בשבע 384: אבי יקיר,שחקן, בעקבות חזרת 'קשקשתא' למסך הקטן.

עפרה לקס , כ"ה באדר תש"ע

רבים מכירים את 'קשקשתא', 'שבי', 'ברוש', 'אליק' ו'בליק' ועוד. אבל כמעט אף אחד לא יודע שמאחורי הדמויות האלה, שמלוות שנים ארוכות את ילדי ישראל, עומד אבי יקיר, שחקן, בעל תואר בתיאטרון מאוניברסיטת תל אביב.

'קשקשתא' היתה הדמות הראשונה שיקיר עשה. היא אמנם הופיעה על המסך 5 שנים בלבד, אבל המיתוס היכה גלים הרבה מעבר לתקופה הקצרה הזאת. עכשיו החליטה הטלוויזיה החינוכית להחזיר את הדמות הצברית למסך הביתי, והפעם בצורה של מעברונים בין תכניות. אבי יקיר נקרא שוב לדגל, והגיע בשמחה.

 

מה לדעתך היה הסוד של 'קשקשתא'?

"התכנית עשתה הרבה רעש כי היא היתה בודדה על המסך והטלוויזיה הלימודית השקיעה בה המון. ל'קשקשתא' גויסו מיטב הכותבים והבימאים, וכתיבה טובה היא הסוד של תכנית טובה. עבדנו ביסודיות ולפני כל תכנית ערכנו 3-4 חזרות. ב'קשקשתא' הופיעו גם קומיקאים גדולים, שהגיעו אליה כשכבר היו מוכרים, בניהם ישראל גוריון וחנה לסלאו".

 

עשית גם חרצופים, גם רחוב סומסום ופרפר נחמד, אתה מפעיל בובות ב'הופ' ובעצם איפה לא - אבל לא מכירים אותך. זה לא מפריע לך?

"ממש לא. הכרה ציבורית זה לא מה שעושה לי את היום. אולי בהתחלה זה קצת העיק אבל היום אני חי עם זה יפה. יש מקומות שאני מגיע אליהם ורק פותח את הפה, ואנשים אומרים לי 'הקול שלך מאוד מוכר לי'. גם אלברט כהן סיפר לי שהוא שיחק 40 שנה ב'הבימה' וב'קאמרי' ואף אחד לא הכיר אותו עד שעשה פרסומת אחת".

 

מה מושך אותך בתחום?

"המשחק והדמויות. זה הכיף הכי גדול לעשות דמויות עם אופי. צילמנו את יום הזיכרון עם רבקה מיכאלי ו'בא-לי'. מי האמין שבובה יכולה להיות על המסך ביום הזיכרון? אבל היא יכולה, והיא מעבירה את התחושות והרגשות של הילדים בצורה הטובה ביותר, כי יש לה תמימות ואופי של ילד".

 

ספר על היוזמה להחזיר את 'קשקשתא' למסך.

"הרעיון לא היה שלי אלא של אנשי החינוכית. תיקנו את הבובה, שינינו קצת את הטקסטים, קיבלנו תפאורה ואת האולפן של 'ערב חדש' ורצנו קדימה".

 

מה בעצם יש במעברונים האלה?

"הם קצרים, עד דקה, וקישקשתא מופיע בין תכנית לתכנית, מדבר קצת על מה שהיה ומה שיהיה, לפעמים מדבר בחידודים וחרוזים, או רוקד ושר ראפ. ניסינו להביא את קישקשתא לימינו".

 

איך התגובות בינתיים?

"בחינוכית מדווחים שזה מעלה את הרייטינג והם מאוד מרוצים. בחנוכה עשינו יום להורים ולילדים ובו הצגנו את הבובות מכל התכניות. מי שהתלהב מאוד מ'קשקשתא' היו ההורים. הילדים לא כל כך הבינו למה. לילדים יש מבחר ולכן בובה היא לא אטרקציה, אבל ההורים אמרו 'וואו הנה קשקשתא, גדלנו עליו'".

 

נראה שידך מלאות בעבודה. יש עוד חלום שהיית רוצה להגשים בתחום?

"כשעשינו את רחוב סומסום עבדנו עם הרמה הגבוהה ביותר של מפעילי הבובות - המפעילים האמריקנים המקוריים של התכנית ובהם ג'ים הנסון, שיודע להפעיל 6 בובות בו זמנית. לעבוד עם שחקן כזה זה תענוג גדול, ותחושה של להגיע אל הפסגה. הייתי מאחל לעצמי לעבוד איתו חודש בשנה".

 

ofralax@gmail.com