בשבע 369: מחפשים את אבא

שלושה גברים מבקשים תשובות מאבא שבשמיים לדילמות בחייהם, ובדרך מבררים גם את האבהות שלהם עצמם

עפרה לקס , ט' בכסלו תש"ע

 

 'טאטע' ; ביצוע, כתיבה ומשחק: אנסמבל 'נקודה טובה' - עמיחי ורטש, עמיחי חזן ועידו לוינגר; עיבוד ובימוי: ורדה בן חור; מוסיקה ונגינה: יואב שמש

 

'טאטע' הוא קודם כל מחזה פרינג'. אל תצפו להיכנס לאולם, להתרווח בכסא ולצפות בו בתהליך לינארי אחד, שמגיע לשיא ואז לפיתרון. מחזה פרינג' עשוי בקצב משלו, עם קפיצות, הבלחות ורמיזות שבהחלט מצריכות קימוט מצח של הקהל. ואף על פי כן, גם אם אתם אוהבים שהכל ברור לכם מההתחלה ועד הסוף, לכו ל'טאטע' ולו רק כדי לראות משחק אמין ומדויק של שלושת השחקנים, שפרט לדמויות המרכזיות שהם מגלמים, הם גם נשים יולדות, בהמות, ילדים ומה לא.

ועכשיו להתחלה: אל חדר ההמתנה של הרב מגיעים שלושה אנשים שמחפשים פיתרון. הראשון, שהדילמה שלו הכי מפותחת במהלך ההצגה, הוא ליאור ("מה, אף פעם לא ראיתם דוס על סקטים?") שחזר בתשובה בשל תפישה רוחנית עמוקה, וצריך עכשיו להתמודד עם חיי היומיום, כולל מינוס גדול בבנק וטיפול בלתי נגמר בבית ובילדים: "רציתי להקים בית מקדש, לא חשבתי שלבנות בית יהודי זה להוציא כינים ולעשות קוקיות". ליאור מחכה לרב כי הוא רוצה אישור להתגרש מאשתו ולחזור למרחבי החופש בהם מרגישים את אבא שבשמים. הדמות השנייה היא של בחור רווק בן 32, ברסלבר שחלם להחזיר בתשובה. דמות המופת שלו היא רבי נחמן על סיגופיו ותעניותיו, ואילו הוא עצמו איננו מסוגל להתגבר על תאוות האכילה שלו ומרגיש שאפסה תקווה. השלישי, בחור חביב שהסיפור שלו נדמה מעט כקישוט, מגיע לרב מפני שבתו התינוקת חולה כל העת, והוא נשלח על ידי אשתו לבחון הוספת אות לשמה.

במהלך ההצגה מנחה הגבאי של הרב (יואב שמש, שמביא מוסיקה מגוונת ועשירה שבהחלט משדרגת את ההצגה) מדי פעם את הממתינים מה עליהם לעשות כעת, ולא נחסכות גם עקיצות מהרב הבלתי נראה.

תוך כדי ההתבשלות בחדר ההמתנה, מתגלה כי לכל אחד מהדמויות יש ברקע סיפור עם אביו הפרטי, ומושגי אבהותם של הדמויות, ילדותם, וה'אבא' הקב"ה, מתערבבים ומוסיפים נפח אלה לאלה.

את כל ההתרחשויות האלה מנמש הומור מדויק ולא פראי, ומקומו לא נפקד גם ברגעים הכואבים ביותר של ההצגה. כן, גם נשפכנו מצחוק.

הממתינים מבקשים בעצם מהרב - שליח האלוקים, מענה חד וחותך שיפטור אותם מהתמודדות. בעיצומה של ההצגה מתגלה (אם כי אולי לא מספיק במודגש) כי אין פיתרון כזה, וכי החיים הם תהליך של התמודדות, ועם זאת, ה' איתם.

והערה נשית לסיום: געגועיו של ליאור לחיים רוחניים הם נחלתן של נשים רבות, שבגרו לתוך לימוד תורה ותפילה ולפתע מוצאות את עצמן בתוך טיטולים וכביסות. על הצד הגברי של המטבע לא מדובר בדרך כלל, ואולי הוא צריך להגיע מחוזר בתשובה (בחיים, לא רק על הבמה) כדי לקבל ביטוי קיצוני ומעורר מחשבה.

בקיצור, מומלץ מאוד, עם הידיעה שזהו מחזה שלא תראו כל יום, על כל המשתמע.

ofralax@gmail.com