חדשות ערוץ 7

פופולארי: תג בכותרות
גליונות בשבע עוד גליונות

בשבע

רב במעצר שווא - בגליון השבוע

גם בחוגים מתונים של הציבור הדתי-לאומי אומרים כי בפרשת מעצרו המשפיל של הרב יצחק שפירא נחצו קווים אדומים על ידי גופי החקירה והתביעה * לאחר שכל הניסיונות לקשור אותם לפרשת ההצתה במסגד כפר יאסוף העלו חרס.
04/02/10, 09:52
חגית רוטנברג

 

 הרב צפניה דרורי, ראש ישיבת ההסדר בקרית שמונה: "מה שקרה כאן זה ליקוי מאורות. לקחו אדם נכבד ורציני שאין עליו שום טענות ועוצרים אותו. למה? כי הוא יודע משהו? שיעצרו אותו במעצר בית. אבל להכניס אותו למעצר - לא היתה פה שום הצדקה מוסרית"

 ח"כ מיכאל בן-ארי מפנה את ביקורתו כלפי ראש השב"כ, יובל דיסקין, שלדבריו רואה עצמו כקצין חינוך ראשי של מדינת ישראל: "הם סימנו קודם את הר ברכה, עכשיו את יצהר. הוא יודע מי 'ירסק את המדינה', זו השפה שהוא מדבר בה. הוא אמור לסכל פיגועים, לא להיות מחנך של אף אחד"

 עו"ד עדי קדר: " מעצרם של התלמידים במשך שבועיים רק כדי להלחיץ אותם להודות, זה דבר פסול בכל קנה מידה עולמי. בית המשפט היה צריך להיות חכם מספיק כדי לראות שאין ראיות ואין עילה להמשיך במעצר. אם היו להם ראיות - שיגישו כתב אישום. אם לא - שישחררו אותם"

 

במהלך התוועדות חסידית עם הרב יצחק גינזבורג, נשיא ישיבת 'עוד יוסף חי', שהתקיימה בסוף השבוע שעבר בכפר חב"ד, סיפר ראש הישיבה הרב יצחק שפירא מעט מחוויותיו במהלך שני ימי המעצר שעברו עליו. ההתוועדות התקיימה שעות מספר לאחר שבית המשפט החליט לשחררו ממעצר, והזכרונות היו עדיין טריים.

תחילה תיאר הרב את האיומים ונסיונות השכנוע של החוקרים, אשר לאחר שראו את שתיקתו העיקשת, ביקשו ממנו לייצר אווירה טובה. "אמרתי להם - בסדר, אני אנגן ניגון. שרתי 'קול דודי', שאדמו"ר הזקן אומר שככה גורמים לאנשים להיפתח ולחזור בתשובה", סיפר הרב שפירא, שמילות הניגון היו המילים היחידות שהוציא מפיו בחקירה. ניסיונות החוקרים לדובבו שוב נכשלו, ומראה הרב המזמר מולם שעשע אותם במיוחד: "הם ניסו כמה פעמים להיות רציניים ולא הלך להם. הם צחקו הרבה פעמים באמצע כשניסו לדבר. היה מאוד משעשע. פשוט היה זמן שקשה היה לי מרוב צחוק. יותר משלושת רבעי שעה רצוף התגלגלתי מצחוק, יחד איתם", מספר הרב. "הם ביקשו שאני אשיר גם ניגון שהם מכירים, אז שרתי 'עושה שלום במרומיו' במנגינה העממית, שרנו ביחד".

 

 בגללכם הרב שלכם עצור

אבל מעבר לשמחה ולביטחון ששידר הרב לחוקריו, הוא חזה מקרוב גם בהתנהלותם המשפטית, שהיתה רצופה לדבריו שקרים ועיוותים. "בבתי המשפט היה מאבק קשה מאוד, מאבק מוחות", תיאר הרב. "עמדו שם הסוללה הכי בכירה של פרקליטות המדינה ושל השב"כ, עם המון חומר חסוי והמון ריזיקות משפטיות. אמרו שטויות ממש, רק בשביל שאיכשהו ישאירו אותי במעצר. החליפו כמה פעמים פרקליטים. הם לא ידעו אפילו מה לטעון. התלבטו אם לטעון שידעתי ולא באתי לדווח לאחר מעשה, או להגיד שגם הייתי שותף לפני".

בסופו של דבר, נאחזה הפרקליטות בשני קצותיו של החבל: בדיון בבית משפט השלום האשימו את הרב בכך שלא הגיע להעיד על הצתת השטיח במסגד, "למרות שזו שטות. גם לא נחקרתי על זה בחקירה, כי זו בכלל לא עבירה על החוק... השופטים קיבלו את הטענה שזה חסר פשר".

משראו בפרקליטות כי נדחו על ידי שופט השלום, החליפו את טענתם בערעור במחוזי, ושם האשימו את הרב בשותפות פעילה במעשה ההצתה. השופט המחוזי עיין בדקדקנות שעות ארוכות בחומר החסוי שהוגש לו, אך על אף מאמציו נאלץ להודות לבסוף כי אין די חומר על מנת לבסס חשד סביר שכזה נגד הרב.

עו"ד נפתלי ורצברגר, שייצג את הרב שפירא בבתי המשפט, מביע זעזוע מהתנהלותם של השב"כ, המשטרה והפרקליטות בפרשה. מלבד ההתפתלויות מול השופטים, אומר ורצברגר, עצם מעצרו של הרב שפירא היה שערורייתי, שכן הסיבה היחידה למעצר היתה הפעלת לחץ על העצורים האחרים, תלמידי הרב שפירא. "המזימה היתה לפצח את שתיקתם של העצורים האחרים ע"י מעצרו של רבם. היה ברור גם לשב"כ וגם למשטרה שהוא לא בעסק".

לאחר שחרורם מן המעצר העידו תלמידי הישיבה כי אכן כך היה. בשיחה עם 'בשבע' סיפר אחד מהם, שהיה עצור במשטרת פתח תקווה, כי העצורים נלקחו לראות את רבם יושב אזוק בחדר החקירות, ואז נאמר להם: "אתם רואים? בגללכם הרב שלכם עצור". "כשראיתי את הרב דווקא שמחתי, זה לא יצר אצלי תחושה רעה", מספר הצעיר. אולם החוקרים דווקא חשבו שככל שהרב שפירא יושפל יותר, כך ייאלצו תלמידיו השתקנים לשתף עימם פעולה. לצורך כך נאזק הרב בידיו וברגליו וכשהובל לחקירה עיניו נקשרו, בדומה ליחס המוענק לבכירי המחבלים. "הם ניסו ליצור אצלם רגשות רחמים כלפי הרב", ממשיך עו"ד ורצברגר "השפלת הרב לא היתה מטרה לכשעצמה, הם פשוט עשו בזה שימוש ציני כדי לגרום לילדים לדבר. כך גם טענתי מול השופט - הם הפכו את הרב לאינסטרומנט חקירתי, ומבחינה זו נחצה קו אדום". גם השופטים בערכאות השונות אמרו כי אין כל עילת מעצר, וכי השב"כ והמשטרה עשו בכלי המעצר שימוש פסול בכל קנה מידה, מספר ורצברגר.

 

מגנים את המעצר

ההשפלה והביזוי של ראש הישיבה מיצהר עוררו הדים וזעם בקרב רבנים רבים במגזר הדתי, אשר פרסמו בשבוע שעבר עצומה נגד המעשה. אחד החתומים עליה היה הרב צפניה דרורי, רבה של קרית שמונה וראש הישיבה במקום. בשיחה עם ערוץ 7 הזהיר הרב דרורי כי הפגיעה ברב יצחק שפירא עלולה לעלות ביוקר לגורמים רבים במדינה. "מה שקרה כאן זה ליקוי מאורות. לקחו אדם נכבד ורציני שאין עליו שום טענות ועוצרים אותו. למה? כי הוא יודע משהו? שיעצרו אותו במעצר בית, אבל להכניס אותו למעצר - לא היתה פה שום הצדקה מוסרית".

הרב דרורי אומר כי יהיה קשה לחדש את האמון שנפגע בין אנשי יצהר לכוחות הביטחון, שהתרחש באשמתם של האחרונים. הוא מזהיר עוד כי פגיעה ברב עלולה לגרום לנזקים רבים. "כל מי שנכנס לפיהם של תלמידי חכמים לא יינקה. מי שפועל בצורות כאלה וגורם לת"ח כעס, זה פועל נגדו. יש אין ספור דוגמאות לאנשים שנפגעו כי הם פגעו ברב". 

גם ארגון רבני צהר יצא נגד מעצרו של הרב שפירא. בהודעה מטעם הארגון נמסר כי רבני צהר פנו לשר לביטחון פנים ולמפכ"ל המשטרה במחאה על היחס לו זכה הרב בעת מעצרו. לדברי ארגון, "המשטרה נהגה ברב שפירא בהשפלה ובחוסר כבוד מופגן, אף ביודעה כי אין כל ראיה הקושרת את הרב למעשי ההצתה, הראויים לכל גינוי".

רבני צהר מוסיפים כי "בעצם המעצר, שכעת ברור כי הוא מעצר שווא, ובדרך שבה התנהלה כלפי הרב שפירא, המשטרה ביזתה לא רק את כבודו של הרב שפירא אלא את רבני ישראל כולם ואת כבוד התורה. משטרה שאינה יודעת לכבד את אנשי הרוח והחינוך במדינה, מבזה את עצמה ואת שוטריה", לשון ההודעה.

 

 

 תרגיל מספר 2 נכשל

קודם למעצרו של הרב שפירא נעצרו ונחקרו בפרשת הצתת השטיח וספרי האסלאם במסגד בכפר יאסוף חמישה צעירים נוספים. גם הם נעצרו בקול תרועה תקשורתית רמה, במהלך פשיטה אלימה שהתקיימה לפני כשבועיים ביישוב יצהר. בסוף השבוע הקודם וביום ראשון השבוע הם שוחררו בשקט ובהדרגה למעצר בית, כשחוקריהם המאוכזבים לא מצליחים לדלות מהם בדל מידע שיבסס את תיק החקירה נגדם.

על אף גילם הצעיר של העצורים, חלקם קטינים, הופעלו נגדם מיטב שיטות החקירה של השב"כ. מלבד מעצרו של רבם כאמצעי סחיטה רגשי, חושף אחד העצורים ששוחרר השבוע כיצד התארגנו המשטרה והשב"כ להפיק עבורם הצגה שלמה, בהשתתפות שחקנים ראשיים ושחקני משנה, על מנת לגרום לשניים מהעצורים לפלוט מפיהם ולו משפטים בודדים אודות החקירה. "ביום שישי בבוקר לקחו אותי ועוד אחד מהעצורים ממגרש הרוסים לחקירה במשטרת פתח תקווה. פתאום באמצע הדרך הם מקבלים טלפון שהם חייבים להגיע דחוף לאשקלון", משחזר הצעיר בשיחה עם 'בשבע'. "המפקד יורד לכיוון לטרון, ועל הצומת של פארק קנדה בערך הם רואים פתאום בחורה רצה שם וצועקת שיעזרו לה כי ניסו לתקוף אותה. כל הבלשים יוצאים מהרכבים ושואלים מה קרה. היא מספרת ששני ערבים ברכב הונדה חום תקפו אותה.

"אני ישר חשדתי שמשהו פה מוזר, וזה גם הזכיר לי מה שקראתי בחוברת של נועם פדרמן לעצורים, על תאונת דרכים מבוימת שנועדה לדובב את הנחקרים. זמן קצר אחרי שנכנסנו לפארק מופיע רכב ההונדה עם הערבים בפנים. כל הבלשים יוצאים לרדוף אחריהם ומשאירים אותי ואת חבר שלי לבד, קשורים לעץ. פתאום, אחרי שאנחנו מופרדים ימים ארוכים מאז שנעצרנו, אנחנו לבד ויכולים לדבר חופשי. אמרתי לחבר שלי שזה בטוח תרגיל, אז דיברנו על סתם דברים שלא קשורים". שני העצורים ראו עוד פרטים תמוהים: אחד הערבים שנתפס הושאר ברכבו כשרק שוטר אחד משגיח עליו וכל השאר ממשיכים הלאה, לא הוצבו מחסומים על הכבישים כדי לתפוס את התוקף השני שנמלט, ועוד. כשהסתיים האירוע חזרו הבלשים לרכב, וכאילו שכחו כי יעד הנסיעה מלכתחילה היה פתח תקווה ולאחר מכן אשקלון. הרכבים חזרו כלעומת שבאו אל מגרש הרוסים.

 

בתי המשפט נגררים

עו"ד עדי קידר, אשר ייצג שלושה מהעצורים מטעם ארגון 'חננו', אומר כי מהיום הראשון למעצר היה ברור שמדובר בתיקים בעייתיים ונטולי ראיות, ולאור ההתנהלות, הוא מצפה מבתי המשפט לערוך חשבון נפש. "בית המשפט היה צריך להיות חכם מספיק כדי לראות שאין ראיות ואין עילה להמשיך במעצר. אם היו להם ראיות - שיגישו כתב אישום. אם לא - שישחררו אותם. מעצר של שבועיים רק כדי להלחיץ אותם להודות, זה דבר פסול בכל קנה מידה עולמי".

קידר מתאר את שיטות התנהלותו של השב"כ בחקירה, שכללו לדבריו הטחת טענות שקריות בנחקרים - כמו למשל שעורכי דינם לא באים להתעניין במצבם, וכן החזקה בתנאי מעצר של מחבלים: חקירות לאורך כל היום תוך איזוק לכסא, תא מיניאטורי, מזרן על הרצפה, ללא שירותים, תנאי קור, אור דלוק ברציפות ועוד. "לדעתי מדובר בהפעלת לחץ לא סביר, האירוע הזה לא מצדיק תנאים כאלה". קידר ממשיך ומאשים את בית המשפט בהליכה יד ביד עם השב"כ והמשטרה, הן בהארכות המעצר והן בשחרור בתנאי מעצר בית לחודשים ארוכים, "זה חסר תקדים. אם אין לכם עילה - תשחררו אותם לגמרי".      

כיצד אתה מסביר את העובדה שביצוע המעצרים בתחילה נעשה תוך פרסום תקשורתי נרחב לפיו התיק כבר תפור ומוכן, וכעת שוחררו כולם ללא שום הוכחת אשמה?

"הם יודעים שהתקשורת והציבור סופגים את מה שנאמר בפרסום הראשוני. אבל הם יצאו בתבוסה צורמת. כל ההתנהלות הפסולה והשקרים שלהם לא הצליחו. בהתנהלותם זו הסגירו מראש שבעצם אין להם כלום בתיק". גם עו"ד ורצברגר סבור כי "ההתרברבות שלהם בהתחלה היתה ניסיון להשפיע וליצור אפקט חקירתי, ליצור גם בציבור אווירה של גינוי למעשה. כל ההודעות לתקשורת הן מניפולציות חסרות יסוד".

 

ראש השב"כ או קצין חינוך?

ח"כ מיכאל בן ארי מהאיחוד הלאומי, אשר ליווה מקרוב את הפרשה החל משלב המעצרים ועד להפגנות מול תחנת המשטרה, מזהה איבוד פרופורציה מוחלט בפרשה מצד המערכת: "יש כאן איבוד עשתונות של מערכת השלטון, שרומסת את כל הערכים באטרף ללא שום רגישות, בניסיון לאתר את המציתים. זה התחיל במעצר השערורייתי של הנכד של הרב כהנא בכפר תפוח, כאשר הם מדווחים על כך מיד לעיתונות כדי להתהדר בהישג שלא קיים. הם סימנו את המטרה מראש, וכעת מחפשים מתחת לפנס. היתה שריפה במסגד - אוטומטית זה יצהר. הרי אין להם ראיות אפילו, כי הערבים לא נתנו להם להיכנס למסגד".

ח"כ בן ארי מציין כי המרוץ המטורף של המשטרה אחרי המציתים לא נראה כאשר נשרפו בתי כנסת בלוד או בחיפה, או כאשר הוצתו יערות בגליל. "ויש פה גם פשע ביומיום - רק לפני שבוע נרצח בעל גן אירועים. זה עובר לסדר היום. אבל ההצתה במסגד - בזה משקיעים כוחות עצומים, זו מטרת על".

את הביקורת מפנה בן ארי כלפי ראש השב"כ, יובל דיסקין, שלדבריו רואה עצמו כ"קצין חינוך ראשי של מדינת ישראל". "הם סימנו קודם את הר ברכה, עכשיו את יצהר. הוא יודע מי 'ירסק את המדינה', זו השפה שהוא מדבר בה. הוא אמור לסכל פיגועים, לא להיות מחנך של אף אחד". בן ארי סבור כי התנהלות זו תחזק את האנרכיזם והניתוק מהמדינה בקרב חוגים מסוימים, והדבר יגרום לנזק רב יותר. עם זאת, הוא אינו מבין כיצד מעצרו של רב ותלמיד חכם עבר בציבור הדתי ללא זעזוע: "אם בעולם החרדי היו עוצרים את הרב הכי זוטר, תחנת המשטרה היתה מוקפת עשרות אלפים. ואצלנו - כלום!"    

  

 ביזיון גדול למדינה

המטרה שסומנה הפעם היתה ישיבת 'עוד יוסף חי' ביצהר וישיבת הבת - 'דורשי ייחודך' לצעירים. בישיבה מקפידים לשדר מסר של שמחה וביטחון בדרך, ללא התמרמרות על דורסנות המערכת, ויחד עם זאת, ממשיכים בהטמעת המסרים ההשקפתיים הייחודיים למקום. כאות לחוסר הפרופורציה ואיבוד העשתונות של מערכות השלטון בפרשה, היא מכונה על דרך החידוד בפי אנשי הישיבה 'הצתת המזרח-השטיחון'. 

במסמך לסיכום האירועים האחרונים בישיבה, מציינים הכותבים לשבח את שתיקתם של הבחורים שנעצרו בחקירה:

"השיטה המרכזית שהשב"כ נוקט בה היא לנסות לסכסך ולשבור את האמון שיש בין הבחורים... אבל ברוך ה' מתברר שבחבורה שלנו יש המון אמון בין אחד לשני. אהבת רֵעים ודיבוק חברים השוררים בין הבחורים הם כה חזקים ועמוקים, שגם שיטות פסיכולוגיות מתוחכמות לא הצליחו לערער אותם. את נקודת האמת הזו של האמון - אותה לא יכלו מיטב החוקרים לשבור, ואליה התנפצו כל ניסיונות השווא שלהם.

"על כן גם נהגנו בשמחה. כל מי שהיה איתנו במהלך הפרשה כולה יכול להעיד שהחיוך והשמחה לא משו מפנינו. לא נאבקנו במרירות ובעצבנות, אלא עם המון חיוכים. האמון והאהבה מולידים שמחה. כמובן שאין זו שמחה קלילה של הוללות, וכמובן שאין היא סותרת פעילות נמרצת בכל מה שניתן לעשות - אבל הכול נעשה מתוך תחושה של ביטחון בה' ושמחה ב'מה טוב חלקנו'.

"במהלך הפרשה כולה, נמשך לימוד התורה בישיבה. ההתנכלות של הממסד היא תגובה מפוחדת מול האמת של התורה, שאותה אנחנו משתדלים ללמוד ולהפיץ. לכן חשוב להדגיש בכל עת שהתורה היא המיישרת את דרכינו והיא הנותנת תוקף למעשינו".

בעניין מעצרו של ראש הישיבה, הרב יצחק שפירא, אומרים בישיבה כי אכן מדובר בביזיון גדול לתורה, על אף שהרב עצמו התייחס בחיוך לכל העניין. עם זאת, הם אומרים, מדובר בעיקר בביזיון למדינה: "ודאי שזהו ביזיון גדול למדינה שנוהגת בצורה כזו. המערכת מרגישה שהתורה כל כך מאיימת עליה, עד שהיא מתנהגת בצורה כזו כלפי רב וראש ישיבה בישראל.

"אולם צריך להבחין מהו העיקר ומהו הטפל. הביזיון העיקרי והגדול הוא מעצם העובדה שהעם היהודי בארץ ישראל נתון למרותה של מערכת משפט שאינה מחויבת לתורה הקדושה, מערכת מנוכרת לקודשי ישראל שאינה מקבלת את אמיתות היסוד של היותנו עם נבחר והיותנו בעלי הבית על הארץ שניתנה לנו מאת בורא העולם. זהו ביזיון התורה הגדול, כאשר תורת אמת ותורת חיים אינה מהווה עדיין בפועל את הסמכות העליונה של העם היהודי בארצו. כל השאר הוא תוצאה של הביזיון הזה".