בשבע 324: בחירות במקום פריימריז

אם ישכילו לא לעסוק בהשמצות הדדיות, הריצה הנפרדת של 'הבית היהודי' ו'האיחוד הלאומי' תניב ברכה אלקטוראלית



עמנואל שילה , ה' בטבת תשס"ט

 

מעשה בצעיר וצעירה שהשתדכו זה לזו בשאיפה להקים בית יהודי נאמן. סוכמו הפרטים, נכתבו התנאים, נשכרו אולם צלם ותזמורת, נשלחו הזמנות, ומשפחות שני הצדדים עסקו בהכנות קדחתניות אחרונות לחתונה.

ימים ספורים לפני החתונה חשה הנערה שליבה אינו שלם עם השידוך ואף מתקומם כנגדו. הספקות הקטנים שבהם חשה לאורך כל הדרך עד לאירוסין, יחד עם החיכוכים ואי-הנעימויות שהתגלעו בתקופה שלאחר האירוסין, הצטרפו לכדי תחושת מועקה כבדה. היא שחזרה לעצמה כיצד גילתה בהדרגה כי הבחור שעמו התקשרה בברית האירוסין איננו בדיוק האדם הנפלא והמושלם שתיארו באוזניה השדכנים, וכיצד נוכחה לדעת שההבטחות בדבר הרווחה הכלכלית הצפויה לה בעקבות החתונה הן חסרות בסיס, ושהיחסים הצפויים עם החמות יהיו גיהינום עלי אדמות. הכלה חשה מאוכזבת ומרומה. בלב קרוע, פחות משבוע לפני החתונה, הודיעה שהיא מבטלת את השידוך.

הצד השני חש כמובן נבגד ונעלב. החתן ומשפחתו לא הבינו איזה פגם מצאה בו לפתע הכלה. מבחינתם לא היתה כל סיבה של ממש לביטול השידוך. מאז האירוסין לא קרה שום דבר דרמטי שמצדיק את פירוק החבילה, וגם אם פה ושם הפריזו השדכנים בשבחם של החתן ומשפחתו, הרי הכול יודעים שדרכם של שדכנים להגזים.

במשפחת החתן החלו לתכנן מתקפת השמצות נגד הכלה קלת הדעת והבוגדנית, אשר פגעה בשמו הטוב של בנם בעצם ההחלטה להפר את הסכם האירוסין עמו, ואף גרמה לכך שכל השקעתם וטרחתם לקראת החתונה ירדה לטמיון. גם קרוביה של הכלה לא טמנו את ידם בצלחת. כדי להגן על שמה הטוב של בתם, וכדי שהכול יבינו ויצדיקו את הצעד הדרמטי והקשה שנקטה, הם הכינו מתקפת תגובה שנועדה לחשוף את הפגמים באופיו של החתן ואת נכלוליה הקטנוניים של משפחתו.

בא חכם אחד שהיה בקשרי ידידות עם שתי המשפחות ואמר להן: שוטים שבעולם, חדלו מלהזיק לעצמכם. מה שהיה היה, וכעת עליכם לחשוב על העתיד. הרי כל אחד מכם, החתן והכלה, שואף בכל מאודו לבנות את ביתו עם בן-זוגו המיועד לו. ערכם של שני הצדדים בשוק השידוכים רק ייגרע אם לעצם העובדה של ביטול החתונה יתווספו גם דברי רכילות והשמצות הדדיות. ואם אינכם חסים על הצד שכנגד, שעד לאחרונה הייתם עמו בקרבה גדולה, חוסו לפחות על עצמכם והבינו שממלחמת הבוץ הזאת איש לא ייצא נקי. במקום להשמיץ את הצד השני ולהאשימו בפירוד, ועל ידי כך לגרום לו להטיח האשמות שכנגד, חישבו כיצד תוכלו לשקם את מעמדכם בשוק השידוכין על ידי הבלטת מעלותיכם, עד שביטול החתונה ייחשב כתאונה מקרית שאינה מלמדת מאומה.

כך אמר האיש החכם, סבב חרש על עקביו ויצא מן הבית. והשאר ייכתב בתולדות שתי מפלגות המחנה הציוני-דתי, מערכת הבחירות תשס"ט.

 

 

כמו משאל עם

בהמשך לניסיון להפוך את הלימון ללימונדה, יש לעמוד על מעט מהיתרונות של התמודדות שתי המפלגות בנפרד.

היתרון האחד הברור והחד-משמעי הוא חיסכון של אולי שני מנדטים שהיו יורדים לטמיון. ההתארגנות המשותפת שכונתה 'הבית היהודי' לא הצליחה להכיל בתוכה את מפלגת 'התקווה' בראשות אריה אלדד ואת מפלגת 'ארץ ישראל שלנו' בראשות הרב וולפא וברוך מרזל. ריצה של שתי המפלגות הללו בנפרד היתה עולה באובדן קולות יקרים, שכעת יצטרפו לאלקטורט של 'האיחוד הלאומי'. אגב, בכל הנוגע לאצילות נפש פוליטית וחוסר רדיפת כיסאות יש הרבה מה ללמוד מהרב וולפא ומרזל, שלמען ההליכה המשותפת הסכימו לוותר על כבודם ועל מקומם האישי ברשימה, ולהסתפק בשילובו של חברם למפלגה ולדעה, ד"ר מיכאל בן-ארי.

יתרון נוסף הוא שהבחירות הללו ישמשו מעין משאל עם על השקפתה של הציונות הדתית והציבור הקרוב לדרכה. טועה ומטעה מי שטוען שצריך מיקרוסקופ כדי להבחין בהבדלים אידיאולוגיים בין המפלגות. האם תלמידי הרב שפירא, הרב ישראלי והרב נריה, יכולים לקבל את קביעתו של אורלב השבוע כי "מי שמסרב פקודה ומי שקורא לסירוב פקודה הוא לא חלק מהציונות הדתית"?! אדרבה, יצופו ויעלו חילוקי הדעות וייערך דיון ציבורי, ובלבד שיתנהל כמחלוקת עניינית לשם שמיים.

'הבית היהודי' ירכז את קולותיהם של המאמינים כי הנושא המדיני ועתיד ההתיישבות הוא עוד נושא חשוב בין שלל נושאים חשובים שעל סדר היום, שהחינוך בראשם. ואילו 'האיחוד הלאומי' יזכה לתמיכתם של מי שמאמינים שהמאבק על הארץ ועל הצלת ההתיישבות הוא הנושא הבוער ביותר כיום וראש הגשר של מאבקנו על דמותן היהודית והמוסרית של המדינה והחברה הישראלית. 'הבית היהודי' יהיה ביתם הפוליטי של הפרגמטים המאמינים שצריך להשתדל תמיד להשפיע מבפנים, בעוד 'האיחוד הלאומי' יהיה הכתובת הפוליטית עבור מי שחותרים להציב אלטרנטיבה.

משאל ציבורי מעין זה לא התקיים מעולם. יחסי הכוחות האישיים והאידיאולוגיים במרכזי המפלגות הוכרעו עד כה בפוליטיקה של חדרים קטנים. לציבור הרחב לא ניתנה אפשרות להביע עמדה לגופו של עניין, אלא לכל היותר לבחור בחברי מרכז אשר נבחרו על בסיס אישי יותר מאשר על בסיס עמדותיהם, והצבעת רבים מהם היתה תלויה ביחסי קח ותן עם חברי הכנסת. המצב הזה גרם שוב ושוב לעזיבתם של מי שחשו כי הם או עמדתם קופחו באמצעות תרגילים פוליטיים. הללו בחרו לפרוש, לדלג על מרכז המפלגה הנשלט בידי יריביהם, ולפנות ישירות אל הבוחר באמצעות מסגרת פוליטית חדשה.

אם מסיבות שונות לא הצלחנו לקיים פריימריז, יהיו לנו הבחירות לכנסת במקום פריימריז. חלק מהבעיות של הפריימריז - זיופים, מפקדי ארגזים, עדיפות לבעלי הון - נעלמות כמעט כליל כשמדובר בבחירות רשמיות של מדינת ישראל שמתקיימות על פי חוק. הבחירות יהוו הוכחה ליחסי הכוחות האמיתיים בין המחנות, ויפתחו אפשרות לחיבור עתידי לפי הגודל המוכח של כל אחת מהמפלגות.

מבקרי מפלגות 'האיחוד הלאומי' טענו כי אלו מעולם לא התמודדו באופן עצמאי, וכוחן האמיתי בציבור הוא הרבה פחות מזה שהן טוענות לו. כוחה של המפד"ל היה ידוע עד לאחרונה, אך בבחירות האחרונות היא בחרה לוותר לראשונה על ריצה עצמאית ולחבור ביחסי כוחות של מיעוט אל רשימה שרובה הורכב מאנשי 'האיחוד הלאומי'. כעת ירוצו שתי המפלגות בנפרד ויהיה אפשר להיווכח מהו כוחה של כל אחת. קנאת סופרים תרבה חכמה, והמאמץ של כל אחד להוכיח את עדיפותו יוסיף מנדטים לשני הצדדים. כל זאת בתנאי שלא יעסקו בהשמצות הדדיות, כי אז הבוחרים עלולים להעניש את שתיהן ולפנות למפלגות אחרות.