גליונות בשבע עוד גליונות

בשבע

גליון 226ראשיהפצה

ללמד זכות על הלומדות - דעות

נשים הלומדות תורה לא תמיד עושות זאת מטעמי פמיניזם, והלימוד אינו הגורם לספקות בענייני צניעות* חשוב שגם קולן של הנשים יישמע כשדנים בנושאים הנוגעים להן ● תגובה לטור העורך 'איזה כיף להיות יהודיה'.
18/01/07, 14:25
מרים גולדפישר

באמת כיף להיות אישה יהודיה שומרת מצוות ומלומדת.

התופעה של נשים הלומדות תורה רחבה מאוד כיום, אך היא לא החלה מ'קולך'. תמיד היו בישראל נשים, אמנם בודדות, שהייתה להן נטייה לכך. המכללה לבנות בירושלים הייתה בין הסוללות את דרכן של הנשים ללימוד תורה, לפני כ-40 שנה. היו אמנם רבנים שביקרו מגמה זו, משום כבודה של בת מלך ובגלל המחלוקת לגבי לימוד תורה לנשים. אך רבנים רבים עודדו ותמכו ביוזמה, והתוצאות הוכיחו כי הייתה זו ברכה גדולה לחינוך ילדי ישראל בבתי ספר בכל רחבי הארץ, ולבתי ישראל שהקימו הבוגרות.

וכבר פסק החפץ חיים שבדורנו מותר לאישה ללמוד תורה. רוב הנשים יוצאות לעבודה היום וממילא אינן בתוך ביתן.
מאז קמו והתפתחו מכללות ומדרשות רבות של מאות לומדות תורה, אשר רובן הגדול אינן מייצגות את הקו של 'קולך'. מגמה זו, של נשים השואפות להתקדם ולהתעלות, היא חיובית.

נכון שאין בדורנו הרבה נחמה לייבוביץ', אך אין גם לצערי, הרבה הרב פיינשטיין.
 
בדור שמתפתח ולומד בכל התחומים, אין סיבה להשאיר דווקא את תחום לימוד התורה ממודר מנשים. זה דור ששואל שאלות ולא מקבל את הדברים כמובנים מעליהם. זה דור שההיצע ללימוד נושאים שונים ומגוונים הוא גדול. אשר על כן יש לברך על התעניינותן של נשים בלימוד התורה.

מה יותר יפה מכך שנשים ליד שולחן שבת שותפות לשיחה בענייני קודש, ולא עסוקות בתיאור התבלינים שהוסיפו לתבשילים. מעניין כמה בחורים דתיים היו מוכנים להיפגש עם בחורה שלמדה קורס לבישול, קורס תפירה, אך לא למדה תורה.

אשה הלומדת תורה, באופן טבעי מתחברת יותר להלכה ולאמונה. ואין ספק שהלימוד משפיע על אורח חייה של הלומדת ביראת שמיים, בהקפדה על מצוות ובחינוך הילדים. רוב הלומדות לא מנסות להתחרות בלימוד תורה גברי, לא באופן ולא בתכלית.
 
כיוון שתופעת לימוד התורה בדורנו התרחבה, ניתן למצוא גם כאלו שלומדים שלא על מנת לקיים. אך אין זו תופעה נשית דווקא, היא מצויה לצערי גם בין הגברים הלומדים תורה.

הצניעות וכיסוי הראש אינם מושפעים בהכרח מהפמיניזם ומלימוד תורה. לא מזמן חיפשו הרבנים דרכים לאלץ את הנשים לשרוף את הפאות  הנוכריות משום שעברו את גבולות הצניעות. לא דובר בנשים מ'אמונה' או מ'קולך'. ודווקא במכללת אמונה עשו לפני שנה פרויקט מבורך בנושא כיסוי הראש.
 
לכל דור יש את מאפייניו בנושא הצניעות. בתחומים מסוימים הקשורים לענייני צניעות יש כיום הקפדה יותר מבשנים קודמות. כיסוי הראש עבר תהפוכות במשך הדורות האחרונים: לפני כ-50 שנה נשים דתיות רבות לא כיסו כלל את ראשן, ואילו היום הנשים הדתיות ברובן מכסות בצורה זו או אחרת את ראשן.

על סוגי ואיכות כיסויי הראש ומאפייניו ניתן לכתוב רבות. השתתפתי לאחרונה ביום עיון בו הוקדש לנושא פנל שלם. ברור שלכיסוי ראש יש אמירה, ואין הנשים של היום מתביישות בו. להיפך, הן גאות בסיווגן כשומרות מצוות.
 
אומנם יש נשים שאינן מקפידות על דרישות ההלכה. אך אילו חיו בדור הקודם, אולי לא היו מכסות את ראשן כלל. גם בישיבות יש בעיה היום עם גודל וצורת כיסוי הראש של הגברים. יש להיזהר כשמקטלגים אדם רק על פי כיסוי הראש.

להאזין לקיטורים

לגבי ביקורת הנשמעת מהאגף הנשי בנושאים הקשורים להלכה, נכון שזו תופעה מצויה יותר אצל נשים המקטרות על קשיים בהלכה, אך נשים גם נוטות יותר להתלונן על קשיים במטבח מאשר גברים על קשיים בעבודתם, ותסלחנה לי הנשים. אך יש לכך גם סיבות ענייניות. הביקורת שנשמעה בנושא מצוות הטבילה נובעת מכך, שבמשך שנים הופקד תחום זה בידי נשים שצורת טיפולן בנושא לא היה תמיד מתאימה לדור ולשפתו. כך היה עד לא מזמן בנושא עריכת חופות והכנת הזוג לנישואין. בשנים האחרונות חל שינוי גדול, ואין כוונתי רק לרבני צוהר.

כמו כן אי אפשר להתעלם מכך שזכות ההכרעה בהלכה היא לגברים, שהרי הם פוסקי ההלכה. וכיוון שלא קיימת במציאות שלנו התדיינות עם הצד הנשי בענייני פסיקה, ובנושאים כלליים הקשורים לנשים, הן מעוניינות שגם קולן ישמע. לכן בפועל יוצא שדעתן נשמעת כקיטור. כך קורה גם בנושא חיוב בעל במתן גט. נושא זה עלה למודעות הציבור בזכותן של הנשים שקיטרו. אין כוונתי שיש לשנות את ההלכה בגלל לחץ של נשים, אך יש בהחלט  מקום להאזין למצוקותיהן, אשר לא תמיד הגברים מודעים להן.

הכותבת היא טוענת רבנית