בשבע 200: לשחק באש

כיצד להשתזף בלי להישרף

פינחס קופר , י"ז בתמוז תשס"ו

· חשיפה ממושכת לקרני השמש מסבה נזק בלתי הפיך בעיקר לשתי השכבות העליונות בעור.
· קיים קשר ישיר בין חשיפה ממושכת לקרינת השמש ובין ההזדקנות הביולוגית של העור.
· הזדקנות העור מואצת ע"י קרינת השמש, וזו גורמת לנזקים בעור ובהם שינויים בצבענים – פיגמנטציה של העור, הופעת כלי דם מרובים וקמטים באזורים החשופים.
· שיזוף הוא תהליך פיזיולוגי שהעור מייצר בו צבע חום (פיגמנט) המונע חלק מקרינת השמש לחדור אליו.
· בהירי עור, בעלי עיניים בהירות ושיער ג'ינג'י או בהיר וכן אנשים עם נקודות חן מרובות, חשופים יותר לנזקי שמש.
· UVB הן קרני שמש קצרות המפיקות קרינה על סגולה. קרניים אלו מפיקות חום והן בעלות יכולת רבה יותר לגרום כוויות מאשר קרינת UVA. קרניים אלו נחשבות לגורם העיקרי להתפתחות סרטן עור ובעלות השפעה משמעותית בגרימת מלנומה.
· UVA היא קרינה על סגולה A. קרניים אלו שאינן מפיקות חום, חודרות עמוק יותר לעור מאשר קרני UVB והן האחראיות העיקריות לקמטים ולהזדקנות המוקדמת של העור.
· מקדם הגנה SPF מהווה מדד לפרק הזמן שבו התכשיר מגן על העור מפני כווית השמש הנגרמת מהקרינה בהשוואה לזמן שבו העור מאדים ללא הגנה. בישראל מאושרים לשיווק רק תכשירים המכילים הגנה מפני שני סוגי הקרניים.
· מומלץ לחבוש כובע עם שוליים או עם מצחייה, המעניק צל על העורף והפנים, זאת כמובן בתנאי שהמצחייה פונה לכיוון הנכון...
· חשוב להרכיב משקפי שמש שמסננים את הקרינה האולטרה-סגולה. בידקו שהמשקפיים מצוידות בתווית המציינת את רמת הסינון. חשיפה של העין לקרינת השמש נחשבת לגורם סיכון למחלת הקטרקט, הפוגעת בראייה.
· חשוב לשתות הרבה ובכל הזדמנות, במיוחד כשחם וכשעוסקים בפעילות גופנית ומזיעים.
· הימנעו מחשיפה ככל האפשר בשעות בהם הקרינה חזקה במיוחד. ככלל השעות בין 10 ל-16 הן השעות המסוכנות. בשעות אלו יעילות כל אמצעי ההגנה, מלבד כיסוי מלא, הוא מוגבל מאוד.
· מרחו בנדיבות את מסנני ההגנה. אחרון המחקרים המגיע מאוניברסיטת 'ניו-קאסל' בבריטניה, מוכיח כי מקדם הגנה מספק את מירב ההגנה בתנאי שהמריחה בוצעה כראוי. מסתבר כי על מנת לקבל את ההגנה המצוינת על התכשיר, הצרכן אמור להקפיד למרוח על פי דרישות התקן לפחות 2 מ"ג לסמ"ר (שזו שכבה די עבה של הקרם!). זו בדיוק הבעיה שהמחקר מצביע עליה. אנו לא מורחים מספיק קרם כדי להבטיח את ההגנה המובטחת. כתוצאה מכך הקרניים אכן חודרות לתאי העור שלנו, יוצרים סביבה דלקתית ומזיקים.
· כדאי להצטייד בתכשיר הגנה הכולל נוגדי חמצון לחיסול הרדיקלים החופשיים, נוגדי דלקת ומשמרי לחות למניעת אובדן מים מהיר. התכשירים הללו יקרים יותר, אך ימזערו את הנזקים במקרה והתרשלתם באופן המריחה. המסנן צריך להיות בעל מקדם הגנה של SPF15 ומעלה.
· מומלץ למרוח את כל חלקי הגוף החשופים לשמש במשחות מסננות קרינה, כולל שפתיים (בשפתון הגנה מתאים), אך להיזהר שהתכשיר לא יגע בעיניים. חשוב למרוח שכבה אחת, לחכות שתיספג בעור, ואז למרוח שכבה נוספת. הקפידו על מריחה חוזרת כל שעתיים.
· משך ההגנה על העור משתנה ותלוי גם במידת החשיפה למים, זיעה, חול וכדומה, המפחיתים את ההגנה.
· ישנן שעות שבהן קרינת השמש חלשה וגם נעימה. אלו הן 'השעות החכמות' לשהייה בשמש – עד עשר בבוקר ואחרי חמש אחר הצהריים.
· במגרשי הספורט השתדלו תמיד לחפש צל. גם על שפת הים או הבריכה, שבו מתחת לשמשייה או סוכך, וגם אז השתמשו באמצעי הגנה נוספים כמו כובע, משקפיים ותכשיר הגנה. זכרו שהקרינה האולטרה סגולית מוחזרת מחול, מים, קירות, מכוניות ועוד.
· בעת חשיפה לשמש מוטב ללבוש חולצות ארוכות שרוולים ומכנסיים ארוכים.
· ילדים נחשפים לשמש בממוצע פי שלושה ממבוגרים. ככל שהילדים רכים יותר, כך עורם רגיש יותר. לכן, גם בבריכה, רצוי שילבשו חולצה מעל בגד הים, או בגד ים מלא.
· זמן התפוגה של תכשירי ההגנה משמש הוא בין שנה לשנתיים. תכשיר ישן עלול להזיק לעור. בידקו תמיד את תאריך התפוגה והיפטרו מתכשירים ישנים.
· אנשים הסובלים ממחלות כרוניות והנוטלים תרופות כמו אנטיביוטיקה, חייבים להימנע מחשיפה לשמש.
· בזמן החשיפה לשמש מומלץ להימנע משימוש בבשמים או קרמים מבושמים, אשר גורמים יחד עם קרינת השמש לפיגמנטציה.
· אחרי שהייה בשמש מומלץ לנקות היטב את הפנים בקצף של סבון מעורבב בכפית סוכר ואחר כך למרוח על העור כף יוגורט מעורבב בכפית שמרים.
· במידה ונכוויתם, אפשר להניח על הכוויה פרוסות של תפוח אדמה ועליהן תחבושת רטובה עם מי קרח.
· ניתן להשרות חופן פרחי בבונג (קמומיל) בספל מים רותחים, להניח להם להתקרר, להספיג את התמיסה בצמר גפן ולהעביר על העור החם.
· גם 'ניגוב' אזורים פגועים בעור בקליפות הירוקות של קישוא, אבטיח או מלפפון, יצנן את העור ויבטיח תחושת הקלה.

(תודה לד"ר פאינה פלדמן, מומחית ברפואת עור ולד"ר רונן גלזינגר, מומחה בכירורגיה פלסטית, על סיועם בטיפים).

* רבקה קופר

המטבחון
=======================================================
קיש שושני כרישה ויוגורט
================
(באדיבות 'טבעול')

החומרים (לתבנית בקוטר 26)
---------
חצי חבילת בצק בטטה
6 כרישות
50 גרם חמאה מומסת
4 כפות שמן
2 כפות סויה
1 כף חומץ בלסמי
1 כף סוכר
חצי ליטר יוגורט
4 ביצים
2 כפות קמח
1 קובייה גבינת פטה מפוררת (250 גרם)
מלח ופלפל שחור גרוס טרי

אופן ההכנה
------------
מחממים תנור ל-180 מעלות.
מנקים את הכרישות ופורסים לעיגולים בעובי 2 ס"מ.
מערבבים בקערה חמאה, שמן, סויה, חומץ, סוכר, מלח ומכניסים פנימה את הכרישות.
מערבבים ומסדרים על תבנית מרופדת בנייר אפיה כמו שושנים.
אופים כ-20 דקות ומקררים.
מרפדים בבצק תחתית ושוליים של תבנית עגולה. אם הגודל של התבנית גדול מידי, ניתן למתוח את הבצק בעדינות ולהתאימו לגודל התבנית.
מערבבים בקערה את היוגורט, הביצים, הקמח והגבינה, לתערובת אחידה ויוצקים לתבנית.
מסדרים את שושני הכרישה אחד ליד השני בצורת פרח.
אופים כ-40 דקות ומגישים חם.


חדש על המדף
==========================================================
שלום כיתה א'
=========
הורים לבוגרי גן חובה ישמחו לתרגל, להשתעשע ולהכין את ילדיהם בחופש הגדול, אל המעבר לבית הספר, באמצעות חוברות המוכנות לכיתה א', הכוללות תרגול תפקודים הנדרשים מילדים לפני התחלת לימודיהם. לאחר ניסיון קליני רב שנים בתחום התפתחות הילד, כמרפאה בעיסוק ובהנחיית קבוצות, מחדשת המחברת אפרת יוגב, באמצעות 'עופרים' הוצאה לאור, בסדרת חוברות מהנה ומוקפדת, העוסקת בנושא ספרות ואותיות. בחוברות תמצאו מגוון רחב של דפי עבודה, הכוללים שלל תרגילים בתחום הגרפומוטורי, תחום התפיסה החזותית, ופעילויות חווייתיות להכרת הספרות והאותיות, הכרת כיוונים והתארגנות במרחב, עבודה עפ"י רצף נתון והעתקת דגמים וצורות, כל זאת במטרה לאפשר לילד לשפר מיומנויות ולהתמודד עם מטלות שיתקל בהן בשנתו הראשונה בבית הספר כמו שליטה בכלי כתיבה ותיאום עין-יד, גזירה, יכולת הבנת הוראות וביצוען. החוברות מומלצות במיוחד לגילאי גן חובה, ומחיר כל אחת 32 ש"ח.

(תמונה מס' 1 – חוברות מוכנות לכיתה א')



המלח שלי
=======
רשת האופנה הצרפתית לגברים Celio*, חושפת את קולקציית הקיץ האחרונה לעונה, בסגנון ספורטיבי. הקולקציה בולטת מאוד בנוכחותה ובעלת מראה חופשי ואוורירי בהשראת מלחים וספינות ניווט. מגוון הבגדים כולל ברמודות ארוכות ומכנסיים מפשתן, חולצות פסים עם צווארונים, מכנסי ג'ינס ומכנסיים קצרים רבי-כיסים. עוד מופיעות בקולקציה טי שירטים במגוון צבעים ודפוסים, חולצות מכופתרות מבדים אווריריים בגימורים פתוחים ופרומים, דפוסים בהשראת יערות טרופיים, חופים ועוד. לצד הבגדים מציגה הרשת מכנסי גלישה, אביזרים וכפכפים מודפסים בצבעי העונה. מוטיבי הצבע הדומיננטיים כוללים אדום, טורקיז, תכלת, ירוק, פיסטוק, כתום, לבן ובז'. בימים אלו מציעה הרשת מבצעי מכירות סוף עונה אטרקטיביות ביותר.

(תמונה מס' 2 – אופנת סליו)



עור שמור
=======
'לנקום' משיקה את BIENFAIT MULTI-VITAL – קרם ראשון מסוגו המשלב לחות עם ויטמינים ומינרלים לחיזוק ההגנה הטבעית של העור בשיטת המיקרו-הזנה, למשך 24 שעות. המוצר מכיל קוקטייל ויטמינים, מינרלים וחומצות אמינו הפועלים להרגעת העור, לחיזוק מנגנון ההגנה הטבעי, לגמישות וחיוניות העור. התכשיר מספק לחות למשך כל היום, מחזק ומגן מפני פגעי הסביבה הקבועים: קרני UVB וקרני UVA, זיהום אוויר ורדיקלים חופשיים, הפוגעים ביכולות ההגנה הטבעיות של העור ומזרזים את הזדקנותו. הקרם מבוסס מרכיב לחות פעיל בשילוב תמצית ערמונים, ויטמיני B5 ו-E, אבץ, נחושת, מגנזיום וחומצות שומן חיוניות אומגה 3 ואומגה 6, והוא מופיע ב-3 גרסאות: קרם SPF15 לכל סוגי העור, לעור יבש או כתחליב SPF30 לכל סוגי העור. המחיר – 360 ש"ח.

(תמונה מס' 3 – לנקום)


בקול רעש גדול
==========
חברת 'נוקס' משיקה את 'נוק אאוט' – יחידת אזעקה אישית למצבי תקיפה. הפטנט, המעוצב כגאדג'ט זעיר, הינו בעל צופר אזעקה רב-עוצמה בתדר גבוה במיוחד, הגורם לפגיעה משמעותית בתפקוד התוקף והרתעתו. הצופר נשמע בעוצמה של 130 דציבלים למרחק של כ-60 מטר, ומהווה בשורה של ממש לכל מי שמבקש להרגיש ביטחון אישי, כמו ילדים ובני נוער, נשים וקשישים. יתרונו העיקרי על פני מרתיעי תקיפה אחרים הוא בכך שאינו מזיק למשתמש. שימו לב, אל תטעו בו, אין מדובר בצעצוע, למרות שהוא נראה כך. מומלץ לשאת אותו בכל יציאה מהבית, לוודא באמצעות לחצן הבקרה כי המכשיר פועל וכי הסוללות תקינות, להצמידו לחגורה או לבגד באמצעות תופסן ולהפעילו רק במצב חירום אמיתי. המוצר מופיע בצבעי ורוד-ברבי ואפור-הייטק. להשיג ברשת 'אופיס דיפו', במחיר – 79 ש"ח. עוד פרטים ב- www.noxe.co.il.

(תמונה מס' 4 – אזעקה אישית)

עוגה – עוגה - עוגה
============
לכבוד הקיץ מחדשות החברות בעוגות קיץ על שלל מרכיביהן העונתיים. 'עלית' מציעה רולדה בטעם יוגורט מצופה שוקולד לבן ומעוטרת בפירורי ביסקוויט (12.90 ש"ח). עוד מחדשת 'עלית' בסדרת עוגות שוקולד בשלושה טעמים: בראוניס שוקולד עשירה או בראוניס שוקולד-קפה (15.90 ש"ח) ועוגת שוקולד עשירה ופיזור פירורי בצק שוקולד (13.85 ש"ח). 'אסם' משיקה 3 עוגות בחושות עם פירורים במהדורת קיץ המאופיינת בטעם פרי מתקתק: עוגת משמש, עוגת אפרסק-פסיפלורה ועוגת אגוזים-שזיפים (14.90 ש"ח). חברת 'שביק' מציעה עוגת שטרודל תפוחי עץ עשיר בתפוחים, צימוקים, קינמון וריבת משמש, ללא כולסטרול, בכשרות בד"צ (25 ש"ח). 'פילסברי' מחדשת בתערובות להכנת עוגת שוקולד ועוגת וניל במתכון משופר, להכנה ביתית בתוצאות של קונדיטוריה מקצועית (כ-12 ש"ח). 'ענבי ציון' מצרפת שני טעמים לסדרת המליות העשירה לאפייה ביתית – שזיפים ופרג, המאופיינות בשמירה על טעם טבעי ומרקם יציב ומבריק לפני ולאחר האפייה (12.90 ש"ח).

(תמונה מס' 5 – עוגות)

שווה לדעת
=========================================================
תוספת 10% מתנה בכל אריזות חיתולי 'האגיס', ברשתות השיווק והפארמים, עד ה- 31.7.
קונים סירופ 'פריגת' 750 מ"ל ומקבלים במתנה מתקן להכנת קרטיב, ברשת 'הריבוע הכחול', עד גמר המלאי.
בקניית 2 ערכות 'אקסלנס קרם' של 'לוריאל פריז', תקבלו במתנה ספריי לעיצוב השיער, ברשתות הפארם, המזון, 'המשביר לצרכן' ובפרפומריות נבחרות, עד ה- 31.7.
רוכשים T-שירט מקולקציית הקיץ ומקבלים את השנייה בחצי מחיר, ובנוסף, כל משקפי השמש ב-24.90 ש"ח, ברשת 'הוניגמן קידס', עד גמר המלאי.
ברכישת 2 ממותגי 'חוגלה' מקבלים במתנה פנקס 'כיופון' הכולל הטבות ל-48 פארקים ושמורות טבע בארץ, ברשת 'שופרסל ביג', עד ה- 31.7.
כל מוצרי 'Fa', ב-10 ש"ח, ברשתות השיווק, הפארם ובחנויות המובחרות, עד ה- 31.7.
בקבוק 'סודה קלאב' ייחודי המעוצב באווירה קיצית, ב-10 ש"ח במקום 20 ש"ח, ברשת ה'סופר פארם', עד ה- 31.7.
ברכישת חדר נוער מעוצב הכולל מיטה, ארון, שולחן ומדפים בנגריית 'עץ המשאלות', תקבלו במתנה טלסקופ איכותי בשווי 600 ש"ח, עד ה- 31.7.
50% הנחה על כל קולקציות התכשיטים והשעונים ברשת ROYALTY, עד ה- 31.7.
רשת 'אופטיקה הלפרין' מחלקת רבע מיליון ידיות של משקפי שמש. כל לקוח שיגיע לאחד הסניפים עם ידית ויאתר זוג משקפי שמש עם ידית תואמת, יוכל לרכוש אותו במחיר סימלי של 19.90 ש"ח.
סוף עונה ב- FOX – לדוגמה, ב-100 ש"ח תוכלו לרכוש 3 גופיות או 3 חולצות או 3 מכנסי ברמודה או 3 שמלות או חצאיות ילדות או 2 חליפות ילדים, עד גמר המלאי.
ברכישה ממוצרי סדרת הספא PURE SPA של AHAVA, תקבלו בתוספת 30 ש"ח חמאת מלח ממריצה ('משביר לצרכן'), מלח נוזלי (ב'סופר פארם') או מסכת בוץ ממריצה לגוף (ב'ניו פארם'), עד ה- 31.7.
1 + 1 מתנה על כל משקפי השמש והראיה של כל המותגים, ברשת 'אירוקה', עד גמר המלאי.
מלון 'כינר' מחדש בפרויקט 'כינור לנפש' – חוויה יהודית על שפת הכנרת, תוך הפיכת האזור למרכז תוכן ומורשת יהודית-ישראלית לציבור הדתי-לאומי.
'אלקטרה' מציגה סדרת מזגנים בטכנולוגיית Inverter החדשנית, החוסכת 30% בהוצאות החשמל.
עד 50% הנחה על קולקציית הקיץ ברשת אופנת הנשים 'לורד קיטש', עד גמר המלאי.
קנו רביעיית בירה 'טובורג T' וקבלו במתנה תיק-כרית לים, ברשתות השיווק ובחנויות המובילות, עד ה- 31.7.
רוכשים ב-300 ש"ח ברשת נעלי 'קליגולה' ומקבלים מוצר נוסף שבמבצע ב-50% הנחה, עד גמר המלאי.
ברכישת דלת פלדה מעוצבת בסניפי רשת 'עכביש דלתות פלדה', תקבלו במתנה פעמון דקורטיבי ענק לדלת, עד ה-31.7.
50% הנחה על מגוון רחב של פריטים מקולקציית הקיץ ברשת האופנה הספרדית MANGO, עד גמר המלאי.
הסניף הראשון והכשר של מסעדת הבשרים העולמית – THE MEAT & WINE CO., המתמחה בצלייה ייחודית של בשרים לצד תפריט יינות עשיר, נפתח בהרצלייה פיתוח.