גליונות בשבע עוד גליונות

בשבע

פרשת תא"ל צ'יקו תמיר - דעות

04/03/10, 12:14
הרב איתן איזמן

אשכנזי קובע נורמות / חגי הוברמן (טור פרשנות, לא ידיעת חדשות)
לפני כחצי שנה נתן האלוף במילואים אודי שני, מנכ"ל משרד הביטחון כיום ואז ראש סיב"ט (סיוע ביטחוני), לבנו החייל לנהוג ברכב השרד שלו, אותו קיבל ממשרד הביטחון. שני, אלוף ותיק, ידע שלחייל מותר לנהוג ברכב צבאי. לבן כמובן היה רישיון נהיגה בתוקף. אירע המקרה והבן לא נזהר ונתקע בקיר ציבורי בתחומי יישוב מגוריו. לרכב נגרם נזק, וכך גם לקיר
. שני לא היסס. הוא דיווח למשטרה על התאונה, וגם לרשות המקומית של יישוב מגוריו. למחרת, כשהגיע לעבודתו במשרד הביטחון, דיווח גם להנהלת המשרד, ואז הופתע: מסתבר שבניגוד לרכב צבאי, בו רשאי לנהוג כל חייל בעל רישיון נהיגה, הרכב שלו היה רכב ממשלתי, וככזה הנוהג בו חייב להיות מעל גיל 21, ובנו עדיין לא הגיע לגיל זה. שני שילם מכיסו את הוצאות תיקון הרכב במלואן, ואת הוצאות תיקון הגדר במלואן.
השבוע היה מי שנזכר בפרשה הזו, ולא במקרה. הרמטכ"ל גבי אשכנזי קבע השבוע רף מוסר גבוה, מסר ברור של שמירה על ערכים, של אמינות ויושר, בעיקר בקרב הקצונה הבכירה. החלטה אחרת של הרמטכ"ל, אומר גורם צבאי, היתה מתפרשת כטיוח מעשהו של תמיר ופוגעת בקוד האתי של צה"ל. ביום ראשון אחר-הצהריים זימן אשכנזי ללשכתו בתל אביב את תא"ל תמיר והודיע לו על החלטתו שלא למנותו לתפקיד נוסף בצה"ל, ולפיכך יפרוש משירותו בצה"ל. "ההחלטה היתה קשה עלי" – אמר אשכנזי לתמיר – "אתה יודע שאני חושב שאתה לוחם ומפקד שדה מוערך וחבר לנשק, אבל אינני רואה אפשרות שתמשיך לשרת בצה"ל, לאור חומרת המעשה שעשית, והפגיעה בערכי צה"ל ובראשם ערכי המשמעת והדוגמא האישית".
גם תמיר, לפי מה שאומרים גורמים בלשכת הרמטכ"ל, לא הופתע. בשבועות האחרונים, לאחר שגמלה בליבו ההחלטה שלא להשאיר את תא"ל תמיר בצה"ל, דאג הרמטכ"ל לשלוח אליו מסרים, באמצעות קצינים בכירים ובהם אלופים במילואים, בהם נאמר כי מוטב שיודיע על פרישה, אך הוא דחה את ההצעה. גם בפגישה ביום ראשון בלשכת הרמטכ"ל איפשר אשכנזי לתמיר לקבל עליו אחריות למעשים שהורשע בהם ולהודיע על פרישה מצה"ל. תמיר שב ודחה את ההצעה ואז נאלץ הרמטכ"ל לפרסם את החלטתו
.  יום לאחר ההחלטה להדיח מצה"ל את תא"ל צ'יקו תמיר, הורה הרמטכ"ל אשכנזי להדיח מהצבא קצין בכיר נוסף - אל"מ ישראל דניאלי, סגן מפקד עוצבת אדום שבפיקוד הדרום, שהורשע בהליך משמעתי בשורה של עבירות, לאחר שאיפשר לאשתו לנהוג ברכב ליסינג של הצבא במהלך אוגוסט האחרון. האדם הראשון שצריך לקלוט את המסר הזה הוא תא"ל עימאד פארס, שאיפשר גם הוא לרעייתו לנהוג ברכבו הצבאי ודיווח לחברת הביטוח כי היה נוכח בתאונה שהיתה מעורבת בה. אם פארס השתעשע במחשבה שהרמטכ"ל ימחל לו – כעת אין לו שום אשליות.

אסור להפסיד את צ'יקו תמיר / הרב איתן אייזמן (טור פרשנות)
איבדנו את בננו צבי-יהודה, מ"כ מצטיין בסיירת 'אגוז', בן 19, בתאונת דרכים בעת אימון בקיץ תשס"ב (2002). לאחר האסון, ליווה אותנו - כמפקד החטיבה - תא"ל צ'יקו תמיר, במשך ימים רבים, וכך הכרנו את ייחודו ויחסו לחייליו. שעות ארוכות בלילות היה יושב עימנו, עד שהייתי שואל אותו "אין לך משפחה, מה איתך?"
מסירותו הרבה ומקצועיותו כקצין קרבי מעולה, ענוותנותו, אהבת הארץ שלו, אהבת חייליו ומפקדי היחידות שעליהם פיקד, מפורסמים לרבים. אך החברה הישראלית איננה יודעת כמה האיש דרש מעצמו, הקפיד על צניעות מרבית, ומנע מעצמו ומביתו זמן רב כשהוא תורם את כולו לחברה כולה. בשיחות הארוכות שהיו לי עמו, גיליתי אדם ערכי שאוהב את העם ונזהר בכבוד האדם באשר הוא. דרישותיו מהאנשים שסביבו הן להכיר בצרכי העם, ולהתמסר בלי 'פוזות' ובלי גבהות לב. כך דרש מעצמו - וכך חינך את פקודיו. אפילו קצינים שגרמו למות חיילים ברשלנות לא נענשו במידה חמורה כזו. האם ירדנו כולנו מהפסים להעדיף נוקדנות משפטית על פני מהות ערכית? האם היה נכון לוּ נקנס הרמטכ"ל על חציית כביש באור אדום - עד כדי סילוקו מהצבא?!
בעוד כחודשיים ייפתח מחזור חדש של קצינים בבה"ד 1, והמסר לצוערים החדשים מהדחת תא"ל תמיר הוא לא רק שאסור לשקר ולטייח – אלא גם ובעיקר כי לא כדאי להצטיין, להתמסר לתפקיד ולחיילים. אם תמעד מעידה כל שהיא - תקבל עונש ללא כל יחס.
מותר לגבי אשכנזי לשקול מחדש את החלטתו. מותר להתחרט וכן, מותר גם להאזין לרחשי לב הציבור. אדם נמדד לא רק ממעשה אחד אלא ממכלול אישיותו. אסור להעניש אדם בכישלון רק למען שילמדו אחרים מעונש זה. אין זה הוגן, ואין שום יושר בהתנהלות שכזו. רק הקב"ה מדקדק עם צדיקים כחוט השערה. בואו ונשאיר לו את המידה הזו.