בשבע 371: שאלת השבוע

האם פעילותם של ארגוני זכויות האדם בישראל נגועה בהטיה פוליטית?

אנשים שהמערכת בחרה , כ"ג בכסלו תש"ע

 

להשתמש בנורמות יהודיות / שמואל מידד- יו"ר ארגון 'חננו'

לכאורה לא, אבל שקוף שכן. בשפה הרוסית 'פראוודה' היא 'אמת'. זה היה שמו של העיתון הרשמי של המפלגה הקומוניסטית ברוסיה, וכידוע שם היו כותבים את השקרים הכי גדולים בעולם.

ארגוני "זכויות אדם" כמו 'ווטש' ו'בצלם' הם גופים שמתוקצבים היטב על ידי גורמים עוינים, ואכן פועלים רבות למען האויב הערבי. היהודי בעבורם הוא אינו אדם.

אבל האמת היא הפוכה: ראוי היה שכל מי שזכויות אדם בגרונו יסייע ליהודים, כי להם הבטיח ה' את הזכויות בארץ ישראל, והם הנקראים אדם, כמאמר רבי שמעון בר יוחאי: "אתם קרויים אדם".

כשהקמנו את 'חננו' כדי לסייע ליהודים, לא אוזכר הביטוי "זכויות אדם" כי במקורו הוא אינו יהודי (ולא שיש איסור הלכתי להשתמש בכלי גוי). היו שאמרו שזו טעות טקטית כי "צריך להילחם רק בכלים שלהם". נכון, צריך להשתמש גם "בכלים שלהם" אבל לא רק. ראוי להישמר מאוד ולא להיגרר לנורמות זרות.

כשדוד ירה על גולית בקלע הוא היה למעשה נטול אמצעים אמיתיים, "וחרב אין ביד דוד". רק לאחר מכן השלים את המלאכה בחנית של גולית, "ויקח את חרבו וישלפה מתערה וימותתהו". עדיף שניצור כלים ו"סדר יום" יהודיים עצמאיים, "כוח מעשיו הגיד לעמו" - לעמו דווקא. אם נמשיך לבכות ולהתלונן ולחפש כל הזמן שימוש ב"כלים שלהם"- אולי נרוויח עוד כמה נקודות, אולי, אבל אם נשקוד לחשוב ולדבר בשפה שלנו ונתחזק לנהוג עפ"י נורמות יהודיות נאמנות ולפי החוקים היהודיים - אז נשנה מבפנים את עצמנו.

אז גם נבין היטב מה הזכויות, וגם החובות, של כל מי שזכה להיוולד כיהודי ולהיקרא אדם.

ובא לציון גואל.

 

הצביעות היא דווקא בארגוני ימין / עו"ד אביגדור פלדמן

זכויות אדם, דהיינו קובץ הזכויות הבסיסיות המגדירות אותנו כיחידה אנושית אוטונומית, המתקיימת במרחב חברתי המוגן מפני פלישה מבחוץ, אינן תלויות בהשקפה פוליטית במובן היום-יומי של המילה. הן אינן תלויות בשאלות הפוליטיות הנדושות והמנסרות בחלל העולם מיום שקמה מדינת ישראל, וביתר שאת בקול צורם ההולך וגובר מאז שנכבשו השטחים בשנת 1967. בין אם אתה בעד החזרת שטחים ובין אם נגד, בין בעד שתי מדינות או בין בעד מדינה אחת לשני עמים, הרי שאתה זכאי להגנה מפני פגיעה בפרטיותך, בחירותך, בכבודך בחופש הביטוי שלך ומכלול הזכויות האחרות המרכיבות את זהותך האנושית.

מכאן שארגוני זכויות אדם, שנטלו על עצמם הגנה על זכויות אלה, כל ארגון על פי דרכו וסגנונו, אלה הפונים לבג"ץ, אלה הפונים לדעת הקהל, אלה הפועלים בדרך הלובי הפוליטי – הם אינם נגועים בהטיה פוליטית.

מובן שכמו בכל תחום, גם בתחום ארגוני זכויות האדם יש ארגונים כוזבים ומעמידי פנים של זכויות אדם, העושים בתחום זכויות האדם קרדום לחפור בו אג'נדה פוליטית המסתתרת מאחורי סיסמאות ריקות של זכויות אדם. אבל למיטב ניסיוני והיכרותי רבת השנים עם תחום זה, בעיקר בימין יש ארגונים צבועים המנכסים את שיח זכויות האדם לא כדי לקדם זכויות אלא כדי לשלול את זכויות האחר, השונה, כמו את זכויות הפלסטינים. בין ארגוני ימין אלה מצויים בני בליעל מובהקים ששיח זכויות האדם משוח על לשונם כדבש זהוב.  

 

לאן נעלמתם בגירוש? / שלמה וסרטייל מוזיאון גוש קטיף, מעקורי גני טל

התנועות 'דמוקרטיות לשלום', 'יש גבול', 'שלום עכשיו', 'זכויות האזרח', 'איכות השלטון' ועוד, הן תנועות קיקיוניות המשופעות בממון רב הבא ממקומות מפוקפקים, לפעמים "זהב שחור" המכובס במדינות השוק האירופי. למעלה מ-30 מיליון דולרים זורמים לאנשי אטקס ויוסי ביילין ושות' מ'שלום עכשיו'. התנועות הללו בעלות השפעה ללא שום פרופורציה למשמעותן האמיתית.

לפני 5 שנים, בעצם הימים הקשים ובעקבות יצירת החוק הביזיוני המשיל את תושבי גוש קטיף מנכסיהם הפרטיים ומרוקן אותם מנכסיהם העסקיים, פנינו למי שמכונים ארגוני הצדק, כמו 'בצלם'. לא מצאנו אף לא ארגון אחד ותנועה אחת מכל תנועות האזרח והשוויון שבאו לזעוק על העוול הנורא! אף לא תנועה אחת, למרות שהוזמנו ונדרשו בצו ע"י חה"כ מיכאל איתן, שהיה יו"ר ועדת חוקה, לא באה לוועדה לומר את דעתה ואת השגותיה. כל התנועות הללו ירדו למקלטים ונרדמו.

רק לאחר הגירוש צלצל השעון המעורר, התנועות התעוררו וקמו, והן עוסקות שוב בשאלות היכן עקרו עצי זית, מי סגר מרפסת ומי חס ושלום יצק בטון למרפסת.

במודיעין עלית, באחוזת ברכפלד, נגזלו מאות דונמים שהם אלפי יחידות דיור, לטובת הגדר המפרידה. בין באר שבע לערד, ב"ארץ בדואילנד", אין אבן אחת שהיא ע"פ חוק. בגליל יש אפליה מתקנת – ראיתם פעם ערבים ישראלים בשיכוני בטון? האם ראיתם בית אחד בגליל שהוא לא חוקי? האם ראיתם פעם אחת כיצד עוקרים חורשות קק"ל בנחל עירון וכדו' כדי לבנות בית "חוקי" ומאושר? אבל אין פוצה פה ומצפצף.

כולנו שמענו על חסימת כבישי ישראל בהפגנת בעלי האופנועים. את מי זרקו מהגשרים על הראש? למי קרעו את נחירי אפו? על ראשי מי שברו אלות?