בשבע 356: מלחמת האיסלאם

רק בעזה: החמאס מואשם על ידי יריביו הקיצוניים יותר ב"חילוניות", למרות שהוא פועל להשלטת השריעה ברצועה. הקרבות בעזה בינו לבין הפלג המזוהה עם אל-קאעדה שככו, אולם ההערכות הן שנקמת הקיצונים בוא תבוא


חגי הוברמן , ז' באלול תשס"ט

האירועים שהתרחשו ביום שישי שעבר ברצועה, חשפו את עומק האבסורדיות שרצועת עזה מסוגלת להפיק מאז נסיגת צה"ל השבוע לפני ארבע שנים. מי היה מאמין שהחמאס ימצא ארגון איסלאמיסטי מטורף עוד יותר ממנו כדי להילחם נגדו? לעימות הזה אין מתאים מהחידוד של ד"ר יוסף בורג ז"ל מימי מלחמת עיראק-איראן, כשנשאל מה דעתו על כך: "אני מאחל בהצלחה לשני הצדדים".

העימות האלים פרץ ביום שישי, בעקבות דבריו של ראש הפלג הסאלפי-ג'יהאדי המזוהה עם אל-קאעדה, עבד אל-לטיף מוסא, רופא בהשכלתו שכתב ספרים העוסקים בהלכה המוסלמית ונחשב לאיש חזק ברפיח. מוסא הכריז במסגד אבן תימה ברפיח כי עזה היא "אמירות איסלאמית הנאמנה לבן לאדן". ה"סאלפיה" היא מלשון "סאלף": בני הדור הראשון של האסלאם, הנחשבים ע"י המוסלמים כמי שהלכו בדרך הישר והפכו בהתנהגותם למודל לחיקוי. בעידן המודרני ניתן התואר לקבוצות האסלאמיות קיצוניות, שלהן נוכחות ברחבי העולם המוסלמי, לרבות בשטחי הרשות הפלשתינית. מוסא ביקר בנאומו את החמאס על שאינו מוסלמי מספיק, וכינה את ראש הממשלה "חילוני". הוא קרא לחמאס "ליישם את חוקי וגבולות האיסלאם, או להפוך למפלגה חילונית המסתתרת תחת האיסלאם". מוסא הבהיר עוד בנאומו כי "נקיים את האמירות האיסלאמית בעזה על גופותינו, וניישם בה את החוקים וההלכות של השריעה".

החמאס מפגין שליטה

מנהיגי החמאס, שליטי הרצועה, החליטו לגלות אפס סובלנות כלפי קריאה "אנו שייכים לאל-קאעדה ומנהיגנו הוא אוסאמה בן לאדן", ומיהרו לכתר את המסגד. עם תום הנאום פרצו חילופי אש בין הצדדים. משטר החמאס החיש למקום כוחות גדולים, הציב מחסומים בדרכים והטיל עוצר באזור.

השיא היה כאשר פעילי חמאס פוצצו את ביתו של מוסא בעודו בתוכו. מוסא נהרג מהפיצוץ. עשרות מתומכיו ששמרו עליו חוסלו, ועשרות מנאמניו נעצרו.

העימות בין החמאס לזרם הסאלפי-ג'יהאדי הוא יותר מאבק על שליטה ופחות מאבק אידיאולוגי אמיתי, גם אם ישנם הבדלים מסוימים בהשקפת העולם בין שתי התנועות. כשעבד-אל לטיף מוסא, מנהיג התנועה הסאלפית, קרא "להקים אמירות איסלמית ברצועה", הוא קרא תיגר בראש וראשונה על שלטון החמאס ברצועה, ולכך החמאס לא יכול להסכים בשום פנים ואופן. כשהוא אומר זאת במסגד מלא מחבלים חמושים – החמאס חייב להפגין את שלטונו גם בכוח.

אין כמובן שום מחלוקת בין שתי התנועות על השנאה לישראל. שתיהן – וגם הפתח', המסתיר זאת בניסוחים דיפלומטים – שואפים למחוק את מדינת ישראל מהמפה הפוליטית. הוויכוח הוא על פרשנות דתית ועל דרכי ניהול החברה המוסלמית. אם ננסה להסביר את המחלוקת במונחים ישראליים, להבדיל רבבות הבדלות, החמאס הוא כמו ש"ס, והתנועה הסאלפית היא נטורי-קרתא. באמונה הדתית לכאורה אין הבדלים ביניהם – אבל אילו הבדלים בין השתיים! כשמנהיג התנועה הסאלפית הגדיר את איסמעיל הנייה "חילוני" הוא התכוון לכל מילה. כי הנייה, המשמיע הצהרות כאילו פרגמטיות כחלק מהעמדת הפנים שלו, הוא בהחלט 'חילוני' ביחס לאל-קאעידה.

ברצועה פעילים כמה מאות תומכי אל-קאעדה המתנגדים לשלטון החמאס בטענה שאינו אוכף את חוקי השריעה, ההלכה המוסלמית, בתחומי הרצועה. בראש האג'נדה של הארגון ניצבות הקמת אמירות אסלאמית בעזה והשמדה טוטאלית של מדינת ישראל. גם חמאס שותף לאג'נדה הזו, אבל 'צבא תומכי אללה' - הקבוצה שבראשה עמד מוסא - טוען שהוא לא מממש אותה במספיק התלהבות.   

האיסלאמיזציה מתפשטת

המגוחך הוא, שאשמת ה"חילוניות" מוטחת בחמאס, שכל מעשיו בשנתיים האחרונות, מאז השתלט על הרצועה, מכוונים להקים במקום אמירות איסלאמית, מדינה פלשתינית המבוססת על ההלכה האסלאמית הדתית (השריעה) בדיוק כמו שמבקשים הסאלפים.

ממשל החמאס ממשיך כל העת לפרסם תקנות, הנחיות וחוקים, שנועדו להחלת קוד המוסר והחוק האסלאמי ברצועת עזה. מועצת המשפט העליונה פרסמה הנחייה המחייבת עורכי דין ללבוש פריטי לבוש אסלאמיים מסורתיים - כולל כיסוי ראש לעורכות דין - במהלך הופעות בפני בתי המשפט. ההחלטה עוררה ביקורת חריפה מצד גופים משפטיים וארגוני זכויות אדם.

משרד המשפטים של ממשל חמאס קיים לאחרונה סדנא לדיון בדרכים ליישומו של הקוד האתי הציבורי ברוח האיסלאם, שאישר ממשל החמאס ב-9 ביוני.

במהלך כנס פוליטי של הוועדה העממית לענייני פליטים של ממשל חמאס נמתחה ביקורת על החלטת אונר"א להפוך בשנת הלימודים הבאה את בתי הספר שלה למעורבים לבנים ולבנות. הוועדה דרשה לבטל את העירוב, המנוגד לדבריו לערכי האסלאם, וקראה למנכ"ל הסוכנות להיפגש על מנת לנסות לפתור את הבעיה. גורמים בחמאס אף איימו בהחרפת הצעדים נגד אונר"א במידה ולא ישנו את ההחלטה. יונס אלאסטל, מבכירי חמאס ברצועה, האשים את אונר"א בכך שמחנות הקיץ המעורבים שפתחה מדרדרים את מוסר הנוער ברצועה. החמאס מצידו שם דגש על המהות האיסלאמית של מחנות הקיץ מטעמו. אתר האינטרנט הרשמי של הוועדה המרכזית של מחנות הקיץ של החמאס הדגיש כי המחנות נועדו לחזק את הקשר של בני הנוער לאיסלאם. באתר נכתב כי יש להרגיל את המשתתפים במחנה "לקיים חיי חיילים בשירות האיסלאם". כמו כן נכתב כי יש צורך לאתר "קבוצה מצטיינת של תלמידים, שתוכל לפעול בתחום ההטפה לאללה ובתחום האיסלאם, במסגדים המרכזיים ובבתי הספר, ולהמשיך את הקשר עימם אחרי סיום המחנה". בחלק ממחנות הקיץ הושם הדגש על שינון הקוראן וראש ממשלת חמאס איסמאעיל הניה אף הכריז על פרס לבני נוער מצטיינים בשינון הקוראן (הפרס הינו מימון עלייה לרגל למכה). פעילות מחנות הקיץ לשינון הקוראן קיבלה כיסוי רב בערוץ אלאקצא של חמאס בחודשים יוני ויולי.

במסגרת תהליך האסלאמיזציה נמשך קמפיין "כן למידות טובות", שמטרתו, על פי חמאס, להיאבק בתופעות של "שחיתות מוסרית", שפשו בקרב החברה הפלשתינית. ביטאון חמאס דיווח כי לאחר סיום הקמפיין המשטרה תאכוף את החוק ותטפל בכל הנושאים שהקמפיין קורא ליישם, כמו פיקוח על בתי קפה אינטרנט, בתי מסחר לבגדי נשים, הופעה בלבוש חושפני ברחובות והסרת בובות מחלונות הראווה של חנויות.

יכול להיות שדווקא הצעדים הללו הביאו להגברת כוחה של אל-קאעדה ברצועה. בחמאס צפו בתופעה הזו בדאגה, והחליטו לפעול נגדה בכל הכוח – כפשוטו.

ועוד אבסורד היה השבוע ברצועה – לא מפתיע לגבי העולם הערבי שבו בריתות קמות ונופלות ברגע, ובהחלט מדאיג מבחינת ישראל:

ביום ראשון נוצר עימות אלים נוסף, ספיח לעימות הקודם, בין שני ארגונים שהיו שותפים לחטיפת החייל גלעד שליט. העימות היה המשך לאירועי יום שישי, כאשר כוחות גדולים של כאנשי הביטחון של החמאס כיתרו את ביתו של מפקד 'צבא האיסלאם', ממתאז דורמוש, בשכונת סברה בעיר עזה. הם דרשו שאחד מבני המשפחה, הנמנים על הזרם הסלאפי המזוהה עם אל-קאעידה, יסגיר את עצמו. ממתאז דורמוש שעומד בראש הפלג הנקרא 'צבא האיסלאם', השתתף עם מחבלי החמאס בחטיפת החייל גלעד שליט לפני כי 3 שנים. משפחת דורמוש נחשבה לאחת המשפחות החזקות ברצועה, עד להשתלטות חמאס על עזה.

רק שלא ייוודע חלילה, ששחרורו של שליט מתעכב בגלל מחלוקות בין שני הארגונים האחראים לחטיפתו. בעצם, זה גם מה שקרה עם רון ארד, שנפל בשבי תנועת 'אמל' והוחזק בידיה עד שמוסטפא דיראני פרש מהארגון והקים ארגון עצמאי – ומרגע זה ועד היום הזה עקבותיו של ארד נעלמו.

נכון לשעת כתיבת שורות אלו, יום שלישי, נשמר השקט ברצועה, אבל על פי כל ההערכות מדובר בשקט מדומה. לאחר סוף השבוע שעבר עזה נכנסה לתהליך חדש. תנועות אסלאמיות רדיקליות שעד כה שיתפו פעולה נגד הפתח והחילוניים, הפכו לפתע מידידים לאויבים בנפש. האירועים ברצועה מלמדים שאיסלאמיסטים קיצוניים לעולם לא יסתפקו ביישוב המחלוקות ביניהם באמצעות דיון תיאולוגי הגיוני מסביב לשולחן. "דין מוחמד בסיף" גם כשמדובר במוסלמי נגד מוסלמי. ולכן סביר להניח ש"חיילי אלוהים" בעזה לא יישבו בחיבוק ידיים לנוכח הטבח במנהיגם ותומכיו והנקמה שלהם לא תאחר לבוא. "ראשי מנגנוני הביטחון של חמאס, שהצליחו לחמוק ממטוסי חיל האוויר הישראלי, ייתקלו כעת בחיילים מאומנים היטב. חיילים עם מודעות דתית עמוקה שאינם חוששים מהמוות, והם שינקמו את מות מנהיגם" – כתב ביום שלישי פאיז עבאס באתר האינטרנט של סוכנות הידיעות הפלשתינית "וואפא", וציין כי "הם יזכו לתמיכה מאותם גורמים המתנגדים לחמאס". לדעתו, הספירה לאחור לסוף שלטון חמאס ברצועת עזה ככל הנראה התחילה.