בשבע 363: מגדל בבל במגדל דוד

ירעם נתניהו , כ"ז בתשרי תש"ע

 

 

 

 

 

'מגדל דוד' - צמד מילים שמעורר התרגשות, נוסטלגיה, פטריוטיות, גאווה.

חמוש במילים בעלות מטען חיובי ובַהבטחה ל-"חגיגה של צלילים ומראות" המיועדת "לכל אוהבי ירושלים", הלכתי לחיזיון הלילי של ימוזיאון מגדל דוד – המוזיאון לתולדות ירושלים'. התרווחתי בכיסא והחיזיון החל. כן היתה זו חגיגה של אורות וצלילים (כנסייתיים משהו), אבל לא היתה זו אהבת ירושלים.

החיזיון הציג מאורעות מההיסטוריה של ירושלים תוך שכתוב מסוים והתעלמות ממאורעות חשובים. כך למשל, דוד המלך הופיע ל-4 שניות, שלמה – שיא מלכות ישראל – נעדר כליל, וכך כל מלכי יהודה וישראל. משהו שרק דתיים יבינו שהוא בית המקדש הוצג לתפארה, ולאחריו הוא נשרף, ואז אולי גם חלק מהצופים החילונים הבינו שהיה זה בית המקדש. דתיים וחילונים כאחד לא יבינו מדוע לאחר שישו קיבל זמן אוויר רב יותר מדוד המלך, מופיעה חבורת סינים על קירות מגדל דוד שעליו הוקרנו האורות. מאוחר יותר הוסבר לי על ידי הנהלת המוזיאון שמדובר במוחמד העולה השמיימה.

לפי המוזיאון, ירושלים עודנה מנדטורית. בחיזיון הראו את מסעות הצלב, את הממלוכים, את כיבוש התורכי, את המנדט הבריטי ומיד קפצו לקצת חנופה לגויים עם 'שאלו שלום ירושלים'. על תש"ח ועל מלחמת ששת הימים לא שמעו שם, על הכותל ועל הר הבית ודאי שלא.

בתום החיזיון הלילי נשארתי עם כל גאוותי בידי וביקשתי תגובה. "מוזיאון מגדל דוד מציג את העיר ואת האירועים הבולטים בתולדותיה למן העדויות הראשונות לקיום עיר בירושלים באלף השני לפנה"ס ועד להיות ירושלים בירת מדינת ישראל ואת חשיבותה לבני שלוש הדתות", הגיבה שוש יניב, מנהלת המוזאון. "החיזיון הוא מופע אמנותי, שהמוצג בו נעשה על פי שיקולים אמנותיים, והוא אינו מתיימר להוות מקור מידע אנציקלופדי כרונולוגי-פוליטי-דתי מכל סוג שהוא".

אגב, המוזיאון הוא מלכ"ר. כלומר גוף פרטי שלכאורה יכול לעשות ככל העולה על רוחו. גם אם נניח בצד את האמת ההיסטורית והגאווה הלאומית, המופע הלילי נערך בסיוע כמה ארגונים שכדאי שיתנו את הדעת בפעם הבאה: עיריית ירושלים, משרד התיירות, החברה הממשלתית לתיירות והקרן לירושלים.

 

yiramne@gmail.com