בשבע 255:מקורי מהמקורות

שלמה גרוניך מצליח לתת פרשנות מוסיקלית מקורית לפסוקי המקרא, בלי להיגרר לקלישאות. אז למה אין כמעט חילונים במופע?

מרים הופמן , ב' באלול תשס"ז

מן המקורות/שלמה גרוניך

מוזיאון ארצות המקרא

עץ זית עתיק, יריעות לבנות מתנופפות בקור ירושלמי קיצי, צלילי שופר באוויר. חצר מוזיאון ארצות המקרא, בימת המופע החדש של שלמה גרוניך 'מן המקורות', נראית כאילו ונוצרה במיוחד בשבילו.

גרוניך, אחד היוצרים הכי ורסטיליים שנוצרו כאן בעשורים האחרונים, נודד כל השנים בין ההגדרות השונות של הישראליות. מחפש את הצליל המחבר את קרעי המציאות שלנו, את העולמות השונים והתרבויות השונות שחיות כאן. וכך, מימי השותפות היצירתית עם מתי כספי ועד להקמת מקהלת שבא עם ילדים יוצאי אתיופיה, בין שיתופי פעולה עם יוצרים שונים לכתיבת מוסיקה לסרטים ומחזות, חוזר עכשיו גרוניך לצלילים ולטקסטים שבצבצו מדי פעם ביצירותיו ונותן להם את כל הבמה.

המופע 'מן המקורות' מוקדש כולו, הפתעה הפתעה, לטקסטים או במילים יהודיות יותר - לפסוקים מן התנ"ך והסידור: פסוקים מתוך שיר השירים, תפילת הדרך, קהלת ויהודה הלוי. אליהם מצטרפים עוד פסוקים העוסקים בעיקר בחיפוש אחר השלום – 'וכיתתו חרבותם לאיתים ' ,ו'אחר האמת -'ואשיבה שופטיך כבראשונה...' -  אולי חברי בית המשפט העליון והכנסת הקרובים כל כך לחצר המופע ישמעו את התחינה. אלה נושאים שאולי נשמעים כמעט כקלישאות, אך העיבוד של גרוניך לרביעיית המיתרים אמנם מעצים את הפסוקים ונותן להם מימד גדול מהחיים, מתאים לפן הנבואי – אבל לא נופל לקיטש.

רביעיית המיתרים, נגן כלי ההקשה וגרוניך הזמר והפסנתרן חולקים את הבמה שווה בשווה, יוצרים יחד מופע דרמטי ומלא באנרגיות. העובדה שאנו עוסקים כאן בטקסטים מקודשים לא מונעת ממנו להתפרע קצת, להשתעשע עם הצלילים, אך עם זאת להעביר דרכם את המסר של הפסוקים.

גרוניך גם משתף את הקהל, משל היינו בערב שירה בציבור, והקהל משתף פעולה בשמחה, בהתחלה בביישנות, אבל לקראת הסוף בשעת מחיאות הכפיים, פרצה לצידי משפחה על שלוש דורותיה בשירת 'אלי אתה ואודך', השתחררה מכל העכבות בניסיון לייצר לחץ חברתי ולקבוע מה יהיה ההדרן. הם כמובן הצליחו.

כנראה שהדרך היחידה להתפטר ממעריצים נלהבים מדי היא לתת להם את מה שהם רוצים.

ובכלל, הקהל וגרוניך מרגישים נוח ביחד, הם מדברים את אותה השפה. רוב הקהל חובש כיפות וכיסויי ראש צבעוניים, צוחק בהבנה לאנקדוטות על הפסוקים השונים, ומתרגש מהפשטות והכנות שמשדר גרוניך.

יותר מזה, אני שמחה לבשר לכם שבמאבק החשאי בין ההתחלנות בעולם לבין תהליך השיבה למקורות, נרשם לצד התרי"ג עוד ניצחון גדול - שלמה גרוניך בידינו! והוא אפילו מקפיד להגיד 'א-לוקים' ו'אדו-שם'.

בסוף המופע כשרבים מהקהל צובאים על דוכן הדיסקים ומגלים לאכזבתם שאין עדיין הקלטה של המופע, אומרת לי מנהלת המופע שקשה לה להבין מדוע כמעט אך ורק דתיים מגיעים להופעות, כמו מחיצת בטון יורדת על  הקהל החילוני שוחר התרבות כשהוא שומע את המילה 'מקורות'.

וזה באמת חבל, כי יש כאן כמה יצירות נפלאות, כאלה שיכולות להיכנס לרשימות ההשמעה הרדיופוניות ולהגיע לקהל רחב שפשוט אוהב מוסיקה טובה (למרות שהעורכים המוסיקליים חושבים שכולם רוצים שירים פשוטים).

דוא"ל להארות ומוסיקה טובה: TheJrhythm@gmail.com