גליונות בשבע עוד גליונות

בשבע

כל ישראל ערבים - בשבע עיניים

11/02/10, 11:01
שמואל אדלמן

 

באחת הסצנות הציניות של הסרט 'חור בלבנה' (תשכ"ד, 1964) פונים שני ניצבים ערבים לבמאי ומבקשים פעם אחת לקבל תפקיד חיובי בסרט ישראלי. הבמאי נעתר ומציב אותם בפוזה המחקה בלעג את סרטי ראשית הציונות מלאי הפאתוס והפטריוטיות, כשכלי עבודה בידיהם ושיר ציוני נלהב מושר בפיהם.

מדור זה קצר מכדי לנתח את שינוי דמות הצבר הישראלי בקולנוע, אך קשה להתעלם מכך שבשלושת הסרטים שייצגו את ישראל כמועמדים לאוסקר בקטגוריית 'הסרט הזר' היהודים החיים בציון הם כבר מזמן לא בצד של 'הטוב' המנצח.

 אחרי 'בופור' שמתח ביקורת על מלחמת לבנון הראשונה, הגיע 'ואלס עם באשיר' שמתמקד בסיוטים של בוגרי מלחמת לבנון ומסתיים בקטע מצילומי טלוויזיה ששודרו לאחר הטבח  בסברה ושתילה. כעת מגיע תורו של 'עג'מי' המתרחש ביפו, להיות מועמד לאוסקר. הסרט נע בין כמה סיפורים מקבילים המתרחשים ביפו: צעיר מוסלמי שמשפחתו מאוימת ברצח ע"י משפחה בדואית; נער משכם, שוהה בלתי חוקי, שזקוק לכסף עבור אמו החולה; טבח ערבי שמבקש לעבור מהשכונה יחד עם חברתו היהודייה ושוטר יהודי שנאבק בפשיעה ביפו ומתמודד עם היעדרותו של אחיו החייל  (את השוטר, אגב, מגלם ערן נעים, שפוטר מהמשטרה אחרי שהורשע בתקיפה של עקיבא ויתקין בהפגנה נגד ההתנתקות)

קשה להתעלם מהישגיו הקולנועיים של עג'מי, הוא מגיע מנקודת מבט חברתית ואינו נוגע במישרין בשאלה הפוליטית. ויחד עם זאת, ברור מאוד מי האשם במצב הרע של הערבים ביפו. כפי שכתבה אבירמה גולן מ'הארץ': "כוחו הפוליטי טמון בכך שהוא חושף את הבוץ שבתוכו טובעת החברה הישראלית כולה - יהודים וערבים, אך הערבים יותר, והערבים העניים יותר מכולם".

עולם הקולנוע מחפש גיבורים. אחרי שהישראלי הציוני התייאש מעצמו לא פלא שיש למצוא גיבורים אותנטיים יותר. יוצר 'חור בלבנה', הרב אורי זוהר, פרש לפני שנים מהעשייה הקולנועית וחזר בתשובה, ירון שני ושותפו סכנדר קובטי, יוצרי עג'מי מצאו את הערבים ביפו. 

שלושת הסרטים הישראלים שייצגו את ישראל אינם רק הישגים קולנועיים. הם כנראה גם קולעים לטעמו הפוליטי העכשווי של העולם.

וכפי שהמצב נראה כעת ליוצרי הקולנוע בארץ אין סיבה שלא להמשיך בקו הזה.

דווקא בשל כך תשובה יהודית–ציונית- קולנועית הולמת נחוצה כל כך.  עשרות תלמידים סיימו את מגמות התקשורת בתיכונים באולפנות, בישיבות התיכוניות ובבתי ספר לקולנוע. צריך רק לשכנע אותם לא לפחד לנקוט עמדה ביצירתם.