חדשות ערוץ 7

פופולארי: תג בכותרות
גליונות בשבע עוד גליונות

בשבע

גליון 253ראשיהפצה

השמש שוב עולה - תרבות ופנאי (דיסק)

יוני גנוט, ולהקת 'בין השמשות' חוזרים במופע מוסיקלי מושקע, שמעביר את הצופים חוויה רוחנית בטעם יהודי-ישראלי.
05/08/07, 17:55
דינה אברמסון

להקת בין השמשות חוזרת אל הבמה לרגל צאת אלבומה השני. לאחר שלוש שנים של עבודה  על חומרים, הרכב מחודש של חברי הלהקה ומלודיות נועזות יותר, החליט יוני גנוט, סולן הלהקה, שהחזרות הסתיימו והגיע הזמן לשוב ולהשמיע את קולו.

בין השמשות התפרסמה לראשונה לפני שבע שנים עם צאת אלבומה 'בין השמשות', אשר מיצב אותה בין הלהקות הספורות הנכנסות תחת הקטגוריה 'מוסיקה יהודית מקורית'. השם 'בין השמשות' מבטא את המיקום המוסיקלי - בין שני העולמות: טקסטים מהמקורות לצד השפעות פופ ורוק, קהל מגוון הנע בין קודש לחול ובכלל את הדור והתקופה בין גלות לגאולה.

סולן הלהקה יוני גנוט (34) קרוב אף הוא להגדרה זו, כמי שמחזיק בידו האחת תואר ראשון בחינוך של ישיבת הר עציון ובידו השנייה לימודי מוסיקה בבית הספר למקצועות המוסיקה רימון. מוזיקאי המתפקד כר"מ בישיבה וכרווק דתי המתגורר בלב תל אביב.

בפאב היהודי 'בית לנשמה' בתל אביב יושב הקהל על רצפת העץ וסביב הבאר, הופעה אינטימית.

המוסיקה המתנגנת ברקע מותירה אווירה של שעת התבוננות עצמית והקשבה מרוכזת.

משהו השתנה בגנוט, המוסיקה שלו התבגרה, המילים נוגעות יותר, והרכב הנגנים מקצועי יותר. המוזיקאי  שנמצא על הבמה מחובר יותר לעצמו, שר וחושף את ליבו לקהל המתרגש איתו. 

ההופעה נפתחת באווירה רכה ומוסיקה רגועה אך עוברת לאט לאט לפרץ סוער ומתרגש. ההבדלים בין האלבום הראשון לשני ניכרים מיד, אם הראשון מתאפיין בהפקה עצמית תמימה של להקה מתחילה עם מוסיקת פופ קלילה המכוונת לציבור הדתי. הפעם מדובר בחומרים ששויפו בעזרת מפיק מקצועי וברמה קפדנית, על מנת להתאים את המוזיקה לציבור הישראלי הרחב.
הכתיבה של גנוט אישית, וכוללת טקסטים של חיפוש רוחני עמוק המצליחים לדבר בשפה ישראלית.

ההחלטה ללכת עד הסוף עם אהבתו לרוק הכבד ולחומרים מקוריים מותירה בידו קהל דתי מצומצם יותר ופחות במות להופיע בהן, אבל זו בעצם ההחלטה ללכת על אלבום אומנותי מקצועי מבלי להתחשב בשיקולים כלכליים.

"שוק המוסיקה היהודית המקורית פונה לכיוון החרדי המובהק יותר", סובר גנוט, "יש מצוקה לא קלה בתחום הזה, לאור היעדר תמיכה מאמצעי התקשורת, אמנים צריכים להחליט לאיזה כיוון הם פונים והשיקולים הכלכליים לפעמים גוברים על האומנותיים. זה נוגע גם לסוג הטקסטים וגם למורכבות המוזיקלית. אני הבנתי שאני לא רוצה לכוון את המוסיקה שלי לשם, אלא למקום הכי רחוק בתודעה הישראלית הרחבה, גם אם אני משלם על זה מחיר כלכלי".

ומה עושים כדי לשרוד כלכלית? בכדי לפתור את הדילמה גנוט שותף גם בלהקת חתונות נוספת בשם 'נושא הכלים' שם הוא מנגן ומופיע בהגדרה ברורה של מוסיקה יהודית קלאסית..  הצלחת הלהקה  מאפשרת לו חופש אומנותי רב יותר בתחום של 'בין השמשות'.

במהלך ההופעה משתף גנוט את הקהל האוהב בדרך הארוכה שהאלבום עבר עד להיווצרותו, החל בבחירת מפיק מקצועי שאיננו מרקע דתי, דרישה לאמות מידה גבוהות ביותר, ושירים רבים שעתידים לחזור למגירה. השיר האחרון בהופעה 'שתיקת האדמה' נכתב בהשראתו של הרומן האוטוביוגרפי 'החיים כמשל' של פנחס שדה, גנוט מתאר כיצד נבר בארכיון הקלטות הפרטי של שדה, כדי למצוא אמירה מתאימה של הסופר בחייו ולשלב אותה בשיר. אחרי המאמץ הזה השמיע את השיר לאהוד בנאי שהודיע לו ש"פנחס שדה היה שמח מאוד לשמוע את השיר".

גנוט מקווה להצליח להשפיע על המרחב התרבותי הישראלי ולהצליח להפוך אותו למשהו שהוא יותר יהודי, לקרב אנשים אל עצמם ואל אלוהים. נראה כי הוא משיג את מטרתו שכן בסיום ההופעה מודים לו האנשים על החוויה הפנימית שעברו בזכותו. לא ברור אם רשתות הרדיו של המינסטריים הישראלי יחושו כך גם הן.