בשבע 337: הכל מתוך תורה

"ה' החזיר לי את הבריאות, אני עכשיו בריא בכל מכל כל", אומר הראשל"צ הרב מרדכי אליהו בראיון מקיף ראשון לאחר חזרתו בהדרגה להדרכת הציבור. הרב אליהו קובע כי על הפוליטיקאים להיוועץ ברבנים בכל החלטותיהם.

עמנואל שילה וחגית רוטנברג , ח' בניסן תשס"ט

 

ימי ערב פסח בבית הראשל"צ הרב מרדכי אליהו בירושלים. את חג הפסח הקודם עוד חגג הרב בביתו, אך מאז התקף הלב בו לקה באותו שביעי של פסח, הפך בית החולים 'שערי צדק' בירושלים לביתו השני. בשנה שחלפה מאז היטלטלה משפחתו, יחד עם רבבות תלמידיו ומוקיריו בציבור הרחב, בין חרדה לתקווה. אירוע רפואי אחד גרר אחריו אירוע נוסף, ובכל פעם, בדרך שהרופאים הגדירו כנס גלוי, התאושש הרב מהסכנה שנשקפה לחייו ושב להכרה.

בשבועות האחרונים חזרה דמותו הנערצת והאהובה של הרב אל שכונתו הירושלמית. בהדרגה, בהתאם למצבו, שב הרב אליהו להיראות בציבור: ביקור בבית הכנסת שלו, סנדקאות בבריתות, מענה לשאלות הציבור וברכות למבקשים. הבקשות הרבות לראיין את הרב לקראת חג הפסח הולידו פגישה משותפת עם נציגי כמה עיתונים. מסיבת העיתונאים המאולתרת נערכה בסלון בית המשפחה, שלרגל המצב משמש גם כמקום תפילה עבור הרב ומבקריו. בערב הזה נשמעים בדירתו של הרב קולות זמרה ופיוט: חבורת מקורבים הגיעה להתפלל ערבית עם הרב וגם לשיר ולשמח בשירים משמחת תורה, שהשנה נבצר מהרב לחגוג אותה כרגיל. כשהחבורה מתפזרת, מתפנה הרב לראיון.

חזותו של הרב מעידה על חולשה שעדיין אוחזת בו, אך דמותו מקרינה כמקודם מנהיגות מתוך עוצמה של תורה. ניכרת מודעותו של הרב להתרחשויות הנוגעות לכלל ישראל - גם למה שאירע בתקופת אשפוזו בבית החולים. שיחתו של הרב מלווה בהערות מחוכמות וסיפורים משעשעים בהם הוא מתבל את דבריו, אולם כשהוא נדרש לשאלות בענייני ציבור, תשובתו בהירה ונחרצת. הוא מתייחס לשאלות אקטואליות כמו תקציב המדינה, כהונת אישה בכנסת, שחרור גלעד שליט, בקשת עצה מרבנים ומקובלים ועוד. אם צריך לתמצת את משנתו הפוליטית, החינוכית, הכלכלית והחברתית של הרב, די להשתמש במילה אחת: תורה.

 

הנותן ליעף כוח

בימים אלה של הכנות לפסח, למה במיוחד צריך לשים לב?

"יש 'סור מרע' ויש 'ועשה טוב'. להוציא את החמץ מקרבנו ולהכניס את הטוב אל קרבנו. הפשט של המצווה הוא להוציא חמץ מהבית ולאכול מצה, אבל זה גם מוסר - שזה זמן להוציא את הלכלוך מקרבנו, ולהכניס לתוך קרבנו דבר טוב, דבר מתוק, דבר חביב. אומרים בחג הפסח 'כשם שהוצאתי את החמץ מביתי כן אוציא את החמץ מקרבי'".

אנו מבקשים מהרב לדווח על מצב בריאותו. הרב משיב באופטימיות ובהודאה לריבונו של עולם: "ברוך ה'. ברוך הנותן ליעף כוח ולאין אונים עוצמה ירבה. הקב"ה החזיר לי את הבריאות. ברוך ה' אני עכשיו בריא בכל מכל כל. אני אוכל מצה בפסח בשיעור הרבה".

כמה זיתים הרב נוהג לאכול? ארבעה, חמישה?

"עדיף טפי, כמה שיכול. חיבוב מצווה. אנחנו נוהגים לפני שאוכלים את המצה מנשקים אותה. חיבוב מצווה".

בזמן שהרב היה בבית החולים, זה זמן שונה מהחיים הרגילים. יש לרב מחשבות על הזמן הזה שאפשר לשתף בהן את הציבור?

"כשהייתי בבית חולים, בכל רגע ורגע חשבתי מתי אני יוצא, לא להישאר שם. ריחמתי על החולים האחרים שנשארים שמה. אמרתי לרופאים: מתי אני יוצא? מתי אני יוצא? היו רופאים באים לבקר אותי, היו אומרים גם: מתי אתה יוצא, מתי אתה יוצא? ככה חוזרים על המילים שלי. הרופאים אמרו: לא היה חולה כזה שרוצה לברוח מכאן. מה היה חסר לך פה? אוכל, שותה, ישן, נח, מטפלים בך. אמרתי: אף על פי כן, זה נקרא בית חולים".

ניסיונות לחלץ מהרב רשמים מהימים שבהם היטלטל בין העולמות לא עולים יפה. כאשר אחד העיתונאים מבקש לשמוע האם נכון שהרב היה בעולם שמעבר ולהתעניין מה ראה שם, הרב לא משתף פעולה. "הייתי בעולם הזה", הוא אומר. "אם הייתי בעולם האחר היו צריכים לשבת עליי שבעה. הייתי בעולם הזה גם במחשבה, גם בדיבור גם במעשה". על השמועות שכבר היה בעולם שמעבר הוא אומר: "כך רק מדברים, אבל האמת שלא".

כשהרב היה בבית החולים אמרו לציבור להתפלל לרפואתו. צריך להמשיך להתפלל גם כעת?

"תמיד טוב להתפלל. שמעתי שיש בתי ספר שילדים קטנים התפללו. ברוך ה', ה' שומע תפילת כל פה. כל פה פירושו לא רק של רבנים, גם של ילדים קטנים. הבל הקטנים הוא הבל פה שאין בו חטא, זה חשוב מאוד".

בדרך אגב הרב מרחיב את הדיבור על מעלת לימוד תורה של ילדים קטנים: "תינוקות של בית רבן זה דבר חשוב מאוד, והיום בבית ספר לא מלמדים רק תורה. אני לא יודע כמה שעות מלמדים תורה. צריך להקים בתי ספר, לא אכפת לי אם יקראו לזה בית ספר או יקראו לזה תלמודי תורה, רק שילמדו יותר תורה מאשר שאר מקצועות. התורה היא חיינו, היא החיים, ואין לה סוף. מה שילמדו ילמדו. צריך לדעת את הדברים האלה".

 

מאמא אפשר לבקש

מקימים עכשיו ממשלה חדשה. מה צריכה הממשלה הזאת לעשות?

"קודם כל להוסיף תקציב לישיבות. אם תומכים בישיבות - בשמים עוזרים לתקציב של המדינה. אם מצמצמים תקציב של הישיבות - אז גם התקציב של המדינה מצטמצם. הם צריכים לדעת את הדבר הזה.

"דבר שני, לא יחשבו לעשות שלום עם חמאס, או עם פלג אחר מאלה. אין אמונה בהם, אשר פיהם דיבר שווא וימינם ימין שקר. אסור לעשות הסכם איתם בשום פנים ואופן, כי אין בהם אמונה. הם ינצלו את השלום בשביל להתחמש יותר ויותר".

הרב נשאל על העסקה לשחרור גלעד שליט בתמורה לשחרור מאות מחבלים, ומביע את דעתו שצעד כזה ילמד את המחבלים לחטוף חיילים נוספים. "אני הייתי ממליץ שייכנסו לעזה וישחררו אותו", אומר הרב, "זה הכוח שלנו, לא משא ומתן".

התפרסם סיפור שבזמן המלחמה בעזה רחל אמנו התגלתה לחיילים והזהירה אותם מפני סכנות. זה יכול להיות?

"זה נכון. היינו בקבר רחל, ואז היו איתנו הרבה אנשים. אז אמרתי: כתוב 'מנעי קולך מבכי ועינייך מן דמעה כי יש שכר לפעולתך'. אמרתי לה: רחל אמנו, אני מדבר כמו בן לאמא. אל תמנעי קולך מבכי, יש הרבה חיילים בעזה סובלים, מסכנים, לכי תצילי אותם. הרבה חיילים בעזה הודו ואמרו שאישה אחת באה להציל אותם, אמרה אל תיכנסו לחדר הזה - יש מוקשים, אל תיכנסו לפה, אל תלכו לפה. רחל זה אמא, מאמא אפשר לבקש כל דבר".

אז רחל אמנו לובשת דמות בשר ודם ומסתובבת בעולם?

"לא, זה ברוח".

 

בין רבנים לפוליטיקאים

האם מפלגה צריכה לשמוע לרבנים בכל דבר, או רק בענייני הלכה?

"בכל דבר. אין דבר שהוא לא הלכה. הכל הלכה. ועוד, אם הם יחליטו מה לשאול ומה לא לשאול, הם לא ישאלו בכלל. בכל דבר ודבר הם צריכים לשאול. על תקציב, על יו"ר ועדה, על הכל".

גם מי יהיה שר, מי יהיה חבר כנסת?

"על הכל".

הרב אליהו עצמו היה מעורב במערכת הבחירות האחרונה בתמיכתו בכצל'ה לראשות המפלגה ובהתנגדותו לרעיונות אחרים לגבי איוש התפקיד. שאלנו את הרב מה האמת מאחורי השמועות לפיהן התנגדותו היא שהורידה מעל הפרק את הרעיון להעמיד בראש המפלגה את בנו, הרב שמואל אליהו, רב העיר צפת. הרב מאשר: "נכון. הוא לא צריך לרדת. רב שנהיה פוליטיקאי זה ירידה. פוליטיקאי שיהיה רב - יעלה. ברוך ה', ה' יאריך ימיו, הוא יודע להסביר יפה, לדבר יפה, ודבריו מתקבלים ונשמעים ברוך ה'".

היו גדולי ישראל וחכמים שהיו גם מנהיגי ציבור, כמו יהושע בן נון ודוד המלך.

"הדור היה ראוי לכך. הדור הזה לא ראוי, עוד לא. אולי יהיה ראוי במשך הזמן, כרגע עוד לא.

בתיבת נוח נכנסו זוגות, איש ואשתו. אז השקר בא להיכנס לתיבה, אמרו לו: איפה בת הזוג שלך? אמר: חנופה. אז השקר והחנופה נכנסו, ומהזיווג שלהם יצאה הפוליטיקה".

לפני הבחירות היה ויכוח אם יש בעיה שאישה תהיה חברת כנסת. מה הרב אומר על זה?

"דבורה אישה נביאה, אשת לפידות. לפעמים יש אישה שהיא יכולה לעזור הרבה מאוד. אז אישה היום יכולה להיות חברת כנסת".

יש הרבה מחלוקות בציבור על כל מיני דברים. מה אפשר לעשות כדי שיהיו פחות מחלוקות?

"כתוב תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם. המחלוקות קורות כשאדם לא שומע לרבנים. אם הוא שומע לרבנים, אז הרבנים ביניהם יודעים להסתדר".

גם בין הרבנים יש מחלוקות.

"לא רבנים כאלה. תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם. אם יש מחלוקות אז הוא לא תלמיד חכם, הוא רב".

יש אנשים שנוהגים ללכת ליועצים שמפורסם עליהם שהם רואים נסתרות. לפעמים זה מישהו שידוע שהוא מקובל ותלמיד חכם, ולפעמים זה לא כל כך ברור. זה טוב ללכת לקבל עצות מאנשים כאלה, או שיותר טוב לשאול תלמיד חכם, גם אם הוא לא רואה נסתרות?

"תלמיד חכם, גם אם הוא לא יודע נסתרות, התורה מכוונת אותו, התורה מיישרת אותו, התורה נותנת לו עוז ותעצומות כדי לכוון עצות טובות. אבל אדם שהוא עם הארץ, מה הוא יכול לייעץ? על מה? על מה שחלם בלילה? על מה יכול לדבר? מה יכול לומר?".

איך הציבור יכול לדעת מי תלמיד חכם ומי לא?

"תשאל אותו קושיה בגמרא. אם תירץ לך, אז הוא לא סתם אדם אלא תלמיד חכם. בזאת ייבחנו".

לגבי הסכסוך בקהילה במושב תלמים, ביקשו מהרב להכריע שם?

"הם ביקשו. אמרתי להם יש בית דין בבאר שבע, תיגשו לבי"ד. מה שיפסוק בית הדין מקובל עליי. אדם פרטי יש לו נטייה או לזה או לזה, אבל בי"ד הוא נייטרלי, אז תלכו לבי"ד. לא ימצא חן בעיניהם, יערערו לבי"ד הגדול. בי"ד שכינה שרויה ביניהם, שמה יש שכינה כדי לפסוק".

 

להתחתן מהר

למה יש היום תופעה של הרבה רווקים ורווקות?

" כל בחור חושב וחולם לו לקחת מלכה, בחורה חושבת לקחת מלך. כתוב בגמרא, בתך בגרה - שחרר עבדך ותן לה. להתחתן מהר. לא לחכות הרבה זמן, לא לחלום את החלומות האלה, יאללה, מהר".

באיזה גיל טוב להתחתן?

"18. בן ח"י לחופה, לא? אמנם היום קשה בגיל 18, אומרים בן 20. תוספת יוקר היום. בן 20 לחופה".

יש בנות שרוצות להתחתן ולא מוצאות בחור.

"הבחור צריך למצוא אותן, לא הן. שיתפללו מנחה, ויתפללו בשמע קולנו שהקב"ה ישלח לי זיווג מהר".

הרב מציע גם פתרון מעשי: להקים משרד שידוכין מטעם הציבור, ללא אינטרס כלכלי. הרב מתאר את הקשיים הקיימים כיום, בהיעדר משרד כזה, כאשר עצותיהם של שדכנים נגועות באינטרסים ואמינותם מוטלת בספק: "באה בחורה ואומרת: אני רוצה להתחתן. אז השדכנים יש להם פה גדול, אומרים הבחור הוא למדן, חשוב, טוב. מאיפה היא יודעת? במוסד אמיתי תוכל לדעת".

 

שמחה של תורה

יש אומרים שזה סימן לגאולה אם ברכת החמה בערב פסח.

"כל דבר שאומרים שהוא סימן לגאולה - אני מסכים".

הרב מוסיף לגבי ברכת החמה: "בערב פסח אין זמן לחכות עד שלוש שעות, אלא צריך להתפלל מוקדם בהנץ החמה. זה טוב מאוד".

אגב סימני גאולה, הרב נשאל על השעונים שהופקדו בידיו בידי רבי ישראל אבוחצירה, ה'בבא סאלי', שאמורים להראות את זמן הגאולה. הרב מפתיע ואומר שהוא נמנע מלהסתכל בשעונים: "אני פוחד לפתוח אותם, הם נשארים בצד במגירה. פוחד שאני אראה שלפני 12 ואני אתייאש. אני לא רוצה להתייאש, אני משאיר אותם שאני לא אתייאש".

יש עכשיו שמן קנולה שהוא שימושי מאוד. יש בזה בעיה של קטניות בפסח?

"בוודאי. בפסח היו נוהגים רק שמן זית, והיום יש גם שמן אגוזים שהוא לא ביוקר הרבה, ואין בו ריח. שמן זית יש אנשים שלא יכולים לסבול את הריח, זה אחרת. אבל שמן אגוזים אין בעיה".

בסיום הראיון אנו מבקשים מהרב לברך את הקוראים לרגל חג הפסח. הרב נענה: "אני מברך אותם שייצא החמץ מקרבם וייכנס רק כשר, כלומר כל השנה כולה יהיה להם שובע שמחות, שמחה של תורה. כל השמחות כולן הן עוברות, אבל שמחה של תורה היא ממלאת את האדם שמחה אמיתית. זה חשוב מאוד. אמר אחד פעם, כשישראל קיבלו את התורה ה' כפה עליהם הר כגיגית. למדו ולמדו תורה. כשהגיע שמחת תורה ראו שהתורה מאוד חשובה, התחילו לרקוד לשמוח".