חדשות ערוץ 7

פופולארי: תג בכותרות
גליונות בשבע עוד גליונות

בשבע

מוסיקת רוק בשירות הבריאה - תרבות ופנאי (דיסק)

גבריאל חסון משלב בהצלחה באלבומו השלישי בין גיטרות דומיננטיות בסגנון שנות השבעים למטיביים קבליים אינפ': גבריאל חסון/ היכל הגוונים המשתנים.
24/07/08, 14:32
מרים הופמן

גבריאל חסון יצא השנה עם אלבום שלישי, 'היכל הגוונים המשתנים', וזו הזדמנות מצויינת לסקירה קצרה על אחד האמנים המעניינים בעולם המוסיקה היהודית.

חסון נמצא בסצנת המוסיקה היהודית המתחדשת כבר למעלה מעשר שנים. עוד לפני שהסצנה הזו ידעה בעצמה שהיא קיימת, יצא האלבום הראשון שלו, 'מעשה אצבעותיו', ששילב רוק וצלילים מסורתיים אל תוך עולם הפיוטים. האלבום משמר את החדשנות שלו גם בהאזנה עכשווית – בתקופה שפיוט ורוק הם הטרנד המקומי.

'צו השעה', האלבום השני, שכלל את הסאונד ואת רמת ההפקה, והציג שוב את השירה האנרגטית והמחוספסת של חסון לטקסטים אישיים ומורכבים, ואת המקום המכובד שניתן לחוויה המוסיקלית  ולצלילי הגיטרות החשמליות והאקוסטיות שגבריאל וגיא חסון מלהטטים עליהן.

גבריאל חסון הגיע אל המוסיקה היהודית אחרי קילומטראז' מוסיקלי מגוון. הוא הספיק ללמוד בבית הספר למוסיקה 'רימון', לנגן עם אביב גפן הצעיר, לפתח קריירה מוסיקלית בדרום אמריקה ולהוציא שני אלבומים במסגרת הלייבל העולמי 'סוני מיוזיק'. למרות ההצלחה בחו"ל שב חסון לארץ, חזר בתשובה, והחזיר איתו גם את היצירה והכתיבה המקורית שמושפעות מהמקורות.

בשנים האחרונות אי אפשר לפספס את החותם של חסון גם כשהוא לא שר, אלא מפיק אלבומים של יוצרים שונים בעולם היהודי. שני האלבומים האחרונים של סיני תור הם דוגמה בולטת לנוכחות ולהשפעה של חסון כשהוא מעורב בהפקה ובעיבודים.

השנה יצא אלבומו השלישי, 'היכל הגוונים המשתנים', לוקח עוד צעד קדימה ומציג בפנינו חוויה חדשה להאזנה. זהו אלבום אינסטרומנטלי המכיל ארבעה קטעים ששמותיהם וכפי הנראה גם ההשראה לכתיבתם, מגיעים מתיאורי ארבעת העולמות המופיעים בזוהר - אצילות, בריאה, יצירה ועשייה. אל הקטעים הארוכים (י"ג דקות כל אחד) מצטרפים שני שירים כמיטב המסורת החסונית, 'הלב האבוד', חסון כמו פותח את הדלת אל האלבום ומסביר  'המנגינה שעולה בי, היא סיפורי מעשיות' והרצועה הסוגרת 'מתוך שבילים' שמבטיחה להמשיך לחפש את החיבור 'אל שנים קדמוניות'.

ומה בתווך? רוק מתקדם כמו שפעם בלב המוסיקלי של שנות השבעים, כשהשילוב  בין הסגנון המחוספס והחשמלי של הרוק התחבר למוטיבים שונים מהמוסיקה הקלאסית, ויצר אלבומי קונספט  מורכבים ועשירים שניסו לחדור לשורש החוויה והיצירה המוסיקלית. גם החיבור שמייצר חסון בין טקסט/לימוד עולמות קבליים לבין התרגום שלהם בשפה מוזיקלית – הוא אחד המאפיינים החזקים של הרוק הפרוגרסיבי של תחילת הדרך. הגיטרות של חסון מקבלות את כל הבמה, כמו שהן התחננו לעשות כבר בשני האלבומים הקודמים. כאן הוא משחרר אותן ונותן להם לספר את הסיפור, לייצר תמונה מורכבת שמתפתחת רק עם צלילים.

ומעכשיו אימרו- 'פרוג' יהודי. אין דבר כזה שאין דבר כזה.

לראיון עם גבריאל חסון, היכנסו ל'תיבת הניגונים' במסגרת הטלוויזיה של ערוץ 7:http://media.a7.org/inntv/08/mar/hason-300.wmv

לפניות מוזיקליות ניתן לכתוב לדו"אל : thejrhythm@gmail.com