חדשות ערוץ 7

פופולארי: תג בכותרות
גליונות בשבע עוד גליונות

בשבע

גליון 268ראשיהפצה

שידור חוזר בתשובה - בגליון השבוע

חבורת אנשי מקצוע מעולם הקולנוע והטלוויזיה התאגדה סביב שיעוריו של הרב זמיר כהן, המרצה הפופולרי בתחומי היהדות, ויחד הקימה את ערוץ 'הידברות'.
22/11/07, 15:34
עפרה לקס

לילה. שני אנשים נפגשים כדי לסגור עסקה למכירת רכב. המוכר (דני שטג) מגלה שהקונה הפוטנציאלי (חנן לדרמן) דתי.
"לא ידעתי שאתה..."


רבים מאלה שמתמידים לשמוע את שיעוריו של הרב כהן, ושל ערוץ 'הידברות' בכלל, מתקרבים היום ליהדות. "לא האמנתי שהסתירו את זה ממני כל השנים", אומר אחד מהם, שהחל לשמוע שיעורים בגיל 24. "הייתי בגן ובבית הספר ובצבא, בן אדם נורמטיבי, ולא ידעתי את מה שהוא כל-כך רחוק אבל כל-כך קרוב"
"ערבי?" מנסה לדרמן.

"דוס".

"מפריע לך?" שואל לדרמן.

"חס וחלילה, סבא שלי היה רב בוורשה וסבתא שלי בישלה צ'ולנט לפרטיזנים כל שבת. אל תראה אותי ככה, אמא שלי מדליקה נרות חנוכה כל שבת. ואני? לא תמצא אותי מדליק סיגריה בזמן נסיעה בשבת. ברוך ה'".

השניים הולכים לראות את הרכב המדובר ומתיישבים בתוכו. הקונה הדוס מתחיל להתעניין בפינוקים שמציע הרכב ושואל אם יש בו mp3, כי הוא שומע שיעורים בנסיעה. אחר-כך הוא ממשיך ומהמם את המוכר בערמה של שאלות מקוריות:

"תכל'ס, יש פה הכנה לקופת צדקה? השטיחים מתקפלים ויוצאים לניקוי מהיר בפסח? מתקן הכוסות פרווה? חלבי? בשרי? יש לך מתקן למכונת גילוח? יש פה 40 סאה שיהיה אפשר לעשות כאן מקווה?"

"תגיד, אתה רוצה לקנות אוטו או לבנות בית כנסת?" שואל המוכר ההמום.

"תגיד לי איפה אתה חי, במאה ה-20 או במאה ה-21? תתקדם קצת בחשיבה", משיב הדוס.

"יהדות", מתקן המוכר החילוני, "זה אחורה, לא קדימה".

"לא, לא, אתה טועה בחשיבה, חביבי", עונה הדתי. "יש לך פה חיבור לאינטרנט? בוא, בוא תתחבר לאתר של הידברות".

השורות האלה הן ציטוט מתוך אחד מסרטוני התדמית של ארגון 'הידברות' (ב' דגושה) ששם לו למטרה להנגיש את היהדות לעם ישראל על כל גווניו. השחקנים שטג ולדרמן הם רק שניים ממערך של אמנים, מפיקים, צלמים ועורכים שנמצאים איפשהו על הדרך מחילוניות לשמירת מצוות, ומשתייכים לצוות של 'הידברות'.

מי שעומד מאחורי הארגון הוא רב כריזמטי בשם זמיר כהן, שהגיע למסקנה כי הניכור בין החילונים והחרדים נובע מחוסר הכרה של היהדות. זה התחיל בקטן: הרצאות, חוברות וספר, המשיך באתר אינטרנט מצליח ובשידור בערוץ המקומי, והיום 'הידברות' עומדת על סף שידור בערוץ משלה, שייכלל בחבילה הבסיסית של חברת yes. הערוץ יכלול, מלבד שיעורים, גם תכניות אירוח על שלום בית, חינוך וזוגיות, רצועות שידור לילדים ונקודות חן של צחוקים. ערוץ יהודי חדש יוצא לדרך.
 
נעים להכיר: יהדות

איך שלא תהפכו את השאלה, אנשי 'הידברות' תמיד ישיבו לכם שאין להם כוונה להחזיר את העם בתשובה.

כשהוקם הארגון, לפני כמה שנים, עמדו שתי מטרות לנגד עיניו של הרב זמיר כהן: "האחת, להגיע למצב שבו הציבור היהודי בארץ ובעולם יהיה עם יותר ערכים ומוסר, שיכיר את המוסר היהודי. אנשים היום הולכים לכל מיני תרבויות, אבל את הכרם שלהם עצמם הם לא מכירים בכלל, לא נוטרים. אין ספק שהיכרות עם התרבות היהודית האמיתית תעשה להם שינוי בתפישה".

המטרה השנייה, מסביר הרב כהן, היתה הפלת המחיצות בין הציבורים השונים. "יש כאן מדינה אחת לשני עמים, הדתי ושאינו דתי. החילוני רואה שהדתי שם על עצמו קוביות עם רצועות עור, הוא לא מבין על מה ולמה, ויש תחושה של ריחוק". לפי הרב כהן, כשאנשים שאינם שומרים תורה ומצוות יכירו את היופי שביהדות, את הערכים שהיא מייצגת ואת החוכמה והעומק שלה, הם לא ירגישו זרות וניתוק ביחס למי שמקיים אותה.

למרות האמור, רבים מאלה שמתמידים בשמיעת שיעוריו של הרב כהן, ושל ערוץ 'הידברות' בכלל, מתקרבים היום ליהדות. "לא האמנתי שהסתירו את זה ממני כל השנים", אומר אחד מהם, שהחל לשמוע שיעורים בגיל 24. "הייתי בגן ובבית הספר ובצבא, בן אדם נורמטיבי, ולא ידעתי את מה שהוא כל-כך רחוק אבל כל-כך קרוב".

בהרצאותיו עוסק הרב כהן בשאלות של אושר וטעם לחיים ובהשפעת המצוות על חיי העולם הזה של האדם. הוא עוסק באמירות של התורה וחז"ל, שהקדימו את המדע במאות או אלפי שנים, מתמודד עם תיאוריות מודרניות למציאת אושר ('הסוד' למשל) וכמובן אינו מושך את ידו מהתחום הכי מודרני היום: אסטרולוגיה, פשר החלומות, משמעות השמות ועוד. לאחרונה הוא אף הוציא ספר בשם 'הצופן', שעוסק באותיות ובמשמעותן. "אנשים רוצים לדעת את העומק. איך האותיות פועלות עלי, מה המשמעות של מילים שונות, של שמות. עצם ההבנה שהיהדות כל-כך מורכבת גורמת לאנשים להעריך ולהתעניין יותר". 

הלם תרבות

מי ששומע את שמו הפרטי של הרב כהן לראשונה משוכנע ש'זמיר' הוא שם של חוזר בתשובה, בן להורים 'צפונים' שבחרו שם קליט לילד, במקום שיצטרך לשנות אותו בגיל 18, עם קבלת תקליט הזהב הראשון. אבל האמת היא אחרת: ילדותו של הרב כהן עברה עליו בשכונת 'בית ישראל' החרדית בירושלים. בנעוריו הוא למד בישיבת 'פורת יוסף' החשובה והיוקרתית שבעיר העתיקה. בהמשך הוסמך לרבנות והחל לכתוב ספרי הלכה, וגם נתמנה לעמוד בראש כולל להכשרת רבנים.

לכאורה דרך סלולה במעלות הפסיקה והרבנות. אולם קול קטן בתוך תוכו לא נתן לו מנוחה. ככל שהשנים נקפו, חש הרב כהן שבתוך עולם התורה יש הרבה עשייה והתפתחות. מנגד, לא רבים מכירים את הציבור החילוני בישראל וכמעט שאין אנשים הפועלים בקרבו.

בשנות ילדותו הכיר הרב כהן חילונים בעיקר מתוך המשפחה המורחבת, אבל ההלם הגיע לאחר נישואיו, כשהגיע לשבות שבת בחולון, העיר שממנה מגיעה אשתו. "אחרי שכל חיי גדלתי ב'בית ישראל' ובישיבה, פתאום ראיתי שבת בעיר חילונית בישראל. זה אחד הדברים שדחפו אותי לצאת אל החילונים".

הרב כהן החליט להירתם לכך שיהודים יכירו את יהדותם. הוא החל לכתוב חוברות שהציגו את היופי שבתורה, נבואות קדומות שהתגשמו, תשע שאלות נפוצות ותשע תשובות ועוד. הצמא לחוברות האלה הדהים אותו, מה שגרם לו לצאת ולהרצות לציבור החילוני.

בהמשך התברר שקיימת אפשרות לשדר כמה שעות בערוץ המקומי, ו'הידברות' החלה לאט לאט לקרום עור וגידים: לשדר בטלוויזיה, לנהל אתר אינטרנט, להוציא לאור חוברות וספרים, ולהעמיד צוות טלפנים שיענה לפניות המתקשרים.

מבחינת הרב כהן אין מה להשוות הרצאה לשידור טלוויזיוני, ולא רק בגלל כמות השומעים, אלא גם בשל רמת המוטיבציה שלהם: "מתן הרצאות הוא כיבוי שריפות מבחינתי", מסביר הרב, "כי רוב מי שמגיע למקומות הללו הם אנשים שמראש מתעניינים ביהדות. אנחנו רוצים להגיע גם לאנשים שרחוקים מאוד מהיהדות".

ואכן, רבים מהמתקרבים בעקבות הערוץ בעצם חזרו הביתה בשעת לילה מאוחרת, זפזפו מתוך שעמום ונחתו ישר על הרצאה של אחד הרבנים בערוץ: הרב אורי זוהר, הרב שמחה כהן, הרב משה קינן ואחרים.
 
יהדות לא דרך הפוליטיקאים


"היו לנו חששות משמעותיים, אם אנחנו בעצם לא לוקחים סיכון על כך שמישהו שירצה להתחזק, ומתכוון להוציא את הטלוויזיה מן הבית, ימשיך להחזיק אותה בביתו בעקבות הצפייה", אומר הרב כהן, ומספר שהוא גלגל את הדילמה לפתחם של רבנים משלל המגזרים, ושהתשובה היתה אחת: יש ללכת קדימה עם הערוץ
הרב זמיר כהן כבר איבד את האנונימיות שלו. אנשים ברחוב מזהים אותו כ'רב מהטלוויזיה', שואלים שאלות ומודים על החשיפה לתכנים יהודיים. אפילו העיתון 'רייטינג' כבר פרסם כתבה אודותיו, וכל זה למרות שהוא חותר בניגוד לזרם התקשורתי המקובל. הכריזמטיות שלו איננה נובעת מהפרחת סיסמאות או מהפחדות. הוא אינו עורך מופע סטנד אפ ואינו משתמש באפקטים יוצאי דופן, מלבד שקופיות. גם טון הדיבור הנינוח שלו עומד בניגוד גמור למה שאפשר היה לצפות מאדם עתיר רייטינג. הרב כהן מכוון אל הרציונל, ולא אל הבטן. הדוגמאות שוות לכל נפש, ולא פעם הציבור מהנהן בהסכמה במהלך ההרצאה.

מה אתה אומר על הרצאות שבהן משתמשים בטמפרטורה של הגהינום כדי להחזיר אנשים בתשובה?

"יש כאלה שזקוקים לסגנון הזה, אף-על-פי שאני חושב שאנשים מוציאים מפרופורציה את מה שנאמר בהרצאות בסגנון הזה. זה נכון שיש ביטויים שעלולים להישמע חריפים לאוזן שאינה רגילה לביטויים תורניים. אני מאמין שהסגנון שמתאים היום לרוב עם ישראל הוא של 'דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום'".

בעבר דיברת על כך שהחילונים תופסים את הדת כמניפולטיבית, בגלל הפוליטיקאים הדתיים ורבנים שנתפסים על דיני צניעות. אתה נגד פוליטיקאים דתיים?

"ברור שצריך פוליטיקה דתית, כי יש לציבור הדתי צרכים שרק הפוליטיקאים שלו יכולים לספק. אבל הפוליטיקה הדתית-חרדית שתורמת לציבור הדתי פוגעת בתדמית היפה של התורה, כי הכול נתפס כקנוניות. חייבים להעביר את המסר שהפוליטיקאים הדתיים אינם אלה שמייצגים את התורה. אין לי עליהם ביקורת, הם עושים את מלאכתם נאמנה, אבל אסור שנפקיר את הזירה רק להם. יש רבים שהמגע היחיד שלהם עם דתיים הוא הקריאה בעיתון על הפוליטיקאי הדתי או על רב שנתפס בקלקלתו בענייני צניעות.

"בסמינרים שלנו אני מדגיש לציבור שצריך להבדיל בין הדת לדתיים. אם ראינו שדתי מתנהג לא בסדר, אין להשליך מכאן על כל התורה".  

המשפט הבא שאומר הרב כהן היה יושב טוב גם על ראשי ישיבה מהזן הסרוג, לפחות עד טרנד ההחזרה בתשובה האחרון, שבו החלה הציונות הדתית לשים דגש על קיום המצוות למבקשים להתקרב, ולא להסתפק בהכרת הדת: "צריך להגיש את האמת בנעימות ובגובה העיניים, בלי להתלהם ובלי להכתיב לאחר. להניח את הדברים על השולחן, ומי שרוצה – ייקח".

ולוקחים?

"המציאות מראה שכן. כל אחד לוקח משהו אחר. אם לא  שבת, אז תיקון המידות והמוסר. היום אנחנו משתדלים גם להביא את דבריהם של הגדולים לגבי התחומים האלה, דברים שהיו נלמדים עד כה בהיכלות הישיבתיים. מבחינתנו, אם הפלנו מחיצות – זה טוב, אם שיפור במידות – עוד יותר טוב, ואם קיום מצוות – זו כבר התקדמות נוספת".
 
יהדות על המרקע

בתחילת חודש תשרי נחתם חוזה עם חברת yes על שידור ערוץ עצמאי שיעסוק ביהדות. הערוץ יהיה חלק מהחבילה הבסיסית של החברה, ולא – אין חוק שמחייב אותה להגיש יהדות לצופיה.

אז איך ולמה yes רוצה את זה? אולי הם חושבים שזה שווה את הרייטינג, אולי מחווה יפה. בין כך ובין כך, אפשר לברך 'שהחיינו'. ואגב, אנשי 'הידברות' רומזים שאולי Hot היא הבאה בתור.

מ-yes נמסר שהחברה "שמחה לתת ביטוי לכל הדעות והגוונים, ולכן כשעמותת 'הידברות', שמשדרת בערוץ הקהילתי, פנתה אלינו כשביכולתה לספק תוכן עבור ערוץ שלם, שמחנו להגיע עמה להסכם".

"מבחינתם זה משהו שהציבור רוצה", אומר אחד מאנשי 'הידברות', "היום לא מחלקים מתנות חינם, בטח לא בסדר גודל כזה. הקדוש ברוך הוא סידר שנמצא אחד את השני בזמן. מקווים שזה יהיה לטובת הכלל".

ומנין המימון? הפרסום בכבלים כידוע, אסור.

הרב כהן מספר על קרן וולפסון מארצות הברית שתומכת, וגם קבוצה מחסידי בעלז שמסייעת במימון, כי הרבי מאוד תומך. מלבד אלו מדובר בסתם אנשים טובים: "מי שמארגן שיעור ל-200 איש יש לו זכות גדולה. כאן מדובר על שיעורים לעשרות אלפי אנשים. אנחנו מקווים שנגיע לאנשים שיבינו את חשיבות הדבר".

הערוץ אמור לעלות לאוויר לקראת אדר ב'. כמה שעות שידור ביום או מה יהיה המספר על הממיר? (יש שמועות שמנסים להשיג את המספר 26, הגימטריה של שם 'הויה') אנשי 'הידברות' מסרבים להתחייב.

המעבר לשידור בערוץ משלהם מצריך את אנשי 'הידברות' לחשיבה שונה מזו שהורגלו אליה בארבע השנים האחרונות.
למרות שגם היום יש אצלם קדימונים, מערכונים וקליפים מקצועיים – מדובר בעולם אחר. "אנחנו נערכים בצורה שונה לחלוטין", מסביר הרב כהן, "ולא רק מבחינת שעות, אלא מבחינת תכנים. עד היום התמקדנו בעיקר בהרצאות, משום שחשבנו שאם אדם מגיע באופן אקראי לערוץ שבו אנחנו משדרים, הוא יישאר ויקשיב. עכשיו אנחנו נערכים להפקת תכניות, כמו קבוצות דיון, תכניות עם מסרים חינוכיים לילדים וכמובן אתנחתאות קומיות".

הרב זמיר מכיר את הסיפור של ערוץ 'התכלת', ניסיון יקר ולא מוצלח לקיים ערוץ שיעביר יהדות בשפת הטלוויזיה. ההתרסקות של 'התכלת' לא איחרה לבוא, ותוך פחות מ-3 שנים השמים התכולים הפכו מעוננים משהו, והערוץ נסגר. ההצדקה הכלכלית של שני הערוצים אינה אמורה לעמוד באותו קנה מידה ('התכלת' היו צריכים להגיע למספר מסוים של מנויים כדי להחזיק את עצמם כלכלית), ובכל זאת, ההשוואה מתבקשת.

הרב כהן איננו אוהב לדבר על משגים של אחרים, ולכן משיב בעדינות: "לדעתי, הטעות של התכלת היא שהם ניסו לרצות את הציבור החילוני בתכנים שמתאימים גם לחילונים. אני לא צפיתי בערוץ, אבל לפי מה ששמעתי שהקרינו שם, לא הכול התנהל לפי היהדות הטהורה. אם הם היו מקפידים על קו של יהדות טהורה, רק בצורה נעימה, אלו דברים שיכולים לעמוד".

להיות או לא להיות

"כשהייתי צריך להיכנס בפעם הראשונה לפאב נעצרתי בכניסה. היה לי קשה להיכנס פנימה", מספר הרב כהן, "אבל נכנסתי, כי חלק אמנם הגיעו לשם לשמוע יהדות, אבל חלק הגיעו לשם במקרה. כשיצאתי הבנתי כמה חשוב להגיע דווקא לשם". הוא מספר שבחורה אחת, שנקלעה במקרה לאותו הפאב ושמעה את ההרצאה שלו, המשיכה אחר-כך לסמינר ומשם למדרשה ללימודי יהדות, והיום היא רואת חשבון הנשואה באושר לבן תורה

הרב כהן אינו רק זורק סיסמאות. דבריו מגובים בנתונים. בארבע השנים שבהן מתקיימים שידורי 'הידברות' בטלוויזיה התקבלו במשרדי הארגון קרוב ל-70 אלף שיחות, אף שרוב ההרצאות משודרות בשעות הקטנות של הלילה (24:00 3:00) ובערוץ המקומי, שאינו משופע בצופים.

אנשי 'הידברות' רוצים שהערוץ החדש יצליח, אבל שלא יהיו לו הרבה צופים. ככה זה כשאתה משתמש במדיה שבעולם האידיאלי שלך כלל לא היתה קיימת. "היו לנו חששות משמעותיים, אם אנחנו בעצם לא לוקחים סיכון על כך שמישהו שירצה להתחזק, ומתכוון להוציא את הטלוויזיה מן הבית, ימשיך להחזיק אותה בביתו בעקבות הצפייה", אומר הרב כהן, ומספר שהוא גלגל את הדילמה לפתחם של רבנים משלל המגזרים, ושהתשובה היתה אחת: יש ללכת קדימה עם הערוץ.

ולא רק בטלוויזיה. הרי גם האינטרנט משופע בתכנים פוגעי נשמה וגוף, ובכל זאת הערוץ שם. מי שמקליק על ההרצאות של הרב כהן באתר מבין שיש כאן מגמה. לא קשה להבחין שחלקן נאמרות בפאבים או במועדונים – לא מקום טריוויאלי עבור אף שומר מצוות, בטח לא רב, בוודאי לא יוצא שכונת 'בית ישראל'.

"כשהייתי צריך להיכנס בפעם הראשונה לפאב נעצרתי בכניסה. היה לי קשה להיכנס פנימה", מעיד הרב, "אבל נכנסתי, כי חלק אמנם הגיעו לשם לשמוע יהדות, אבל חלק הגיעו לשם במקרה. כשיצאתי הבנתי כמה חשוב להגיע דווקא לשם".

הוא מספר שבחורה אחת, שנקלעה במקרה לאותו הפאב ושמעה את ההרצאה שלו, המשיכה אחר-כך לסמינר ומשם למדרשה ללימודי יהדות, והיום היא רואת חשבון הנשואה באושר לבן תורה. "עתידים בתי קרקסאות ובתי תיאטראות להפוך לבתי מדרשות", מצטט הרב. 

חיבור יהודי אותנטי

הרב זמיר כהן, כאמור, איננו חוזר בתשובה  ("עד היום לא ברור למה דווקא 'זמיר'. אבא בחר לנו שמות מיוחדים"). אבל חוץ ממנו, כמעט כל אחד ואחת מעשרות העובדים ב'הידברות' עשה את הדרך פנימה. מצעד החוזרים בתשובה מתחיל מהראש, המנכ"ל דוד תופיק, שעזב את בורסת היהלומים לטובת לימוד בישיבה, והמשך בסמנכ"ל, במפיקים, בצלמים וגם בטלפנים.

הדברים מסתדרים מצוין. כך מחזיק הערוץ צלמים מקצועיים, עורכים, מפיקים ושחקנים מן השורה הראשונה. "הם מכירים אחד את השני", אומר הרב כהן, "וכך מביאים אחד את השני אלינו".

אבל זה לא רק בגלל שהם 'מכירים אחד את השני'. הרב כהן הוא אמנם אדם צנוע, אבל העובדים שלו מדברים עליו ביראת כבוד. חלק מהעובדים הגיעו בעקבות שיחות שלו ואיתו. "מה? את רוצה לדבר עם הרב זמיר? זה כמו להשיג את הרב עובדיה", אמרה לי אחת המזכירות. ההשוואה לרב עובדיה, אם אפשר לרגע לנתח את המשפט בפסיכולוגית, לא באה רק על בסיס טכני. אגב, היום הרב כהן משמש כראש ישיבה לחוזרים בתשובה בביתר עלית. 

משה חיים, המוכר לציבור כבעלה לשעבר של פנינה רוזנבלום, עומד להגיש בערוץ 'הידברות' תכנית על זוגיות. כיום הוא נמצא בקצה אחר של החיים: נשוי, לומד תורה ו'מתלמד' כמו שהוא קורא לזה – מבקש שלא להיכנס למגרת ה'דתי' או ה'חילוני'.

אל חיקה של 'הידברות' הוא הגיע לפני 6 שנים, בעיצומו של משבר הנישואין עם רוזנבלום. "זו היתה תקופה קשה. אחי למד בישיבה שלו, ודרכו הגעתי אל הרב. מאז ולאורך כל הדרך ספגתי מהרב המון ידע ואמונה".

החבורה שלכם, שמורכבת ממתחזקים בעוצמה כזו או אחרת, נשמעת מרתקת.

"אנחנו כולנו אנשים עם משוואה שבה אנחנו יודעים מה היה לפני ומה עכשיו. כשאדם מתחזק הוא מגלה שהחיים הקודמים הסתירו לו את הדברים המשמעותיים בחיים, מי אנחנו, מאיפה ולאן אנחנו הולכים. ההתקרבות אל היהדות נעשית תמיד דרך אדם שהוא בן תורה, ולכן יש הידברות ושיח. בינינו קיימת אווירה מאוד חמה, אם זה חרדים, אם זה אנשים שהתחזקו ואם זה חילונים".   

אמת בשפה ברורה

שרון רג'יניאנו ("רק תאייתי את השם שלי כמו שצריך") הוא גם חלק מהקאסט של הערוץ החדש, לצדם של חנן לדרמן, אביתר מילר וסטארים נוספים. רגי'ניאנו, ששיחק בסרטים ישראליים, בטלוויזיה ובתיאטרון, הצטלם לאחרונה לסרט הוליוודי, שטרם יצא לאקרנים. גם רגי'ניאנו מסרב למקם את עצמו על סקאלת הדתי-חילוני: "אורח החיים שלי משתנה כל הזמן, אני מגדיר את עצמי כיהודי שרוצה לעסוק ולפרסם את הקדוש ברוך הוא בעולם, ללמוד וללמד ולהפיץ".

רג'יניאנו איננו חותם שכל הסצנות שבהן הוא משתתף בימים אלה נושאות את חותמת הבד"ץ. אבן הבוחן שלו היא אחרת: "אני משתדל לא לעשות דברים שיבזו אותי בעיני ביתי, משפחתי ועמי".

כיום הוא מלמד תיאטרון ויהדות בבית הספר 'ליידי דייוויס'. קודם בא התיאטרון, אחר-כך היהדות. "הם היו כל-כך פתוחים, שהקימו אשכול שמלמד יהדות". רג'יניאנו הגיע ל'הידברות' מצפייה בטלוויזיה ומהספרים של הרב כהן, והוא אמור להעלות בערוץ תכנית על אמנות יהודית. שמות של אמנים שבהם תעסוק התכנית הוא עדיין לא שולף. (אמנים יהודיים שמבקשים חשיפה: קדימה, הסתערו).

רג'יניאנו, 15 שנה על הבמות השונות, חושב שערוץ יהודי יכול להצליח. המתכון מבחינתו הוא כנות: "אל תחטא לאמת. אם אתה רוצה להפיץ, תפיץ את הדבר עצמו. אל תמולל אותו ותעטוף בעטיפות יפות וצבעי מאכל שיהיו יפים וטעימים, אבל הם לא ממש. דבר את האמת בשפתו של המתבונן בך".

לא פשוט לעשות ערוץ יהודי, כי יהדות היא עומק ושפת הטלוויזיה היא שטחית. אתם תצליחו?

רג'יניאנו סבור שהעקרונות שטבע בתשובתו הקודמת אינם סותרים את הדיבור בשפת הטלוויזיה השוטפת: "כדי לעשות הידברות אמיתית צריך את כל הכלים. אני מאמין שהערוץ יתפתח כמו כל ערוץ טכנולוגי, וכן, ידבר בשפת הטלוויזיה".

ofralax@gmail.com