בשבע 287: בחייהם ובמותם

בסרט הזיכרון 'לגעת שוב', לזכר אייל שורק ואשתו ההרה יעל הי"ד, עוקבים שלושת אחיו אחר התחנות בחייו של אייל ולומדים דרך מכריהם של בני הזוג על מי שאיבדו.

אמציה האיתן , כ"ז באדר ב תשס"ח

במציאות המורכבת שלנו, אחד הז'אנרים הנפוצים כולל את סרטי הזיכרון. לא מדובר רק בסרטים שעושים הנכדים כדי ללמד את הדורות הבאים את קורותיהם של הסבא או הסבתא. לצערנו, מדובר לא אחת בסרטים שעושים דווקא ההורים או האחים, כדי לזכור את האח שנפל או את הבן שלא זכה להקים דור חדש או לראות את ילדיו ממשיכים את דרכו. את סרטי הזיכרון אנחנו יכולים לראות ברצף, מוקרנים ביום הזיכרון לחללי צה"ל ופעולות האיבה, כאשר סיפור נוגע בסיפור, והתמונות המחייכות זועקות מתוך המסך המרצד.

אך ככל שפרצופיהם שונים, כך דעותיהם שונות, וכך בדיוק גם הסרטים שעושים לזכרם. אינו דומה סרט שמריץ את תמונותיו של מי שאיננו, לסרט שמספר את פועלו בימים הקצרים שהיה איתנו. סרט אחד מסופר מנקודת מבטם של ההורים, האחר מזה של בן הזוג, והשלישי מתוך עיניו של חבר ילדות.

כשבני המשפחה יוצרים את הסרט, המטרה המרכזית היא לזכור – למען הדורות הבאים, ולמען מי שלא זכה להכיר. אך לא כך בסרט שנעשה על-ידי אדם מבחוץ, מי שלא הכיר את גיבור הסרט, ולא פגש אותו בחייו. כאן כבר מדובר על יותר מזיכרון, ובמקרה שלנו – על מסע של ממש.

אייל ויעל שורק היו זוג צעיר ואוהב. הם היו מאושרים, בעיקר על כך שמצאו האחד את השנייה. הם גרו בכרמי-צור, כשהזמנים הנדירים שבהם יעל פגשה את בעלה הטרי היו כשחזר מהצבא לחופשה. כך היה באותה שבת עצובה, בשנת תשס"ב. מחבל שחדר לשכונה רצח את אייל, שיצא לעזור לשכניו, ואחריו גם את יעל, שלא יכלה להישאר לבד בתוך הקרוואן. היא היתה בחודש התשיעי להריון הראשון, והרופאים לא הצליחו להציל אפילו את התינוק הקטן. כך, באחת, נגדעו חיים מרתקים של שני בני זוג, שכל אחד מהם היה יכול להיות נושא לסרט בפני עצמו.

שש שנים לאחר מכן, במהלך ריצת ג'וגינג של שני תושבי עלי, נולד הסרט הלוקח אותנו אל נבכי חייהם המפותלים, ונוגע שוב בזוג המיוחד והנדיר.

עדיאל שפיגל, אברך בעלי, חבר של אייל שורק עוד מהשירות בסיירת, וגילי ליכטנפלד, במאי ותיק של סרטים תיעודיים, החליטו לצאת לדרך הארוכה יחד. עד מהרה הם הגיעו למסקנה שלדרך הזו הם מצרפים אליהם שלושה גיבורים. גילי, הבמאי, מספר שהיו לו כל מיני אופציות לדמויות שדרכן יוכל להוביל את הסרט, אך כשפגש את אחיו ואחיותיו של אייל, הבין מיד שזה הסיפור.

הסרט 'לגעת שוב' מוביל אותנו, עם בני משפחת שורק, למסע הכרה וחיבור אל האח אייל ואל מי שאיתה החליט לבנות את ביתו – יעל לבית קנדל. לאחר שש שנים מתברר כי אפילו האחים הקרובים לא הכירו מספיק את מי שגדלו איתו יחד, ועוד פחות מכך את בת זוגו.

משפחת שורק היא משפחה מרתקת המכילה בקרבה את כל מה שכוללת הישראליות המורכבת של היום, והחיבור ליהדות שונה בתכלית מאחד לשני. גם אייל עצמו היה חילוני, והחליט לדבוק ביהדות בדרך המיוחדת שלו. הוא הגיע למכינה הקדם-צבאית בעצמונה כ"נציג החילונים", ומסע הנפש שעבר שם מהווה דוגמה ייחודית של אדם שלא ויתר לעצמו במאומה, ולקח את טלטלות הנפש למקומות שקשה לתאר אותם.

בששת ימי הצילום עוברים שלושת אחיו של אייל על פני התחנות שמרכיבות את חייו בנפרד ואת חייו המשותפים עם יעל. הם פוגשים את הדמויות שעיצבו אותם, ושומעים סיפורים וחוויות היכולים לטלטל כל צופה שמוכן לחשוב.

הסרט 'לגעת שוב' בולט במחשבה הרבה שהושקעה בו. מעבר לצילומים המקצועיים, השקיע הבמאי שעות רבות של תכנון מדוקדק ומחשבה יצירתית, כדי לבנות בצורה נכונה את הסיפור המורכב. ואכן, התוצאה מרתקת וגם מלמדת מאוד. אני, אישית, למדתי המון מהסרט, גם על דמותו של החוזר בתשובה, וגם על היהדות והישראליות, ובעיקר על החיבור שביניהם, דרך הסיפורים ששמעתי מחבריהם ומחברותיהם של בני הזוג ודרך הרבנים והמורים שעזרו לעצב את האישיות של אייל ויעל.