בשבע 323:מיקרוסקופ

עדי גרסיאל, חני לוז, שמואל אדלמן, ישראל מידד , כ"ח בכסלו תשס"ט

קמפיין עכשיו/ עדי גרסיאל

האם עיתון חשוב צריך להקדיש את רובם של שלושת עמודיו הראשונים לקמפיין ציבורי, גם אם מדובר במטרה חשובה? במעריב חשבו ביום רביעי שהתשובה חיובית וניסחו כותרת ראשית: לשלב את שחרור גלעד בכל רגיעה. בכותרת הגג, באותיות קטנות הרבה יותר הוסבר שמדובר בקריאה של שרים ובכירים במערכת הביטחון (ראו תמונות). בעמוד 3 צולם האב, נועם שליט כשהוא מדליק נרות חנוכה ו"מחכה לנס". אפילו 'מעריב לנוער', מספרים בעמוד 2 של מעריב, התגייס למען שליט והקדיש את כל הגיליון הקרוב שלו לנושא תחת הכותרת 'גלעד עכשיו'. אפשר להתווכח אם ה'עכשוויזם' לא יעלה לנו אחר כך בהרוגים ובשבויים נוספים, אבל מה שברור הוא שהערך החדשותי של קריאת הבכירים נופח מעבר לכל פרופורציה והשירות שהגיש מעריב לקוראיו – פירוט ומיון החדשות היומיות – נפגם קשות.
 
שלטון החוק ומינהל תקין/ חני לוז

כולנו יודעים שהתקשורת היא מבקרת השלטון. השאלה היא לאיזה חוק או כללי מינהל תקינים כפופים אותם 'שומרונים טובים' הקרויים אנשי תקשורת, שממונים מתוקף הווייתם לעזור לדמוקרטיה להגן על עצמה מהשלטון העריץ.
אז מה קורה אם יש שמץ של חשד לניגוד עניינים? שופט, למשל, חייב לפסול את עצמו כשבאים לפניו מתדיינים בני משפחתו. אך מה עם עיתונאי?

האם תמר רשף, בתו של צלי רשף, יכולה לדווח במבזקי חדשות על פעילותה של "תנועת השמאל החדשה", כשאביה צלי הוא ממייסדי ה'תנועה' החדשה ומראשיה?

במבזקי בוקר של ערוץ 2 ביום ראשון לפני שבועיים דיווחה רשף 5 פעמים במהלך שעתיים על המשא ומתן בין 'תנועת השמאל החדשה' לבין מרצ על הרכב הרשימה.

פנייה של תדמי"ת ובה דרישה למנוע מהגברת רשף לסקר את 'תנועת השמאל החדשה' ורשימת מרצ הועברה השבוע לחברת החדשות ולרשות השנייה.

תגובה ראשונית של חברת החדשות התפרסמה באתר 'אייס': "בחברת החדשות מועסקים מאות עובדים, ואין בכוונתנו לבדוק לאיזה זרם פוליטי משתייכים הוריהם. תמי רשף מגישה מבזקים בהם אין מקום להבעת עמדה, והפנייה שהיא לא תדווח על נושאים פוליטיים נראית תמוהה וקטנונית".

נותרנו בתחושה קצת מבלבלת: האם החלטותיהם של עיתונאים לא יכולות לנבוע משיקולים לא ענייניים? האם אין הם בני אדם? מדוע אותה חברת חדשות שרגישה לניגודי עניינים בכל כך הרבה מקומות אחרים במדינה, אוטמת את עיניה מלראות מה שקורה בתוך תוכי  מערכת החדשות שלה?
 
שקר  וירטואלי/ שמואל אדלמן

אתר האינטרנט אנרג'י מפרסם סקר בחירות המבוסס על הצבעות גולשים. מעל 6000 איש כבר הצביעו, הרבה מעבר לנדרש בסקר רגיל. ואולם, לא צריך להיות איש מקצוע בשביל לחשוד באמינותו של סקר כזה, המעניק לגוש ימין-דתיים  70 ח"כים. למרות מהפכת האינטרנט אזרחים רבים עדיין אינם טורחים להשתמש באינטרנט ככלי להבעת עמדה, ומגזרים רבים מדלגים על אתר אנרג'י מטעמי שפה או מצפון. כך, למשל, ברור מדוע המפלגות הערביות מקבלות פחות ממנדט וליברמן מקבל 6 מנדטים בלבד. הסקר יכול ללמד על הרגלי הגלישה יותר מאשר על התפלגות המושבים בכנסת הבאה. נראה כי פעילי התקווה(7 מנדטים בסקר) והבית היהודי (13 מנדטים) כמו גם  מפלגת ישראל חזקה של סנה (2 מנדטים) גולשים הרבה ומנסים להשפיע דרכה. לנתון המעניין בסקר ניתן לקרוא "פרדוקס הגלישה החרדי": 2% מהמצביעים יתנו את קולם לאגודת ישראל למרות שבעצם כניסתם לאתר הפרו הוראה ברורה של רבנים חרדים האוסרים על גלישה באינטרנט, וודאי באתר כמו אנרג'י.

תקשורת "היסטורית"/ ישראל מידד
 
יש עיתונאים אשר שואפים לשנות את העולם ע"י כנסיה לפוליטיקה.  ויש עיתונאים, ותום שגב של "הארץ" הוא אחד מהם, אשר כבר משנים את העולם, לא בהווה ולעתיד לבוא, אלא דווקא באמצעות העבר.
 
לשגב טור קבוע בימי שישי בעיתונו שמכונה 'שיעור בהיסטוריה'.  לפני שבועיים הוא ציין שלאחר שכוחותיו של הגנרל אלנבי נכנסו לטבריה בספטמבר 1918, עיר זו היתה "הנקודה האחרונה במאמץ ממושך לכבוש את ארץ ישראל מידי הטורקים. למחרת המשיכו לדמשק".  אלא שטענה זו אינה נכונה.
 
על פי הדו"ח הרשמי של אלנבי שפורסם בקהיר ב-1919, מטהו של אלנבי לא הבדיל בין עבר-ירדן מזרחה לבין עבר-הירדן המערבי וצבאו לחם על שני גדותיו של הירדן בו-זמנית. כך למשל תקף כוח פרשים  שלו את הטורקים הנסוגים ליד בית-שאן משני צדי הנהר. ב- 25.9, רבת-עמון נכבשה בצהרים, טבריה נפלה בפני הבריטים אחר-הצהריים בעוד באותו בוקר נכבשה א-סלט. דמשק נכבשה ב- 1.10 וכעבור יומיים יצאו הבריטים מחיפה לכיבוש ביירות.
 
אלא שלשגב יש מטרה מוסווית והוא פועל כדי לשכתב את ההיסטוריה לסמן גבולות שלא היו. הגולן, חבל ארץ-ישראלי לכל דבר שנחשפו בו מבצר גמלא ובתי כנסת, ארץ שאודותיה חז"ל אמרו שכל הקונה בית בגולן כקונה בית בפרוור ירושלים, היה צריך להיות חלק מארץ-ישראל המנדטורית על פי המפות שצורפו להחלטת חבר הלאומים ביולי 1922. ואולם, הבריטים מסרו את הגולן לצרפתים ובתמורה, קיבלו את העיר מוסול בעיראק, בעסקת "שטחים למען נפט".  נשגב ממני איך שגב עושה חיל כ"היסטוריון" כאשר הוא כותב כך אבל ברור לי מדוע הוא כוכב של "הארץ".
 
חדשות בחדשות/ עדי גרסיאל

העיתנואי לשעבר חיים זיסוביץ, המכהן כדובר אוניברסיטת בר-אילן מצטרף לצוות ההסברה של הליכוד. כך דיווח השבוע 'ישראל היום'. ואילו העיתונאית אריאלה רינגל הופמן עזבה את ידיעות אחרונות ועברה למפלגת הירוקים, שם תוצב במקום 3 ברשימה.

הצופה יופיע השבוע בפעם האחרונה. העיתון הוותיק שהפך לפני מספר שנים למוסף שבועי של 'מקור ראשון' נסגר ומרבית עובדיו פוטרו.

נדב גדליה מוסר כי בקרוב מתוכנן לצאת לאור עיתון יומי חדש בשם'המבשר' הפונה לציבור החרדי-חסידי. העיתון יתחרה בעיקר מול העיתון היומי החרדי-חסידי 'המודיע'.