בשבע 321: שאלת השבוע

אנשים שהמערכת בחרה , י"ד בכסלו תשס"ט

שר שלום ג'רבי, אבי רט, יהודית שילת ואדמונד חסין – המועמדים לרשימת הבית היהודי מציגים את כרטיס הביקור שלהם.

שר שלום ג'רבי


פרטים ביוגרפיים: בן 39, נשוי ואב לחמישה. מתגורר במצפה יריחו. נכדו של הרב מאיר יהודה גץ, רב הכותל. בוגר ישיבת בני עקיבא כפר הרוא"ה וישיבת ההסדר קריית שמונה. לוחם בגולני וקצין במילואים. בוגר תואר ראשון בחינוך ותואר שני במדעי המדינה ומינהל ציבורי מאוניברסיטת בר אילן. מזכ"ל תנועת המפד"ל.

עשייה ציבורית קודמת: רכז מחוזות חיפה והצפון ב'בני עקיבא', יועץ בכיר וראש לשכת שר הרווחה; סמנכ"ל ארגון כספים של המפד"ל.

במקרה שתיבחר, מהם שלושת הדברים החשובים ביותר שתרצה לקדם? יצירת מוקדי סיוע למשפחות ברוכות ילדים בכל התחומים. אני מאמין שהחברה היהודית צריכה לעודד ילודה, ועלינו לעשות ככל הניתן כדי שכל ילד במשפחה כזו יקבל את המיטב. עלינו להביט נכוחה ולטפל באופן מפוקח במצוקות הנוער בכלל ובחברה הדתית לאומית בפרט, כי יש לנו לא מעט ויש בינינו המעדיפים לעצום עיניים. עלינו להתמקד בחינוך ילדי ישראל ולהנחיל את מסורת ישראל ומורשתו ולהפוך את ערכי הציונות הדתית למוקד משיכה גם עבור ציבור חילוני. שולחן שבת, חינוך, כיבוד הורים, מסורת ישראל, אינם בהכרח מושגים דתיים אלא מושגים השווים לכל נפש יהודי הומייה.

עם מי אתה מתייעץ? ברוך השם שזיכני בהרבה חברים טובים ובמשפחה אוהבת. משתדל להתייעץ עם האנשים המתאימים בכל נושא ונושא.
 
חוויה מעצבת: שולחן שבת בבית הוריי בכרמיאל. היינו מהמשפחות הדתיות הבודדות בעיר, אבי היה מנהל בית הספר הדתי, והוריי הנהיגו מסורת אירוח בשבתות של משפחות שהיו תלושות מכל זיקה לעולם הדת והמסורת. האירוע המכונן הזה, בצירוף חיי החברה המשותפים בשכונתנו, העניק לי את ההבנה לסובלנות ולדו קיום בין חלקי הציבור היהודי. 

מסר לציבור: כל חובש כיפה או סורגת כיפה וכל הציבור המסורתי צריכים לראות ב'בית היהודי' את ביתם הציבורי. הפיצולים קורעים את המחנה הציוני הדתי והמסורתי כבר שנים, ואם לא נבין שכוחנו באחדותנו נמשיך לאבד את מעמדנו והשפעתנו בחברה הישראלית. הציבור שלנו הוא ציבור איכותי שיש בכוחו, אם יידע לפעול נכון ובאחדות, להיות מוביל ולא מובל.

מהו הערך המוסף הייחודי שתביא לסיעת 'הבית היהודי' בכנסת? שילוב אמיתי של איש הציונות הדתית. ילדות בעיירת פיתוח, בגרות בהתנחלות, ישיבת הסדר בעיירת ספר, פעילות ציבורית במסגרות הציונות הדתית והכרה חברתית עמוקה, שהיא הלב לכל ההתחדשות האמיתית שציבור הציונות הדתית צריך לעבור.

כמו כן, בתוקף תפקידי כמזכ"ל התנועה וכמי שמכיר את ההנהגה הציבורית של כל היישובים בארץ –  אולי לסייע בוודאות בקשר הרציף של משפחת הציונות הדתית והמסורתית עם הנהגתה שבכנסת.
 
אבי רט

פרטים ביוגרפיים: בן 49, תושב גבעת שמואל זה 25 שנים. בוגר ישיבת הכותל, לימודי עבודה סוציאלית בבר אילן, תואר שני בהיסטוריה יהודית, ותחילת תואר שלישי בתקשורת והיסטוריה.  עומד בראש מכון ש"י ללימודי היהדות באוניברסיטת בר אילן. מרצה ליהדות, לחינוך, להיסטוריה ולתקשורת במסגרות חינוכיות ואקדמאיות שונות בארץ ובחו"ל. מנחה ומגיש זה 15 שנה את התכנית 'מבראשית' בערוץ 1, כותב טור שבועי קבוע ב-ynet, בעיתונים ובמקומונים. מוותיקי וראשוני ערוץ 7. עוסק בהנחלת השואה ובהדרכת מסעות לפולין. מנהל חינוכי של מפעל תרי"ג, שבסיסו בארה"ב ופועל ב-500 בתי ספר יהודיים בכל העולם. מרבני 'צהר', ומנהל מיזם 'רבני צהר בכנסת'. רב בקהילת 'היכל יהודה' בגבעת שמואל. כתב, עם סמדר שיר והודיה בונן, שלושה ספרים רבי מכר לנוער: 'כח 12' 'כח 13' ו'שלם יותר מלב שבור'.

עשייה ציבורית קודמת: עורך ראשי של ערוץ תכלת בשלבי הקמתו, במשך 4 שנים המנהל החינוכי, העורך הראשי וממייסדי תנועת 'מבראשית', כולל צוות ההיגוי והניהול של  פרויקט 'מסע ישראלי'. כעובד סוציאלי עסק בתחומים של שיקום אסירים, שיקום שכונות, קשישים וייעוץ זוגי ומשפחתי. חבר בצוות ההיגוי וההדרכה של 'מצעד החיים'.

במקרה שתיבחר, מהם שלושת הדברים החשובים ביותר שתרצה לקדם?

1. חינוך-חברה-חקיקה.

2. תקשורת.

3. תורה.

בחלום ובחזון: תכנית התחברות גדולה – בין אדם לחברו, בין האומה לאדמתה, בין עבר לעתיד, ובין התורה לחיים.

חוויה מעצבת: קטיף התפוזים בפרדסי רחובות; הפעם הראשונה שהגעתי לכותל ואני בן 8 רכוב על חמור; הנחת התפילין לאחר היציאה מהטנק בסולטאן יעקב; לידות וחופות הילדים, השדרוג למעמד של סבא. ולהבדיל, ההלוויה והפרידה מהבן חנני ז"ל.

מסר לציבור: לפרגן. להאמין. לחלום. לעשות. להשפיע. אין דבר שיעמוד בפני חזון, בפני אמת ובפני מסירות נפש, בתנאי שהם באים ממקום של שותפות ולא של התנשאות, ממקום של עוז ולא של כוחנות, ממקום של ענווה ולא של שחצנות, ממקום של אחדות ולא של מחלוקת.

מהו הערך המוסף הייחודי שתביא לסיעת 'הבית היהודי' בכנסת? רעננות ויצירתיות, אמינות והגינות, יושרה ומקצועיות. מנהיגות מסוג אחר בעלת ראייה כוללת ואסטרטגית, המחברת תחומי חיים שונים ומגוונים למהלך חינוכי-חברתי, תרבותי-תורני ותקשורתי כולל. יכולת לחבר ציבורים שונים ומגוונים לרעיון ולעשייה, יצירת מערכת של הסברה רהוטה. יש בי אמונה באדם וביוצרו, ביכולת לשנות ולהשתנות, ניסיון עשיר רב תחומי ומְגוון בנושאי חינוך, ניהול, תקשורת, חברה, רבנות, אקדמיה וקהילה.

אדמונד חסין

בן 43. נולד במרוקו ועלה ארצה בגיל 5. למד במכון מאיר, B.A. במחשבת ישראל, M.B.A. במנהל עסקים ולקראת סיום M.A. במדעי המדינה.

שימש מנכ"ל 'חל"ד מפעלים חינוכיים' (לימודי יהדות בבי"ס לא דתיים ברחבי הארץ) וניהל את המכללה האקדמית בית מורשה בירושלים. מתגורר בחשמונאים.

עשייה ציבורית קודמת: היה יו"ר ארגון הסטודנטים הדתיים בישראל. חבר 'קבוצת ירוחם' - פורום לאומי לקידום החברה בישראל. חבר מועצת מטה בנימין, ומייצג את חשמונאים בהנהלת מועצת יש"ע המתחדשת. יו"ר מזכירות אח"י-האיחוד הלאומי, ומתנדב בבית התמחוי של 'מאיר פנים'. יזם פרויקטים חברתיים וביניהם: מבצע ארצי לרכישת שמיכות למשפחות נזקקות, חלוקת צעצועים נרחבת  למועדוניות בפריפריה ועוד.

במקרה שתיבחר, מהם שלושת הדברים החשובים ביותר שתרצה לקדם? עיצוב תודעה יהודית, גיבוש חוקה יהודית-ציונית וסוגיית 'מדינה יהודית' או מדינת 'כל אזרחיה'. בע"ה אשרת כח"כ בוועדות החוקה והפנים, ובוועדת הכספים כדי לדאוג ל'קמח' ולא רק ל'תורה'.

עם מי אתה מתייעץ? הקו המנחה שלי הוא המשפחה המרוקאית המורחבת, שבה ההורים והרב מהווים חלק מתמונת החיים שלך. הרבנים עוטפים אותך באהבה. לצערי, הציונות הדתית נהייתה מאוד מדויקת ולכל תת זרם יש אמת אחת.

חוויה מעצבת: כשהייתי בן 5, אמי סרגה לאחי ולי כובעי צמר. בלילה, כשיצאנו עם הכובעים החדשים, שני ערבים חטפו מראשינו את הכובעים. צעקתי: "אימא! הוא גנב לי את הכובע". אימי היסתה אותנו, "שקט. אנחנו יהודים". לא הבנתי מה הקשר בין הכובע ליהודי. כעבור כמה שבועות, נודע לי שאני עולה לארץ ישראל. אימא שלי הסבירה "זו מדינה של יהודים", ואז שאלתי "ושם לא יגנבו לי את הכובע?".

מסר לציבור:  ב'בית היהודי' יש מקום ל-12 הבנים של יעקב אבינו. ראינו מה קרה כשזרקו אחד לבור. צריך להפסיק לחדד מחלוקות ולהתחיל לראות את המשותף. לפתוח את הידיים והלב. עם ישראל זקוק לבשורה יהודית-ציונית מעודכנת ויש לנו מה להציע.

מהו הערך המוסף הייחודי שתביא לסיעת 'הבית היהודי' בכנסת? כל חיי גדלתי על התפר בין השסעים. שכונה מעורבת, משפחה במשבר עלייה המתגוררת בפריפריה. החיים לימדו אותי לדבר ב'שפות' שונות, בחום אנושי, תוך חיפוש המכנה המשותף. יש לי יכולת ליצור קשר מיידי וחם עם אנשים. אני מחובר לכולם, מהאפסנאי והטבח במילואים ועד לפרופסורים באוניברסיטה העברית.

יהודית שילת

פרטים ביוגרפיים: בת 53, נשואה ואם. תושבת ירושלים. בוגרת אולפנת כפר פינס. בעלת תואר ראשון בלימודי יהדות מטעם המכללה לבנות בירושלים, ותואר שני בשני תחומים בחינוך מהאוניברסיטה העברית – פילוסופיה של החינוך וייעוץ חינוכי. למדה לימודים חלקיים בפקולטה למשפטים בבר אילן. מנהלת פורום 'תקנה' – קואליציה של כל הארגונים הגדולים בציונות הדתית. מרצה, יועצת ומדריכה הורים וזוגות.
 
עשייה ציבורית קודמת: סגנית יו"ר תנועת האישה הדתית לאומית 'אמונה', מנהלת ומקימת אגף המשפחה. יו"ר הוועדה הציבורית לחינוך הבת של מינהל החינוך הדתי, וכן יועצת לשר הדתות בנושאים של מעמד האישה וחברה בוועדה בין משרדית לקידום חוק הסנקציות נגד סרבני גט. הייתי אחראית תחום יהדות ודמוקרטיה בחינוך הדתי, במינהל לחינוך ערכי, וממקימי עמותת 'ישפה'.
 
במקרה שתיבחרי, מהם שלושת הדברים החשובים ביותר שתרצי לקדם? את הזהות היהודית של מדינת ישראל, וזאת על ידי:

• טיפוח וחיזוק מוסד המשפחה היהודית.

• העמקת הקשר בין עם ישראל לארצו (גם תוך טיפוח מודעות לאיכות הסביבה).

• טיפוח והעמקת הזיקה של בית המחוקקים עם המשפט העברי.
 
חוויה מעצבת:
החדשות על שחרור הכותל המערבי במלחמת ששת הימים. הייתי ילדה בת 13.
 
עם מי את מתייעצת? עם חכמי תורה וחכמי לב.
 
מסר לציבור: כולם אהובים, כולם ברורים וחייבים להאמין בזה. החשדנות שלנו זה במניעיו של זה, הפסילה שלנו אלה את אלה, משמיטים את האדמה תחת רגלינו.

המעשה האמיץ של כל חברי המועצה הציבורית הפועלת ביושר ובתום לב ימים ולילות חייבת להיות לנו לדוגמה להמשך חברות בין כל מרכיבי הציונות הדתית. יש לנו הרבה להרוויח יחד. יש לכולנו הרבה להפסיד אם לא נהיה ביחד. רק מתוך היחד הזה נוכל להיות יחד בתוך כל עם ישראל.
 
שיבוץ נשים: צריך להיות שיריון לנשים ברשימה. נשים אינן יכולות בדרך כלל להשתתף במירוץ הפוליטי ארוך השנים, כי בשנות הבגרות הראשונות שלהן הן עסוקות בהקמת משפחה. לרובן זה המצב הטבעי, הן מקדימות את המשפחה לקריירה. כדי לכבד את הערך של הקמת המשפחה ואת האישה הנושאת באופן עיקרי בעול הזה, יש להבטיח לנשים שבכל עת שתחפוצנה להיכנס לתחומים שהמירוץ בהם הוא ארוך שנים, ינהגו כלפיהן בהעדפה. לא כדי לכבד נשים, אלא כדי לכבד באופן עמוק את המעשה המשמעותי של הקמת המשפחה ובכך גם לעודדו. אין בדבריי הללו כמובן המעטה במחויבותו של האיש להקמת המשפחה ולטיפוחה.