציבור הדתי
04/05/06, 00:00
יואל יעקובי

* בנוסף להיותו נשיא ארגון 'הצלה' נרקם שיתוף פעולה מיוחד בינו למכון פוע"ה הציוני-דתי העוסק בנושאי פוריות וגם את אנשי גוש קטיף הוא לא שכח

"מי שבא – ברוך הבא, ומי שלא בא – ברוך ה'". כך היה הרב משה הלבשטאם זצ"ל, שנפטר בשבוע שעבר, נוהג לומר. רבים כנראה הרגישו כך, וההמונים שצבאו על דלתו של חבר בד"ץ העדה החרדית בבקשת עצה וייעוץ, נמנו על כל גוני הקשת של היהדות הדתית: חסידים וליטאים, ספרדים ואשכנזים, אנשי העדה החרדית וחובשי כיפות סרוגות.

אלפי הסכמות
הרב הלברשטאם נולד בירושלים בניסן תרצ"ב (1932). הוא היה בנו של האדמו"ר הקודם מטשקווא, אחד הענפים של בית צאנז. הרב הלברשטאם מונה להיות ראש ישיבת 'דברי חיים' (על שם ספרו של ר' חיים מצאנז) של החסידות, בעוד שאחיו שליט"א מכהן כאדמו"ר.

את לימודיו הישיבתיים עשה הרב הלברשטאם בישיבת סלונים בירושלים. במשך הזמן הוכרה גדלותו והוא מונה להיות חבר בית הדין של העדה החרדית. במקביל התפרסם גם בשאר חלקי היהדות הדתית עד שנמנה על גדולי הדור. הרב מנחם בורשטיין, ראש מכון פוע"ה, אומר כי דומה שאין דיין חסידי מהדור הצעיר ממנו שלא היה קשור אליו ושלא קיבל ממנו עידוד. מחברי ספרים רבים ביקשו ממנו הסכמה לספרם, ואכן הסכמותיו מעטרות אלפי ספרים, גם של מחברים מהציבור הדתי לאומי.
הרב הלברשטאם היה אחד משני הרבנים בעדה החרדית (השני הוא הרב בראנדסדורפר שליט"א) המתמחים בענייני רפואה והלכה. אחת מפעילויותיו המרכזיות היתה כהונתו כנשיא 'הצלה', המקבילה החרדית למגן דוד אדום. הוא גם שימש כתובת ראשית לשאלות ההלכתיות הרבות והסבוכות שהתעוררו בפעילויות הארגון.

קשר מיוחד נרקם בין הרב מהעדה החרדית, הקיצוני לכאורה, לבין מכון פוע"ה והעומד בראשו, הרב מנחם בורשטיין, איש מרכז הרב.
מספר הרב בורשטיין: "הקשר בינינו החל לפני כחמש עשרה שנה. הרב אליהו, שהוא מורה הדרך העיקרי של המכון, אמר לי שהמכון צריך להיות פתוח ומקובל על כל הזרמים. טיילתי בין גדולי התורה ובדקתי למי מהם אני מתחבר. קבלת הפנים של הרב הלברשטאם היתה מיוחדת מאוד וחמה, והוא נתן לנו את התחושה שהקשר חשוב לו. הקשר התחזק עוד יותר לאחר פטירת הרב שלמה זלמן אוירבך זצ"ל".

מכון פוע"ה קיבל מהרב הלברשטאם עצה והדרכה וגם גיבוי: "הוא אמנם לא רצה לתת לנו מכתב המלצה בכתב, אך היה מוכן להתקשר ביוזמתו לכל אחד בעולם שביקשנו ממנו". ובאמת כשהיו אומרים אנשי המכון כי הרב הלברשטאם, איש העדה החרדית, שלח אותם, התקבלו הדברים על לב השומע.

תקיף כהלכה
לפני מספר חודשים הסכים הרב הלברשטאם להתראיין לעיתון החרדי 'משפחה' בעניין מכון פוע"ה, שם הוא אמר: "אני חושב שהם פועלים הרבה בנושא הזה, ויש להם ברכה, תעודת יושר והצלחה למופת... הגמרא בסנהדרין ובסוף מסכת זבחים אומרת שבזמן הגאולה נושא ריבוי הילדים, היינו פרו ורבו, הוא חשוב מאוד. כתוב בתנא דבי אליהו, שבתקופת הגאולה ריבוי הילדים יתפתח מאוד, ולכן יש להחזיק טובה למכון פוע"ה ובמיוחד לעומד בראשו, הרב מנחם בורשטיין, שמתמסר מאוד להעמיד משפחות ברוכות ילדים ולאפשר לכל זוג להקים בית". על בית ההוראה הפועל על יד המכון אמר הרב כי אמנם אין לו את הפנאי לפקח עליו אישית, "אבל לפי מה שאני מכיר, האנשים הם בחזקת תלמידי חכמים, וחזקה על תלמיד חכם שאינו מוציא תקלה מתחת ידו".

הרב בורשטיין אומר שכוחו הגדול של הרב הלברשטאם היה בכך שענה לכל זוג כפי הצורך שלו. "כמו הרב אוירבך. לדוגמה, אם הגיע אליו זוג ספרדי, והוא ידע שצריך ואפשר להקל להם, הוא לא רצה לפסוק להם כפי דעתו המחמירה, אלא שלח אותם לרב אליהו או לרב עובדיה, שידע כי הם מקילים באותו עניין. זהו דבר לגיטימי מבחינה הלכתית, כל עוד הרב אינו חושב כי חברו המקל טועה בדבר הלכה".

החביבות שהפגין הרב הלברשטאם לא מנעה ממנו לעמוד בתקיפות על האמת התורנית אותה גרס. במסגרת עבודת הפיקוח של מכון פוע"ה על הפריות מבחנה הם הגיעו לבית החולים הדסה, שבגלל רמתו המקצועית מקובל מאוד על הציבור החרדי. אנשי בית החולים סירבו לאפשר את נעילת המקום בו נמצאות המבחנות בשעות הלילה, דבר הנדרש לצורך הפיקוח ההלכתי. הרב הלברשטאם התעקש על כך, ולבסוף העניין תוקן לשביעות רצונו.

לאחר שהרב הלברשטאם ניסה את מכון פוע"ה ונוכח בישרותו הוא סמך את ידיו על המכון. הרב בורשטיין מציין את הפתיחות הגדולה מצידו בנושא זה ואומר: "יוצא כאן דבר מעניין. העדה החרדית לא סומכת על אחרים בענייני כשרות המזון, ויש לה ועדת כשרות מחמירה ונפרדת. לעומת זאת בענייני 'יוחסין', שהם עניין חמור פי כמה, הסכים הרב הלברשטאם לסמוך על השגחה של 'ציונים'".
הקשר המקצועי גרר גם קשר אישי חם. הרב בורשטיין הוזמן לכל החתונות שהיו במשפחתו של הרב הלברשטאם. פעם אחת, כשלא הגיע לאחת החתונות, שאל אותו הרב מדוע לא הגיע. כשהרב בורשטיין חובש הכיפה הסרוגה ענה: "חשבתי שהרב מעדיף שלא יראו אותי בחתונה", הוא דחה את דבריו מכל וכל.

הרב בורשטיין מעלה על נס את פקחותו הרבה, באמצעותה הילך בין הטיפות ונחלץ מכל מיני מצבים בעייתיים. פעם הזהיר הרב בורשטיין אדם שפנה אל הרב הלברשטאם שלא ינסה לרמות את הרב "כי הוא יודע לא את המהלך הבא שלך, אלא את המהלך שאחרי הבא".

רופאים מבקשים תורה
רבים מעלים על נס את אנושיותו הרבה של הרב הלברשטאם. קבוצת אברכים מישיבת תורת החיים' שהיתה בגוש קטיף נסעה להיפגש עם רבני ירושלים מתוך מטרה לעורר אותם לפעול למען הגוש. אחד האברכים סיפר כי הרב התעניין לפרטי פרטים במצב בגוש קטיף, ונענה ברצון לבקשת האורחים לדבר על גוש קטיף באוזני בני קהילתו.

הערכה רבה היתה לרב גם מצד הרופאים. הרב בורשטיין מספר כיצד לאחר שנפטר הרב, התקשר אליו ד"ר חיים יפה, מנהל מחלקת נשים ויולדות בבית החולים ביקור חולים, כמבקש נחמה. לבסוף אמר ד"ר יפה: "אני בטוח שהקדוש ברוך הוא ישלח כבר מישהו שימלא את החלל שנוצר". גם הרב מצידו העיד שהרופאים היום הרבה יותר קשובים מאשר בעבר. בראיון לעיתון 'משפחה' אמר: "היום אני מוכרח לומר שהם (הרופאים) ממש מחפשים ומבקשים לשמוע דעת תורה. כמעט שאין שבוע אחד שלא יושבים פה בחדר הזה מגדולי הרופאים בארץ".

בשעות הבוקר של יום רביעי שעבר חש הרב הלברשטאם ברע. הוא נכנס למטבח ביתו וביקש כוס מים. הוא בירך 'שהכל' ושתה, ואחר כך התמוטט. לאחר שעה ארוכה בה הובהל לבית החולים ביקור החולים, שם ניסו להציל את חייו אך הוא נפטר. הלווייתו יצאה באותו יום מבתי זופניק שליד כיכר השבת להר הזיתים, שם נטמן בחלקת כולל גאליציה, שבראשו עמד.

כשנשאל הרב הלברשטאם על ידי העיתון 'משפחה' מה על הציבור החרדי לעשות בעניין תכנית ההתנתקות ענה: "להתפלל, להתפלל ולהתפלל". וכשנשאל מה ניתן לעשות בכדי לקרב את הגאולה אמר: "פירוד הלבבות ושלא מוסיפים להרבות שלום, זהו הדבר הכי נורא שקורה היום. הגאולה בשער. פירוד הלבבות מונע את הגאולה".
Yoel_yakoby@shoresh.org.il