בשבע 307: להחזיר למורים את כבודם

הרב יוחנן פריד , כ"ז באב תשס"ח

גם אם מדברים על שינויים קיומיים במערכת החינוך בישראל, אין לפסול את כל מה שנעשה עד כה, אלא להעצים את ההצלחות מהשנים הרבות ולנקות השפעות זרות ואת ההשתבשויות שחדרו לעשייה החינוכית. את הדברים יש לשנות ולתקן בשלושה כיוונים.

הראשון: בעשייה החינוכית – יש צורך להחזיר את ערך הלימוד ולהנמיך מעט את ההישגיות שבחינוך. יש להעצים את סולם הערכים כשלעצמם בלא התייחסות להישגים הכמותיים והתחרותיים שנמדדים באמצעים טכניים, כמו ציונים. סולם העדיפויות של הערכים צריך להתחיל מן הדברים הקדושים ביותר, כמו היחס לאדם, היחס לחברה, חשיבות היחסים התקינים בין חלקים שונים בחברה, ערכי קדושה בחיים והיכרות קרובה בלימוד עולמה של היהדות.\

השני: בעשייה בגזרת המורה – להחזיר את הערך המורה וההוראה למה שהיו פעם. להחזיר את כבודם הראוי בסולם החברתי, והדבר מתבטא בכמה דרכים - שהשכר ההולם הוא חלק מהם - אם כי לא הדבר המרכזי והיחיד. כמו כן גם התארים צריכים להישקל בפרופורציה הנכונה ולא 'להיקנות' באופן טכני בלבד.

השלישי: בעשייה בגזרת התלמיד – העולם הלימודי של התלמיד צריך להיות רלוונטי ועונה על הצרכים הבסיסיים של התלמיד וכזה המבין את הנפש והמעשיר את הטעם. שוב יש להישמר מלהפוך עיקר לטפל על ידי הדגשת יתר של הצדדים ההישגיים. יש למצוא את האיזון המתאים בין חינוך לאזרחות טובה, ולהתנדבות לבין כמות המקצועות הנלמדים. 

הרב יוחנן פריד, לשעבר ראש אגף תרבות תורנית במשרד החינוך.