חדשות ערוץ 7

פופולארי: תג בכותרות
גליונות בשבע עוד גליונות

בשבע

דמותרבות - תרבות ופנאי (אתר)

סבינה סעד, אמנית, בעקבות התערוכה 'הטלאי הצהוב- דיאלוג עם סמל', גלריית יד לבנים, רעננה.
08/04/10, 16:09
עפרה לקס

טלאי צהוב מוגדל פי 6 מיליון, טלאי כבני אדם שזעקתם לא נשמעת, טלאי צהוב כניגוד לאור בקצה המנהרה' - הם חלק מ-80 העבודות של סבינה סעד המוצגות בימים אלה בגלריית 'יד לבנים' ברעננה, כולן סביב הטלאי הצהוב שחויבו היהודים לענוד לפני ובמהלך השואה.

סעד (60) היא דור שני לניצולי שואה, שדרך עבודותיה מקיפה היבטים רבים של הטלאי בפרט ושל השואה בכלל. ומספר דקות לפני שיחתנו היא עומלת על עבודה נוספת. "יש לי עוד 20 רעיונות בראש לעבודות בנושא הזה. הרעיונות אף פעם לא נגמרים, ואני במירוץ אחריהם כדי לבצע אותם".  

איך הגעת לתחום האמנות?

"נולדתי וגדלתי באיטליה, שם גם למדתי אמנות. כשעליתי לארץ ונישאתי, קיבלנו משק ב'רמות מאיר' ובעלי ביקש ממני לדחות את חלום הלימודים ב'בצלאל' והעיסוק באמנות עד שהמשק יעמוד על הרגליים. כעבור 20 שנה לקחתי קורס במוזיאון ישראל והתחלתי לעסוק במגזרות נייר יהודיות. אחר כך עברתי לאמנות יהודית בגואש. להפתעתי זכיתי בפרס שר החינוך לאמנות יהודית, כי כל היצירה עד אז היתה תוך כדי עבודה במשק. הפרס ההוא נתן לי 'פוש' להתפנות לאמנות ומאז עשיתי המון עבודות".

מה הביא אותך לעסוק בנושא הטלאי הצהוב?

"לפני שלוש שנים אימי עלתה לארץ, ונראה שגם זה הביא אותי לעסוק בנושא. לטלאי עצמו התגלגלתי באקראי כשבאחד מימי הזיכרון לשואה האזנתי לרדיו ונכנסתי לנושא. לקחתי פיסת נייר וציירתי סקיצה. מאוחר יותר ראיתי שציירתי על חשבון בנק שיש בו מינוס קטן. התחלתי לחשוב על הצרות הקטנות שלי לעומת הצרות הגדולות שהיו להם. כעבור כמה שנים הסקיצה הפכה ליצירה, ובעקבות הצגתה בתערוכה נתבקשתי להשתתף בתערוכה בנושא הטלאי".

את חשה שיש התעניינות בנושא?

"בשנה שעברה הצגתי חלק מהעבודות על הטלאי בצפון הארץ ושם נתתי גם שיחות לילדים, בני נוער ומבוגרים, על כל מיני היבטים של הנושא. בדרך כלל התערוכות שעוסקות בשואה מציגות שלדים ומוות ויש מבוגרים ובוודאי ילדים שנרתעים מכך. התערוכה על הטלאי משאירה מקום לאבסטרקט ומהבחינה הזאת היא יותר קלה למבקרים, אבל עדיין מעבירה מסר. אני רואה בה ערך מוסף, חינוכי ולא רק אסתטי".

מה אומרים ניצולי שואה על התערוכה שלך?

"אני שומעת מהם רק תגובות טובות. היה לי קצת חשש לגבי עבודה מסוימת בה שילבתי צלב קרס עם הטלאי. התייעצתי עם אנשים ודווקא מי שלא עבר את השואה זה הפריע לו יותר. העבודה לא באה ממישהו ביקורתי. היא באה להעביר מסר שלא יעשו איתנו יותר כל מה שרוצים".

לאחרונה קיבלה סעד הזמנה להציג את עבודותיה ברומא, מגוף שקשור לכנסייה. היא רואה חשיבות בהצגת העבודות בחו"ל, מקווה למצוא מימון ממשרד החוץ להעברת העבודות ואיננה חוששת ממצב האנטישמיות באירופה. "חשוב שגם קהל לא יהודי יהיה מודע לשואה", היא אומרת ומביעה חלום "להציג את העבודות האלה בגרמניה. זה המקום שבו העבודות צריכות להיות מוצגות".

ofralax@gmail.com