חדשות ערוץ 7

פופולארי: תג בכותרות
גליונות בשבע עוד גליונות

בשבע

גליון 264ראשיהפצה

שואפים ליותר - תרבות ופנאי (דיסק)

האלבום "שואף" מחבר את עולם הפיוטים למאזין הממוצע באמצעות שילוב של טקסטים גבוהים ולחנים מרגיעים.
25/10/07, 15:21
מרים הופמן

הפיוט, אותה שירת הקודש המעטרת את התפילות, המועדים והאירועים השונים המלווים את חיינו, זוכה בשנים האחרונות לעדנה. קונצרטים של 'שירת הבקשות', ולא רק בסוכות או בפסח, ומופעים עם מיטב המבצעים העכשוויים המתחברים לטקסטים העבריים העתיקים מילאו בשנים האחרונות אולמות בארץ ובעולם, והוכיחו שיש ביקוש לחזרה למקורות המוסיקליים.

ההתעניינות בעולם העשיר והמורכב של הפיוטים מגיעה מכיוונים שונים, מטווחי גיל ומשכבות אוכלוסיה שעד לשנים האחרונות היו רחוקים וזרים להם. אבל לדעתי, בעיקר יש כאן בשורה עבור אלו שהפיוטים אינם זרים להם, ומחפשים דרך להתחדשות ולהתחברות נוספת לטקסטים שכבר שגורים ואוטומטיים עבורם.

אל התהליך המרתק של גילוי והתחברות לפיוט מצטרף האלבום החדש של להקת 'המדרגות', 'שואף'. אילן דמרי על השירה והוד דיין על העיבודים וההפקה המוסיקלית כבר נגעו בעבר בפיוטים – גם בשני האלבומים הקודמים היתה להם נציגות; אולם רוב שיריהם התבססו על כתיבה אישית, וזה בעצם גם מה שהיווה את אחד המאפיינים הבולטים של 'המדרגות' בעולם המוסיקה היהודית המתחדשת. אבל האלבום החדש והשלישי במספר מוצג כ'פרויקט הפיוטים' שעליו עמלו בשלוש השנים האחרונות. הוא מורכב מ-12 פיוטים, חלקם ללחנים מוכרים וחלקם מקוריים של דמרי ודיין.

הבחירה להתמקד בפיוטים מאתגרת: קשה לקחת טקסטים הכתובים במילים 'גבוהות' ולתווך אותם לכדי משהו שכולם יכולים להתחבר אליו. 'המדרגות' אינם נופלים בפח ההסוואה וההתחכמות המוסיקלית, ונותנים למילים את קדמת הבמה. העיבודים והלחנים העדינים עוטפים את הטקסטים, ומעניקים להם תמיכה ופרשנות שאינן מוציאות אותם מההקשר המקורי שלהם.

בין הטקסטים שנבחרו ישנם אלו המוכרים והמושרים בקהילות רבות, כמו 'האדרת והאמונה' ו'אנעים זמירות', ואלו שפחות, כמו 'שזופת שמש' ופיוט הנושא של האלבום, 'שואף' – למילותיו הציוריות של ר' שלמה אבן גבירול, המתפלל ליד ה' כרב חובל המבקש רחמים והצלה מפני טביעה.

הצליל הייחודי והמוכר של 'המדרגות' ממשיך ללוותם באלבום הזה. אווירה רגועה ומהורהרת משהו שורה על כל הלחנים, ואין כאן דרמות גדולות – וזהו אולי הסוד של השילוב שמציעים 'המדרגות': גיטרה חשמלית ומלודיקה, חצוצרה וטנבור, מייצרים יחד אלבום שגם אם לא טורחים להקשיב למילים או לקרוא את ההסברים על כל פיוט, הצלילים של 'שואף' ממלאים את האוויר ומזמינים נשימה עמוקה.

אחת, בודדת

אלקא דמאיר ענני/ תזמורת 'המנגנים' מארחת את ליפא שמעלצר על ליפא והתקדמותו המטאורית בשמי המוסיקה החסידית כבר דוסקס כאן לא מזמן, והנה עוד איתות להצלחה: באלבום החדש, 'אלקא דמאיר ענני' של תזמורת 'המנגנים', מופיע שמו בענק על העטיפה, על אף שהוא שר בו רק שיר אחד.

והאמת צריכה להיאמר, שזהו השיר המוצלח ביותר באלבום. נכון, זה לא משהו שלא שמעתם קודם, ויחידות התופים והחצוצרות מתפקדות ב'אטסה אטסה' הרגיל שלהם, אבל הן עושות את זה טוב וקליט, וכך גם שמעלצר, ששר בחום ובאנרגיה את הסגולה להצלה שהבטיח ר' מאיר בעל הנס.

ובעצם, נראה שזה מה ש'המנגנים' מנסים לעשות כאן. הקומוניקט שלהם מכריז על כך שהם בנויים על הקונספט החדשני, שגם חברי התזמורות החסידיות יכולים להיות אנ"ש ולעשות את זה טוב ומקצועי.

וכשהם אומרים אנ"ש (כלומר, אנשי שלומנו) הם  מתכוונים שכולם – החל מהמתופף ועד לנגן הטובה – הם כאלה שכיפה ופאות מלוות אותם עוד מהילדות, ושלא חוטפים הלם תרבות כשהמעבד מחליט על מחרוזת 'ישיביש'.

באלבום הזה 'המנגנים' מארחים את שמעלצר ועוד כמה זמרים פחות מוכרים, ומבצעים מחרוזות שירים שונות של להיטים חסידיים – ובעיקר משוויצים בזה שהם יכולים לנגן ולעבד לא רע בכלל, ושאולי הדור הבא של המוסיקה החסידית כבר לא יצטרך רכש מבחוץ, כי גם אנ"ש למדו לנגן.

לתגובות חיוביות וביקורת בונה ניתן לכתוב לדו"אל : thejrhythm@gmail.com