בשבע 211:מצלם מבראשית

אחרי 11 שנות נדודים בעולם, הצלם אבי גולדברג מציג רגעים ומקומות שממחישים את סיפור הבריאה, ואת תיאורי הטבע במזמור "ברכי נפשי"

שמואל אדלמן , ו' בתשרי תשס"ז

"מאז שהייתי ילד לקחתי איתי מצלמה", מספר אבי גולדברג, שבימים אלו מוצגת תערוכת צילומים שלו תחת הכותרת 'הבריאה' בבית יד לבנים ברעננה.

אחרי שירות ביחידה מובחרת בצה"ל וכמה שנות קבע יצא גולדברג לסייר בעולם, ואהבתו הגדולה לצילום מצאה נופים חדשים ומרתקים. גולדברג סייר בלמעלה משמונים ארצות בעולם, כשבארכיון התמונות שלו מקובצות כ-60 אלף תמונות של נופים, בעלי חיים, ארכיטקטורה ואנשים שצולמו לאורך 11 שנים. גולדברג כבר הציג כמה תערוכות בארץ ובעולם, כשבכל פעם בחר להתמקד בנושא מסוים: טבע, ילדים ועוד.|

לא חסרות גם חוויות מעבר לתמונות. באוזבקיסטן צילם גולדברג נקודה במרכז השוק, אך לרוע המזל ממש מאחור ניצבה תחנת משטרה, ששוטריה חשדו כי מדובר במרגל – ובלי הרבה שאלות החלו לירות. בכפר בסין מצא גולדברג את עצמו בורח מפני כמה כפריים חמושים בקלשונים, שלא ממש אהבו את הצילום.

אולם הנופים שאליהם נחשף היו עבורו לא רק השראה לצילום אלא גם חוויות שחיזקו אותו כאדם מאמין ושומר מצוות. את אמונתו ואמנות הצילום שילב בשני ספרי צילומים בהוצאת משרד הביטחון. הראשון, בשם 'הללויה' משלב צילומים עם פסוקי פרק קד בתהלים, הפותח במילים "ברכי נפשי" ומתאר את יפי הבריאה. הפסוקים מופיעים בצמוד לתמונות, שהילת בראשית אופפת אותן.
אחת התמונות רבות הרושם צולמה לפני כשמונה שנים, בדרום ניו זילנד. גולדברג יצא להפלגה בסירה קטנה עם שני ילידים מקומיים בשעות הבוקר המוקדמות. אחרי ארבע שעות שיט הופיעו במלוא הדרם חמישה לווייתני ענק. אחד הלווייתנים, באורך של 17 מטר, זכה ל-16 צילומים. הצילום האמצעי נכנס לספר ולתערוכה, כאשר החיבור לפסוק "לויתן זה יצרת לשחק בו" היה מתבקש.

בספר השני הלך גולדברג צעד נוסף, והתחבר לתיאורי הבריאה. גם כאן עובר גולדברג בין הפסוקים ומביא נופים מרשימים מכל קצוות העולם. "זו הדרך שלי לאמונה המלאה והאמיתית", אומר גולדברג. "אני אוהב את הטבע שמקשר אותי לבריאה ולקב"ה".
מבלי שאולי התכוון לכך מראש, הצירוף של תמונה מעניק רובד נוסף לטקסט. כך למשל בצילום הצמוד לתיאור בריאת האדם נראה אדם כהה עור על רקע חול ים בהיר. הדמות נראית כבוקעת מהחול, או אולי דווקא חוזרת אליו, ומותירה מקום לדמיון ומחשבה על הקשר בין חומר ורוח ובין האדם ליסודות הטבע.

צירוף התמונות לטקסט יצר גם שאלות. בפסוק המתאר את "התנינים הגדולים" מסבירים המפרשים כי מדובר דווקא בלווייתנים, ולא בתנין המוכר לנו. גולדברג חיפש דרך ויזואלית לשלב בין הפירושים.

בצילומים של גולדברג ניתן למצוא לא רק אמונה, אלא גם ענווה. מחד גיסא ניכרת יד הצלם המעצבת את הפריים, תוחמת את גבולותיו ומצליחה להקפיא ולהנציח רגע חולף. כמו כן הדגשות של חזית ביחס לרקע על-ידי שימוש בעומק שדה קטן דיו כדי להותיר את קדמת התמונה בפוקוס ואת הרקע בטשטוש מוסיפות ממד אמנותי לעבודות. מאידך גיסא משאיר גולדברג למקומות ולאנשים לדבר בעד עצמם, מתוך סביבתם הטבעית. באופן עקרוני הוא גם נמנע מעיבודי מחשב לאחר הצילום.

התערוכה פתוחה עד ה-28 באוקטובר, ו' במרחשוון, ומוצגת ללא תשלום בבית יד לבנים, רח' אחוזה 147 ברעננה, בימים א-ה בשעות 09:00 19:00, בימי ו' ב-09:00 12:30 ובשבת ב-11:00 13:00

כתבה מצולמת של מרים הופמן ויאיר פלד על התערוכה ניתנת לצפייה במדור 'תשובה תרבותית' באתר הטלוויזיה של ערוץ 7: www.inn.co.il