בשבע 282: תור הזהב

הפשטות והישירות של סיני תור באלבום 'עולה מן הים' מצליחות לגעת ולייצר שירים שנשמעים אישיים, ועם זאת מדברים אל כולם, בלי פוזה חינוכית מעיקה.

מרים הופמן , כ"ב באדר תשס"ח

אינפו': 'עולה מן הים', סיני תור, הינדיק הפקות

כשמדברים על עולם המוזיקה היהודית של השנים האחרונות קשה להקיף בהגדרה אחת וחותכת את כל מה שנכלל בה. הפריחה חסרת התקדים של הז'אנר יצרה עולם מוזיקלי עשיר ונטול גבולות מוגדרים, העונה כמעט על כל הטעמים והגוונים המוזיקליים. אין היום זמר או להקה אחת המייצגים את הסוגה המוזיקלית הזו – יש פופ ורוק, רגאיי וחזנות, יש פולק ואפילו דאנס, הכל מכל. גם המוזיקה החסידית כבר נכנסה בעל כורחה תחת המטרייה הרחבה הזו והתפרקה מהבלעדיות היהודית.

אבל לפני פחות מעשור, כשרק החל עידן הפריחה הפוסט-קרליבכי, לא היה כל כך קשה לשים את האצבע על הזמרים המובילים של הסצנה האזוטרית, שזכתה לשם 'המוזיקה היהודית המתחדשת'. בין הבולטים שבהם היה סיני תור, עטור פאות מתנופפות וכיסוי ראש קדמוני, שהאלבום שלו 'דרשתי קרבתך' תפס תאוצה בעיקר מפה לאוזן, וקידם את הקונספט של נוער הגבעות בבתים בורגניים רבים מספור. מאז הדיסק הזה, על הלואו-טקיות החיננית שלו, באווירת הגיטרה והדרבוקות סביב המדורה, השתנתה הסצנה לבלי הכר; וגם המוזיקה של סיני תור השתכללה והתפתחה, אבל נשארה כל הזמן בקשר עין ואוזן עם התמימות הראשונית שהצליחה לרגש באלבום הראשון.

'עולה מן הים' הוא האלבום השלישי של תור, שממשיך בקו הכתיבה האישית שבה החל באלבום הקודם, וממשיך גם את שיתוף הפעולה עם המעבד והמפיק המוזיקלי גבריאל חסון, שאחראי על ההפקה המרובדת והמוקפדת.

מי שמחפש לחנים מקפיצים לפסוקים מתהילים, כמו בתחילת הדרך, לא ימצא אותם כאן. מי שאהב את 'ותחסרהו' באלבום הראשון ואת רוב השירים באלבום השני, מי שאוהב את האופן בו תור מחבר טקסטים סיפוריים למנגינות – סיכויים טובים שיתחבר גם ל'עולה מן הים'.

למרות ההשקעה הניכרת בעיבודים ובהפקה, אפשר גם כאן לשמוע ולדמיין את סיני תור שר עדיין לצד המדורה, אבל במקום לשיר יחד איתנו הוא בחר להיות מספר הסיפורים שרוצה את המאזינים קשובים לתוכן ולמסרים, לא רק למנגינה. עם הזמן, השירים של תור הופכים יותר ויותר למשהו דמוי תמלול שיחות אישיות ותובנות על המציאות, הנגזרות והמפרשות קטעי תפילה ולימוד, ופחות לשירים בתבנית רגילה.

סיני תור כותב ושר בעיקר על הורים וילדים, על הקשר לאדמה ושמיים ועל כאבי הגדילה של האדם מול עצמו ומול בוראו. למזלנו, יש משהו בפשטות ובישירות שלו שמצליחות לגעת ולייצר שירים שנשמעים אישיים מאוד, ועם זאת מדברים אל כל אחד ואחת, בלי פוזה חינוכית מעיקה.

'עולה מן הים' הוא מהאלבומים שרק האזנות חוזרות ונשנות עושות עמו חסד, כשהשירים מתנגנים בטבעיות גם אם לעולם לא נוכל לשיר אותם עם המילים. בכל פעם ששומעים אותם, נקלטים קטעים אחרים, ואפילו רצועות שלא התחברת אליהן מתייצבות בזמזום טבעי על השפתיים.

רצועות מומלצות להאזנה אינטנסיבית: 'עולה מן הים' החזק והנוגע ללב, 'השמיים' הקצבי והמשמח, 'יערת הדבש' העדין והמרגיע.

תגובות חיוביות וביקורת בונה ניתן לכתוב לדוא"ל : thejrhythm@gmail.com