חדשות ערוץ 7

פופולארי: תג בכותרות
גליונות בשבע עוד גליונות

בשבע

גליון 287ראשיהפצה

לימינם של שומרי שבת - שולחן עורך

בידינו להפוך את שמירת השבת למשתלמת גם כלכלית ● היכן אכיפת החוק על עברייני השבת? ● רבם המוקלט של הילדים.
03/04/08, 15:24
עמנואל שילה

אסור להישאר אדישים וחסרי מעש מול התופעה המתפשטת של הפעלת עסקים בשבת, שעלתה לאחרונה לכותרות בעקבות המחאה נגד פעילותה בשבת של רשת המרכולים AM:PM.

גם אם עדיין לא זכינו לכך שכל ישראל יבינו את ערך המצווה וישמרו שבת כהלכתה, יש לפחות לעמוד על כך שחוקי העבודה והמנוחה יישמרו, ומי שהחוק אוסר עליו לעבוד לא יעבוד. אין להשלים עם הזלזול המתמשך של רשויות אכיפת החוק, עם אותה קריצת עין שמאפשרת גם את רמיסתם של חוקים נוספים הנחשבים לחוקים "של הדתיים". אם אנחנו מדינת חוק, אז גם החוק הזה צריך להיאכף באפקטיביות, לאורך כל החזית, תוך הענשה מרתיעה של העבריינים הרבים.
הפעלת עסקים בשבת בניגוד לתורה ובניגוד לחוק מפלה לרעה עובדים דתיים, שעוד ועוד מקומות עבודה נחסמים בפניהם.

עסק שפתוח בשבת בניגוד לחוק מקיים תחרות בלתי הוגנת כלפי מתחריו שומרי החוק, עד כדי ערעור הכדאיות הכלכלית שלהם בלא מעט מקרים. לכל זה יש להוסיף כמובן את הנזק הנפשי, החינוכי, החברתי והתרבותי שגורמת התמכרות טוטאלית לעבודה ולעשיית רווחים, ללא השארת מקום למעט מנוחה, משפחתיות, שלווה ושאר רוח.

מכיוון שפתיחה עבריינית של עסקים בשבת כבר הפכה למכת מדינה, יש להניח שאיש העסקים החילוני דודי וייסמן, שרכש את הרשת מחללת השבת בממון רב מידי יזמים צעירים שפתחו אותה לפני 7 שנים, מתקומם על כך שמחאות שלא נשמעו כלפי הבעלים הקודמים של הרשת מתפרצים כעת כלפיו, ומתרחבים גם לעסקיו הנוספים. הוא בוודאי משתומם מניין צצו לפתע האיומים לפגוע בעסקים אחרים שבבעלותו, ועוד כאלה שהם שומרי שבת למהדרין. מצד שני, ברור שחרם ממוקד על החברה העבריינית לבדה הוא חסר שיניים, שהרי הציבור הדתי ממילא אינו קהל היעד שלה. זו גם הסיבה לחוסר היכולת להיאבק מול הבעלים הקודמים של הרשת, שלא החזיקו בעסקים נוספים שמיועדים במיוחד לציבור הדתי.

עם התוצאות קשה להתווכח: חרם רשמי טרם הוכרז, ודודי וייסמן כבר מציע הצעות פשרה. אלא שהשיטה של פגיעה ביד ימין כדי להעניש על מה שעשתה יד שמאל אינה נקייה מבעייתיות. לא בכדי, גופים ציבוריים האמונים על שמירת השבת מהססים ולא ממהרים להפעיל את הנשק הכבד של החרם כלפי חברות שהן עצמן שומרות שבת, רק בגלל הבעלות המשותפת להן ולחברה מחללת השבת. בשורה התחתונה, מדובר בשאלה כבדה שראוי שתישקל היטב, וכל חוג יכריע בה על פי הוראת רבותיו.

אלא שגם אם תושג המטרה והרשת העבריינית תיסגר בשבתות, אנו עלולים לגלות תוך זמן קצר שהבעיה הבסיסית לא נפתרה. לכל היותר יוכח שעסקים מחללי שבת יכולים להתקיים רק תחת בעלות של מי שאין לו עסקים שפונים לציבור שומר המצוות. במקום רשת AM:PM תוקם רשת אחרת מחללת שבת, תחת בעלות שאין אפשרות להפעיל כלפיה את נשק החרם.

מכאן שהפתרון האמיתי והיסודי הוא ללחוץ על הרשויות לאכוף את החוק כלפי כל עבריין, כזה שיש לו עסקים שניתן להפעיל כלפיהם חרם וכזה שאין לו כאלה. כל עוד אלי ישי נמצא במשרד התמ"ת, עליו לעשות כל שניתן כדי להרחיב את האכיפה ולהחמיר את הענישה - צעד שעשוי לזכות גם בתמיכתם של ח"כים חילונים שדואגים לשלטון החוק, לצדק חברתי ולזכויות סוציאליות. בנוסף ובמקביל, יש להרחיב את ההסברה ולעשות כל מאמץ כדי שהציבור ייתן עדיפות ברכישותיו לעסקים שומרי שבת, ויתרחק מעסקים מחללי שבת גם בימות החול.

עם מדיניות רכישה נכונה שזוכרת את השבת בכל ימות השבוע, בידינו להפוך את שמירת השבת למשתלמת גם בהיבט הכלכלי.

מפי עוללים

בני בן ה-6 הקשיב לתפילת הדרך בתחילת הנסיעה, וכשסיימתי שאל אותי: למה מתפללים "ותצילנו מכף כל אויב ואורב"? מה כבר עורב יכול לעשות?! הסברתי לו שלעיתים קורה שעורב מתלבש על אדם מסיבה כלשהי ומציק לו ברמות מטורפות, אבל התפילה שנשאנו מתייחסת לאורב באל"ף, אורב אנושי, כמו אויבינו המחבלים המרצחים האורבים לעיתים בצד הדרך.
בדרכנו חזרה מקריאת המגילה במאחז רמת גלעד, נזרקה לחלל האוטו השאלה מדוע עמלק זוכה ליחס מחמיר במיוחד בהשוואה ליתר העמים ההיסטוריים אויבי ישראל. אחת הילדות הגדולות יותר השיבה תשובה נרחבת ומנומקת על עמלק ומעשיו, ואילו בן ה-6 פסק בקיצור: עמלק הוא תמצית הרע שבעשיו. בהכירי את מקורות הידע של בני הקטן הבנתי שהוא לא למד מהר"ל או 'שפת אמת', וגם לא שמע את המשפט הזה מהגננת שלו בגן. המשפט הזה, ידעתי, חייב להימצא באחת הקלטות של הרב תהילה.

לרב עמנואל תהילה מרכסים יש גם שיחות מוקלטות למבוגרים, אבל גולת הכותרת של הפקותיו, בעיניי לפחות, הן הקלטות שלו המיועדות לילדים. ההיקף הנרחב של הנושאים, ההרצאה החיה והקולחת, הידע הרב ויכולת הסיפור והתיאור - כל אלה הופכים את שיחות הרב תהילה על סיפורי התנ"ך, על המידות ועל נושאים נוספים לחומר שמיעה מרתק, כזה שמאפשר להשכיב את הילדים להירדם עם קלטת ולקבל אותם בבוקר עם עוד ידע תורני שנקלט בתודעתם.

למרות שמדובר בהרצאה נטו, ללא משחק וללא שילוב מינימלי של זמרה, נגינה ואפקטים קוליים, הרב תהילה הוא להיט מועדף שמשאיר, לפחות אצלי בבית, את המתחרים מאחור. ואחרי כל השבחים, נראה לעניות דעתי שמוטב היה למעט קצת בשילוב עובדות מדברי חז"ל שאינן הכרחיות להבנת פשט הכתוב. גם אם נבין את כל דברי חז"ל כפשוטם (למשל: "פרעה שהיה בימי משה, הוא אמה וזקנו אמה" וכו'), מה שלא עשו רבים מגדולי ישראל מפרשי האגדה, עדיין מוטב שבתודעתו של הילד תהיה הפרדה בין עובדות המפורשות במקרא לבין פרטים עובדתיים שמקורם ממדרשי חז"ל.