בשבע 288: מכתבים

קוראי העיתון , ה' בניסן תשס"ח

במשפט העברי זה לא היה קורה/ אביעד בקשי, בית-אל

פרשת קצב הביאה השבוע לשיאים חדשים של אבסורד את השיטה המשפטית הנסמכת על הודאות נאשמים. משפטנים רבים מתייחסים בביטול למשפט העברי הקובע את הכלל לפיו אין אדם משים עצמו רשע. זה הזמן להזכיר למבקרים אלה כי השערורייה המשפטית בתיק קצב לא היתה יכולה להתחולל במשפט העברי. תובע לא היה נחשד בוויתור על אישומים או בהעלאת אישומי סרק, לשם השגת הודאה של נאשם. הנאשם מצדו לא היה מסוגל לעולל לתביעה את מה שעוללו לה השבוע קצב ופרקליטיו.

לפי ההלכה היהודית מוטל אמנם נטל כבד על התביעה להוכיח אישומים מבלי להזדקק להודאת הנאשם, אך מנגד היא משוחררת ממניפולציות ועיוותי דין שעלולה ליצור נוכחות של נאשם בלב ראיות התביעה.

ההפקרה נמשכת (בתגובה לידיעה במקבץ החדשות, גיליון 287)/ הרב יוסף הרטמן, קרית מלאכי

תחזקנה ידיהם של רבני ארץ ישראל על פרסום פסק הדין האוסר לתת נשק לפלשתינים.

למי ששכח כדאי להזכיר כי אש"פ הוא ראשי תיבות: ארגון לשחרור פלשתין. מטרתו המוצהרת והכתובה באמנה הידועה היא להקים מדינה על כל שטח א"י. דהיינו חס ושלום היה לא תהיה למחוק אותנו מכאן ולהשליכנו לים...

הנני המום ומזועזע לקרוא כי מלבד העברת שריוניות וכלי נשק לרוצחים, צה"ל החל באיסוף מאות כלי נשק מתושבי יש"ע. במילים פשוטות ומצמררות: שר הביטחון  עלול לגרום להפקרת דמם של המתיישבים  ביו"ש. בפקודתו הוסרו עשרות מחסומים החיוניים לביטחון היהודים הנעים בצירים, נטלו את זכות ההגנה העצמית מהיהודים וחיזקו את המחבלים הרוצחים.

מדוע לא נשמע קולם התקיף של הרבנות הראשית לישראל, מועצת חכמי ש"ס, מועצת גדולי התורה ויתר הרבנים הגאונים שליט"א? הרי מדובר כאן בפיקוח נפש עכשיו?!

על החכי"ם הדתיים והחרדים להקים קול זעקה בכנסת ולהגיש הצעת "אי אימון" על כל הנ"ל. ויפה שעה אחת קודם.

לא להתייוון בלבבות (בתגובה ל'הפועל בית א-ל', גיליון 287)/ שלום פרידמן, באר שבע

גישה אמיתית לבעיות ימינו חייבת להיות גישה תורנית מובהקת. חז"ל וגדולי ישראל לימדונו שעיקר העבודה בדור הגאולה היא במישור הרוחני, בהתחזקות בתורה וקדושה.

הרב מזרחי מציע להקים מתוך יישובי יש"ע קבוצת כדורסל ברמת הליגה הראשונה, כדי להתנחל בלבבות. הוא לא מביא בחשבון שמשמעות מהלך שכזה היא הצטרפות והשתעבדות לתרבות הספורט הישראלית, שהיא היא תרבות יוון, שבכל חג חנוכה מאריך כל רב בדרשותיו  על היותה סותרת מהותית את דרך התורה. עם כל החשיבות של ההתנחלות בלבבות, לא זו הדרך. את המחנה הקדוש שנבנה ביש"ע, שרחוק מתרבות טמאה זו לחלוטין, אסור לחלל.

כשנבין שתפקידנו האמיתי הוא קודם כול לעבוד את ה', ורק מתוך כך לפעול בכיוונים מעשיים, נשכיל להתחזק דווקא בקדושה, ודווקא מתוך כך נזכה לסייעתא דשמיא גם בהתנחלות בלבבות – בדרכים אחרות.

בשפה כל יהודית (בתגובה למכתב 'דרוש: ערוץ טלוויזיה יהודי', גיליון 287)/ דוד אמיני, ירושלים

כבר כמה שנים  אני מתפלל שיקרה נס כזה, ותקום תחנת טלוויזיה יהודית. אבל כל זאת בתנאי שהוא ישתמש בשפה שאחינו החילונים גם יבינו. למשל, לא לצטט אמירות כמו "רעידות אדמה קורות בגלל החד-מיניים", או "נהרג בגלל שחילל שבת" וכדומה.  שידברו בלשונו של הרב אברהם יצחק הכהן קוק זצ"ל, שחיבק את כל היהודים כעם אחד.

חופשה ללא סיכונים/ איתמר ליברמן, בית אל
 
לחופשת "בין הזמנים" יש יתרונות גדולים, ובני ישיבות רבים מנצלים אותה להתאווררות ולאגירת כוח להמשך השנה. אולם דווקא בתקופה הזו קרו הרבה אסונות קשים.  טיול בארצנו היפה הוא אופציה מועדפת לבחורי הישיבות, אלא שגם פה טמונה סכנה לא קטנה וצריך לפקוח את העיניים ולהיות ערים לה.

כללי הבטיחות לא בהכרח נשמרים ורבים נוהגים ברשלנות בכל הקשור למסלול הטיול והתאמתו למטיילים, מזג אוויר והקפדה על ציוד מלא.

במקום זה אפשר לנצל את הימים הללו להתנדבויות וסיוע לעמותות, במיוחד לקראת פסח, או בסיוע לקשישים ונכים. 
אני חושב שלאור שרשרת האירועים הקשים שחווינו בשנים האחרונות, צריך לנהוג במשנה זהירות ולהימנע מ'הרפתקאות' מיותרות - למעננו ולמען היקרים לנו מכול.
 
צימוקים לשבת/ משה טאו, רחובות

בנק ישראל: גידול במספר הצ'קים החוזרים.
* קניה בתשלומים שבים.

חידוש: רב יפסוק הלכות מהאולפן.
* שליט"א  מרחוק.

טייל במדבר וגילה מעין ועצי פרי לא מוכרים.
* מצא שמורה.