בשבע 385: מקולגה של לנון למפיק של בן דוד.

מסע ארוך ורצוף תלאות עשה קן ברג'ס, לשעבר מוסיקאי ויוצר בריטי מצליח ברמה בינלאומית, עד שהתקבל לחיק העם היהודי בישראל. כיום הוא יוצר ומפיק אלבומים לזמרים חסידיים.

רבקי גולדפינגר , ג' בניסן תש"ע

באחד הימים נכנס ג'ון לנון לאולפן והתוודע לברג'ס ולעבודתו. לאחר מספר שבועות, בראיון למגזין מוסיקה בריטי פופולארי, הכריז ג'ון לנון בהתפעלות כי הלחן החדש של קן ברג'ס הוא ''המנון העידן הפסיכדלי''. בעקבות אמירה תמימה זו נמכר האלבום תוך זמן קצר בכל רחבי העולם במספר מדהים של מיליוני עותקים

קן נעמד סמוך לכותל והחל בוכה מעמקי ליבו. הוא נצמד לאבני הכותל ופנה לקב"ה בתחינה. "אחרי כל השנים הללו שהיינו במצב של חוסר ודאות, הרגשתי שכמעט ואזלו לי הכוחות", מספר ברג'ס. "בדמעות ביקשתי מהקב"ה שיפתח לי שערי שמיים ואהפוך, אחרי כל השנים האלו, ליהודי כשר. נדרתי נדר להישאר לעולם בארץ ישראל אם חלומי יתגשם"

נאווה ברוכין: "שלוש עשרה שנים לגיור זה המון המון זמן, אבל יחד עם זאת, לא יכול להיות גיור אינסטנט כי זה לא אמיתי. מדובר בבניה רוחנית והיא חייבת להתבסס בהדרגתיות, נדבך על גבי נדבך. לא מדובר באקט חיצוני כמו קבלת אזרחות, אלא בבירור פנימי עמוק ואת זה לעולם לא מסיימים ללמוד"    

ברג'ס: "באחת החזרות ניגש אליי אדם מרכזי מעולם המוסיקה בישראל, ובאופן חברי הציע לי להוריד את הכיפה מהראש אם אני רוצה להצליח. 'לא יתייחסו אליך כאדם מקצועי' הוא הזהיר אותי, ואני באותו הרגע קיבלתי החלטה להתמקד בתחום שקרוב לליבי - המוסיקה היהודית"   

קן ברג'ס לא שיער שיום יבוא והוא יקשור את חייו ואת גורלו עם העם היהודי. ברג'ס, אשר נולד וגדל בלונדון למשפחה נוצרית פרוטסטנטית, היה באותם ימים של אמצע שנות השישים שקוע כל כולו ביצירתו המוסיקלית, והנעשה במדינת ישראל לא נגע לו כלל. לכל היותר הצטיירו בעיניו היהודים היושבים בציון כפרימיטיבים. "לא הכרתי יהודים באופן אישי והתייחסתי אליהם כאל אנשים מאוד מיושנים שצועדים בסנדלים תנ"כיות ברחבי המדבר", הוא מחייך, ומציין בגאווה כי היום, לעומת זאת, הוא "מודה לה', מכל ליבי, על הזכות הגדולה שנפלה בחלקי להיות חלק מאותו עם קדוש".

השבוע, בביתו בסביון, יותר משלושים שנה מאז גמלה בליבו ההחלטה הגורלית להפוך ליהודי, הוא שב ומשחזר את אותם ימים מלאי תהפוכות, וניכר שאין זה קל עבורו. למרות השנים הרבות בישראל, ברג'ס (66) מעדיף שהראיון לא ייערך בעברית אלא בשפת אמו, אנגלית (עם מבטא בריטי כבד), ואולי דווקא עובדה זו מסמלת יותר מכל את המורכבות הגדולה של מסע חייו. 

מתנת יום הולדת גורלית

כשמלאו לקן ברג'ס תשע שנים הוא קיבל מהוריו גיטרה כמתנת יום הולדת. מתנה שבדיעבד תתברר כמשפיעה מרכזית על מהלך חייו. ברג'ס הצעיר לא נשלח לשיעורי נגינה מסודרים, אך החל מתאמן ומנגן בכוחות עצמו ואט אט נשאב לתוך עולמה הקסום של המוסיקה.

"למדתי לנגן לבד", הוא מספר. "הייתי יושב שעות על גבי שעות עם הגיטרה ולומד לנגן. נהניתי מזה ואחרי אינסוף אימונים הפכתי לנגן מקצועי של ממש. בגיל 17 הקמנו כמה חברים להקת רוק קטנה שהופיעה פה ושם, ותוך כדי גם הצטרפתי להופעות של להקות אחרות".

קן החל לכתוב, להלחין ולעבד שירים עבור להקות שונות, ובאמצע שנות ה-60' נכנס ברג'ס לאולפני 'אייבי רוד' בלונדון ועמל במשך חודשים ארוכים על הפקת אלבום בכורה עבור להקה אלמונית בשם Tomorrow. באולפן הצמוד עבד ג'ון לנון עם להקת הביטלס המפורסמת. באחד הימים נכנס לנון הצעיר לאולפן והתוודע לברג'ס ולעבודתו. לנון האזין בעניין לשירים ושם דגש מיוחד על שיר שכתב והלחין ברג'ס בשם "My White Bicycle" . לאחר מספר שבועות, בראיון למגזין מוסיקה בריטי פופולארי, הכריז ג'ון לנון בהתפעלות כי הלחן החדש של קן ברג'ס הוא ''המנון העידן הפסיכדלי (סגנון של מוסיקה אלקטרונית נפוץ אז, ר"ג)''. בעקבות אמירה תמימה זו נמכר האלבום תוך זמן קצר בכל רחבי העולם במספר מדהים של מיליוני עותקים, זכה בפרס אלבום הזהב, ובנוסף נכנס רשמית לספר השיאים של גינס.

"הלא ייאמן קרה, ובעקבות האמירה הזו של ג'ון לנון השיר שלי זכה להצלחה מסחררת. השיר טיפס לראש מצעד הפזמונים באנגליה ובארצות הברית וקיבלתי חשיפה עצומה שלא פיללתי ולא חלמתי עליה", הוא מודה.

ברג'ס ביסס את מקומו בתעשיית המוסיקה באנגליה. אמנים רבים החלו לשחר לפתחו וההצלחה האירה לו פנים. הוא עיבד שירים והפיק אלבומים עבור להקות רוק רבות, והיה לאמן בריטי מצליח ששיריו כיכבו בראש מצעד הפזמונים הבריטי ובמצעדים נוספים באירופה.

כעשר שנים מאוחר יותר צעד קן ברג'ס במטרו של פריז וצפה בזמר רחוב אלמוני בשם אלן בשן. סגנון הנגינה שלו מצא חן בעיני ברג'ס, ועד מהרה הוא נרתם לעזור והפיק עבור אותו בחור עלום שם ובר מזל אלבום שהופץ דרך חברת התקליטים 'פוליגרם' היוקרתית. שנה אחר כך זכה בשן במקום הראשון בפסטיבל השירים הצרפתי עם שיר שכתב עבורו ברג'ס, והאלבום הפך לסיפור הצלחה מסחרר והיה לאחד מחמשת האלבומים הנמכרים ביותר בצרפת.

אמן נוסף שפנה לברג'ס היה פרנסיס פליי, תמלילן סרטים צרפתי שזכה בפרס האוסקר על המוסיקה שהלחין לסרט "LOVE STORY”. פליי הציע לו לשמש כמפיק מוסיקלי לאלבום של "זמרת ישראלית מוכשרת" כהגדרתו בשם נאווה ברוכין, סולנית להקת 'הנשמות הטהורות' לשעבר.

"באותו זמן הייתי עמוס בעבודה ולא התלהבתי מהרעיון, מאוד היססתי. בכלל, עד אותו יום לא יצא לי לעבוד עם זמרות, אבל הוא לחץ עליי להגיע לצרפת ורק כדי לכבד אותו הסכמתי".

הבמאי היה השדכן

נאווה ברוכין, אותה זמרת ישראלית שברג'ס נתבקש לפגוש ולימים אף נישאה לו, מאזינה לשיחתנו ומבקשת להוסיף: "ההיכרות ביני לבין קן היתה ממש השגחה פרטית. הקב"ה דאג לנו מההתחלה. אני גרתי בחו"ל כמה שנים והחלטתי לחזור הביתה לישראל. בדרך עשיתי גיחה קצרה ולא מתוכננת לדוד שלי בצרפת. הדוד, שהיה במאי סרטים צרפתי, ביקש מחבר שלו, פרנסיס פליי, שיעזור לי להתקדם מקצועית, והוא מבלי להתכוון הפך להיות השדכן שלנו", היא צוחקת ומתארת את המפגש הראשון שלהם במשרדי החברה: "המזכירה התקשרה אליי וביקשה שאגיע לפגישה עם מפיק אנגלי. אני הגעתי דקה לפניו ובדיוק כשהוא נכנס לחדר הודיעו ברדיו שג'ון לנון נרצח. קן, שהכיר דרך עבודתו את לנון, היה המום מהידיעה המרעישה, אבל בכל זאת הקשיב לסקיצה שלי ומיד השיב בחיוב והתחלנו לעבוד יחד על האלבום החדש".

במשך שנה עמלו ברוכין וברג'ס על הפקת אלבום עבורה, ולבסוף הופץ תקליטם 'נאווה' בכל רחבי צרפת. תוך כדי עבודתם המשותפת על האלבום החדש, התפתחה היכרות מעמיקה ביניהם ונבנה קשר רציני שהוביל לנישואין. "הייתי במילכוד גדול", מסבירה ברוכין, "היה לנו קשר נפלא והרגשנו שנועדנו זה לזו אבל למרות זאת, בתוך תוכי היה לי ברור שאני עם גוי לא אתחתן בשום פנים ואופן".

לא קיבלת חינוך דתי ובאותם ימים גם לא שמרת מצוות, אז למה היה לך כל כך עקרוני לא להינשא  לאדם שאינו יהודי?

"נכון שהייתי חילונית גמורה, אבל היה לי קו אדום מאוד ברור והוא להתחתן רק עם יהודי. אין לי הסבר רציונאלי לזה. מדובר, כנראה, במשהו פנימי יותר. מסתבר שיש דברים שהאדם לא מודע להם אבל הם קיימים עמוק בתוכו", קובעת ברוכין.  

בני הזוג החלו לדון על עתידם המשותף וקן, שגילה ביהדות עולם ומלואו, החליט שהוא מעוניין להתגייר ולהצטרף לעם היהודי. "קן נהג כמו רות המואביה, שאמרה בנחישות 'באשר תלכי אלך... עמך עמי ואלוקייך אלוקי'. הוא האמין שזה ייעודו בחיים. המשפחה הביולוגית שלו קיבלה את הבשורה מאוד קשה וניסתה להתנגד, אבל הוא היה שלם עם עצמו ומשוכנע בכל ליבו שהוא עושה את המעשה הנכון, ולמרות הכאב הקשר איתם נותק".

את הליך הגיור החל ברג'ס בפאריס באמצעות רב רפורמי מאנגליה. "לאחר חיפוש קצר מצאנו רב דובר אנגלית והתחלנו בהתרגשות את תהליך הגיור", מספרת ברוכין. "במשך שנה למדנו יהדות וקן עשה ברית מילה כמו אברהם אבינו. בסיום השנה היינו משוכנעים שקן יהודי לכל דבר והתחתנו, אבל בשיחה אקראית עם רב חב"דניק בלונדון התברר לנו שעל פי ההלכה היהודית קן עדיין לא מוגדר יהודי", היא נאנחת.

קן נזכר כיצד התבררה לו הידיעה שהוא אינו יהודי, בניגוד למה שחשב. "לאחר שיחה עם הרב, הוא אמר לי חד וחלק 'אין ספק שאתה נחוש להיות יהודי ואתה ראוי להערכה על כל מה שעברת כתוצאה מכך, אבל יהודי, לצערי, אתה לא'. הייתי בהלם. הרגשתי איך הכל מסתבך, ונאווה קראה לעברו בחוסר השלמה: 'מה זאת אומרת 'לא יהודי'? הרי בתעודת זהות שלו מופיעה במפורש המילה 'יהודי'. זה כתוב שחור על גבי לבן!' לפני כן היינו בטוחים שהגיור מאחורינו ואנחנו יכולים להמשיך את החיים כרגיל, וממש לא היה לנו קל לשמוע את זה".

פרידה בפסטיבל ערד

למרות האכזבה שאפפה את ברג'ס וברוכין, פתחו בני הזוג במסלול גיור אורתודוכסי. כחלק מהתהליך הם הגיעו להחלטה שעליהם לעלות למדינת היהודים. הם הותירו מאחור קריירה מרשימה, שהיתה בשיאה, ועלו ארצה.

"קן הוא מוסיקאי ברמה בינלאומית והיה בשיאו מבחינה מקצועית, אבל בשוויון נפש הוא ויתר על חיים מושלמים מבחינה גשמית רק למען אמונתו", היא אומרת בהערכה. "לשנינו היה ברור שבתקופה הקרובה אנחנו משקיעים בתהליך פנימי של בירור והיעד שלנו הוא להיות יהודים כשרים על כל המשתמע מכך, גם אם נצטרך לשלם מחיר אישי כבד".      

להפתעתם, גם בישראל תהליך הגיור היה ארוך ורצוף תלאות. "כל סיבוך אפשרי שיכול היה להתרחש, קרה לנו בדרך", מציינת ברוכין, וברג'ס מהנהן בראשו לאות הסכמה. "הגענו לדיון בבית הדין ושאלו אותי האם אני מבשלת בשבת, ואני, שלא רציתי לשקר, עניתי בחיוב. כשביררו איתי על טהרת המשפחה עניתי שאין לי מושג במה מדובר. גם היותי זמרת מפורסמת שיחק לרעתי. הסבירו לנו שכדי שהגיור יתפוס אנחנו צריכים לקבל על עצמנו עול תורה ומצוות. קישרו אותנו למשפחה דתית שאימצה אותנו בחום, ולראשונה נחשפנו לחיי תורה אמיתיים. למדנו מה זה שבת ומהי משפחה יהודית, וזה היה מאוד מרגש".

בנוסף, נשלחו בני הזוג על ידי בית הדין ללימוד יומיומי אינטנסיבי של יסודות ההלכה והיהדות. "הלכנו ללמוד בשמחה ושתינו את הכל בצמא. רצינו לדעת וללמוד, אבל יותר מכל קיוויתי שיגיע היום ואשתייך, סוף סוף, לעם ישראל", מודה קן.

כתוצאה מהלימוד המעמיק, החלה גם ברוכין עצמה לחזור בתשובה ולשמור תורה ומצוות. "דווקא אני, הגוי", מחייך ברג'ס, " גרמתי לנאווה אשתי להתקרב למסורת היהודית''.

"המופע האחרון שלי כזמרת היה בשנת תשנ"ה, בפסטיבל ערד", היא משחזרת. "זה היה מופע איחוד של 'הנשמות הטהורות' ובסיומו הודיעו בחגיגיות לחברי הלהקה   שאנחנו לקראת סיבוב הופעות נרחב בכל הארץ. הודעתי שאני לא מתכוונת בשום פנים ואופן להופיע בשבתות, ולמרות הלחצים הכבדים שהופעלו עליי וההפסד הכספי הרב הכרוך בזה, הייתי שלמה עם עצמי לגמרי".

לאחר עיכובים רבים נקבע הדיון המכריע בבית הדין בירושלים. לישיבה זומנו עדים רבים והתרגשות גדולה אחזה בבני הזוג. "חשבנו שאחרי שלוש עשרה שנים ארוכות של תהליך הגיע הזמן לקבל את האישור המיוחל. הרגשנו כמו נידונים בבית משפט. לפני הדיון נסענו לכותל המערבי להתפלל שהכול יעבור בשלום".

קן נעמד סמוך לכותל והחל בוכה מעמקי ליבו. הוא נצמד לאבני הכותל ופנה לקב"ה בתחינה. "אחרי כל השנים הללו שהיינו במצב של חוסר ודאות, הרגשתי שכמעט ואזלו לי הכוחות", מספר ברג'ס. "בדמעות ביקשתי מהקב"ה שיפתח לי שערי שמיים ואהפוך, אחרי כל השנים האלו, ליהודי כשר. נדרתי נדר להישאר לעולם בארץ ישראל אם חלומי יתגשם".

לא מחפשים 'גיור אינסטנט'

הדיון התארך והרבנים יצאו להתייעצות מחוץ לחדר הדיונים, ודווקא כשברג'ס חש שסבלנותו פוקעת והוא כבר לא עומד במתח הרב, נכנס לאולם אב בית הדין, הרב ישראל מאיר לאו, והכריז בחגיגיות: "אתה ראוי להיכנס לעם ישראל. אתה הופך לבן העם היהודי. מהיום תיקרא - אברהם בן אברהם".

מה הרגשת באותם רגעים?

"אין מילים לתאר את מה שהרגשתי. הציפה אותי תחושה של אושר עילאי. זה היה רגע מדהים של שמחה אמיתית. כולם באולם בכו והתרגשו איתנו".

לאחר החלטת בית הדין הרבני נישאו קן וברוכין בשנית כדת משה וישראל, והקימו משפחה יהודית כפי שחלמו.  

מעל עשור נלחמת על הזכות להיות יהודי, איך לא הרמת ידיים בדרך?

"לאורך השנים חווינו, נאווה ואני, המון אכזבות. כשעלינו לארץ היינו בטוחים שכולם בישראל יעטפו אותנו בחום והכול יהיה בסדר, אבל חטפנו המון סטירות לחי. למרות כל עוגמת הנפש, אני חייב להדגיש שאנחנו התרכזנו בבניית העולם הפנימי שלנו ואיך עלינו לעבוד את ה'. היינו ממוקדים במטרה לעשות את דבר ה'. נכון, זה לא היה ניסיון פשוט בשבילנו, אבל ב"ה עברנו אותו", הוא אומר בסיפוק. ברוכין מוסיפה: "שלוש עשרה שנים לגיור זה המון המון זמן, אבל יחד עם זאת, במבט לאחור, אני מבינה את החשיבות הרבה שיש לעצם התהליך. לא יכול להיות גיור אינסטנט כי זה לא אמיתי. מדובר בבניה רוחנית והיא חייבת להתבסס בהדרגתיות, נדבך על גבי נדבך. בתחילת הדרך לא העלינו על דעתנו עד כמה אנחנו לא יודעים. לא מדובר באקט חיצוני כמו קבלת אזרחות, אלא בבירור פנימי עמוק ואת זה לעולם לא מסיימים ללמוד".     

לפרנסתו החל ברג'ס להשתלב בתעשיית המוסיקה הישראלית הכללית. הוא הפיק, יצר, עיבד וניגן עבור זמרים כמו: דני ליטני, דודו פישר, דורון מזר ואחרים, ושיתף פעולה עם אבי סינגולדה, יואב קוטנר ועוד.

"באחת החזרות ניגש אליי אדם מרכזי מעולם המוסיקה בישראל, שאני לא אציין את שמו, ובאופן חברי יעץ לי להוריד את הכיפה מהראש אם אני רוצה להצליח. 'לא יתייחסו אליך כאדם מקצועי' הוא הזהיר אותי, ואני באותו הרגע קיבלתי החלטה להתמקד בתחום שקרוב לליבי - המוסיקה היהודית".

ברג'ס התחבר עם זמרים ויוצרים מן השורה הראשונה במוסיקה החסידית. חבר משותף הפגיש אותו עם מרדכי בן-דוד והשניים שיתפו פעולה בהפקת האלבום  'האוסף האנגלי'. בנוסף, עבד ברג'ס עם הזמרים החסידיים יעקב שוואקי, ישי לפידות, ועוד רבים וטובים. כיום ברג'ס מחזיק בביתו אולפן הקלטות - 'יונייטד סטודיו', העוסק בעיקר במוזיקה חסידית.

 האם יש הבדל בין העבודה המוסיקלית שלך כיום לבין העבודה המוסיקלית שלך בשנות השישים?

"העבודה המוסיקלית באותם ימים היתה זורמת יותר. האנשים היו יותר נאיבים. חברות היתה חברות. בני האדם תמכו ופרגנו אחד לשני. היום מדובר בעולם הרבה יותר ציני ותחרותי. מצד שני, בגלל שאני בן אדם שונה ממה שהייתי בעבר אני זוכה, ב"ה, לעבוד את ה' ולהתחבר אליו דרך המוסיקה והשירים".

לדעת את ה'

שלושה אלבומים אישיים הוציא ברג'ס עד כה בישראל. בימים אלו, לאחר למעלה משנתיים של עבודה אינטנסיבית, מוציא ברג'ס תחת ידו אלבום שהוגדר על ידי אנשים בתחום כ'יצירת מופת מוסיקלית'. הדיסק נושא בתוכו תשעה שירים המתארים ברגישות את מסע חייו. השירים כולם מושרים בשפה האנגלית ומתארים תחושות פנימיות של יהודי עובד ה'.

שיר הנושא באלבום דן בכמיהתו של ברג'ס לקשר תמידי עם הקב"ה, ובשיר נוסף הוא מפגין חוסר קבלה של חייו הקודמים חסרי המשמעות ושל היותו כבול לעולם החומרי, ומצהיר באופן מרגש - 'אלמלא גיליתי את אלוקים הייתי אבוד'.

"בעבודה על הדיסק עברתי תהליך מאד עמוק", הוא מסביר. "לפני הגיור אני האמנתי בה' (BELIEVE) ולאחר הגיור שלי, כיהודי, אני יודע את ה' (KNOW). זה הבדל מאוד גדול. ב"ה, זכיתי לחיות חיים בעלי ערך ומשמעות והקשר שלי עם הקב"ה הוא יותר פנימי ואמיתי".                         

 

דואטים עם השמות הגדולים

(יוסף ארנפלד)

שלושה אלבומים הוציא ברג'ס עד היום בישראל, כשהוא מחובר עמוק לתעשיית המוסיקה החסידית: "לא לבד במדבר" שיצא בשנת תשס"ג, כלל את השיר 'אדון עולם' המפורסם בו התארחו עשרות זמרים חסידיים; "בנה מלכותו" – שיצא בשנת תשס"ד, ואלבום שלישי שזכה לשם "קן ברג'ס 3" ויצא בשנת תשס"ה – אותו הפיק ענק הזמר החסידי, וידידו הטוב של קן – מרדכי בן דוד, והוא כולל דואטים עם מנחם טוקר, מרדכי בן דוד, דודי הרץ, יידל ורדיגר, מנדי ג'רופי, ועוד.

לשון הקודש, אינה שפה השגורה על פיו של ברג'ס, שגדל בארצות ניכר, לפיכך מירב מילות השירים באלבומים הם באנגלית, למעט שיר או שניים בכל אלבום, שהם פסוקים כמובן. מעבר למילות השירים, גם הלחנים והעיבודים הם של ברג'ס.

חמש שנים אחרי, רואה אור האלבום הרביעי של ברג'ס – "המקום" (ובאנגלית:somewhere to belong). גם באלבום החדש, ברג'ס אחראי לכל הפן המוסיקלי. הוא הלחין, כתב את המילים, עיבד ואף שר את כל השירים בעצמו. לעומת האלבומים הקודמים, הנוכחי עשוי על טהרת האנגלית. לא זו בלבד, אלא שהאלבום הזה מהווה תיקון גדול מבחינתו של ברג'ס. זוהי מהדורה שניה של האלבום, כאשר המהדורה הראשונה יצאה לפני 30 שנה, עוד בהיותו באנגליה. למרות ההצלחה הגדולה שהיתה לאלבום בזמנו, ברג'ס הרגיש צורך פנימי עז לכתוב מילים חדשות, מתוקנות ויהודיות, ללחנים ההם ולהוציאו במהדורה חדשה, יהודית יותר.