בשבע 326:העיר של המדינה

רוביק רוזנטל אסף את סיפוריהם של מייסדי העיר העברית הראשונה לאלבום מהודר, כולל הקיוסקים בשדרות, דיזנגוף, אלכסנדר פן, וגם: מפקחי השבת

עפרה לקס , י"ט בטבת תשס"ט

 

אינפ': 'האור והקסם'- תל אביב של פעם, 101 סיפורים/ רוביק רוזנטל, ידיעות ספרים, פורמט אלבומי, 238 עמודים.

הידעתם שבימיה הראשונים של תל אביב, ניטעה מחיצה בחוף הים, ובין הרבנים היתה תורנות של פיקוח, שלא יעברו גברים לצידן של הנשים ולהיפך? האם מאן דהוא היה מנחש שבראשית שנותיה של העיר העברית הראשונה, התקיים גם פיקוח הדוק על שמירת השבת אפילו ברשות היחיד, ומי שעבר על התקנות בנושא הזה נגער ונקנס?

תאמינו או לא - כל זה היה גם היה, ונמצא היום שחור על גבי לבן ב'האור והקסם', מקבץ סיפורים על שנותיה הראשונות של תל אביב.

66 משפחות המייסדים של העיר העברית הראשונה ביקשו לתעד את הורתה ולידתה בספר לא מדעי מדי. העיתונאי רוביק רוזנטל, יליד ותושב תל אביב, נענה לאתגר, והתוצאה היא 101 סיפורים קצרים, אשר בצד כל אחד מהם עבודת אמנות או צילום מימיה הראשונים של העיר.

רוזנטל עסק בשני העשורים הראשונים של העיר, החל מרעיון ההקמה, דרך ההגרלה המפורסמת בחולות, ההחלטה שלא להקים בתי עסק בעיר החדשה, הגירוש על ידי התורכים והחזרה, ועד לתהלוכת יום הולדת ה-70 למאיר דיזנגוף.

בכתיבתו שמר רוזנטל לעצמו את האפשרות לשתף את הדמיון בסיפורים. המעשיות נשענות על גרעינים של אמת, ולפעמים על יותר מכך, אבל הדיאלוגים, הרעיונות והעיצוב האמנותי, רוצים להעביר בעיקר מחשבות, מניעים והווי של מקימי העיר הכל כך משמעותית בישראל.

הסיפורים אוצרים בתוכם את ההיסטוריה של ארץ ישראל המתחדשת, ומבטאים דילמות שהתל-אביבים של אז התחבטו בהן, אבל התל-אביבים של היום ואולי רוזנטל בעצמו, מעדיפים לשכוח. הראשונים התלבטו בשאלה האם הוקמה תל אביב כדי להתבודד מערביי יפו ולהיות 'טהורה' מבחינה אתנית? האם ניתן לבטוח בערבים? ושוב, מקומה של הצניעות והשבת.

לצד הדילמות נמצאים גם סיפורים ייחודיים לעיר: אלה המשקפים את היותה ערש התרבות הישראלית המתעצבת מחדש: על חיים ברנר וארלוזורוב, על אחד העם אלכסנדר פן ויאשה חפץ, הראינוע הראשון הקיוסק על סוגי הגזוז שלו ועוד מלוא חופניים.

רוזנטל טוען בספרו,

"תל אביב השתנתה מקצה לקצה

השכונה הייתה לקרת

אך אם את האדרת נסיר

נגלה: זו אותה הגברת"

בשיר הזה, החותם את הספר, קובע רוזנטל שתל אביב של אז היא תל אביב של היום רק בתרגום לשנותינו אנו. בטענה הזו יש יותר משמץ של אמת, ואולם נראה כי המניע להקמת העיר, אשר מייסדיה רצו לכונן חיים עבריים מקוריים, מעט נשכח מליבותיהם של אלה המתגוררים בה היום.

בסופו של הספר מובאות הערות היסטוריות על הסיפורים וכן פרטים על 66 המשפחות המייסדות.

ספר מהודר ונחמד המהווה הצצה לתל אביב של פעם, כאמור, עם זיקה חזקה לחיינו העכשוויים כאן. מומלץ לתל אביבים ולכאלה שהם ממש לא.

ofralax@gmail.com